rooiedirk schreef :
Als ik dit staatje van RWS mag geloven zit de toename van ongevallen vooral in de eenzijdige ongevallen en aanvaringen met kunst werken. OK voor je vaarbewijs moet je leren dat het aanvaren van een kunstwerk verboden is, maar of dat veel gaat helpen...
Dat is een mooi staatje bij de tekst uit de berichtgeving.
Het kennen van voorrangsregels zou kunnen helpen bij het voorkomen van aanvaringen en het voorkomen van irritatie bij het raden van de intenties bij interacties. Zo’n 20% van het totaal. Voorrangsregels is 10% van VB1.
Dat zou proportioneel zijn.
De rest van VB, hoe meet ik het voltage (een beetje boot heeft gesloten cellen), welke brandblussermiddelen (pak de fles die voorhanden is. Brand is niet het moment om Bol.com te raadplegen) is minder relevant (minder, maar niet niet…).
Wat wel relevant is dat het onbestaanbaar is dat we 5-6 sets regelgeving hebben. Logisch dat niet iedereen dat nog snapt. Kies de meest relevante als basis en zet daar eventueel een beperking overheen lokaal, maar maak niet 6 losse sets.
Qua slachtoffers, een ander deel van de tekst, zou een gedragen drijfhulpmiddel, 90% oplossen. Dat lijkt ook proportioneel.
Dan hebben we de eenzijdige ongevallen. Grotendeels beroepsvaart.
De eenzijdige voorvallen zoals hier worden behandeld, aanleggen in de haven of sluis, zijn geen onderdeel van de ongevallen of slachtoffer statistiek.
Het is gebrekkig handelen maar niet direct proportioneel om daar cursus of consequentie aan te verbinden.
Kortom:
Proportioneel, ben ik voorstander van een (reddings)vestdraagcultuur,
van een (eventueel) verplicht VB0 (nieuw formaat) met de essentie van het voorkomen van ongelukken met anderen,
met vervolgens een geharmoniseerde BVA, waarbij we ook zaken gewoon rechts en links noemen zoals in de auto en
een registratie van boten bij het RDW tegen eenmalig €58 waarbij eigenaarschap en de BTW status is vastgelegd zoals bij auto’s, snelle motorboten en trailers (deze laatste voorkeur kenden jullie al) in het reeds bestaande systeem en ten minste geldig bij terugkeer in Nederland zo mogelijk EU, hetgeen 90% van de populatie zou helpen hun bezit te waarborgen.