Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van IJmuiden naar Zeeland

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 16:47 #1067855

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Sloe Gin schreef :
"Dient te melden" is nog altijd een advies.

Ik ben 3 jaar geleden (kan inmiddels ook 4 jaar geleden zijn) naar een lezing geweest van het loodswezen van o.a. de Maasmond. Er werd ons uitgelegd dat, zoals Gary zegt, "niets" verplicht is. Ook werd ons getoond wat die grote jongens zien.
Ons i.i.g. bijna niet.

Er werd ons vriendelijk maar met klem verzocht je te melden op voornoemde plaatsen zodat ze je er op veilige manier doorheen kunnen loodsen.

Door je te melden laat je wel zien dat je voorbereid bent en oplet. Dat vindt het loodswezen heel fijn.
Een goede samenwerking zal leiden tot betere communicatie en wederzijds respect.

Vond in een 'Zeilen' van een paar jaar terug volgend statement van het Loodswezen over o.a. de oversteek van de Maasmond:

'of een AIS transponder aan boord van jachten voor meer veiligheid zorgt, bestaat bij het Loodswezen geen enkele twijfel over. Bij slecht weer zijn jachten al snel minder goed zichtbaar, de boordlichten vallen bij sterke achtergrondverlichting vaak helemaal weg en bij een flinke zeegang kunnen ze op de radar in de clutter verdwijnen.()Met een transponder heb je daar geen last van, je ziet een jacht gewoon veel sneller'
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 19:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 16:59 #1067856

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Een transponder vergroot zeker je veiligheid, maar verminderd ook de veiligheid van schepen die er geen hebben :pinch:

Als er zeg 4 jachten oversteken met matige weersomstandigheden, en 3 hebben een transponder, dan is de kans dat de 4e over het hoofd gezien wordt een stuk groter.

Dus eigenlijk een beetje asociaal om een transponder te nemen :)
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 17:00 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 17:32 #1067864

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
rooiedirk schreef :
Dus eigenlijk een beetje asociaal om een transponder te nemen :)

Sorry :blush:

Maar van nemen is geen sprake natuurlijk. Die dingetjes zijn een serieuze aanslag op je budget.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 18:31 #1067867

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
In de procedures van de VTS van de Port of Rotterdam staat omschreven welke bevoegdheden de VTS heeft en mag uitoefenen :

3.3 Navigation Assistance Services (NAS)
Navigation Assistance Services can be provided to supplement information services and traffic organisation services. These can be given at the request of shipping traffic or when this is deemed necessary by the VTS authority.
Such services offer essential, timely and up-to-date data to support on-board navigational decision-making processes and involve giving information, advice and/or instructions.
This refers to highly-intensive traffic information which is particularly important in the event of:
 emergencies;
 faults and/or deficiencies on board vessels;
 anomalous navigation or meteorological conditions.

Navigation Assistance Services can only be given:

At sea
In the Rotterdam approach area, as referred to and defined in Article 2, sub-paragraph d, and Appendix 1
of the Territorial Sea Shipping Regulation, consisting of a description of traffic in the area and warnings regarding the risk of collision or grounding.

In the inner area
 the Nieuwe Waterweg (New Waterway);
 the Calandkanaal;
 the Beerkanaal;
 het Yangtzekanaal;
 the Nieuwe Maas to the boundary of the VTS area (kilometre marker 993.0);
 the Oude Maas to the boundary of the VTS area (kilometre marker 999.5).

4. Traffic instructions
Traffic instructions, issued in accordance with legal regulations, are binding orders imposed on shipping traffic by the VTS authority and are described in law in the following way.
Traffic instruction; a command given by an authorised person to one or more vessels in the shipping traffic to effect a certain result in traffic behaviour or an imposed prohibition of a certain result in traffic behaviour.


Wat het koketteren van 3Noreen met de engelse TC woordgebruik en communicatie met de scheepvaart : het taalgebruik is uiterst correct, maar er wordt niet geaarzeld keihard op te treden tegen jachten die een loopje met de regels nemen. Ik heb dat van nabij meegemaakt tijdens een oversteek van Dover naar Calais, waar een optreden van de Kustwacht nabij kwam. Hier de omschrijving uit mijn toenmalig blog :

'Na Dungeness buigen we af in NO richting, de koers is de SW Goodwin boei, waar we de oversteek naar Calais zullen maken. We passeren Dover, waar de grote ferries met hoge snelheid aan- en af varen. Intussen krijgen we steeds meer stroom mee, en halen op een gegeven moment zelfs 10,8 knoop snelheid over de grond. We melden ons keurig bij Dover Traffic Control met alle gegevens en de mededeling dat we de oversteek naar Calais gaan maken, dwars door de drukbevaren shipping lanes. De shipping lanes dien je qua kompaskoers zoveel als mogelijk loodrecht op de richting van de lanes over te steken, om de tijd dat je er doorheen kruist zo kort mogelijk te houden.

Achter ons vaart een groot Nederlands zeilschip zonder zich gemeld te hebben volledig verkeerd de shipping lanes in. Dover roept hem op, na een paar vergeefse oproepen, en het dreigement andere maatregelen te nemen, zoals het sturen van de Kustwacht met alle daaraan verbonden konsekwenties, meldt de zondaar zich. In gebrekkig Engels laat hij blijken geen idee te hebben wat hij aan het doen is. Hij wordt op typisch Engelse wijze beleefd doch zeer dringend verzocht zich aan de regels te houden. Een Franse zeiler die in de buurt vaart, draait na overleg met Dover zelfs om, vaart naar de Nederlander toe en legt hem uit hoe te varen. Na die preek vaart hij keurig in ons zog richting Franse kust. Hij wordt door Dover op onnavolgbare wijze bedankt voor de medewerking. Van dit Engels taalgebruik kan ik echt genieten. Het is een schril contrast met hoe we in Nederland op de marifoon met elkaar omgaan !'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 19:32 #1067876

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Dat weet ik niet Cees, ik heb van Sector Maasmond op geen enkel moment onprofessioneel taalgebruik gehoord. Ja, een enkele sluiswachter, bruggenwipper, en een enkele binnenvaartschipper. Maar let op t woord "enkele".

Zoals je zelfs stelt, zijn de Engelsen tot op de draad beleefd, correct, en inderdaad spijkerhard als je er een zootje van maakt.

Heb je voorbeelden uit eigen ervaring waarin je in NL onheus bejegend bent geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 20:22 #1067890

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Joop66 schreef :
Dat weet ik niet Cees, ik heb van Sector Maasmond op geen enkel moment onprofessioneel taalgebruik gehoord. Ja, een enkele sluiswachter, bruggenwipper, en een enkele binnenvaartschipper. Maar let op t woord "enkele".

Zoals je zelfs stelt, zijn de Engelsen tot op de draad beleefd, correct, en inderdaad spijkerhard als je er een zootje van maakt.

Heb je voorbeelden uit eigen ervaring waarin je in NL onheus bejegend bent geweest?

Mijn opmerking over hoe we in Nederland met elkaar omgaan slaat zeker niet op de TC's, niets dan lof daarvoor, speciaal Maasmond en Brandaris. Persoonlijk : vooral de toon van sluiswachters roept nogal eens weerstand op, Krammer en vroeger de zeesluis in Vlissingen (verbeterd sinds die vanuit Neeltje Jans wordt bediend). De onderlinge taal van de binnenvaart in Europoort lust je soms geen brood van.
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 20:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 20:57 #1067899

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Sluis Vlissingen wordt ter plaatse bediend, en ze verzorgen ook de brugbediening op het kanaal. Sluis in Veere wordt bediend vanuit Neeltje Jans, net als de Zandkreek.
www.google.com/url?sa=t&source...&cshid=1564606874000
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 21:02 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 01 aug 2019 05:06 #1067939

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Jutter schreef :
Sluis Vlissingen wordt ter plaatse bediend, en ze verzorgen ook de brugbediening op het kanaal. Sluis in Veere wordt bediend vanuit Neeltje Jans, net als de Zandkreek.
www.google.com/url?sa=t&source...&cshid=1564606874000

Sorry, de sluis in Vlissingen wordt sinds 1996 op afstand inderdaad niet vanuit NJ bediend maar vanuit de Nautische Centrale, volgens hun eigen informatie. Kennelijk heb ik daar iemand met een kort lontje getroffen :

'Afstandbediening bruggen en sluizen
De eerste bruggen over het Kanaal – de Keersluisbrug, de Sloebrug en de Draaibrug Souburg – worden al vanaf 1997 op afstand bediend. In 1998 volgden de Schroebrug en de Stationsbrug en in 1999 de Arneverkeersbrug en de Arnespoorbrug. Als laatste werd in 2008 de Zeelandbrug toegevoegd.
Het sluizencomplex Vlissingen wordt vanaf 1996 op afstand bediend, het sluizencomplex Veere volgde in 2007. De voor het peilbeheer van het kanaal aangebrachte spuisluis in Vlissingen wordt eveneens vanuit de Nautische Centrale Vlissingen bediend.'
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 06:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 01 aug 2019 06:28 #1067945

Kort lontje? Keurig antwoord toch, inclusief enige context? Het begint inderdaad niet met “Dear Sir, thank you for your excellent question...” ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 01 aug 2019 07:24 #1067961

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
CeesS schreef :
Joop66 schreef :
Dat weet ik niet Cees, ik heb van Sector Maasmond op geen enkel moment onprofessioneel taalgebruik gehoord. Ja, een enkele sluiswachter, bruggenwipper, en een enkele binnenvaartschipper. Maar let op t woord "enkele".

Zoals je zelfs stelt, zijn de Engelsen tot op de draad beleefd, correct, en inderdaad spijkerhard als je er een zootje van maakt.

Heb je voorbeelden uit eigen ervaring waarin je in NL onheus bejegend bent geweest?

Mijn opmerking over hoe we in Nederland met elkaar omgaan slaat zeker niet op de TC's, niets dan lof daarvoor, speciaal Maasmond en Brandaris. Persoonlijk : vooral de toon van sluiswachters roept nogal eens weerstand op, Krammer en vroeger de zeesluis in Vlissingen (verbeterd sinds die vanuit Neeltje Jans wordt bediend). De onderlinge taal van de binnenvaart in Europoort lust je soms geen brood van.

Het zou niet ui moeten maken of namens de overheid een brug sluis of TC bedient. De A'damse havendienst spant wat mij betreft de kroon als het gaat over cliëntelisme.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl