Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het eigen schip als statement

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 18:07 #1189009

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Lees een willekeurig boek over de aanschaf van een schip, of volg één van de vele, vele discussies op ZF en één tip staat met stip op de eerste plaats:
"Koop een schip wat bij je past!"
Maar wat is dat dan, een schip wat bij je past?


Het antwoord op die vraag zit volgens mij vervlochten in de dissertatie die Eerde Beulakker schreef voor zijn promotie aan de Universiteit Leiden, vlak voor hij de strijd met ALS definitief verloor. Een proefschrift dus, maar wat mij betreft net zo vlot leesbaar geschreven als zijn boeken over tochten naar verre kusten. En hier te vinden: "Onderscheid moet er zijn : pleziervaren in Nederland, een cultuurgeschiedenis". (Open Access)

Een paar citaten uit de samenvatting (bijlage) om een idee te krijgen.
Twee vragen bepaalden de koers van mijn studie van de Nederlandse pleziervaart:
1. Hoe kon een elitesport als de watersport zich ontwikkelen tot massarecreatie?
2. Hoe lukt het de economische, culturele en nautische elite met hun historische claim op ‘goede smaak’, zich van het volkse pleziervaren te onderscheiden?
Vandaag de dag zit er in ieder kajuitjacht een motor en hangt achter iedere open boot wel een buitenboordmotor. Je moet de randen van de watersport opzoeken om nog spierkracht en wind als energiebron te vinden, zoals bij wedstrijdroeien, zeilen, kanoën en (kite)surfen. Het is niet overdreven te stellen dat de explosiemotor de ultieme wegbereider voor de massale pleziervaart is geweest. Toen na 1900 in Nederland de petroleummotor al gauw de stoommachine op jachten verving, waren de voorstanders van deze spectaculaire technische vernieuwing ervan overtuigd dat juist ons land met zijn vele bruggen, stadsgrachten, sloten, kanalen en rivieren ideaal terrein was voor toertochten, en dat op termijn de ‘snelle machine’ het ‘trage zeil’ zou vervangen. Anno 2011 weten we dat iedere zeiler voor zijn tochten meer uren de motor gebruikt dan de zeilen. Of we het leuk vinden of niet, we zijn als notoire autorijders verslaafd aan de sleutelbos. Niet voor niets is de motorsloep zo’n succes.
De watersport is van hoge komaf. Adel, patriciaat en later de burgerij waren lange tijd de maatschappelijke lagen die zich een jacht konden permitteren. Daarom gold het bezit van een plezierjacht bij uitstek als onderscheidingsteken voor nobiliteit en goede smaak. Maar de watersport populariseerde en groeide uit tot pleziervaart. Tijdens het interbellum meldde zich een nieuwe maatschappelijke klasse op het water en bij de watersportverenigingen: de middenklasse, met als gevolg dat het jacht aan exclusiviteit inboette. De tweede pleziervaartgolf deed zich voor met de babyboomgeneratie tijdens de welvarende twee decennia na 1950. Toen betrad ook de geschoolde werkman de wereld van de watersport. Na het herstel van de economische terugslag in de jaren 80 stak de laatste generatie boten van wal: de polyester overnaadse motorsloep en het low budget zeiljacht. Wellicht niet eerder in de geschiedenis werd de nieuwe horde waterrecreanten zo sterk als een inval der barbaren beleefd. Hoe moest de gevestigde nautische elite met zijn gevoel voor romantiek, liefde voor traditie en ideeën over schoonheid reageren?
Veel zeilers voelen zich als watersporter superieur aan motorbootvaarders. In hun ogen is motorbootvaren van een lagere orde dan zeilen. Zeilers onderscheiden zich ook van motorbootvaarders omdat ze meer verdienen en hoger zijn opgeleid. De meeste academici onder watersporters zitten bij de rond- en platbodemzeilers en de eigenaren van scherpe klassieke jachten. Opleiding, krantkeuze en de keuze voor een motor- of zeilboot hangen samen. Zo lezen zeilers de NRC, de Volkskrant of Trouw, motorbooteigenaren lezen De Telegraaf of het Algemeen Dagblad.

Zou het zo simpel zijn dat veel van de discussies op ZF die de neiging hebben te escaleren uiteindelijk terug te voeren zijn op een behoefte zich te onderscheiden van anderen? En dan met name van de nautisch-culturele "barbaren"? ;)


Bijlage:

Bestandsnaam: SummaryinDutch.pdf
Bestandsgrootte:171 KB
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 18:23 #1189017

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk JotM!
Kort antwoord op je vraag: JA!
Voeg daar een vleug dwangneurose aan toe en je hebt een zeilersforum.

En dit is m'n boot:
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 18:23 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 20:06 #1189070

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sunday schreef :
En dit is m'n boot:

Kijk. En dan was ik zelfs nog vergeten het stukje te citeren waarop de titel van het draadje rechtstreeks betrekking heeft.
Dus dat doe ik dan nog maar even.
Het jacht als distinctiemiddel
Pleziervaarders onderschrijven de stelling dat ‘de maatschappelijke verschillen in de samenleving bij uitstek ‘s zomers op het water te zien zijn’. Men is het ook eens met de stelling dat ‘een jacht dat op een gerenommeerde werf naar eigen idee en inzicht is gebouwd, op het water de meeste bewondering oproept’.
Eveneens stemmen zeilers en motorbootvaarders in met de stelling dat ‘er mensen zijn die met hun jacht aantonen een echt goede smaak te hebben’.
Waarvan akte. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 20:49 #1189086

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ik geloof dat je beter eerst kunt lezen en daarna pas reageren in dit geval :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 21:19 #1189095

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
:laugh:

Ik kan het toch niet helpen glimlachend aan menige discussie op ZF terug te denken als ik lees:
... op welke manier hanteren de varende elites vandaag de dag het monopolie op goede smaak als distinctiemiddel?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 21:19 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 21:27 #1189096

Sunday schreef :
Leuk JotM!

En dit is m'n boot:

Wat een gaaf schip is het toch...

Verder, als je veel over hokjes praat en nadenkt, loop je het risico dat je het ook nog gaat geloven, en je naar andere schippers ook zo gaat gedragen, met een bepaalde verwachting.
Dat is erg jammer. Ben hele toffe schippers tegengekomen met enorm snelle boten, die juist heel relaxed varen (tja, boot loopt toch al hard, vind het wel best, zout op met je eeuwige getrim).
Ook schippers tegengekomen met schepen zonder super-zeileigenschappen,
maar die juist enorm bezig waren met zeiltrim, en er lol in hadden optimaal gebruik te maken van ieder zuchtje wind.

Ik ben erg blij dat in Nederland (bijna) iedereen die wilt, kan zeilen/varen. Jong/oud, veel/weinig budget. Dat houdt het allemaal interessant!

Heb lang in Spanje gewoont. Daar is zeilen echt nog een elitaire bedoeling. En ik kan je zeggen, dat was niet echt sfeerverhogend op de steiger :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 21:46 #1189108

ik vind het als socioloog/communicatiewetenschapper/marketeer wel interessant, dit soort stereotyperingen, want dat zijn het natuurlijk. Ik meen naast de archetypen die hierboven genoemd zijn, nog een nieuwe doelgroep te onderscheiden: de degene die zeilen als een spelletje ziet, liefst een beetje extreem....hij/zij zeilt een tweedehands mini transat, of iets met foils, doet ook nog aan kiten en post regelmatig op sailing anarchy. Laat zich misschien niet zo makkelijk vangen in traditionele "klasses".

En zo zijn er misschien nog wel veel meer types, net zoveel als er watersporters zijn natuurlijk.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 22:38 #1189117

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En vergeet Yrvind niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 27 juli 2020 23:08 #1189121

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik trek me nergens iets van aan. Vaar een boot waarop ik me prettig voel en waar ik mee kan doen wat ik wil. Wat de rest van de wereld ervan vindt (of dat nu om uiterlijk gaat of om wedstrijdresultaten) zal me aan de anus oxideren.

In welke categorie val ik nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 00:18 #1189125

Delphi32 schreef :
In welke categorie val ik nu?
Dezelfde als ik :lol:
Een boot is een gebruiksvoorwerp en moet funtioneel zijn voor datgene wat je er mee wilt doen. Wat anderen ervan vinden intereseert me weinig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 04:22 #1189128

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nog maar eens een citaat dan.
De Franse socioloog Pierre Bourdieu (1930-2002) concludeerde naar aanleiding van zijn omvangrijke onderzoek dat individuele smaak, met andere woorden: oordelen over mooi en lelijk, waardevol en nutteloos - in tegenstelling tot wat men gewoonlijk denkt - in belangrijke mate bepaald wordt door de maatschappelijke klasse waarin men is gesocialiseerd. Voorts stelde hij vast dat ‘goede smaak’ door alle klassen en fracties binnen een samenleving wordt beschouwd als het eigendom van de economische en culturele elite en dat het gebrek aan (goede) smaak daarentegen te vinden is bij de lagere, handwerkende klasse, de klasse die volgens Bourdieu vanouds een voorkeur heeft voor inhoud: praktisch en nuttig, bruikbaar en duurzaam. De hogere maatschappelijke klassen daarentegen prefereren vorm, dat wil zeggen: stijl, versiering en schoonheid, boven inhoud. Die monopolisering van goede smaak kenmerkt de elites, aldus Bourdieu. Elites die al dan niet bewust hun dominante esthetische oordeel gebruiken om onderscheid te maken en hun status te bevorderen of in stand te houden. Nu pleziervaart massavrijetijdsbesteding is geworden, komt onvermijdelijk de vraag bovendrijven in hoeverre de samenleving met haar ordening van te onderscheiden klassen, fracties en statusverschillen, zich op het water dupliceert.

(...)

De pleziervaart is uitermate divers en omvat zowel kitesurfen, roeien en kanovaren, als borrelen met zakenpartners in een megajacht onderweg naar de Bahama’s. Karakteristiek voor de Nederlandse watersport is het echtpaar of gezin dat zeilt of tuft in een kajuitboot van gemiddeld 10 meter. [Mijn] studie richt zich op deze brede groep watersporters.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 06:47 #1189149

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
JotM schreef :
Nog maar eens een citaat dan.
De Franse socioloog Pierre Bourdieu (1930-2002) concludeerde naar aanleiding van zijn omvangrijke onderzoek dat individuele smaak, met andere woorden: oordelen over mooi en lelijk, waardevol en nutteloos - in tegenstelling tot wat men gewoonlijk denkt - in belangrijke mate bepaald wordt door de maatschappelijke klasse waarin men is gesocialiseerd. Voorts stelde hij vast dat ‘goede smaak’ door alle klassen en fracties binnen een samenleving wordt beschouwd als het eigendom van de economische en culturele elite en dat het gebrek aan (goede) smaak daarentegen te vinden is bij de lagere, handwerkende klasse, de klasse die volgens Bourdieu vanouds een voorkeur heeft voor inhoud: praktisch en nuttig, bruikbaar en duurzaam. De hogere maatschappelijke klassen daarentegen prefereren vorm, dat wil zeggen: stijl, versiering en schoonheid, boven inhoud. Die monopolisering van goede smaak kenmerkt de elites, aldus Bourdieu. Elites die al dan niet bewust hun dominante esthetische oordeel gebruiken om onderscheid te maken en hun status te bevorderen of in stand te houden. Nu pleziervaart massavrijetijdsbesteding is geworden, komt onvermijdelijk de vraag bovendrijven in hoeverre de samenleving met haar ordening van te onderscheiden klassen, fracties en statusverschillen, zich op het water dupliceert.

(...)

De pleziervaart is uitermate divers en omvat zowel kitesurfen, roeien en kanovaren, als borrelen met zakenpartners in een megajacht onderweg naar de Bahama’s. Karakteristiek voor de Nederlandse watersport is het echtpaar of gezin dat zeilt of tuft in een kajuitboot van gemiddeld 10 meter. [Mijn] studie richt zich op deze brede groep watersporters.

Hoe, in dit citaat, past de opmerking over de bruine vloot van een paar maanden geleden: Dat het een kleine ramp zou zijn als de Waddenhavens bevolkt zouden worden door witte plastic schrobemmers (of iets van die strekking)? Dit in plaats van stoer oud ijzer (pun intended)? Is dat ook een "smaak" gedicteerd door de economische en culturele elite?

Overigens herken ik het in die zin: Ik kom uit een familie van zeer intelligente ambachtslieden, al dan niet economisch succesvol. Mijn vrouw uit een familie van kunstenaars, al dan niet zeer intelligent. Het hier beschreven conflict tussen "nutteloze" esthetiek en "lompe" robuustheid, heeft het begin van onze relatie echt gekenmerkt. Inmiddels is mijn vrouw deels om: Het feit dat dingen gewoon werken geeft heel veel rust. En ik vind het inmiddels niet meer zo heel erg meer als iets er ook nog fatsoenlijk uit ziet.
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 06:48 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 07:15 #1189155

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Hoe, in dit citaat, past de opmerking over de bruine vloot van een paar maanden geleden: Dat het een kleine ramp zou zijn als de Waddenhavens bevolkt zouden worden door witte plastic schrobemmers (of iets van die strekking)? Dit in plaats van stoer oud ijzer (pun intended)? Is dat ook een "smaak" gedicteerd door de economische en culturele elite?

Het lijkt er m.i. toch tenminste op dat "een groep" de schepen van een "andere groep" als enigszins minderwaardig bestempelt. :)

... ik vind het inmiddels niet meer zo heel erg meer als iets er ook nog fatsoenlijk uit ziet.

:laugh:

Ik denk dat je het wel aardig gaat vinden hoofdstuk 12 te lezen en door de grafieken in de bijlage met de uitwerkingen van de vragenlijsten te bladeren.


Bijlage:

Bestandsnaam: 012.pdf
Bestandsgrootte:384 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: GESTAAFDED...2)-2.pdf
Bestandsgrootte:3,799 KB


En nog eens een citaat:
Bourdieu illustreert zijn opvatting dat ‘goede smaak’ en een ‘ontwikkelde culturele consumptie’ historische en sociale constructies zijn, door de maatschappelijke bovenlaag gemonopoliseerd, maar feitelijk een puur arbitraire kwestie, onder andere aan de hand van de ‘kunstwereld’. Voor mijn term ‘wereld’ hanteert Bourdieu het begrip ‘veld.’ Een veld is een min of meer te onderscheiden universum met zijn eigen netwerken of configuratie zoals een specifieke taal, subcultuur, machtsverhoudingen, kennis, visies en strijd om de betere posities. Velden zijn bij nadere beschouwing strijdperken, plaatsen waar een onafgebroken gevecht woedt om de verdeling van de specifieke macht of ‘kapitaal’. Op ieder veld wordt een bepaald ‘spel’ gespeeld met specifiek kapitaal dat ongelijk is verdeeld en waarvan het bezit toegang geeft tot winst. Het paradigma van dit sociologische model is ‘behoefte’ en ‘schaarste’ en de strijd om goederen, macht, kennis en status. Voorbeelden van velden zijn er in overvloed: de wereld van de kunsten, onderwijs, sport, scheepvaart, pleziervaart. Ieder veld leent zich weer voor nadere opdeling. Zo kan het veld van de pleziervaart verder worden opgedeeld in de kanowereld, zeilwereld, de jachtbouw, het verenigingsleven et cetera. Je kunt voorts zeggen dat een ‘veld’ een relatief autonome sociale ruimte is die volgens een eigen logica functioneert. Ieder veld heeft zijn deskundigen, de ‘smaakspecialisten’: legitieme beoordelaars van wie de mening zwaar weegt. In het veld van de kunst zijn dat museumdirecteuren, galeriehouders, commissie- en juryleden, mecenassen, veilinghuizen, kunstcritici en kunstenaars. De oordelen die zij vellen zijn onderwerp van voortdurende discussie over de vraag wat bijvoorbeeld wel en niet kunst mag heten, wat wel of niet van waarde is en of de prijs van een kunstwerk te hoog of te laag is. Al is de uitkomst ongewis, hun oordelen vormen in hoge mate de bouwstenen voor consensus over wat esthetisch waardevol is. Vergelijk hiermee het ‘watersportveld’. Ook hierbinnen bestaat tot op zekere hoogte consensus over wat een goed jacht is, wat een echt mooi ontwerp is, welke boot er technisch uitspringt, tijdloos is, functioneel is, welk jacht moet worden uitgeroepen tot ‘het jacht van het jaar’ of welke materialen het meest geschikt zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 07:25 door JotM. Reden: Voetnoten weggehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 08:03 #1189178

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Met alle respect voor Eerde,

Maar wat helpt dit de wereld vooruit, zeg.
Wat gaan we doen met al deze wetenschap?
Is het wel een wetenschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 08:50 #1189197

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Nou misschien geen wetenschap, in de zin van biologie of natuurkunde, maar het is wel interessant en nuttig om na te denken of je wel zo vrij bent te vinden wat je vindt. Zeker in deze tijd van grootschalige digitale beinvloeding.

Een regel die me trof is ook deze:

" Voor de adel en later de hogere
burgerij was het hebben van goede smaak zoiets als het hebben van ‘blauw bloed’: een
mystificatie en de basis van maatschappelijk aanzien."

Blijkbaar wordt "goede smaak" gezien als een soort alomvattend absoluut iets. Maar wat te denken van een prachtig opgediende maaltijd, die gewoon slecht smaakt. Hoe vaak komt dat niet voor? Ook voor veel geld, dus bedoeld voor de elite.

Wat is er mis met een goed gemaakte stamppot? Maar dat is vast een opmerking van een arbeider uit een lagere klasse. Of misschien wel een echte oude elite die de ruimte heeft om te kiezen omdat hij de keerzijde van "klasse" gezien heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 08:52 #1189199

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Huijp schreef :
Met alle respect voor Eerde,

Maar wat helpt dit de wereld vooruit, zeg.
Wat gaan we doen met al deze wetenschap?
Is het wel een wetenschap.

Snappen waarom iemand een Roskilde 32S als "stalen beauty" aanduidt, terwijl er - ook op dit forum - anderen zijn die dat heel anders zien?

En dat eens proberen te zien zonder een "monopolie op de waarheid" te hoeven claimen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 08:54 door JotM. Reden: Quote toegevoegd om verband in stand te laten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 08:58 #1189200

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Nou misschien geen wetenschap, in de zin van biologie of natuurkunde, maar het is wel interessant en nuttig om na te denken of je wel zo vrij bent te vinden wat je vindt. Zeker in deze tijd van grootschalige digitale beinvloeding.

Een regel die me trof is ook deze:

" Voor de adel en later de hogere
burgerij was het hebben van goede smaak zoiets als het hebben van ‘blauw bloed’: een
mystificatie en de basis van maatschappelijk aanzien."

Blijkbaar wordt "goede smaak" gezien als een soort alomvattend absoluut iets. Maar wat te denken van een prachtig opgediende maaltijd, die gewoon slecht smaakt. Hoe vaak komt dat niet voor? Ook voor veel geld, dus bedoeld voor de elite.

Wat is er mis met een goed gemaakte stamppot? Maar dat is vast een opmerking van een arbeider uit een lagere klasse. Of misschien wel een echte oude elite die de ruimte heeft om te kiezen omdat hij de keerzijde van "klasse" gezien heeft?

Daar gaat hij ook nog op in.
De Franse socioloog Pierre Bourdieu en zijn medewerkers ontwierpen begin jaren 70 een enquête met onderwerpen voor een foto, en legden die reeks voor aan een groot aantal personen met de vraag of een fotograaf van al die verschillende onderwerpen een mooie, betekenisvolle, onbetekenende of lelijke foto zou kunnen maken. De onderwerpen liepen sterk uiteen: van de overbekende zonsondergang, een lieflijk landschap, een stilleven, een meisje met een kat, een vrouw die een kind de borst geeft, tot een slang, een auto-ongeluk, een verdorde groene kool, een gewonde man, een slagerij, een schroothoop. Analyses van de antwoorden lieten zien dat de meerderheid van de respondenten zich niet kon voorstellen dat je van een schroothoop of auto-ongeluk een mooie of interessante foto zou kunnen maken. Opvallend was dat laagopgeleide respondenten anders oordeelden dan de hoogopgeleiden. De hoger opgeleiden vonden wél dat ‘lelijke dingen’ (zoals een schroothoop) mooie en interessante plaatjes konden opleveren. Bourdieu verklaart het verschil in smaak door te wijzen op een verschil in ‘esthetische dispositie’. Mensen met een hoge opleiding bleken de concrete voorstelling van het onderwerp minder van belang te vinden dan de vormgeving. Anders gezegd: bij mensen met weinig opleiding wordt de waardering of afkeuring van iets vooral bepaald door de functie: wat kun je ermee, waartoe dient het, wat heb je eraan? De beter opgeleiden daarentegen hebben meer oog voor hoe iets is weergegeven, in welke vorm het onderwerp gegoten is. Noem het een ogenschijnlijk ‘belangeloos welbehagen’. Daarom kan voor hen een lelijke partij schroot of een vieze wond wel degelijk mooi gefotografeerd zijn. Bourdieu definieerde dit smaakoordeel als ‘esthetische predispositie’, observeren los van het functionele, en dit concept staat centraal in zijn theorie. ‘Predispositie’ is geen biologisch maar een sociaalcultureel gegeven. Zij is immers sterk dominant bij de culturele bovenlaag, de hoogopgeleiden, en daarom een product van socialisatie en scholing.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 08:59 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 09:00 #1189201

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
JotM schreef :
Huijp schreef :
Met alle respect voor Eerde,

Maar wat helpt dit de wereld vooruit, zeg.
Wat gaan we doen met al deze wetenschap?
Is het wel een wetenschap.

Snappen waarom iemand een Roskilde 32S als "stalen beauty" aanduidt, terwijl er - ook op dit forum - anderen zijn die dat heel anders zien?

En dat eens proberen te zien zonder een "monopolie op de waarheid" te hoeven claimen?

Eens, maar dan wens ik je veel succes hier. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 09:13 #1189204

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
@Arendonk: we gaan wel zien waar het schip strandt.

Nog eentje, met verschillende draadjes van de afgelopen maanden in gedachten:
Smaak is, zo schrijft Bourdieu, een sleutelkenmerk voor zelfbeeld, identiteit en status. We classificeren onszelf en anderen op basis van goede, minder goede of slechte smaak, en geloven graag dat smaak iets persoonlijks is, een eigen prestatie. Sterker, dat de eigen smaak de betere smaak is. Maar klassenafkomst (economisch) en (onuitgesproken) cultureel standsverschil zijn essentiële determinanten voor smaak. Daarom zijn nieuwkomers binnen een bepaald veld veelal onzeker, en daarom vraagt de startende watersporter: ‘Wat voor boot moet ik kopen?
B)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 09:14 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 09:20 #1189208

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Oohhh, nou snap ik het!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 09:21 #1189210

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Leuke stukjes voor introspectie mochten de inzichten ontbreken.
Het komt waarschijnlijk nog maar excentriek durven zijn, vooral door oud geld gewaardeerd mis ik nog even (maar vlot gelezen) en angst om uit de toon te vallen en aan de veilige kant gaan zitten (je kunt er nooit veel naast zitten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 10:49 #1189235

zal me aan de anus oxideren.
Deze kan de analen in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 11:05 #1189239

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
JotM schreef :
Maar klassenafkomst (economisch) en (onuitgesproken) cultureel standsverschil zijn essentiële determinanten voor smaak. Daarom zijn nieuwkomers binnen een bepaald veld veelal onzeker, en daarom vraagt de startende watersporter: ‘Wat voor boot moet ik kopen?
B)

Helder! Dus als er weer iemand met zo'n vraag komt moeten we als eerste vragen: "Tot welke klasse / stand vind je jezelf behoren?" in plaats van allerlei praktische vragen over vaargebied enzo!
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 11:13 #1189242

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5249
Knoet schreef :
JotM schreef :
Maar klassenafkomst (economisch) en (onuitgesproken) cultureel standsverschil zijn essentiële determinanten voor smaak. Daarom zijn nieuwkomers binnen een bepaald veld veelal onzeker, en daarom vraagt de startende watersporter: ‘Wat voor boot moet ik kopen?
B)

Helder! Dus als er weer iemand met zo'n vraag komt moeten we als eerste vragen: "Tot welke klasse / stand vind je jezelf behoren?" in plaats van allerlei praktische vragen over vaargebied enzo!

:laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 12:00 #1189262

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Knoet schreef :
Dus als er weer iemand met zo'n vraag komt moeten we als eerste vragen: "Tot welke klasse / stand vind je jezelf behoren?"
Als je bijlage 012.pdf eerst gelezen had, had je geweten dat dat zinloos is. (en dat eerst lezen ook een geïnternaliseerde gewoonte is die bij een bepaalde groep hoort, net zoals dat voor "praktische vragen" geldt) :whistle:

Edit:
Als het hele stuk lezen je teveel is, 12c "nautisch kapitaal", net voor:
Ook aan de inval van de barbaren na 1990, de sloepvaarders en de Bavariazeilers, begint ‘het beschaafde deel van de watersporters’ intussen te wennen. De verschillen tussen de nieuwkomers, de barbaren, en de oude, door de wol geverfde ‘nautische kaste’ nemen zelfs af. Immers, plezier, comfort, gemak en je veilig voelen zijn intussen de dominante waarden binnen de gehele moderne pleziervaart. Niet verwonderlijk dat ervaren zeilers hun opvattingen over ‘het juiste jacht’ herzien en op latere leeftijd een goedkoop serieschip aanschaffen. Evenmin valt het te betreuren dat de boot een verlengstuk van thuis is geworden, inclusief het multitasken: sturen, naar de gps en de dieptemeter staren, op het flatscreen navigeren, een oog op de watersportkaart houden, mobiel bellen, twitteren, sms’en, gamen, internetten, mailen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 12:10 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl