Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 09:46 #610253

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van de aanvaring tussen het schip Maria en het vissersschip TX 68 ten zuidwesten van Den Helder, in de nacht van 6 op 7 oktober 2013. Hierbij zijn 3 personen verdronken.

www.onderzoeksraad.nl/uploads/...ingsschip-nl-web.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 10:27 #610265

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
De visserman z'n AIS stond waarschijnlijk op "niet zenden". Dat is belangrijk voor ons: dat doen ze dus nog steeds!
Ik heb gemerkt dat Noorse, Deense en Engelse vissers eigenlijk altijd wel AIS uitzenden. De NL visserman wil m nog wel eens uitzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 10:32 #610267

en ook een vreemde route, ook als ze m wel hadden gezien de eerste keer, kwam hij toch weer terug ineens.
Ik kan me voorstellen dat je denkt , okay die is weg, verder maar weer. En een paar minuten later ligt ie ineens weer voor je!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 10:35 #610270

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ze nemen wel weer de tijd voor zo'n onderzoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 10:49 #610282

fijn bezig, die Texelaars. Lijken wel Urkers tegenwoordig.
Op een windstille en heldere dag met goed zicht varen ze een langzaam varend schip dat al minuten op radar en door het raam zichtbaar was gewoon naar de kelder.

Uit het rapport:
- geen zendend AIS-systeem
- Wachtalarm al weken defect en uitgeschakeld
- Wachtsman (roerganger) zonder geldig vaarbevoegdheidsbewijs
- nog meer bemanningsleden zonder dit bewijs
- geen logboekentries over de niet-werkende AIS en het kapotte wachtalarm

Opsluiten die gasten, wegens drievoudige doodslag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mrt 2015 10:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 11:12 #610285

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Het is me weer helder geworden dat je vreselijk op moet letten, vooral met vissersschepen. Toch pleit dit relaas niet meteen in het voordeel van het wachtschip imo. Ook zij hebben geen enkel teken van leven gegeven, terwijl je juist van hen zou verwachten dat ze extra scherp zijn op andere schepen. Die moeten ze immers weghouden van het gebied.
AIS uit is ronduit dom imo, maar er is nog zoiets als radar en eigen ogen. Daar lijkt op het wachtschip rond het tijdstip van de aanvaring ook niets mee te zijn gedaan.

Evengoed vreselijk natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 11:38 #610295

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Wachtschip gaat niet vrij uit, TX68 komt van stuurboord in en koers en vaart veranderen zo kort op roept ook vraagtekens op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 11:41 #610297

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Ook al stond de AIS van de TX68 op alleen ontvangen, er was blijkbaar geen CPA alarm ingesteld. De AIS van de Maria stond namelijk wel aan.

Wat mij ook opvalt (geen relatie met het ongeval) is dat geen van de drie vissersschepen de TSS min of meer haaks kruisen.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2015 11:43 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 11:45 #610301

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Wat een treurnis. Een wachtschip met een bemanning van de andere zijde van deze aardbol wat niet om zich heen kijkt en een Visser zonder geldige papieren en waar de apparatuur in staat van ontbinding is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:18 #610316

Sunday schreef :
De visserman z'n AIS stond waarschijnlijk op "niet zenden". Dat is belangrijk voor ons: dat doen ze dus nog steeds!
Ik heb gemerkt dat Noorse, Deense en Engelse vissers eigenlijk altijd wel AIS uitzenden. De NL visserman wil m nog wel eens uitzetten.

Laten wij nu voor justitie de logfiles van die AIS hebben moeten uitlezen :) Wat daar instond ga ik hier dus NIET wereldkundig maken... :P .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:20 #610318

henkvd schreef :
Wachtschip gaat niet vrij uit, TX68 komt van stuurboord in en koers en vaart veranderen zo kort op roept ook vraagtekens op.

dat wachtschip rekent er ongetwijfeld (en geheel terecht) op dat alles wat een probleem kan veroorzaken in hun wachtgebied zo groot is dat het AIS moet uitzenden.
Is geen reden om niet naar buiten te kijken, maar toch.....
En van rechts komen is leuk, maar in the end wordt het toch goed zeemanschap.

Als je zoiets in een auto doet,
- 3 mensen doodrijden,
- zonder rijbewijs,
- zonder naar buiten te kijken,
- met een auto zonder APK (geen AIS en geen Wachtalarm en een incompleet Logboek),
- in de nacht van zondag op maandag om 0100u (drank?)
dan ga je toch mooi een tijdje achter de tralies.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:31 #610324

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
zou Murphy ook aan boord zijn geweest? Het is toch bijna niet voor te stellen dat een stel zeelui, die net vertrokken zijn uit de haven niet meer fris genoeg waren om een beetje safe hun vaste route te varen?

Hoe zou het trouwens gezeten hebben met de BAZzen. Het gebied was nog niet in de kaarten verwerkt, maar vast wel bekend bij de autoriteiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:45 #610330

Haast en even iets anders doen dan uit het raam kijken, gemakzucht, tv kijken of boekje lezen tijdens stomen...
Zou me allemaal niet verbazen.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:51 #610334

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Wat bij mij de meeste vraagtekens oproept. Het duurt 20 minuten tot zinken, De bemanning trekt overlevings pakken aan en gaat vervolgens weer naar binnen?? ipv vlot overboord en schip verlaten.
Deden misschien wel aan een vrijwillig ISM (safety management), maar een abandon ship drill was kennelijk niet gehouden. (Normaal is minimaal eens per maand)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 12:57 #610336

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
rooiedirk schreef :
Wat bij mij de meeste vraagtekens oproept. Het duurt 20 minuten tot zinken, De bemanning trekt overlevings pakken aan en gaat vervolgens weer naar binnen?? ipv vlot overboord en schip verlaten.
Deden misschien wel aan een vrijwillig ISM (safety management), maar een abandon ship drill was kennelijk niet gehouden. (Normaal is minimaal eens per maand)

Ja stond ik ook raar van te kijken, waren ze misschien nog bezig met een poging om het lek te dichten om alsnog het schip te redden ?
En toen verrast dat het veel sneller ging dan ze hadden ingeschat ? Is volgens mij een mogelijke reden dat ze zo lang nog aan boord gebleven zijn.
Verder vind ik een 1 mans wacht nooit een goed idee, tenzij het echt niet anders kan.
Als ik het goed lees was er tijdens het porren, bij aflossing van de wacht ook op de visser niemand meer op de brug ? ? ?
Leuk idee als je daar zeilt ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 13:00 #610337

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Na een week thuis s'avonds naar zee.
Niet voor geslapen en nog niet ingesteld op het wachtritme, dan hoeft er geen drank in het spel te zijn om toch weg te dommelen.
Wanneer dan ook de "dodemansknop" defect kunnen dit soort dingen gebeuren.

Ik ben zelf ook wel op die manier zachtjes weggezakt terwijl er beneden zeven man lag te pitten.
Dat speelde vooral na een dag of wat in de haven met, door het aanwezig moeten zijn bij het laden of lossen, nodige slaapgebrek.
Wij hadden destijds geen waarschuwingssysteem maar gelukkig had ik wel het bekende engeltje op mijn schouder, dat me een paar, keer net op tijd, weer bij de les riep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 13:03 #610341

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
ilCigno schreef :
Ook al stond de AIS van de TX68 op alleen ontvangen, er was blijkbaar geen CPA alarm ingesteld. De AIS van de Maria stond namelijk wel aan.

Wat mij ook opvalt (geen relatie met het ongeval) is dat geen van de drie vissersschepen de TSS min of meer haaks kruisen.

De stroming was in zuidelijke richting ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 13:05 #610342

Inderdaad , het eerste de beste onderzoek wijst uit dat de brug niet 100% bezet was en dat ook nog de AIS geen hoorbaar alarm gaf.
Daar ga je dan met je mooie trilens radarreflector en AIS transponder.

Conclusie:Ga ervan uit dat ze je gewoon niet opmerken.

dat er boten zijn die je wel zien is in feite alleen maar mooi meegenomen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:10 #610353

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
De Maria drift op de stroom achteruit naar het zuiden. Van stuurboord komen 3 vissers aanstomen, je mag er toch van uitgaan dat de OOW van de Maria in het uur vóór de aanvaring deze op de radar en visueel heeft gezien. Op het moment dat de Maria weer snelheid naar het noorden maakt,
- ligt het schip op ramkoers met een andere visser, de TX 38, die wijkt naar BB evenals de HD 27 die iets zuidelijker vaart.
- is de TX 68 op 2 minuten, dus 10 mijl/30 = 600 meter verwijderd.
Feitelijk heeft de Maria zich klem gevaren.
Waren ze blijven driften dan was er waarschijnlijk niets gebeurd.

Dat de Maria weer noordelijk ging betekent dat er iemand op de brug was en getracht heeft voor de TX 68 weg te varen.
Bij de TX 68 was er gedurende minstens 10 minuten niemand (wakker) op de brug en mijn inschatting is nog wat langer. Kijk naar de koers van
- de TX 68, een strakke rechte lijn
- de TX 38, daar lag de TX 68 kort daarvoor ook mee op ramkoers
- de HD 27 lijkt licht weg te draaien van de TX 68.

Kortom: stom van de Maria, stom van de TX 68.
Advies:
- blijf op zee een paar mijl weg van de koers van visser- en wachtschepen
- lukt dat niet (meer), roep ze op. Stuur een DSC.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:22 #610360

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
La Mavare schreef :
De stroming was in zuidelijke richting ...
Yeah, right. Kennelijk zijn vissers vrijgesteld van de COLREGs.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:33 #610365

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
La Mavare schreef :
Dat de Maria weer noordelijk ging betekent dat er iemand op de brug was en getracht heeft voor de TX 68 weg te varen.
Zo staat het niet in het rapport. Het is ook niet waarschijnlijk dat de Maria slechts met één knoop snelheid probeert uit te wijken. De koerswijziging was waarschijnlijk louter routineus; gewoon de motor in zijn werk gezet om langzaam weer vooruit tegen de stroom in te bewegen zodat ze binnen hun guard area bleven.

Wel opmerkelijk trouwens. In plaats van dat guard vessels uitkijken naar ons moeten wij blijkbaar erg uitkijken voor guard vessels.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:43 #610368

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
ilCigno schreef :
La Mavare schreef :
De stroming was in zuidelijke richting ...
Yeah, right. Kennelijk zijn vissers vrijgesteld van de COLREGs.

Bedoelde te zeggen dat op het kaartje het erger lijkt dan het was, maar je hebt helemaal gelijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:46 #610370

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
ilCigno schreef :
...
Wel opmerkelijk trouwens. In plaats van dat guard vessels uitkijken naar ons moeten wij blijkbaar erg uitkijken voor guard vessels.

Klopt ook: vaar nooit tussen een guard vessel en een platform door. Die gaan er echt voorliggen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 14:48 #610371

lijkt er een beetje op



.
Mr Jan Baarssen, 51, of Urk, Netherlands pleaded guilty for conduct endangering ships or persons. He was finerd£1,700 plus costs of £6,435
In passing sentence the Magistrates stated that it was fortunate that they were no injuries especially among the sail training crew.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 29 mrt 2015 15:00 #610376

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Dat was de oude Alexander von Humboldt. Enkele van mijn huidige collega's op de nieuwe Alex waren er bij.
Mooi te zien ook dat bij vol achteruit de vissersboot een mooie zwarte rookwolk produceert.
De oude Alex is inmiddels omgebouwd tot een heel sfeervol hotelschip in Bremen. Heb een paar weken geleden er mogen 'proefslapen'. Aanrader!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl