zuipschuit schreef :
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van het oproepen (in normale omstandigheden) van VC; van het uitzenden van ais-signalen?
In geval van de Maasmond is dat niet overgelaten aan jouw beoordeling, het is een verplichting. Het geeft de VC de mogelijkheid de naam van je schip te koppelen aan de zichtbare echo op hun radarscherm, en je zo te kunnen volgen. Het tweede deel van jouw opmerking beantwoord je verderop in je reactie zelf :
'De meesten zien ais-signalen op hun plotter en dat maakt het geheel heel overzichtelijk.'
zuipschuit schreef :
Als je zo'n stelsel oversteekt, ga ik ervan uit dat je de geulen kent en ziet op je kaart/plotter.
De Maasmond kent maar een gebaggerde geul, die is voor 'geulers' met een diepgang tot 20 meter. De overige scheepvaart kan uit een bereik van 180 graden van de geul hartlijn aanlopen, en tot op het laatste moment onzichtbaar vanuit Europoort of de rivier uitlopen en uitwaaieren.
zuipschuit schreef :
Als je kunt varen kan je schepen herkennen en zien welke richting ze uitvaren, kan je zelfs herkennen als ze op aanvaringskoers zitten en daar kun tijdig en correct op reageren.
Je overschat jezelf schromelijk. Het voorzorgsgebied tussen de MN1 en MV boeien is 5 mijl lang, met een normale snelheid van je zeilboot doe je daar een uur over. De in- en uitgaande vaart heeft een snelheid van rond de 10-15 knopen. Ik daag je uit om van schepen die op het moment dat jij het voorzorgsgebied invaart, nog 15 mijl van je verwijderd zijn, maar tijdens jouw oversteek zullen passeren, de positie, koers en snelheid ook maar benadering te schatten. Bij dit verschil aan snelheid is je eigen mogelijkheid om uit te wijken uiterst beperkt, en kan weer conflicten met andere schepen veroorzaken.
zuipschuit schreef :
De meesten zien ais-signalen op hun plotter en dat maakt het geheel heel overzichtelijk.
Blij dat je dat nu ook inziet.
zuipschuit schreef :
Oproepen lijkt me onnodig ethergebruik.
Normaal doe je 1 verplichte oproep, en voor overige contacten ligt het initiatief altijd bij de VC. Je blijft zelf volledig verantwoordelijk voor je oversteek. Ingeval van gevaar voor jezelf of derden kan de VC een aanwijzing geven, die je verplicht bent op te volgen.
zuipschuit schreef :
En om eerlijk te zijn, als er opgeroepen wordt op de marifoon dan hoor of versta ik meestal niet eens wat ze zeggen.
Als je zonodig drukbevaren scheepvaartroutes wilt passeren, wordt het tijd dat je een fatsoenlijke marifoon met buitenbediening en ingebouwde speaker aanschaft, zodat je tenminste zonodig kunt verstaan wat er van je verwacht wordt. De VC bemanning spreekt luid en duidelijk Nederlands.