BartWNL schreef :
Yellow Boat,
jij mocht helemaal niet van koersveranderen in dit geval, het andere schip was het schip dat verplicht was uit te wijken.
deze zou dat dan doen door naar Stuurboord te draaien, en zo achter jouw langs te gaan.
Door jouw draai naar bakboord, draai je naar hem toe, creeër je alleen maar een nieuwe gevaarlijke situatie.
Als je echt heel graag wil draaien, dan draai je naar stuurboord, dan ligt jouw koers paralel aan die van hem,
als hij niets doet komt hij je veilig (over jouw bakboord) voor bij, als hij wel iets doet, komt hij veilig over jouw stuurboord kant voorbij.
Als hij wel iets doet, en jij doet dit creeer je een kop op kop situatie, waarin jij alsnog verplicht bent om naar stuurboord te draaien. en hij nog weer verder zal moeten draaien.
Als je al naar bakboord wil draaien doe je dat in overleg met het andere schip.
*Er zijn al talloze ongelukken gebeurd die te herleiden zijn aan een incompetente stuurman (die er toch ergens voor geleerd had) die naar bakboord draaide. En jij lijkt me geen incompetent persoon, dus alsjeblieft doe dit niet meer.
Allemaal leuk en aardig maar ik wijk gewoon altijd voor de beroepsvaart op zee.
Je weet nl. nooit of zij wel uitwijken.
Die roeruitslag van dat andere schip kan trouwens ook te maken hebben gehad met het feit dat de route daar een knik naar stuurboord maakt.
V.w.b. uitwijkregels ben ik het helemaal met je eens maar aangezien de afstand ruim 2,5 zeemijl was is er eigenlijk van echt uitwijken nog geen sprake. Ik heb alleen mijn koers aangepast, juist om een uitwijken later te voorkomen.En dat mag toch neem ik aan? Dat andere schip voer ook maar een knoop of 10 dus tijd genoeg.
Als het in dit geval een uitwijken betrof op korte afstand , bijv. 500 meter dan ben ik het wel met je eens.Zover laat ik het echter nooit komen sinds ik AIS heb.
Is er trouwens een maximum afstand waarbinnen de voorrangsregels gaan gelden?
Voorbeeldje:
ik vaar ten zuiden van de TSS richting Norderney op zo'n 2 mijl afstand van de TSS en ga daarom overstag van stuurboord naar bakboordsboeg.
Ik neem toch aan dat zoiets mag mits je ver genoeg af bent?
Maar goed , ik doe dit al meer dan 10 jaar sinds ik met een AIS ontvanger vaar, eerst met een NASA AIS radar en sinds 6 jaar met AIS op de plotter en heb nog nooit klachten gehoord van welk schip dan ook.
En tijdens de ca. 8000 zeemijl die ik in die tijd heb gevaren ben ik er heel wat tegen gekomen.
Ad