Nachtvlinder schreef :
Wordt eens concreet: wat moet er veranderen aan “de taal”? Wie begrijpt jou niet en wat begrijp jij niet? Kun je een praktijkvoorbeeld geven want ik begrijp je punt niet.
Qua regels: hoe zie je het voor je dat zowel jij als de koopvaardij in dat gebied recht op vrije doorvaart krijgt? Voorrang?? Hoe kan de grote vaart in dat gebed dat realiseren; hoe zou men in de praktijk moeten uitwijken voor jou terwijl de Nieuwe Maas aangelopen wordt?
Ik denk dat de vergelijking met een gereguleerd industriegebied daar wel degelijk op gaat. In de buurt van Schiphol zal ook wel iets geregeld zijn tussen landende verkeerstoestellen en daar doorheen vliegende sportvliegtuigjes kan ik mij indenken...
Voorlopig om heel begrijpelijke reden hebben we het zeegebied voor Rotterdam niet tot een gereguleerd industrie gebied gemaakt. Zou ook ons internationaal zeer slecht uitkomen.
Concreet voorbeeld ;
rooiedirk schreef :
, en van jouw wordt verwacht dat je uitluistert en wat voor jou belangrijk is onthoud of opschrijft. En als jij dan iets als: "xxx hoge licht via tender om de noord" niet snapt en dus ook niet weet of dit voor jou en/of die ander belangrijk is MOET je volgens goedzeemanschap de verkeercentrale informeren.
Er is op ZF een lange draad geweest waar mijn haren recht van overeind gingen staan. Waar de bijdrages er uit bestonden om zoveel mogelijk via de marifoon in jargon te spreken die alleen voor ingewijden te begrijpen is. Dit staat haaks op wat ik vind dat de bedoeling is van het marifoon gebruik. Je wil dat zo veel mogelijk mensen begrijpen wat je zegt. Elkaars taal spreken.
Ander voorbeeld. Blijkbaar is het gebruikelijk dat een beroepsvaart met +15kn de Maasmond uit komt varen en over een kompasroos van 180 graden willekeurig een koers kan aannemen, die een argeloze jacht vaarder niet als helderziende kan voorzien. Ik stel vast dat de beroepsvaart in staat is zijn koers te wijzigen en dus niet bepaald beperkt manoeuvreerbaar. Ik verwacht dan ook dat deze rekening houdt met een passerend jacht dat koers en vaart behoud.
Meer algemeen. In het zuiden van het land schijnt een jachtengeul te zijn waar je als jacht het kan overkomen dat je weggedrukt wordt door een beroepsvaarder die even een kortere route neemt. Hoe zit dat. Pleziervaart dient weg te blijven van beroepsvaart maar andersom niet ? Geld niet in redelijkheid dat er een wederkerigheid bestaat.
Ik zou er een zeer groot voorstander van zijn dat er een uitbreiding komt van de inshore traffic zone bij de Maasmond die er voor zorgt dat passerende jachten een veel kortere oversteek kunnen maken. Zeker als je de inshore traffic zone een officiële IMO status geeft. Zodat de Nederlandse overheid geen juridische geitenpaadjes kan gaan bewandelen.