Noballast schreef :
Daarom m.i. ook polyester en geen dyneema voor de BT.
Dit snap ik nog steeds niet: waarom zou de belasting van de bulletalie kleiner zijn als hij rekt? De kracht die het zeil uitoefent op de bulletalie blijft gelijk, of hij nu rekt of niet.
En zal in de praktijk toenemen, omdat rek de hoek tussen giek en bulletalie kleiner maakt.
Alleen als de bulletalie niet strak staat, zodat de giek in beweging kan komen voor hij gestopt wordt door de bulletalie kan dit waar zijn: de giek heeft massa en hoe groter de vertraging, hoe groter de kracht. Kracht is immers massa maal versnelling (vertraging). Door de rek is de vertraging kleiner. Maar als je een lijn met weinig rek gebruikt en de bulletalie en schoot goed doorzet, zodat de giek gefixeerd is, dan speelt dat geen rol.
Op mijn vorige boot had ik een polyester bulletalie naar de boeg. Zelfs als ik die goed strak zette kwam er wel eens loos in de grootschoot als het zeil bak sloeg door rollen en rek van de bulletalie. Wat zal er dan gebeuren bij een echte klapgijp (nooit bij de hand gehad)?