Jeroen-Pion schreef :
Nou ik geloof niet dan NL nou heel voorop loopt in de bureaucratie van papiertjes ......... Zijn landen zelfs in de EU die daar ver boven staan
Beetje handhaving daar schort het wel aan , en dan krijg je automatisch de discussie wat hebben de regels en papieren voor een nut ? Ja niet .
Er zijn ook landen waar papietjes helemaal niet belangrijk zijn , daar viert Darwin ook hoogtij in vele sectoren .
Nog meer handhaven ?
Typische dag varen met een bootje met Y nummer ziet er zo uit
‘S morgen om 9-10 uur vanuit Amsterdam richting zee
11:00 de eerste controle omdat we ‘te hard varen’ (15 kmu) over het Noordzee kanaal ‘meneer het lijkt er op dat u te hard vaart , mogen we registratie en VB zien ? ‘
Ik geef alles ‘nee meneer , VB van degene die achter het stuur staat’ , geachte controlerende meneer , ik ben eigenaar en kapitein van deze boot , ik sta naast de sturende persoon klaar om in te grijpen wanneer nodig , ik heb een VB dat is voldoende . ‘U mag helemaal niet staan , U moet zitten tijdens het besturen van een snelle motor boot’ geachte meneer de controleur , zolang ik veilig kan staan en er is geen kans dat ik overboord kan vallen mag ik wel staand sturen
Hoop gemor en nakijken in het BPR over wie er wel en niet een VB nodig heeft en wie er wel en niet staand mogen sturen, waarna ik alles terug krijg
‘Wij willen ook aan boord komen om de brandblusser , kopie BPR en reddings vesten te zien’
Prima , kom maar aan boord , de heren zien een koelbox met wat biertjes en dan mag iedereen blazen , ‘s morgens om 11:00 ? Prima
Dan een bekeuring voor te snel varen die uit geschreven wordt en tijdens het schrijven vraag ik ‘weet u zeker dat ik > 15kmu voer?’
Absoluut meneer
Ik kijk mijn track na die iedere 10 seconde logt en zie nergens dat ik sneller ga dan 15kmu , na ontvangst papiertje vertel ik dit ook , ‘jammer meneer , hij is al uitgeschreven en dat mag u de officier vertellen , prettige dag’
En dan zijn we eigenlijk Amsterdam nog niet uit
Geen enkele zeilboot die langs vaart wordt gecontroleerd, geen enkele sloep wordt gecontroleerd, helemaal niemand anders dan Y bootjes wordt aangehouden
Dan in de sluizen nog een keer de hele controle en je kunt er vergif op innemen dat we op de terugweg nog minimaal 1 en soms wel 2 keer gecontroleerd worden
Meer controle ? Ik ken geen enkele Y boot bestuurder die niet al meerdere keren gecontroleerd is (itt zeilboten die nooit gecontroleerd worden)
En als er dan een keer wat sneller gevaren wordt in gebieden waar dat wel mag krijg je je mede water gebruikers over je heen