Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 07:29 #638179

Filmpje over de zoekactie:

www.noordhollandsdagblad.nl/st...ideo-update?lref=sp1

Kort interview met bemanning TX 68:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 09:21 #638207

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ik weet niet of het internationaal-juridisch haalbaar is, maar haal via een firmware update de mogelijkheid om de AIS uit te schakelen eraf. Op schepen met AIS klasse A hoort die toch altijd aan te staan.

Samen met een actief opsporingsbeleid maakt het de verleiding iets kleiner om het eigen gewin boven de wet en de veiligheid van anderen te stellen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 10:06 #638223

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Gelukkig komt het allemaal niet zo vaak voor...

www.google.nl/search?q=collisi...sel+collision+at+sea


En ach, niks nieuws onder de zon, Tonsr kent hem vast ook nog wel:

home.kpn.nl/persson/Htmlbest/oranje-2.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 10:07 #638225

Dat gaat nooit lukken: trek de zekering eruit en hij staat uit. Bovendien zijn er grotere gevaren op delen van de wereldzeeën dan het gevaar van een aanvaring, die het wel kunnen rechtvaardigen de AIS uit te zetten (piraterij).

Ik denk weleens: hoe meer veiligheidsmiddelen, hoe minder verantwoordelijkheidsbesef. Zo zou de AIS het ook veiliger moeten maken op het water, maar in de praktijk zie je nu dat bemanningen van schepen en jachten onbewust(!) ruimte zien (moet je wel helderziend zijn) om verantwoordelijkheden af te schuiven op het apparaat.

Niet dat ik hiermee een pleidooi wil houden dat veiligheidsmiddelen als AIS niet nuttig kunnen zijn, maar het zou samen op moeten gaan met het benadrukken dat wij verantwoording hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 11:16 #638254

Noorderzon schreef :

Ik denk weleens: hoe meer veiligheidsmiddelen, hoe minder verantwoordelijkheidsbesef. Zo zou de AIS het ook veiliger moeten maken op het water, maar in de praktijk zie je nu dat bemanningen van schepen en jachten onbewust(!) ruimte zien (moet je wel helderziend zijn) om verantwoordelijkheden af te schuiven op het apparaat.


Is dit onderzocht? Ik ben erg benieuwd hoe deze stelling wordt onderbouwd nl.
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 11:18 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 11:32 #638266

Noorderzon schreef :
...
Ik denk weleens: hoe meer veiligheidsmiddelen, hoe minder verantwoordelijkheidsbesef. ....

Niet dat ik hiermee een pleidooi wil houden dat veiligheidsmiddelen als AIS niet nuttig kunnen zijn, maar het zou samen op moeten gaan met het benadrukken dat wij verantwoording hebben.

Dit deel is toch vrij algemeen aanvaarde kennis dacht ik.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 12:05 #638281

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Noorderzon schreef :
Dat gaat nooit lukken: trek de zekering eruit en hij staat uit. Bovendien zijn er grotere gevaren op delen van de wereldzeeën dan het gevaar van een aanvaring, die het wel kunnen rechtvaardigen de AIS uit te zetten (piraterij).

Natuurlijk, uit krijgen lukt altijd (dus ook in piratengebied). Maar naarmate je meer moeite moet doen wordt de drempel hoger. In combinatie met gerichte controles en forse boetes (hoge pakkans, want eenvoudig te controleren) zou dit de praktijk van even aan of uit zetten wanneer het je zo uitkomt kunnen terugdringen. Je lost het nooit helemaal op.

Mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid klinkt aardig, maar als bepaalde schippers die verantwoordelijkheid niet oppakken gaan de meeste van hen dat ook niet doen na een extra oproep.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 13:11 #638311

Michieltje schreef :

Kort interview met bemanning TX 68:

'het probleem is dat ze er niet af sprongen' .....

dus die 3 op de Maria zijn door hun eigen schuld verdronken, zegt de Texelaar.
Hadden ze er maar af moeten springen.
Zo is dat maar net, deze visser wijst de doden wel even op hun verantwoordelijkheid!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 13:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 13:32 #638315

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Baasklusje schreef :
ik denk: allebei!

Gezien de recente commotie over Greenpeace stenen in een gebied waar niet gevist mag worden... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 17:04 #638384

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Noorderzon schreef :
Dat gaat nooit lukken: trek de zekering eruit en hij staat uit. Bovendien zijn er grotere gevaren op delen van de wereldzeeën dan het gevaar van een aanvaring, die het wel kunnen rechtvaardigen de AIS uit te zetten (piraterij).

Ik denk weleens: hoe meer veiligheidsmiddelen, hoe minder verantwoordelijkheidsbesef. Zo zou de AIS het ook veiliger moeten maken op het water, maar in de praktijk zie je nu dat bemanningen van schepen en jachten onbewust(!) ruimte zien (moet je wel helderziend zijn) om verantwoordelijkheden af te schuiven op het apparaat.

Niet dat ik hiermee een pleidooi wil houden dat veiligheidsmiddelen als AIS niet nuttig kunnen zijn, maar het zou samen op moeten gaan met het benadrukken dat wij verantwoording hebben.

Ik ben wel een geluksvogel. Ik heb 40 jaar de zeeen bevaren zonder AIS en ik heb het overleeft :cheer:
Is de AIS inderdaad zooo belangrijk voor de veiligheid op zee of laten de huidige navigators hun hele veiligheid van dat ding afhangen door er zoveel vertrouwen aan te geven? :unsure:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 17:53 #638409

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Is de AIS inderdaad zooo belangrijk voor de veiligheid op zee of laten de huidige navigators hun hele veiligheid van dat ding afhangen door er zoveel vertrouwen aan te geven? :unsure:

Nee natuurlijk niet, als het niet bestaat, een groot deel van jou zeilersleven, dan mis je het ook niet.
De pest met dit soort systemen is, net als ABS, airbags en noem maar op, dat men er naar gaat leven.

Echt op open zee, tja , maar vooral in druk bevaren kust routes, en die zijn bissi now a day,s met snelvarende motorschepen groot en klein, dan moet het gewoon werken, of je het nou leuk vind of niet.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 20:59 #638477

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ron b schreef :
Is de AIS inderdaad zooo belangrijk voor de veiligheid op zee of laten de huidige navigators hun hele veiligheid van dat ding afhangen door er zoveel vertrouwen aan te geven? :unsure:

Nee natuurlijk niet, als het niet bestaat, een groot deel van jou zeilersleven, dan mis je het ook niet.
De pest met dit soort systemen is, net als ABS, airbags en noem maar op, dat men er naar gaat leven.

Echt op open zee, tja , maar vooral in druk bevaren kust routes, en die zijn bissi now a day,s met snelvarende motorschepen groot en klein, dan moet het gewoon werken, of je het nou leuk vind of niet.
Die kust routes waren 30 jaar geleden net zo druk bevaren als tegenwoordig.
En zo lang bestaat AIS echt nog niet.
Trouwen die 40+ jaar op zee was als professional op de koopvaardij.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 11:23 #684926

Chemicaliëntanker botst op Texelse vissersboot

TEXEL - Bij een aanvaring op de Noordzee, 90 kilometer ten noordwesten van Texel, is dinsdagmorgen de Texelse kotter TX29 Helena Elizabeth beschadigd.

Door Michiel Snik - 24-11-2015, 17:06 (Update 24-11-2015, 17:09)
De kotter botste in diep water op de drukke vaarroute tegen de Noorse chemicaliëntanker Stavfjord. De schade aan de tanker viel mee, deze kon verder varen. De TX29 is voor reparatie naar Den Helder gevaren.

www.noordhollandsdagblad.nl/st...rsboot?lref=mostread
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 11:28 #684927

heeft iemand de AIStracks?
de visser zegt dat de tanker plotseling van koers veranderd is...... net terwijl op de kotter wisseling van de wacht was...... lijkt me sterk......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 15:17 #684952

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de AIS van de kotter werkte en aan stond :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 25 nov 2015 16:10 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 15:24 #684953

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Baasklusje schreef :
heeft iemand de AIStracks?
de visser zegt dat de tanker plotseling van koers veranderd is...... net terwijl op de kotter wisseling van de wacht was...... lijkt me sterk......
Hé een nieuwe, ze waren niet eens een plotrol aan het verwisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 22:22 #684999

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Die tanker gaat wel eens vaker zo de bocht om
www.hvzeeland.nl/nieuws/25219-...oulevard-vlissingen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 25 nov 2015 23:12 #685009

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
henkvd schreef :
Die tanker gaat wel eens vaker zo de bocht om
www.hvzeeland.nl/nieuws/25219-...oulevard-vlissingen/

Zou er iets niet pluis zijn aan zijn stuurinrichting ?
Draadje niet helemaal vast ? ( of helemaal niet vast ? )
Lijkt erop dat het niet altijd de vissers zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl