Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais for dummies

Ais for dummies 04 mrt 2015 09:33 #602179

La Mavare schreef :
Als je niet wil dat ze voor je wijken, is een koersverandering op de kont van de ander fout. Dan moet je echt een forse koersverandering inzetten. Beter is in dit soort situaties ze vroegtijdig aan te roepen en te vertellen dat ze voorlangs mogen.

Nou , mijn koersverandering was anders ca 30 graden hoor , lijkt me toch wel genoeg.
En , in dit geval , naar bakboord geeft een grotere verandering van de CPA als naar stuurboord . Bovendien zijn we elkaar zo eerder vorobij.
Naar bakboord mag bij een TSS uiteraard niet volgens de regels maar dit is geen TSS. Het is de zogenaamde "Route B" tussen Laeso en Hals in Denemarken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 09:53 #602186

ErikSnel schreef :
Daar heb je helemaal gelijk in.
Overigens is mijn gebruik dus toch wat anders: op grote afstand (>5mijl) al via AIS bepalen dat er een potentieel probleem is. Oproepen, overleggen, koers(en) aanpassen en doorvaren. En dan heb je geen peiling meer nodig, omdat je dan zo ver langs elkaar gaat dat het blote oog ook voldoet.

Dat kan natuurlijk prima als er maar één schip je koers kruist maar op bijv. het Skagerak waar soms 5 of 6 ( of nog meer) een kruisende koers hebben wordt dat wat lastig.
En daar het je alleen onder Noorwegen een paar korte stukjes TSS .
Op de Oostzee net zo hoewel het daar meestal minder druk is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 10:18 #602202

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Yellow Boat schreef :
La Mavare schreef :
Als je niet wil dat ze voor je wijken, is een koersverandering op de kont van de ander fout. Dan moet je echt een forse koersverandering inzetten. Beter is in dit soort situaties ze vroegtijdig aan te roepen en te vertellen dat ze voorlangs mogen.

Nou , mijn koersverandering was anders ca 30 graden hoor , lijkt me toch wel genoeg.
En , in dit geval , naar bakboord geeft een grotere verandering van de CPA als naar stuurboord . Bovendien zijn we elkaar zo eerder vorobij.
Naar bakboord mag bij een TSS uiteraard niet volgens de regels maar dit is geen TSS. Het is de zogenaamde "Route B" tussen Laeso en Hals in Denemarken.
Ad
Voorschrift 17. Maatregelen van het schip dat koers en vaart moet houden
a.
(i) Wanneer één van beide schepen verplicht is uit te wijken, dient het andere zijn koers en vaart te behouden,
(ii) Het laatstgenoemde schip mag echter maatregelen nemen ter vermijding van aanvaring door zelf een manoeuvre uit te voeren zodra hem duidelijk wordt dat het schip dat verplicht is uit te wijken niet de passende maatregelen neemt die ingevolge deze Voorschriften zijn voorgeschreven.

b. Indien tengevolge van enige oorzaak het schip dat verplicht is zijn koers en vaart te behouden zich zo dicht bij het andere bevindt, dat aanvaring door een handeling van het schip dat moet uitwijken alléén niet kan worden vermeden, dient het de maatregelen te nemen, die het best kunnen bijdragen tot het vermijden van aanvaring.
c. Een werktuiglijk voortbewogen schip dat maatregelen neemt overeenkomstig het bepaalde onder (a) (ii) van dit voorschrift ten einde aanvaring te vermijden met een ander werktuiglijk voortbewogen schip dat zijn koers kruist, dient, wanneer de omstandigheden het toelaten, geen koers naar bakboord te wijzigen wanneer dat schip zich aan zijn eigen bakboordszijde bevindt.
d. Dit voorschrift ontheft het schip dat verplicht is uit te wijken niet van die verplichting.

I rest my case.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 11:12 #602233

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Yellow Boat,

jij mocht helemaal niet van koersveranderen in dit geval, het andere schip was het schip dat verplicht was uit te wijken.

deze zou dat dan doen door naar Stuurboord te draaien, en zo achter jouw langs te gaan.

Door jouw draai naar bakboord, draai je naar hem toe, creeër je alleen maar een nieuwe gevaarlijke situatie.

Als je echt heel graag wil draaien, dan draai je naar stuurboord, dan ligt jouw koers paralel aan die van hem,

als hij niets doet komt hij je veilig (over jouw bakboord) voor bij, als hij wel iets doet, komt hij veilig over jouw stuurboord kant voorbij.

Als hij wel iets doet, en jij doet dit creeer je een kop op kop situatie, waarin jij alsnog verplicht bent om naar stuurboord te draaien. en hij nog weer verder zal moeten draaien.

Als je al naar bakboord wil draaien doe je dat in overleg met het andere schip.

*Er zijn al talloze ongelukken gebeurd die te herleiden zijn aan een incompetente stuurman (die er toch ergens voor geleerd had) die naar bakboord draaide. En jij lijkt me geen incompetent persoon, dus alsjeblieft doe dit niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 11:38 #602245

BartWNL schreef :
Yellow Boat,

jij mocht helemaal niet van koersveranderen in dit geval, het andere schip was het schip dat verplicht was uit te wijken.

deze zou dat dan doen door naar Stuurboord te draaien, en zo achter jouw langs te gaan.

Door jouw draai naar bakboord, draai je naar hem toe, creeër je alleen maar een nieuwe gevaarlijke situatie.

Als je echt heel graag wil draaien, dan draai je naar stuurboord, dan ligt jouw koers paralel aan die van hem,

als hij niets doet komt hij je veilig (over jouw bakboord) voor bij, als hij wel iets doet, komt hij veilig over jouw stuurboord kant voorbij.

Als hij wel iets doet, en jij doet dit creeer je een kop op kop situatie, waarin jij alsnog verplicht bent om naar stuurboord te draaien. en hij nog weer verder zal moeten draaien.

Als je al naar bakboord wil draaien doe je dat in overleg met het andere schip.

*Er zijn al talloze ongelukken gebeurd die te herleiden zijn aan een incompetente stuurman (die er toch ergens voor geleerd had) die naar bakboord draaide. En jij lijkt me geen incompetent persoon, dus alsjeblieft doe dit niet meer.

Allemaal leuk en aardig maar ik wijk gewoon altijd voor de beroepsvaart op zee.
Je weet nl. nooit of zij wel uitwijken.
Die roeruitslag van dat andere schip kan trouwens ook te maken hebben gehad met het feit dat de route daar een knik naar stuurboord maakt.
V.w.b. uitwijkregels ben ik het helemaal met je eens maar aangezien de afstand ruim 2,5 zeemijl was is er eigenlijk van echt uitwijken nog geen sprake. Ik heb alleen mijn koers aangepast, juist om een uitwijken later te voorkomen.En dat mag toch neem ik aan? Dat andere schip voer ook maar een knoop of 10 dus tijd genoeg.
Als het in dit geval een uitwijken betrof op korte afstand , bijv. 500 meter dan ben ik het wel met je eens.Zover laat ik het echter nooit komen sinds ik AIS heb.

Is er trouwens een maximum afstand waarbinnen de voorrangsregels gaan gelden?

Voorbeeldje:
ik vaar ten zuiden van de TSS richting Norderney op zo'n 2 mijl afstand van de TSS en ga daarom overstag van stuurboord naar bakboordsboeg.
Ik neem toch aan dat zoiets mag mits je ver genoeg af bent?

Maar goed , ik doe dit al meer dan 10 jaar sinds ik met een AIS ontvanger vaar, eerst met een NASA AIS radar en sinds 6 jaar met AIS op de plotter en heb nog nooit klachten gehoord van welk schip dan ook.
En tijdens de ca. 8000 zeemijl die ik in die tijd heb gevaren ben ik er heel wat tegen gekomen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 11:54 #602250

La Mavare schreef :
op zee moet de beroepsvaart altijd voor jou wijken, zelfs in de shipping lanes.

Niet correct: BVA voorschrift 10 J. Een zeilschip of een schip kleiner dan 20 meter mag de veilige doorvaart van een werktuiglijk voortbewogen schip dat een verkeersbaan volgt niet belemmeren.


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2015 12:28 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 12:05 #602253

Yellow Boat schreef :
Is er trouwens een maximum afstand waarbinnen de voorrangsregels gaan gelden?

dat hangt van de kleur van de boot af.
Voor gele boten wijk ik altijd pas op de laatste meter!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 12:08 #602256

Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Is er trouwens een maximum afstand waarbinnen de voorrangsregels gaan gelden?

dat hangt van de kleur van de boot af.
Voor gele boten wijk ik altijd pas op de laatste meter!

Aha , was jij dat...... :evil: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 12:21 #602260

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Baas in de hoek!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 12:38 #602271

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Michieltje schreef :
La Mavare schreef :
op zee moet de beroepsvaart altijd voor jou wijken, zelfs in de shipping lanes.

Niet correct: BVA voorschrift 10 J. Een zeilschip of een schip kleiner dan 20 meter mag de veilige doorvaart van een werktuiglijk voortbewogen schip dat een verkeersbaan volgt niet belemmeren.


Hen3: quote hersteld.

Dat was in algemene zin bedoeld Michieltje: zee tov binnenwater. Op zee moet je natuurlijk wijken voor ieder WVS met een beperking, zoals vissers, geulgebonden, sleep enz. In een VSS mag je niet belemmeren, maar ... doe je dat wel dan moet een WVS toch voor je wijken. Dus jouw voorbeeld ligt wat genuanceerder.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 13:02 #602279

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Yellow Boat schreef :
...
Is er trouwens een maximum afstand waarbinnen de voorrangsregels gaan gelden?

Voorbeeldje:
ik vaar ten zuiden van de TSS richting Norderney op zo'n 2 mijl afstand van de TSS en ga daarom overstag van stuurboord naar bakboordsboeg.
Ik neem toch aan dat zoiets mag mits je ver genoeg af bent?

...

Het topic heet 'AIS for dummies'. Dus laten we proberen hier correcte info te verstrekken.

Voor de veilige vaart op open zee wordt een afstand van 2 mijl tussen zeeschepen als veilig beschouwd. Dat is geen harde regel uit het BVA, maar een in de praktijk en jurisprudentie aanvaarde afstand. Dus zolang je die afstand handhaaft mag je doen wat je wil.
Anderzijds is van belang dat je toch zoveel mogelijk je koers en vaart handhaaft in de buurt van andere schepen. Moderne vrachtschepen varen tussen de 12 en 18 knopen, dus dan is 2 mijl maximaal 10 minuten. Vaar je na je laatste manoeuvre in hun richting dan wordt de tijd nog minder.
Blijf dus 2 mijl van een VSS vandaan, tenzij je wilt oversteken.

Nog even vanuit het gezichtspunt van de grote vaart. Jachies houden in vergelijk slecht hun koers en vaart. AIS-Class B zend niet zo frequent uit. Beide redenen maken een AIS-(t)CPA onbetrouwbaar, dus we peilen op zicht en kijken op de RADAR. De echo van de meeste jachies is zwak. Steekt een zeilboot voor ons over, dan moeten we extra zekerheid inbouwen, dus als de feitelijke afstand minder dreigt te worden, dan gaan we direct SB uit. Precies zoals in Ad's eerdere voorbeeld is gebeurd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 15:37 #602337

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik vraag me het volgende af: als ik in het donker zeil en er komt een mega schip van bakboord, en volgens mijn schatting wordt het krap, ik wil het er niet op wagen, en ik ga bakboord uit op zo'n manier dat ie in plaats van mijn rode licht het groene ziet, dan weet de mega schipper dat ie gewoon rechtdoor kan blijven varen, of eventueel iets naar bakboord kan uitwijken.

Met andere woorden: ik schep 100% duiddelijkheid. Een heklicht kan van alles betekenen qua gaat het goed of gaat het niet goed....

Ik moet zeggen dat ik vaker in de nacht bij bijvoorbeeld motorisch voortbewogen voertuigen (vissersboten die niet aan het vissen waren) deze manouvre heb uitgevoerd ("stuurboord over stuurboord") en dat het eigenlijk altijd "goed voelde".

Moet ik er wel bijzeggen dat ik dit op ruime afstand dit al doe, niet op het laatste moment.

Nu ik erover nadenk: het op de kont sturen geeft de andere schipper in het donker aan dat ik dit doe doordat ie groen en rood steeds tegelijk ziet: geeft ook optisch op zeer simpele manier weer wat het plan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 15:59 #602348

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voorschrift 22. Zichtbaarheid van lichten
De in deze Voorschriften voorgeschreven lichten dienen een lichtsterkte te hebben zoals aangegeven onder punt 8 van Bijlage I van deze Bepalingen, zodat zij op de volgende minimumafstanden zichtbaar zijn:
(a) voor schepen met een lengte van 50 meter en meer:
- een toplicht, 6 zeemijlen;
- een boordlicht, 3 zeemijlen;
- een heklicht, 3 zeemijlen;
- een sleeplicht, 3 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 3 zeemijlen;
(b) voor schepen met een lengte van 12 meter en meer, doch minder dan 50 meter:
- een toplicht, 5 zeemijlen; wanneer evenwel de lengte van het schip minder is dan 20 meter, 3 zeemijlen;
- een boordlicht, 2 zeemijlen;
- een heklicht, 2 zeemijlen;
- een sleeplicht, 2 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 2 zeemijlen;
(c) voor schepen met een lengte van minder dan 12 meter:
- een toplicht, 2 zeemijlen;
- een boordlicht, 1 zeemijl;
- een heklicht, 2 zeemijlen;
- een sleeplicht, 2 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 2 zeemijlen.
(d) Voor onopvallende, zich gedeeltelijk onder water bevindende schepen of voorwerpen die worden gesleept: - een wit rondom zichtbaar licht, 3 zeemijlen.

's Nachts lijkt het allemaal wat helderder, maar dat is vooral voor jou als jacht-schipper. Kijk maar naar de eisen hierboven. Met andere woorden: als je mega-schipper (meestal een uitkijk of een slecht opgeleide stuurman) jouw boordlichtjes al ziet, dan ben je al erg dichtbij. En bij vissers die niet vissen moet je er vanuit gaan, dat er helemaal niemand op de brug is. Zelfs met een goede radar-reflector en/of transponder ben je dan niet safe. En dan zijn er ook nog solozeilers ... :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 16:06 #602352

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
La Mavare schreef :
Voorschrift 22. Zichtbaarheid van lichten
De in deze Voorschriften voorgeschreven lichten dienen een lichtsterkte te hebben zoals aangegeven onder punt 8 van Bijlage I van deze Bepalingen, zodat zij op de volgende minimumafstanden zichtbaar zijn:
(a) voor schepen met een lengte van 50 meter en meer:
- een toplicht, 6 zeemijlen;
- een boordlicht, 3 zeemijlen;
- een heklicht, 3 zeemijlen;
- een sleeplicht, 3 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 3 zeemijlen;
(b) voor schepen met een lengte van 12 meter en meer, doch minder dan 50 meter:
- een toplicht, 5 zeemijlen; wanneer evenwel de lengte van het schip minder is dan 20 meter, 3 zeemijlen;
- een boordlicht, 2 zeemijlen;
- een heklicht, 2 zeemijlen;
- een sleeplicht, 2 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 2 zeemijlen;
(c) voor schepen met een lengte van minder dan 12 meter:
- een toplicht, 2 zeemijlen;
- een boordlicht, 1 zeemijl;
- een heklicht, 2 zeemijlen;
- een sleeplicht, 2 zeemijlen;
- een wit, rood, groen of geel rondom zichtbaar licht, 2 zeemijlen.
(d) Voor onopvallende, zich gedeeltelijk onder water bevindende schepen of voorwerpen die worden gesleept: - een wit rondom zichtbaar licht, 3 zeemijlen.

's Nachts lijkt het allemaal wat helderder, maar dat is vooral voor jou als jacht-schipper. Kijk maar naar de eisen hierboven. Met andere woorden: als je mega-schipper (meestal een uitkijk of een slecht opgeleide stuurman) jouw boordlichtjes al ziet, dan ben je al erg dichtbij. En bij vissers die niet vissen moet je er vanuit gaan, dat er helemaal niemand op de brug is. Zelfs met een goede radar-reflector en/of transponder ben je dan niet safe. En dan zijn er ook nog solozeilers ... :woohoo:

Oeps! Dat is een goede!
Ik ga er inderdaad standaard vanuit dat visserschepen die niet vissen niet uitwijken, dat blijkt vaak ook in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 16:14 #602356

Airgead schreef :
Ik vraag me het volgende af: als ik in het donker zeil en er komt een mega schip van bakboord, en volgens mijn schatting wordt het krap, ik wil het er niet op wagen, en ik ga bakboord uit op zo'n manier dat ie in plaats van mijn rode licht het groene ziet, dan weet de mega schipper dat ie gewoon rechtdoor kan blijven varen, of eventueel iets naar bakboord kan uitwijken.

Met andere woorden: ik schep 100% duiddelijkheid.

kan, maar is niet toegestaan in Shipping Lanes, want dan zou je tegen de richting in varen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 16:15 #602358

HPV schreef :
Baas in de hoek!!!

toch werkt het goed hoor, dat uitwijken op kleur:

- roestkleur: uitwijken, want bruine vloot
- groen of blauw: wegwezen, want Urkers en aanverwanten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 17:04 #602375

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Wanneer je graag een kop op kop aanvaring wil hebben, moet je vooral uitwijken naar BB.
Niet dat grote schepen veel schade oplopen wanneer ze je eronderdoor drukken.
Mocht je eventueel toch naar BB willen wijken, maak er dan een stormrondje over SB van.
Dat laatste heb ik al een beschreven in "Neut".


We zijn alweer een goeie week onderweg en hopen vanavond Port la Nouvelle aan te lopen. Het is achter in de middag, ik neem nog een paar radiopeilingen en breng die in de kaart. ‘Hm’, nog een goeie vijf uur stomen.
Ik loop het stuurhuis in, geef de autopilot drie graden stuurboord en kijk om me heen. Aan bakboord zie ik nog steeds de vijf koerskruisers van daarstraks alleen zijn ze nu een stuk dichterbij, krap twee mijl volgens de radar en nog steeds in de zelfde peiling. We naderen elkaar nu snel maar nog steeds maken ze geen aanstalten om achter me langs te gaan.
Door de kijker zie ik duidelijk dat het mijnenvegers zijn met de nodige versiering in hun kerstboom. Die versieringen ofwel dagmerken, geven aan dat ze aan het vegen zijn. Wel verdomme waarom moeten die stomme Fransozen nu net in mijn stukkie zee gaan oefenen? Er zit niets anders op dan zelf maar te wijken voor dat zooitje ongeregeld. Niet bakboord uit en dan achter ze langs, want als ze toch nog besluiten om stuurboord uit te komen, zit er een dikke kans op een gezellige kop op kop ontmoeting in.
Ik schakel de pilot uit, geef stuurboord roer en laat de boeg over tweehonderdzeventig graden langs de horizon scheren. Nu zijn we geen koerskruisers meer maar tegenliggers en is het motto; “Rood op rood of groen op groen, houden zo, niets aan doen.” Pas wanneer we de laatste boot een halve mijl voorbij zijn en ik er zeker van ben dat we niet in de knoei komen met eventueel veegtuig, kom ik nog eens negentig graden SB, zet de pilot weer bij en vervolg mijn weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 17:29 #602390

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
TS houdt hier iig wijze lessen aan over, ondanks verschillende inzichten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 18:43 #602429

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
Ejob schreef :
TS houdt hier iig wijze lessen aan over, ondanks verschillende inzichten :)

geweldig forum he :P
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:21 #602457

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Nu we toch echt helemaal of topic gaan......

Ik snap niks van dat niet uitwijken naar bakboord. Ik lees aan de reacties dat dat logisch is, maar die workshop is bij mij niet blijven hangen.
Onder welke omstandigheden niet uitwijken naar BB? Nooit? Hoezo? Ik snap er niks van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:28 #602462

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29301
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
Baas in de hoek!!!

toch werkt het goed hoor, dat uitwijken op kleur:

- roestkleur: uitwijken, want bruine vloot
- groen of blauw: wegwezen, want Urkers en aanverwanten.

Overschijning of vaal grijze navigatie lamp schijnsel = zuinige jacht eigenaar met verkeerde ledlamp.
Bij twijfel vóórlangs :woohoo: :woohoo:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:33 #602466

koko schreef :
Ik snap niks van dat niet uitwijken naar bakboord.

- in een shipping lane mag je alleen in de enig juiste richting varen. Uitwijken naar BB (als je aan het oversteken bent, en dan dus naar links) brengt je op een koers tegengesteld aan wat daar mag.
- in een vaargeul (tussen boeien) zou je dan aan de BB-wal gaan varen door dat uitwijken. Ook geen goed plan.
- de snelheid waarmee je elkaar nadert is de som van beide snelheden, zeg 15 en 6 kts. Dan is de klap 21 kts. Bij met elkaar meevaren wordt de klap 15-6 is 9 kts. Energie van de klap is kwadraat van de snelheid: een klap van 81 of een klap van 441, vijf-en-een-half keer zo hard.

helpt dit?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 mrt 2015 19:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:38 #602471

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13689
in gestelde voorbeeld wordt de tijd voor de klap, lees tijd om nog iets zinnigs te doen, meer dan de helft.
ook niet handig..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:39 #602472

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik dacht altijd dat hout wijkt voor staal de regel was!

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe het zit met uitwijk regels. (Niet bedoelende voorrang regels)
Logisch dat ze er zijn, anders krijg je laurel & hardy achtige taferelen waar naar zelfde zijde wordt uitgeweken. Bij tegemoet komende schepen naar sb uitwijken lost dat op lijkt me.
Bij inhalen zal het wel weer anders zitten?


verwijzing naar scheepvaart regelement riskerend :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 19:44 #602475

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Baasklusje schreef :
koko schreef :
N

Ik snap niks van dat niet uitwijken naar bakboord.

- in een shipping lane mag je alleen in de enig juiste richting varen. Uitwijken naar BB (als je aan het oversteken bent, en dan dus naar links) brengt je op een koers tegengesteld aan wat daar mag.
- in een vaargeul (tussen boeien) zou je dan aan de BB-wal gaan varen door dat uitwijken. Ook geen goed plan.
- de snelheid waarmee je elkaar nadert is de som van beide snelheden, zeg 15 en 6 kts. Dan is de klap 21 kts. Bij met elkaar meevaren wordt de klap 15-6 is 9 kts. Energie van de klap is kwadraat van de snelheid: een klap van 81 of een klap van 441, vijf-en-een-half keer zo hard.

helpt dit?

Nouhhhh, dit deel van de logica is gelukkig nog blijven hangen :silly: Ik dacht dat het ging om de situatie waarbij je bijvoorbeeld de shippinglane oversteekt, of op vrij water met een koerskruiser te maken hebt. Is dan uitwijken naar BB ook een NoNo, of draait het dan om waar het schip vandaan komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl