Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilreizen bij voor de wind op zee

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 08:40 #1645212

TuuLeVi schreef :
heb je hier een wat duidelijker plaatje van, ajb?

Hier opgeborgen, BB is identiek:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 09:39 #1645220

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
...en die kikker staat vOOr je mast?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 09:42 #1645222

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Aan de genuarail en de bakstagen te zien niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 10:16 #1645224

Middenbolder staat vóór waar ik de giek maximaal voer…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 10:58 #1645231

holrobert schreef :
Stoer hoor ! :laugh:

Maar jij zal met dat scheurijzer altijd afkruisen en nooit lange tochten op open zee maken ?

Ja want het een sluit uit ander natuurlijk uit en de Coppelia is de eerste ne enige boot waar ik ooit op gezeild heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 14:58 #1645280

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Geen idee wat je schrijft of wil zeggen. Misschien kun je uitleggen waarom je nog nooit met een bulletalie hebt gevaren ? Is namelijk toch wel algemeen good practice op open water om iets te hebben wat een ongecontroleerde gijp voorkomt (BT, boombrake, halfronde traveller etc. )

Vaar je nooit voor de wind ? Accepteer je het risico ? Heb je altijd voldoende bemanning aan de schoten en bakstagen ? Heb je een onfeilbare stuurman ? Heb je iets anders uitgevonden wat beter is ? Ben wel oprecht benieuwd.

Alleen die ‘ kijk mij eens’ oneliner is inhoudelijk nutteloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 15:08 #1645282

Nachtvlinder schreef :
Je giek moet er wel geschikt voor zijn natuurlijk!

Wat bedoel je daar precies mee? Wanneer is een giek geschikt of ongeschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 15:21 #1645284

Op een scherp jacht is een bulletalie toch niet "nodig"? Anders zou er wel beslag voor gemonteerd zijn lijkt me zo? Als ik naar een willekeurige botenbouwer stap staat de bulletalie niet op de optielijst. Dat ik "kijk mij nou" uniek ben lijkt me wat ver gezocht.

Vroeger, in mijn tienerjaren op de platbodem, in smalle geultjes hadden we hem wel eens staan.

Ik vaar geregeld voor de wind. Met goede crew.
In andere situaties pas mijn gijprisico aan op de situatie. Op een lange tochten over zee vaar ik een ruime koers en kruis ik af. Comfortabeler en sneller.

Ben je wel eens doorgegepen met een bulletalie? Geen pretje.

Dat er in uitzonderlijke situaties nut is (doldrums/passaat) zal vast zijn. Maar om een ontbeerlijkheid te veronderstellen in Nederland...
Laatst bewerkt: 24 aug 2025 15:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 15:47 #1645289

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Thanks Boarderbas, niks mis mee wat mij betreft.

Ik gebruik ‘m in Nederland (buiten lessituaties) ook weinig, eigenlijk alleen op Ijsselmeer en Wad als er wat meer golven en wind staan / staat, of in smalle slootjes met draaiende winden. Ik heb de bulletalies standaard opgetuigd zitten dus even doorzetten is ook 0 extra moeite.

Dat doorgijpen kan goed mits je de bulletalie zo hebt opgetuigd dat je deze langzaam en gecontroleerd kunt vieren. Daarom loopt ie bij mij achter via keerblokken naar een schootlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 16:04 #1645294

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1889
Ik ben team Boarderbas, ik zet hem hoogst zelden. Afkruisen is wat mij betreft de regel. Ik heb dat ook nooit onveilig gevonden. Gijpen bij meer wind doe je tocht met de schoot aangehaald, dus langzaam lossen van de bulletalie zie ik niet als iets noodzakelijks.

En in smalle slootjes heb ik als single handed zeiler geen behoefte aan meer handelingen bij het gijpden. Dan is het toch al opletten geblazen en zie ik de meerwaarde ook niet.

De enkele keer dat ik hem zet is bij meer als windkracht 5 op een voordewindse koers op onrustige zee.

Ik zie dat nioet als stoer ofzo, maar als common sense.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 17:40 #1645316

Ik heb ‘em nooit nodig gehad (zet hem wel regelmatig) maar vind het een fijn idee en slaap beter met minder ervaren mensen buiten. Een beetje als een lifeline of reddingvest: die spreek je ook zelden aan…
(In mijn configuratie) ook een erg effectieve neerhouder trouwens.
Laatst bewerkt: 24 aug 2025 17:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 18:44 #1645330

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Dekadent schreef :
Gijpen bij meer wind doe je tocht met de schoot aangehaald, dus langzaam lossen van de bulletalie zie ik niet als iets noodzakelijks.

Het is handig wanneer je met de bulletalie 'aan' een ongeplande gijp hebt gemaakt. Dan staat je grootzeil bak en is zomaar losgooien niet ideaal. Je grootschoot helpt dan niks. Met gecontroleerd vieren kun je het grootzeil langzaam naar de goede kant laten komen. Is me een handvol keer overkomen op de windvaanstuur met hoge golven achter in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 20:51 #1645358

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Wij zetten de bulletalie zelfs bij halve wind. De giek staat dan zo ver naar buiten dat het einde ervan precies boven de middenbolder staat. Dan kunnen we de twist in het zeil beter controleren.
Op ruimere koersen blijft het zeil in dezelfde stand staan: anders komt het zeil alleen maar meer in de zalingen te hangen: sterk gepijlde zalingen.... ook dan de bulletalie aan, die dus pal vertikaal staat.
Waarom de bulletalie zo belangrijk is: midden op de oceaan tellen maar 2 dingen: geen letsel aan boord en aan boord blijven. Je wilt letterlijk geen klap van de giek.
En we hebben een kits, dus alles dubbel voor beide masten.
Elke gijp doen we met de bulletalies, daarmee vangen we de "klap" op als het zeil bak slaat en vieren we vervolgens gecontroleerd het zeil naar de nieuwe lij.
Alleen wanneer we het 2e of 3e rif zetten, dan kan de giek verder naar buiten, dan functioneerd de bulletalie niet meer want komt dan buiten de zeerailing te staan. Dan rijgen we de talie in als enkele lijn van einde giek naar voorste bolder en terug naar de kuip. Maar daar kan je niet mee gijpen. Dat doen we dan toch weer met de eerder genoemde bulletalie na het zeil ingehaald te hebben.

De andere reden om dit alles te doen, is het feit dat op de oceaan de golven  nooit netjes uit 1 richting komen, maar normaliter bestaan uit kruisgolven van alle kanten.
De boot wordt dan ook nogal rommelig alle kanten op geslingerd. Bulletalie geeft veiligheid aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 24 aug 2025 21:09 #1645360

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Ronaldl schreef :
Bulletalie geeft veiligheid aan boord.

+1

Standaard aanwezig op de meeste schepen waar ik op heb gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 01:01 #1645365

Ik vaar altijd op de stuurautomaat, die dingen zijn niet feilloos, dus er gaat altijd een bulletalie op. Afkruizen voor de wind in oceaan/open zee deining vind ik juist minder comfortabel dan recht met de golven mee varen, de boot ligt veel rustiger en rolt veel minder.

Bagheera heeft overigens geen giekneerhouder, dus de bulletalie gaat er vanaf halve wind al op om de twist van het grootzeil te controleren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 05:07 #1645368

AndreAzuree schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je giek moet er wel geschikt voor zijn natuurlijk!

Wat bedoel je daar precies mee? Wanneer is een giek geschikt of ongeschikt?

Mijn grootschoot (waar ik ook de bulletalie voer) grijpt halverwege de giek aan. Dat is op alle Grindes zo en de giek is gedimensioneerd voor dat extra buigmoment. Dat buigmoment zou er niet zijn wanneer de schoot op de plek van de schoothoek aan zou grijpen (even afgezien van de neerhouder).

Wanneer je een tuig hebt waar de grootschoot achterop de giek gemonteerd is en je voert een bullelatie halverwege, dan moet die giek voldoende traagheidsmoment (~buigstijfheid) hebben daarvoor. Anders zou ie kunnen breken bij een gijp met doorgezette bulletalie.
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 05:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 07:38 #1645386

Daarmee zeg je dat als je grootschoot aan het eind van de giek zit, je bulletalie daar eigenlijk ook moet zitten?
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 07:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 08:25 #1645409

Wél wanneer je giek niet voldoende sterk is om de talie in het midden aan te laten grijpen. Hoe je zoiets berekent tijdens de dimensionering weet ik niet; bij een mast bereken je het profiel wél op “buckling” (uitknikken onder compressie), maar hier speelt geforceerde buiging een rol. Joop66 weet dit wss wél ;)
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 08:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 09:05 #1645425

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Daarbij kunnen de aangeschroefde of opgepopte delen het vaak niet aan.
Soms zo gemaakt dat het in een richting heel sterk vast zit maar met krachten haaks daarop waardeloos.
We hebben weleens een grandioze klapgijp gemaakt met veel wind op zee en dat vergeet je nooit weer.
Grootschootblokken afgebroken en ook de giek had een enorme stuiter gemaakt tegen het onderwant.
Het want had een prachtige, vertikale deuk in de giek gedrukt.
Gelukkig bleef het lummelbeslag en de wanten heel. Zelfs de mast kan knikken of eruit hevelen lijkt me.
Nee, geen kattepis zo'n klapgijpje :evil:
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 09:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 09:22 #1645433

Als het goed is voorkomt dit juist de schokbelasting van een klapgijp. En grootschoot wordt op ruime koersen ook “scheef” belast natuurlijk. Maar geen truttenspul gebruiken in elk geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 09:33 #1645435

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Het verschil zit hem in de knal. Het heet niet voor niets een klapgijp ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 09:42 #1645439

Precies: die impulsbelasting als de giek die over aan het komen is en opeens gestopt wordt. Voorkómen dat die overkomt of geleidelijk afremmen dus. Dat laatste doet jouw systeem dacht ik?
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 09:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 10:02 #1645447

Daarom m.i. ook polyester en geen dyneema voor de BT.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 10:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 10:30 #1645451

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Nachtvlinder schreef :
Precies: die impulsbelasting als de giek die over aan het komen is en opeens gestopt wordt. Voorkómen dat die overkomt of geleidelijk afremmen dus. Dat laatste doet jouw systeem dacht ik?

Wij gebruiken een afdaalacht als giekrem.
Dan ding remt harder naarmate je meer spanning zet op de lijn en die zit dus bij de rest van de trimlijnen op het kajuitdak.
Let wel, een giekrem zet de giek niet vast maar verhindert het terugvallen van de giek als je flink aan het rollen bent.
Als je dan toch een klapgijp maakt komt de giek in slowmotion over en onderwijl maakt ie een vreselijk geluid waardoor je tijdig gewaarschuwt bent.
Wellicht kun je het een bulletalie light noemen. Wil je de boel echt vast hebben neem dan een bulletalie!
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 10:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilreizen bij voor de wind op zee 25 aug 2025 11:21 #1645462

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Nachtvlinder schreef :
Wél wanneer je giek niet voldoende sterk is om de talie in het midden aan te laten grijpen. Hoe je zoiets berekent tijdens de dimensionering weet ik niet; bij een mast bereken je het profiel wél op “buckling” (uitknikken onder compressie), maar hier speelt geforceerde buiging een rol. Joop66 weet dit wss wél ;)

Ik weet wel hoe je t berekent, maar kan geen flauwe inschatting maken over de krachten die je zou moeten verwerken. Schiet nog niet veel op.

Om die reden bulletalie op t aanhechtingspunt van de grootschoot. Dan introduceer je geen extra buiging in het giekprofiel.

Hoe verder naar achteren, hoe lager de krachten worden. Ook op het lummelbeslag en het mastprofiel weer.

Overigens zou ik dan liever de giek krom hebben dan de mast.

De buckling stress en buigspanning zijn beide trek-drukspanningen en mag je bij elkaar optellen om de uiteindelijke strekte te beoordelen. De "gewone" compressie spanning niet vergeten natuurlijk! Die doet ook mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl