Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 25000 windmolens Noordzee?

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 17:45 #737558

Ja Portugal loopt voor op Spanje. Dat kwam ik een paar jaar geleden ergens tegen. Het eerste kwartaal van 2014 was byzonder goed in Portugal
Toen al een paar keer boven 100% gepiekt meen ik me te herinneren.
Maar op een heel erg onoverzichtelijke site.

Heb jij ergens een link voor de energie in Portugal?
Ik kan slecht omgaan met internet, de site´s die ik heb, heb ik niet zelf ontdekt maar gekregen via mensen die hiermee werkten.
Wanneer ik ergens mensen zie op zo´n wind of zon park ga ik erheen en stel vele vragen.
Dat wordt doorgaans goed ontvangen.
Soms tref ik iemand die er heel veel van weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 18:03 #737569

brambo schreef :
Per uur verstookt een dergelijk schip 5205 liter brandstof. In de haven nog zwavelarm. maar buitengaats gaan ze over op ruwe olie. Een gebruik vergelijkbaar met een paar miljoen auto's.
Dat is een fabeltje. Er zijn geen cruiseschepen meer die zware olie verstoken. Ze gaan allemaal diesel elektrisch heden ten dagen.

5205 liter brandstof per uur staat gelijk aan 22.500 kW aan gebruikt vermogen, alleen de aller grootste schepen hebben dergelijke powerplants aanboord, en gebruiken die zeker niet in de haven.

dergelijk grote schepen hebben 5500 passagiers aanboord, dus dat is minder dan een liter per persoon per uur. Ik denk dat de gemiddelde vakantie meer energie kost ;)

Dat gezegd hebbende heb ik ook helemaal niets met cruisschepen en mag het wat mij betreft best allemaal een beetje minder
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 18:05 #737572

Saeftinghe schreef :
Heb jij ergens een link voor de energie in Portugal?
cleantechnica.com/2016/05/21/1...ity-portugal-4-days/

Ik heb niets voor de dagelijkse opbrengst aflezing, maar bovenstaande was wat ik bedoelde.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 18:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 18:25 #737584

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 18:30 #737587

Daar staat in 'most polluting type of diesel oil'. Dat is nog steeds aanzienlijk beter dan zware of ruwe olie. Dat is namelijk nog veel slechter.

Dat laatste word gebruikt door bijna alle schepen waar we spullen mee over de wereld vervoeren. Dus hoe meer 'made in china' je op de schappen laat liggen, hoe actiever je mee helpt aan een gezondere lucht.

Nogmaals ik ben het met je eens dat dergelijke getallen absurd, bijna niet te bevatten en volledig onnodig zijn, maar je moet het ook niet erger voorstellen dan het is. Een kolencentrale stoot heel wat meer bagger uit en heeft ook nog eens meer vermogen. Die zetten we toch ook gewoon op land neer?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 18:55 #737605

Erik,

Ik ga die link bewaren en alles proberen wat ik er in vinden kan, mogelijk stuit ik op die manier op zo´n mooie site als die Spanjaarden hebben.



En wat betreft de rommel die we in alle richtingen over de wereld vervoeren zonder ergens op te letten ben ik helemaal met je eens.
Kiwi´s hoeven al lang uit meer uit Nieuw zeeland te komen.
De man waarvoor ik nu een (voorlopig) 2Kw energiecentrale aan het maken ben heeft een aantal planten bemachtigd en die geënt op amandel onderstammen en het schijnt aan te slaan.
De eerste resultaten van lokaal verbouwen zijn er al.
Nog niet de moeite, maar het is heel plezierig om het te zien groeien en daar een technische bijdrage aan te kunnen leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 19:00 #737609

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
De vloot van grote cruiseschepen vaart het gehele jaar door en het
gebruik stapelt steeds verder op. Want dit gebruik komt naast het
gebruik van de kolencentrales. En hoeveel cruise schepen zijn er wel
niet bijgekomen ?

Inmiddels 7 miljoen auto's in Nederland.

Dan nog allerlei korte vakanties per vliegtuig naar allerlei
bestemmingen is ook een sterk groeiende markt.

Het zijn vrijwel niet te bevatten hoeveelheden fossiele brandstoffen die
er dagelijks doorheen worden gejaagd.

En ik monteer nog een paar led lampjes in de fitting om mijn energie
gebruik te beperken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 19:08 #737617

Brambo,
Een eerste stapje op het juiste pad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 19:30 #737623

brambo schreef :
En ik monteer nog een paar led lampjes in de fitting om mijn energie
gebruik te beperken.
En het bespaard je nog geld ook ;)

Hier in Sitka is 100% van de elektra met waterkracht opgewekt, en zelfs hier heb ik overal LED in gestopt. Die kosten tegenwoordig nauwelijks meer dan gloeilampen. Ze hebben zich, met de prijzen hier, in twee maanden terug verdiend.

Overigens, ik ben zelf niet zo van het soort denken: "ja maar zij vervuilen veel meer, dus ik hoef niets aan mijn situatie te doen".

Ik let er op wat ik koop, als ik al wat koop. En denk er verder met alles zoveel mogelijk om.
Het feit dat je in Nederland appels uit Nieuwzeeland eet is natuurlijk helemaal van de zotte om maar even een voorbeldje te noemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 19:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 20:02 #737640

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
Overigens, ik ben zelf niet zo van het soort denken: "ja maar zij vervuilen veel meer, dus ik hoef niets aan mijn situatie te doen".

Ik let er op wat ik koop, als ik al wat koop. En denk er verder met alles zoveel mogelijk om.
Het feit dat je in Nederland appels uit Nieuwzeeland eet is natuurlijk helemaal van de zotte om maar even een voorbeldje te noemen.

Vandaag 120 km/h aangehouden en geen streep harder en hoogste versnelling en overal uitrollen waar het kan. De computer van de auto noteerde 19.1 km /L benzine dit zal in werkelijkheid 1:18 zijn. Scheelt een boel troep zonder dat het veel moeite of geld kost (het levert zelfs een aanzienlijke som geld op aan besparing in brandstof en onderhoud en "niet ontvangen boetes"). Ik reed een stuk op met een mooie dame in een schitterende rode Tesla, was voor het eerst dat ik zo'n wagen in het echt zag, die maakte dus helemaal geen troep wat CO2 betreft maar reed ook met gematigde snelheid (zul je wel verder komen op die accu). Met betrekking tot de appels ik ken die Nieuw Zeeland appels :) maar aangezien hier veel fruit telers in Nederland zitten zou je denken dat zij onze behoefte zouden moeten kunnen dekken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 20:07 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 20:23 #737653

Het zieke is dat ze in Australie Nederlandse appels eten....

Wat betreft rijden, ik woon nu op een eiland, daar hebben we welgeteld 30km wegdek en maximale snelheid is 60 km/h. Ik heb geen idee meer wat het is om sneller dan 90 te rijden, dat is alweer heel wat jaartjes geleden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 20:31 #737659

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong scrheef
Daar staat in 'most polluting type of diesel oil'. Dat is nog steeds aanzienlijk beter dan zware of ruwe olie. Dat is namelijk nog veel slechter.

Dat laatste word gebruikt door bijna alle schepen waar we spullen mee over de wereld vervoeren. Dus hoe meer 'made in china' je op de schappen laat liggen, hoe actiever je mee helpt aan een gezondere lucht.

Oh ja ik wil niet zeggen dat vrachtschepen niet vervuilen en cruise schepen wel, maar vrachtschepen varen met die grote Wartzilla motoren niet zo snel als de cruise schepen om brandstof te sparen. Per schip zal de vervuiling dus geringer zijn dan bij die cruise schepen, kan me voorstellen dat het gewoon de helft minder is omdat er veel rustiger gevaren word. Maar het blijft natuurlijk wel enorm veel vervuiling per schip door dit soort ruwe brandstof. Ze zitten altijd zo te mokken op de vervuiling door de luchtvaart, maar zou me niet verbazen dat dit naar verhouding meer vervuilt, de luchtvaart gebruikt in elk geval fatsoenlijke brandstof.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 20:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 20:56 #737674

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
brambo schreef :
Volgens Nobelprijs winnaar Paul Crutzen, enige jaren geleden, komen de
hogere temperaturen voort uit het schoner worden van de lucht.

Zijn idee was toen om stof in de hogere atmosfeer te brengen om dit
tegen te gaan.

Ik was een paar jaar geleden bij het NIOZ op Texel waar ze mij een grafiek lieten zien van de stijgende kustwatertemperaturen over de laatste 40 jaar. Vervolgens lieten ze me zien dat die eerst (maar minder) waren gedaald in de decennia van de negentiende naar de twintigste eeuw. De hele grafiek was dus een langgerekte U-vorm. Zij noemden ook de aanpak van de luchtvervuiling als reden.

Het KNMI heeft ook een dergelijke studie gehad waarbij, ik meen, een halve graag stijging vanaf 1970 wordt verklaard uit afgenomen luchtvervuiling. Aan die studie is geen vervolg gegeven, toendertijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 21:24 #737690

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Beste Saeftinge,

alles is hier inmiddels op led verlichting en de stroom komt in hoofdzaak van mijn zonnepanelen.

Mijn auto rijdt 1 op 20. En in mijn vakantie verblijf ik op de boot, die hier vlakbij op fietsafstand ligt.

Dus ik heb al meerdere stappen ondernomen, waardoor ik de energie heffingen, die er aan gaan komen, grotendeels kan ontlopen.

Daarnaast profiteer ik ook nog van de SDE+ versie 1 subsidie, die ik al in de eerste ronde heb aangevraagd en verkregen. De panelen zelf heb ik pas 2 jaar later gemonteerd. Dus niet alleen de windmolens draaien op subsidie, maar ook mijn zonnepanelen. Ik ontvang € 0,56 per Kw/h.

In feite is het grote onzin al die subsidie regelingen. De windmolens in Portugal of Spanje zijn zeker niet goedkoper dan hier. Ben dan ook wel benieuwd om welke subsidie bedragen het daar gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 22 mei 2016 22:40 #737715

brambo schreef :
Ben dan ook wel benieuwd om welke subsidie bedragen het daar gaat.
In ieder geval beduidend minder dan wat de fossiele industrie aan subsidies opstrijkt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 08:58 #737799

Ha Brambo..... Jouw auto slurpt dus behoorlijk, vergeleken met de mijne.
Het is me één keer gelukt om 34 km op één liter diesel te rijden. Net boven de 2000km op een tank, dat wasa best wel spannend. Haast niet vol te houden.
Maar meestal ligt het rond de 26 a 28 km/l, bij veel onverharde wegen/paadjes kom ik zelfs op minder dan 20km/l.
Jij zult wel benzine rijden?

In Spanje is de (windmolen)subsidie sterk verminderd, mogelijk zelfs helemaal afgeschaft.
De groeisnelheid van molenparken is een stuk minder nu. Wanneer dit is gedaan om reden van het naderen van het verzadigingspunt, vind ik dat ze heel goed bezig zijn.
De capaciteit van molens en water is nu boven de 100%.
Het zwakste punt is momenteel het 400KV netwerk, soms staan molens stil omdat het netwerk de stroom niet aan kan.

Hier vlakbij wordt een verbinding tussen Portugal en Spanje aangelegd.
Één kant van de masten hangen al leidingen, de andere zal wel snel volgen. ik hoop te kunnen zien hoe ze die draden door bergachtig gebied over ravijnen en rivieren aanleggen.

Ik vraag me af of de accu te laden zou zijn er direct onder liggend met wat speciale wikkelingen.
Het moet dan nog wel wisselstroom zijn, het wordt steeds meer gelijkstroom in de hoge spanning netwerken meen ik.


Erik,
Ik heb in die link al een paar dingen gevonden.
Het staat er allemaal, maar niet zo mooi in een grafiek.
Ook werden prijzen genoemd, wanneer dit reële prijzen zijn dan zat ik een beetje aan de hoge kant met die geschatte 25 cent per kg brandstof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 10:02 #737826

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Erikdejong schreef :
Het zieke is dat ze in Australie Nederlandse appels eten....

Wat betreft rijden, ik woon nu op een eiland, daar hebben we welgeteld 30km wegdek en maximale snelheid is 60 km/h. Ik heb geen idee meer wat het is om sneller dan 90 te rijden, dat is alweer heel wat jaartjes geleden.

Ik kocht vorige week een zak uien bij de super op Urk. Bleek ook uit Nieuw Zeeland te komen. Terwijl de noordoostpolder "uienhoofdstad" van NL is.

www.boerenbusiness.nl/top5/art...-meeste-uien-geteeld
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 10:53 #737864

Sterker nog, zo'n 10 jaar terug had ik een huisgenoot. Zijn ouders waren uientelers in de Noord-Oost polder. Vanwege het overschot kregen zij een vastgestelde prijs voor de oogst van de EU die de uien "opkocht". Deze uien bleven dan een poos in de loods liggen. vervolgens kregen ze een (financiëel) aanbod van de EU om de uien voor ze te vernietigen. De uien gingen dan door de schredder en werden over het land uitgereden.

Een fout gevalletje "circulaire economie";)

@ Saeftinghe, voordat je opschept, bedenk je dan even dat jij op hogere koolwaterstoffen rijdt en per joule dus de facto meer CO2 maakt? Gas rijders maken (uitgedrukt on mol)voornamelijk waterdamp en een beetje CO2 (4:1). Omdat LPG en CNG rijders het met omgebouwde Benzinemotoren moeten doen en Dieselrijders met diesel-geoptimaliseerde motoren rijden is het netto verschil klein, terwijl een gasrijder al blij is met 1:10!

Voor wie blij (was) met zijn hybride of electrische auto:



(bron)
Laatst bewerkt: 23 mei 2016 10:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 13:03 #737915

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
boarderbas schreef :
Sterker nog, zo'n 10 jaar terug had ik een huisgenoot. Zijn ouders waren uientelers in de Noord-Oost polder. Vanwege het overschot kregen zij een vastgestelde prijs voor de oogst van de EU die de uien "opkocht". Deze uien bleven dan een poos in de loods liggen. vervolgens kregen ze een (financiëel) aanbod van de EU om de uien voor ze te vernietigen. De uien gingen dan door de schredder en werden over het land uitgereden.

Een fout gevalletje "circulaire economie";)

@ Saeftinghe, voordat je opschept, bedenk je dan even dat jij op hogere koolwaterstoffen rijdt en per joule dus de facto meer CO2 maakt? Gas rijders maken (uitgedrukt on mol)voornamelijk waterdamp en een beetje CO2 (4:1). Omdat LPG en CNG rijders het met omgebouwde Benzinemotoren moeten doen en Dieselrijders met diesel-geoptimaliseerde motoren rijden is het netto verschil klein, terwijl een gasrijder al blij is met 1:10!

Voor wie blij (was) met zijn hybride of electrische auto:



(bron)

Nou gaat het hier over molens, en niet over uien, maar dat de eu uien opkoopt is echt niet waar. Er bestond een melk en bietenquotum met stabiele prijzen, maar juist uien is een product dat volledig afhankelijk is van de markt. Het ene jaar 35 cent per kilo, het volgende 2.... Juist dat maakt de uienmarkt interessant voor speculatie. Als de prijs 0 cent is is uitrijden als bemesting wel rendabeler dan 'verkopen'. Dan houd je tenminste nog een beetje organische stof en stikstof op je bedrijf. Alleen in 1998 zijn er vanwege het extreme weer vergoedingen betaald voor uien, maar dat was omdat er niet gerooid kon worden. De prijzen van producten die wel van het land gehaald konden worden warent oen juist hoog.
Maar nu verder on topic over windmolens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 17:21 #738012

Faran schreef :
Erikdejong schreef :
Het zieke is dat ze in Australie Nederlandse appels eten....

Wat betreft rijden, ik woon nu op een eiland, daar hebben we welgeteld 30km wegdek en maximale snelheid is 60 km/h. Ik heb geen idee meer wat het is om sneller dan 90 te rijden, dat is alweer heel wat jaartjes geleden.

Ik kocht vorige week een zak uien bij de super op Urk. Bleek ook uit Nieuw Zeeland te komen. Terwijl de noordoostpolder "uienhoofdstad" van NL is.

www.boerenbusiness.nl/top5/art...-meeste-uien-geteeld

Klopt dat is hij, en soms wil je niet weten hoeveel bv zo'n uitje een wereld reis maakt, als is het alleen al voor, en daar gaat het om de import en export subsidies.

Mooi voorbeeld zijn de vissers uit het noorden (heiploeg) die brengen de garnaaltjes naar Marokko, daar worden ze gepeld en hup weer retour, 2 voordelen :

Import export subsidie
En goedkoop gepeld zonder lastige eisen.

Zo krom of recht gaat het er soms aan toe
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 19:31 #738105

Ik vang en bereid mijn eigen zeevoedsel en zo nu en dan eens wat vers wild uit de bergen. Groenten komen rechtstreeks bij de boer vandaan via de cooperatie. Korte lijntje, weinig transport.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 19:43 #738114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Jeroen-pion schreef :
Mooi voorbeeld zijn de vissers uit het noorden (heiploeg) die brengen de garnaaltjes naar Marokko, daar worden ze gepeld en hup weer retour, 2 voordelen :

Import export subsidie
En goedkoop gepeld zonder lastige eisen.

Zo krom of recht gaat het er soms aan toe

Sinds de garnalen pel machine vorig jaar is dat verleden tijd!!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 19:46 #738119

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Faran schreef :

Ik kocht vorige week een zak uien bij de super op Urk. Bleek ook uit Nieuw Zeeland te komen. Terwijl de noordoostpolder "uienhoofdstad" van NL is.

www.boerenbusiness.nl/top5/art...-meeste-uien-geteeld

Dat is ook de reden dat wij bij elk product kijken vanwaar het komt. Te ver voor het soort product? Laten liggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 19:47 #738121

WADnWIND schreef :
Jeroen-pion schreef :
Mooi voorbeeld zijn de vissers uit het noorden (heiploeg) die brengen de garnaaltjes naar Marokko, daar worden ze gepeld en hup weer retour, 2 voordelen :

Import export subsidie
En goedkoop gepeld zonder lastige eisen.

Zo krom of recht gaat het er soms aan toe

Sinds de garnalen pel machine vorig jaar is dat verleden tijd!!!

owh okay dat klopt dus niet, maar goed hou natuurlijk niet elke dag bij wat er veranderd in de wereld ook niet van de garnaal zoals in mijn voorbeeld, maar goed zo is het wel vele jaren gegaan ......toch ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

25000 windmolens Noordzee? 23 mei 2016 20:00 #738136

Ilex schreef :
Dat is ook de reden dat wij bij elk product kijken vanwaar het komt.
Dat doe ik ook zo. En kijken hoe het verpakt is (ik koop het liefst in bulk zonder verpakking), en aanpassen aan seizoenen en of land waar je bent.
In de noordelijke landen eet ik geen bananen en sinaasappels, maar bijvoorbeeld wel weer appels en aardbeien. Met seizoens groente bedoel ik dat je het eet na het natuurlijke oogst seizoen.

Een beetje bewust inkopen doet zeker een hoop goed voor het milieu.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl