Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitleg over statische stabiliteit

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 00:11 #1170769

JotM schreef :
Dan kan je natuurlijk voor tig hoeken het richtend koppel bepalen en mbv de Regel van Simpson een schatting maken. Maar je kunt ook het verschil in Up tussen rust en AVS bepalen. Die is gelijk aan het oppervlak onder de kromme.
Je gebruikt hier gewoon stabiliteitssoftware voor. We gaan niet mathematisch iedere hellingshoek doorrekenen. We geven een berg beladingsconditie parameters in en voeren het lijnenplan in met een lokatie van het gewichtszwaartepunt en de computer rekent in enkele minuten de hele stabiliteit door. Je moet alleen nog handmatig alle beladingscondities aanpassen voor iedere berekening. Uiteindelijk is dit nog steeds 2 dagen werk voor een CE-zeiljacht en ongeveer 3 weken werk voor een zeiljacht onder klasse, maar we gaan niets stap voor stap berekenen per conditie. Dat gebeurt gelukkig allemaal "automatisch".
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 05:38 #1170776

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8638
AndreAzuree schreef :
Nu ik dit allemaal zo met interesse lees, vraag ik me af of er geen betere voorspellers zijn van veilig gedrag op zee (tijdens een combinatie van helling door wind, en golven) dan de stabiliteitskromme. Theoretisch moeten die er natuurlijk zeker zijn, maar in de praktijk is er alleen de stabiliteitskromme. Waarschijnlijk is het probleem dat er te weinig relevante data is van jachten waarbij het fout is gegaan om tot een nauwkeuriger algoritme te komen dat veilig gedrag op zee beter kan voorspellen. Het kan ook zo zijn dat het gewoon te weinig fout gaat in de praktijk. Stel je eens voor dat we van ieder schip dat gekenterd is precies zouden weten wat de statische/dynamische eigenschappen en omstandigheden waren (bijv winddruk, golfhoogte, etc). Dan zou je vast tot preciezere modelvorming moeten kunnen komen. Just a thought, ben zeker geen expert.

Ted Brewer's Comfort Ratio geeft een indicatie van gedrag op zee.
Nog een link.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 06:53 #1170789

Folkboot schreef :
...

Edit: het werkt toch anders dan je beschrijft, ps ik heb een scheepsbouw achtergrond

Nee hoor. Dat doet het niet.
ps: ik heb een natuurkunde achtergrond

Eindelijk weer eens een gaaf draadje!
(waarmee ik de andere draadjes niet als minder wil veroordelen, maar voor mij persoonlijk minder interessant)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 07:10 #1170797

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Dan kan je natuurlijk voor tig hoeken het richtend koppel bepalen en mbv de Regel van Simpson een schatting maken. Maar je kunt ook het verschil in Up tussen rust en AVS bepalen. Die is gelijk aan het oppervlak onder de kromme.
Je gebruikt hier gewoon stabiliteitssoftware voor. We gaan niet mathematisch iedere hellingshoek doorrekenen. We geven een berg beladingsconditie parameters in en voeren het lijnenplan in met een lokatie van het gewichtszwaartepunt en de computer rekent in enkele minuten de hele stabiliteit door. Je moet alleen nog handmatig alle beladingscondities aanpassen voor iedere berekening. Uiteindelijk is dit nog steeds 2 dagen werk voor een CE-zeiljacht en ongeveer 3 weken werk voor een zeiljacht onder klasse, maar we gaan niets stap voor stap berekenen per conditie. Dat gebeurt gelukkig allemaal "automatisch".
Erikdejong schreef :
Daarnaast gaat dit artikeltje niet om hoe je het een en ander uitrekend, maar meer om inzicht te geven in wat diverse zaken voor invloed kunnen hebben op de stabiliteit van de boot.
:whistle: ;)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 07:26 #1170806

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
JotM schreef :
Bij een balk met een vierkante doorsnede (b = h), vloeistofspiegel op h/2 en G exact in het midden is de B-curve die ik beschreef cirkelvormig (kan niet anders, vanwege symmetrie) en valt het "vals metacentrum" samen met G.

Labiel evenwicht, geen arbeid, dus ook geen potentiaalverschil.

Edit:
(Zoals Steef, in net iets andere bewoording, al schreef)
Zoals Folkboot mij in een PM al schreef: dit is niet goed.
(sinds tijden weer eens op ZF, lig je meteen weer de halve nacht te puzzelen in bed ipv te slapen :huh: )

Bijzonderheid bij de vierkante bak kwam uit een "geometrische doodle":

Discontinuïteit!

Als in het "verhaaltje" een paar postings terug:
Als ik tegen een veer aanduw en met die veer een karretje van een plateautje een hobbelig heuveltje opduw tot ik weer op een horizontaal plateautje sta waarbij de veer geheel ontspannen is kan ik enorm ingewikkeld gaan doen over het verloop van het kracht-weg diagram onderweg. Maar ook zonder dat ik dat weet kan ik je op een briefje geven dat het oppervlak onder dat diagram, de totale arbeid, overeenkomt met de toename van de potentiële energie tussen de twee plateautjes.

Het "heuveltje" en daarmee samenhangde kracht-weg diagram (dus het verloop van de geleverde arbeid) voor de vierkante bak zien er (gechargeerd) ongeveer zo uit:


Edit:
Er is bij de beschreven vierkante bak dus geen "plateautje" tussen stabiel bij 0° en stabiel bij (een veelvoud van) 45°.
/Edit


En zoals ik al schreef: over de waarden tussen de twee "plateautjes" kan ik niets zeggen (die arbeid is opgenomen in de "hydrostatische torsieveer"), maar ik kan je nog steeds op een briefje geven dat het verschil tussen het blauwe en het rode oppervlak exact gelijk is aan het potentiaalverschil tussen het plateautje links en het plateautje rechts.

(gelukkig zien de stabiliteitscurves van de meeste zeilbootjes er niet zo uit :) )


Edit:
Leuke gedachte (als je toch niet kunt slapen), maar ook niet goed. Rustig verder lezen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 10:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 08:28 #1170831

Nog even over die balk.
ik neem de conclusie van de descundologen ogenblikkelijk aan, maar ik probeer te begrijpen hoe het nu precies zit met het kenterpunt (AVS). Ik ben geen techneut, maar heb wel wat verstand van de achterliggende natuurkunde.
Als ik een paar tekeningentjes maak, dan is het verplaatste water links van de verticale lijn door het zwaartepunt en rechts van die lijn in alle standen gelijk. De optelling van die twee wv's is ook altijd gelijk aan de totale wv van het balkje, die niet verandert. Als ik dan stomweg Archimedes toepas, dan zou er dus altijd een labiel evenwicht moeten zijn, want het zwaartepunt kan nooit omhoog komen.
Waarom is dat dan niet zo?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 08:35 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 08:50 #1170842

Jeroen-pion schreef :
...en boarderbas beweerden dat het gewicht er niet toe deed.

Dat lijkt me niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 08:54 #1170847

JotM schreef :
JotM schreef :
Bij een balk met een vierkante doorsnede (b = h), vloeistofspiegel op h/2 en G exact in het midden is de B-curve die ik beschreef cirkelvormig (kan niet anders, vanwege symmetrie) en valt het "vals metacentrum" samen met G.

Labiel evenwicht, geen arbeid, dus ook geen potentiaalverschil.

Edit:
(Zoals Steef, in net iets andere bewoording, al schreef)
Zoals Folkboot mij in een PM al schreef: dit is niet goed.
(sinds tijden weer eens op ZF, lig je meteen weer de halve nacht te puzzelen in bed ipv te slapen :huh: )

Bijzonderheid bij de vierkante bak kwam uit een "geometrische doodle":

Discontinuïteit!

Als in het "verhaaltje" een paar postings terug:
Als ik tegen een veer aanduw en met die veer een karretje van een plateautje een hobbelig heuveltje opduw tot ik weer op een horizontaal plateautje sta waarbij de veer geheel ontspannen is kan ik enorm ingewikkeld gaan doen over het verloop van het kracht-weg diagram onderweg. Maar ook zonder dat ik dat weet kan ik je op een briefje geven dat het oppervlak onder dat diagram, de totale arbeid, overeenkomt met de toename van de potentiële energie tussen de twee plateautjes.

Het "heuveltje" en daarmee samenhangde kracht-weg diagram (dus het verloop van de geleverde arbeid) voor de vierkante bak zien er (gechargeerd) ongeveer zo uit:


Edit:
Er is bij de beschreven vierkante bak dus geen "plateautje" tussen stabiel bij 0° en stabiel bij (een veelvoud van) 45°.
/Edit


En zoals ik al schreef: over de waarden tussen de twee "plateautjes" kan ik niets zeggen (die arbeid is opgenomen in de "hydrostatische torsieveer"), maar ik kan je nog steeds op een briefje geven dat het verschil tussen het blauwe en het rode oppervlak exact gelijk is aan het potentiaalverschil tussen het plateautje links en het plateautje rechts.

(gelukkig zien de stabiliteitscurves van de meeste zeilbootjes er niet zo uit :) )

Mag ik dan aannemen dat de stabiliteitscurve van een bolvormig lichaam in het water, volkom vlak zou zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 09:05 #1170853

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
steef ton schreef :
Nog even over die balk.
ik neem de conclusie van de descundologen ogenblikkelijk aan, maar ik probeer te begrijpen hoe het nu precies zit met het kenterpunt (AVS). Ik ben geen techneut, maar heb wel wat verstand van de achterliggende natuurkunde.
Als ik een paar tekeningentjes maak, dan is het verplaatste water links van de verticale lijn door het zwaartepunt en rechts van die lijn in alle standen gelijk. De optelling van die twee wv's is ook altijd gelijk aan de totale wv van het balkje, die niet verandert. Als ik dan stomweg Archimedes toepas, dan zou er dus altijd een labiel evenwicht moeten zijn, want het zwaartepunt kan nooit omhoog komen.
Waarom is dat dan niet zo?

De door Folkboot beschreven balk is niet stabiel bij 0°.
Bij 0° ligt het metacentrum van deze balk onder G: de "hydrostatische torsieveer" is "gespannen".
Van 0° tot 45° "ontspant" deze "hydrostatische toersieveer". Van 45° tot 135° is de totaal geleverde arbeid nihil. Van 135° tot 180° wordt de "hydrostatische torsieveer" weer gespannen.





Edit: voor alle duidelijkheid, tussen 0° en 45° is GZ dus negatief.




Niet mee gaan zeilen. ;)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 09:22 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 09:14 #1170859

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
De Folkboot-balk met G op 30% van de hoogte van de balk, ipv op 50%, zodat 'ie bij 0° onder het metacentrum zit ipv erboven.



Reken maar dat het oppervlak onder de kromme tussen 0° en 180° nu het verschil in Up is.

Edit:
Uitproberen naar aanleiding van de opmerkingen van Folkboot (mbt Archimedes), waarvoor dank, leiden tot een aanpassing: Het verschil in Up tussen verschillende situaties waarin het richtend koppel 0 is, is het hoogteverschil tussen B en G, niet het hoogteverschil tussen G en het waterlijnoppervlak.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 10:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 09:24 #1170865

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :

Mag ik dan aannemen dat de stabiliteitscurve van een bolvormig lichaam in het water, volkom vlak zou zijn?
Als het zwaartepunt in het centrum van de bol zit ja. Anders is het een pure sinusoïde.

Ik had het met m'n doodle dus weer fout. Nu maar even rekensoftware erbij gepakt. Dank voor de uitdaging Folkboot, hij was leuk.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 09:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 10:18 #1170886

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
JotM schreef :
...
Uitproberen naar aanleiding van de opmerkingen van Folkboot (mbt Archimedes), waarvoor dank, leiden tot een aanpassing: Het verschil in Up tussen verschillende situaties waarin het richtend koppel 0 is, is het hoogteverschil tussen B en G, niet het hoogteverschil tussen G en het waterlijnoppervlak.

Klopt ook bij de balk van Folkboot (best fijn).
Voor de rekenaars: de afstand BG bij 0° is b/4, bij 45° is dat b*wortel(2)/6.
Als b=10, zoals m'n hierboven geplaatste modelletje in de rekensoftware, dus resp 2,5 en 2,357
Een verschil van -0,143

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 10:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 10:44 #1170902

JotM schreef :
JotM schreef :
...
Uitproberen naar aanleiding van de opmerkingen van Folkboot (mbt Archimedes), waarvoor dank, leiden tot een aanpassing: Het verschil in Up tussen verschillende situaties waarin het richtend koppel 0 is, is het hoogteverschil tussen B en G, niet het hoogteverschil tussen G en het waterlijnoppervlak.

Kijk, dat is een stuk duidelijker. Na nog wat tekeningetjes zag ik idd dat de hoogte (en ook horizontale plaats) van het drukpunt wel verandert. Dus er is dan idd wel een Up, zonder dat het zwaartepunt van plaats verandert.
Dat is wel een belangrijk inzicht (als ik het tenminste nu goed begrijp :dry: ).
Dank Folkboot en natuurlijk ook JotM!
(en Erik, die dit topic gestart is)
Gaaf! Het wordt steeds interessanter!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 22:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 11:19 #1170912

Wat ik me ook nog afvraag. Het maakt dus eigenlijk niet uit of het zwaartepunt zich boven of onder het drukpunt bevindt. Het gaat er eigenlijk alleen maar om hoe het drukpunt zich verplaatst ten opzichte van het zwaartepunt (zoals Folkboot in een eerdere bijdrage al schreef, meen ik).
Zoals Erik schreef: helaas staan er bij de stabiliteitskrommen nooit eenheden langs de y-as. Was dat wel zo, dan zou je dus voor elke hoek de energie kunnen bepalen die in de boot bij die helling is gaan zitten en zou je dus ook de verplaatsing van het drukpunt tov van het zwaartepunt kunnen bepalen in verticale richting (als je de massa van de boot kent).
Klopt dit een beetje zo? Of is het te simpel gesteld?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 22:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 11:45 #1170924

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :

Mag ik dan aannemen dat de stabiliteitscurve van een bolvormig lichaam in het water, volkom vlak zou zijn?
Als het zwaartepunt in het centrum van de bol zit ja. Anders is het een pure sinusoïde.

Ik had het met m'n doodle dus weer fout. Nu maar even rekensoftware erbij gepakt. Dank voor de uitdaging Folkboot, hij was leuk.

dank je voor die toevoeging, dat klinkt logisch, de sinusoide. Al is het toch weer complexer dan ik dacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 12:35 #1170948

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
steef ton schreef :
Zoals Erik schreef: helaas staan er bij de stabiliteitskrommen nooit eenheden langs de y-as.
Meestal staan die er wel. De meeste ontwerpers (en de norm) gebruiken [m] voor de GZ-kromme en [kg·m] voor de richtend moment kromme.
(Zie als voorbeeld de richtend moment kromme van de Dehler 34 in de bijlage)

Zoals eerder vermeld: de norm schrijft voor ontwerpcategorie A als minimum oppervlak onder de richtend moment kromme 172.000 [kg·m·deg] voor.
Om dat te kunnen relateren aan verschil in potentiaal moet je [deg] nog omzetten naar rad [-] (radialen hebben eenheid [m/m], dus [-] ; zoals de door mij gebruikte software als eenheid gebruikt) en voor de absolute waarde dus nog vermenigvuldigen met g om van [kg] naar [N] te komen.
De eis in de norm wordt dan: voor Cat A tenminste 3.002 [kg·m], of 29,44 [kN·m] (= 29,44 [kJ])
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 12:45 #1170952

Ja, dat begrijp ik.
Maar ik vraag me nu dus af of het daaruit volgend dan dus inderdaad zo simpel is dat, wanneer je over zo'n kromme beschikt, je dus voor elke hellingshoek eenvoudig de verplaatsing van het drukpunt in verticale richting kunt uitrekenen. Dat lijkt mij nu wel, want je kunt de energie uit het oppervlak onder de kromme halen (hokjes tellen tot de hoek waarvan je het wil weten) en als je de massa van de boot kent, kun je dus met mg(delta)h de verplaatsing uitrekenen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 12:48 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 13:12 #1170965

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat vermoed ik. :)

Proefje gedaan (met een "proefbakje") mbt hoogte vrijboord.
Breedte gelijk gehouden, ligging G mbt waterlijn gelijk gehouden.

Conclusie: lager vrijboord leidt tot:
  • kleinere AVS
  • minder energie nodig om bakje "om te rollen"
  • meer energie nodig om bakje "terug te rollen"

Het grid in het tekenveld is 1 x 1, dus afstand tussen B en G is af te schalen / lezen. En het verschil tussen de ene hellingshoek en de andere komt keurig overeen met het totaal oppervlak onder de kromme. B)
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 14:34 door JotM. Reden: zin verduidelijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 17:37 #1171086

  • Folkboot
  • Folkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
steef ton schreef :
Folkboot schreef :
...

Edit: het werkt toch anders dan je beschrijft, ps ik heb een scheepsbouw achtergrond

Nee hoor. Dat doet het niet.
ps: ik heb een natuurkunde achtergrond

Eindelijk weer eens een gaaf draadje!
(waarmee ik de andere draadjes niet als minder wil veroordelen, maar voor mij persoonlijk minder interessant)

Steef, jammer een welles nietes reactie. Ik zal het uitleggen.
Jou redenatie van een indifferent evenwicht (GZ-kromme constant 0) geldt voor een ronde balk. Die tot het middelpunt in het water ligt met het zwaartepunt op de waterlijn in het middelpunt. Daarbij blijft het drukkingspunt onder het gewichtszwaartepunt bij elke stand van de (ronde) balk
Bij een vierkante Balk (rechthoekige vorm mag ook) zal bij een hellingshoek het drukkingspunt verschoven zijn tov de stabiele beginstand. Doordat het drukkingspunt daarbij niet meer onder het gewichtszwaartepunt ligt zal er een oprichtend koppel ontstaan en de (vierkante) balk keert weer terug naar de beginstand.
Het schijnt dat Koopmans jr dit ook uitlegt (ik heb met hem in de klas gezeten)
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 17:43 door Folkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 17:48 #1171093

Ik heb de twee laatste pagina's met stijgende verbazing zitten lezen. Ik ben even volledig kwijt wat men probeerd te berekenen of te beredeneren?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 17:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 18:16 #1171104

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Hahaha gelukkig, ik dacht al dat ik de enige was die er geen touw aan vast kon knopen:-))

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 18:25 #1171106

  • Folkboot
  • Folkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Folkboot schreef :
Ik heb een beetje moeite met de theorie van JotM over verplaatsing van het zwaartepunt in hoogte als maat voor de stabiliteit. Ook deze theorie moet gelden voor een eenvoudige vierkante bak. En dat doet deze theorie niet....
Het artikel waar Erikdejong mee begon is mi wel correct.


Erik,
Mijn verbazing begon met bovenstaande reactie als reactie op JOTM. Ik probeerde een uitleg te krijgen met een eenvoudige balk. Eerst werd de balk de eigenschappen van een ronde paal toegeschreven. Vervolgens bleek mijn balk instabiel te zijn, zonder dat ik afmetingen had gegeven....

Kan jij wat met de “Theorie van JOTM”, volgens mij is het toeval wat hij waarneemt met stijgende zwaartepunten.
Groet
Rob
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 18:26 door Folkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 18:38 #1171110

boarderbas schreef :
Jeroen-pion schreef :
...en boarderbas beweerden dat het gewicht er niet toe deed.

Dat lijkt me niet

Dan heb ik je vast verkeerd begrepen toen je dit zei ;

Dit was wat je toen zei
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 18:41 #1171111

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Folkboot schreef :
Mijn verbazing begon met bovenstaande reactie als reactie op JOTM. Ik probeerde een uitleg te krijgen met een eenvoudige balk. Eerst werd de balk de eigenschappen van een ronde paal toegeschreven. Vervolgens bleek mijn balk instabiel te zijn, zonder dat ik afmetingen had gegeven....
Je had "vierkant" opgegeven. b=h ; G in het middelpunt. En G op de waterlijn, dus op hoogte h/2 (= b/2).

De "theorie van JotM", zoals je nu aanduidt wat ik hierboven herhaal heet de "Wet van behoud van energie".

Edit:
Overigens: naar aanleiding van je opmerking heb ik verder zitten spitten en heb ik vastgesteld dat de referentie van de hoogte niet de waterlijn, maar B is. Het gaat dus om de verandering in de verticale afstand tussen B en G. Waarvoor dank.

Verder zitten uitproberen met een hydrostatisch rekenpakketje en warempel, het komt iedere keer uit. Exact. Niet alleen voor een bak met vierkante doorsnede, maar ook voor een bak met rechthoekige doorsnede, voor een model van een oude zware S-spant die ik nog had liggen en voor een snel in elkaar geflanst "U_p testbootje".

Toch mooi als fysische basistheorie een beetje bij de werkelijkheid wil aansluiten.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 19:01 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 08 juni 2020 18:47 #1171113

Folkboot schreef :
Kan jij wat met de “Theorie van JOTM”, volgens mij is het toeval wat hij waarneemt met stijgende zwaartepunten.
Ik snap de theorie niet die hij probeert toe te passen. Het fenomeen stijgend zwaartepunt snap ik ook niet. Een zwaartepunt is per definitie een vast punt op/in de boot (voor de betreffende stabiliteitsconditie) en die blijft altijd op dezelfde geometrische plek. Het enige wat daar verandering in kan brengen is vrijvloeistof oppervlak of schuivende lading. Beiden niet van toepassing op een balk en normaal gesproken word dat verwerkt als een achteraf GM reductie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 18:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl