In de procedures van de VTS van de Port of Rotterdam staat omschreven welke bevoegdheden de VTS heeft en mag uitoefenen :
3.3 Navigation Assistance Services (NAS)
Navigation Assistance Services can be provided to supplement information services and traffic organisation services. These can be given at the request of shipping traffic or when this is deemed necessary by the VTS authority.
Such services offer essential, timely and up-to-date data to support on-board navigational decision-making processes and involve giving information, advice and/or instructions.
This refers to highly-intensive traffic information which is particularly important in the event of:
emergencies;
faults and/or deficiencies on board vessels;
anomalous navigation or meteorological conditions.
Navigation Assistance Services can only be given:
At sea
In the Rotterdam approach area, as referred to and defined in Article 2, sub-paragraph d, and Appendix 1
of the Territorial Sea Shipping Regulation, consisting of a description of traffic in the area and warnings regarding the risk of collision or grounding.
In the inner area
the Nieuwe Waterweg (New Waterway);
the Calandkanaal;
the Beerkanaal;
het Yangtzekanaal;
the Nieuwe Maas to the boundary of the VTS area (kilometre marker 993.0);
the Oude Maas to the boundary of the VTS area (kilometre marker 999.5).
4. Traffic instructions
Traffic instructions, issued in accordance with legal regulations, are binding orders imposed on shipping traffic by the VTS authority and are described in law in the following way.
Traffic instruction; a command given by an authorised person to one or more vessels in the shipping traffic to effect a certain result in traffic behaviour or an imposed prohibition of a certain result in traffic behaviour.
Wat het koketteren van 3Noreen met de engelse TC woordgebruik en communicatie met de scheepvaart : het taalgebruik is uiterst correct, maar er wordt niet geaarzeld keihard op te treden tegen jachten die een loopje met de regels nemen. Ik heb dat van nabij meegemaakt tijdens een oversteek van Dover naar Calais, waar een optreden van de Kustwacht nabij kwam. Hier de omschrijving uit mijn toenmalig blog :
'Na Dungeness buigen we af in NO richting, de koers is de SW Goodwin boei, waar we de oversteek naar Calais zullen maken. We passeren Dover, waar de grote ferries met hoge snelheid aan- en af varen. Intussen krijgen we steeds meer stroom mee, en halen op een gegeven moment zelfs 10,8 knoop snelheid over de grond. We melden ons keurig bij Dover Traffic Control met alle gegevens en de mededeling dat we de oversteek naar Calais gaan maken, dwars door de drukbevaren shipping lanes. De shipping lanes dien je qua kompaskoers zoveel als mogelijk loodrecht op de richting van de lanes over te steken, om de tijd dat je er doorheen kruist zo kort mogelijk te houden.
Achter ons vaart een groot Nederlands zeilschip zonder zich gemeld te hebben volledig verkeerd de shipping lanes in. Dover roept hem op, na een paar vergeefse oproepen, en het dreigement andere maatregelen te nemen, zoals het sturen van de Kustwacht met alle daaraan verbonden konsekwenties, meldt de zondaar zich. In gebrekkig Engels laat hij blijken geen idee te hebben wat hij aan het doen is. Hij wordt op typisch Engelse wijze beleefd doch zeer dringend verzocht zich aan de regels te houden. Een Franse zeiler die in de buurt vaart, draait na overleg met Dover zelfs om, vaart naar de Nederlander toe en legt hem uit hoe te varen. Na die preek vaart hij keurig in ons zog richting Franse kust. Hij wordt door Dover op onnavolgbare wijze bedankt voor de medewerking. Van dit Engels taalgebruik kan ik echt genieten. Het is een schril contrast met hoe we in Nederland op de marifoon met elkaar omgaan !'