Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Dus ik ben wel benieuwd wie en waar in de scheepsbouw "G-krachten" gebruikt in berekeningen, want in de hoek waarin ik heb gewerkt ben ik ze nooit tegengekomen.
je haalt zelf al een voorbeeld aan in deze post waar ik nu uit quote.
Ehhh, nee.
In de Rules van DNVGL staat o.a.:
The vertical force F
v acting downwards on a container or container stack is to be calculated as follows:
F
v = ∑G · (1+a
v) · 9.81 [kN]
(Rules for Classification and Construction - I Ship Technology - 1 Seagoing Ships - 20 Stowage and Lashing of Containers - Section 3 Dimensioning of Container Securing Systems - A Wind and Sea Induced Loads on Containers - A.4 Vertical forces on containers)
Ik ga ervan uit dat je herkent dat in deze formule "F
v" de kracht is, "G" de massa van de container(s), 9.81 de zwaartekrachtversnelling ("g") en a
v een verticale versnellingfactor vanwege scheepsbewegingen.
Er is geen sprake van "G-krachten" zoals jij die aanhaalde.
Dat is het verschil tussen g en G kracht. De een is de gravitatie versnelling, de andere is de versnelling van een object. In de scheepsbouw rekenen we met maximale object versnellingen. Voor een containerschip van redelijk formaat praat je over een G-kracht van ongeveer 1.3 tot 1.5, ofwel 1.3 tot 1.5 keer zo groot als de zwaartekracht, ofwel als het dek onder de container omhoog gaat wordt de container 30 tot 50% "zwaarder" en de belastingen op de voeten ook.
Het zal wel zo zijn dat je met "G-kracht" het verschijnsel probeert aan te duiden wat in deze formule met behulp van a
v wordt berekend, maar het is onjuist dat met "G-kracht" aan te duiden, want het heeft niets met de zwaartekracht te maken. Het is gewoon de door Newton aangeduide massa (traagheid a.k.a. inertie, zoals 3Noreen dat ook noemde), in combinatie met een versnelling:
F = m • a
Met, zoals DNVGL het aanduidt:
a
v : acceleration factor according to I-1-1, Sec.4 and I-1-5, Sec.4.
En ook in de laatste referentie (5 Structural Rules for Container Ships - Section 4 Design Loads - E Design Values of Acceleration Components) is geen sprake van "G-krachten", maar van
a
z : vertical acceleration (vertical to the base line) due to heave and pitch (zie voor de formule de bijlage)
En (in sectie 21):
H.2.2 For determining scantlings the following design forces are to be used which are assumed to act simultaneously in the centre of gravity of a stack:
...
(1+a
v)•g•G , waarin
...
G : stack mass [t]
Ik voeg de Rules (in twee delen) bij, ik kan er geen "G-kracht" ("G-force") in vinden.