O jee
Lekker lang draadje!
Waaruit met name blijkt dat met name diegene die een vaarbewijs hebben vooral van mening zijn dat iedereen er dan een moet hebben.....ehm....en dan komt alles goed?
Duidelijk is wel dat de meeste doden en ongelukken en economische en recreatieve schade veroorzaakt worden door personen mét een van de vele soorten vaarbewijzen.
De houding van mensen mét een vaarbewijs om iedereen te verplichten is dan eerder ter eigen belang dan dat vanuit het slachtoffer bedacht.
Want onder de slachtoffers is het juist andersom. Zij zijn sneller, eerder en vaker slachtoffer van iemand mét een vaarbewijs dan door iemand zonder een vaarbewijs.
Het is dan ook een valide argument te stellen dat het hebben van, training en bewijzen niet
de schade en slachtoffers wegneemt en verminderd.
En je zou dus ook kunnen stellen dat hoe meer mensen training en een bewijs hebben, het risico voor diegene zonder een bewijs juist verhoogd wordt.
Dat die stelling klopt blijkt uit een vergelijk met de auto en rijbewijs.
Iedereen die auto rijdt heeft een bewijs, en fietsers worden nog immer eigen oorzaak loos door automobilisten omver gereden.
Zo constateerde ik zelf half in een auto liggend na er door de voorruit op de fiets er in gekomen te zijn en die meneer had toch echt een bewijs.
Het voorstel om dan maar iedere fietser tot training en bewijs te verplichten zou inhoudelijk niet meer kunnen zijn dan hoe andere mensen met een bewijs te ontwijken en is oorzakelijke onzin.
En heeft een hoog gehalte van iets doen om maar iets bestuurlijks te doen ipv de werkelijke oorzaak aan te pakken. Namelijk de mensen met hun vaarbewijzen.