Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais for dummies

Ais for dummies 03 mrt 2015 10:08 #601843

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
t zal nog minder zijn want als je op 5 mijl een boot over de volle lengte kunt zien zal ie je denkelijk niet rammen.
T meest kritisch zijn de grote jongens die min of meer de boeg naar je toe hebben gericht en 4 x jouw bootsnelheid lopen. Die verlopen het langzaamst in koers maar komen erg hard op je af. Op het oog met een peilkompas nauweijks op 10 graden af te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 11:03 #601859

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
HPV schreef :
t zal nog minder zijn want als je op 5 mijl een boot over de volle lengte kunt zien zal ie je denkelijk niet rammen.
T meest kritisch zijn de grote jongens die min of meer de boeg naar je toe hebben gericht en 4 x jouw bootsnelheid lopen. Die verlopen het langzaamst in koers maar komen erg hard op je af. Op het oog met een peilkompas nauweijks op 10 graden af te lezen.

Precies! Juist daarvoor vind ik AIS zo fijn!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 11:07 #601860

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
ErikSnel schreef :
HPV schreef :
t zal nog minder zijn want als je op 5 mijl een boot over de volle lengte kunt zien zal ie je denkelijk niet rammen.
T meest kritisch zijn de grote jongens die min of meer de boeg naar je toe hebben gericht en 4 x jouw bootsnelheid lopen. Die verlopen het langzaamst in koers maar komen erg hard op je af. Op het oog met een peilkompas nauweijks op 10 graden af te lezen.

Precies! Juist daarvoor vind ik AIS zo fijn!

Zolang de toplichten niet in één lijn liggen is er niet zoveel aan de hand hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 11:16 #601864

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
als die toplichten op 1 lijn liggen op 5 mijl afstand heb ik die 300 meter wel afgelegd voordat die boot op mijn plek is. Zo breed is die boot ook weer niet. Maar op de brug vinden ze t denk ik niet lekker als er zo'n tobbe als van ons voor de neus ligt op 1 mijl = 2.5 minuut of zo...
En ik voel me er ook niet prettig bij. Met AIS zie je het al een half uur van tevoren en kan je eventueel een klappie gas terugnemen.
Ik heb overigens de targets en eigen koers+afstandlijn op dezelfde tijd staan, dan weet je ook de verwachte positie van beiden na die ingestelde tijd.(dacht 30 minuten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 11:29 #601869

Op mijn plotter zie je precies op het scherm of je te dichtbij komt en de reacties op koerswijzigingen en/of snelheidsveranderingen.
Heb ik al vele malen gebruikt.
In 2013 heb ik er een keer wat screenshots van gemaakt.
Vreemd genoeg staat er over dat soort features niks in de (Raymarine) manual van de plotter (A50)
Ad

Bijlage Presentatie2_2015-03-03.jpg niet gevonden



Bijlage Presentatie3_2015-03-03.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 11:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 15:23 #601938

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
BartWNL schreef :
Offtopic, (misschien kan een mod dit uitsplitsen? :dry: )
Maar ik lees hier her en der over peilen, en de waarschuwing dat je bij een groot schip wel elke keer het zelfde punt moet peilen.
op wat voor afstand beginnen jullie dan met peilen?
*hier boven genoemde voorbeeld van een 300 meter schip
op 5 zeemijl is het verschil tussen boeg en hek maar 1,8 graden op de peiling. weet niet hoor, maar kan je zo precies peilen op een zeilbootje? is jouw koers zo stabiel?

en als de peiling verloopt (geen gevaar voor aanvaring dus) dan zal dat sneller gaan dan met 1,8 graden. Ik zou de peiling met minimaal 5 graden willen zien veranderen, gevolgd door een peiling met weer een verandering in peilhoek dezelfde kant uit! om veilig te kunnen zeggen dat er geen gevaar voor aanvaring is.

* Ik zou hier ook nog wat kunnen schrijven over de koersstabiliteit van grote schepen, maar dat gaat te ver denk ik zomaar. :whistle:

einde offtopic.

Ik begin ook met peilen in een vroeg stadium: als de afstand groot is kun je een langer interval (qua tijd) nemen om je peiling mee te vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 15:34 #601941

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
AIS is inderdaad een handig HULP middel om te kijken of je niet op ramkoers ligt, echter doe ik altijd een visuele peiling met het "echte object".

Het is meerder malen voorgekomen dat de AIS positie niet precies was.

Bij alles wat niet direct eigen visuele waarneming is en waar electronische hulpmiddelen aan te pas komen moet je rekening houden met de toleranties en de beperkingen van de techniek.

Extra bevestiging door radar kan een AIS uitlezing al veel betrouwbaarder maken.
In dat opzicht is radar veel meer een representatie van "de echte wereld" dan AIS.

AIS: Super, maar vertrouw er niet 100% op, blijf het zien als een hulpmiddel (hoe goed ook), meer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 16:17 #601950

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Daar heb je helemaal gelijk in.
Overigens is mijn gebruik dus toch wat anders: op grote afstand (>5mijl) al via AIS bepalen dat er een potentieel probleem is. Oproepen, overleggen, koers(en) aanpassen en doorvaren. En dan heb je geen peiling meer nodig, omdat je dan zo ver langs elkaar gaat dat het blote oog ook voldoet.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 17:14 #601964

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Yellow Boat schreef :

Bijlage Presentatie3_2015-03-03.jpg niet gevonden


Tsja, die zeevaart past de regels toe en jij brengt hem in de war.
Je bent een zeilboot en komt ook nog van stuurboord.

Naar bakboord mag jij nooit sturen.
Snelheid er uit of even meeliggen, ligt meer voor de hand, als je je voorrang niet wil.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 18:38 #601998

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Die relatieve koers vector, wat is dat?

Resultaat van snelheden op x en y Assen van beide schepen, weergegeven alsof je eigen boot stilstaat, en alleen de andere beweegt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 21:32 #602055

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ejob schreef :
Die relatieve koers vector, wat is dat? ...

Dat lijkt me een begrip wat je zelf hebt verzonnen :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 21:40 #602058

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
La Mavare schreef :
Ejob schreef :
Die relatieve koers vector, wat is dat? ...

Dat lijkt me een begrip wat je zelf hebt verzonnen :woohoo:

Ik haal het uit de plaatjes van yellowboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:08 #602070

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik begrijp de plaatjes van YB ook niet. Ik kan "CPA" en "nieuwe CPA" niet duiden en "relatieve koersvector" al helemaal niet.
De CPA na koerswijziging zou volgens mij verder vandaan de opponent moeten liggen?
Ik doe het met dit soort plaatjes: Ik ben de roze driehoek en vaar NNO. De ZIM Rotterdan gaat prachtig ongeveer twee mijl achter me langs en de Olza gaat ongeveer één mijl voor me langs. ( ik heb een twee mijls cirkeltje om mij, de roze driehoek, heen)
Mijn snelheidsvector SOG is geel en heb ik hier ingesteld op 30 minuten. De SOG vectoren van de opponenten zijn oranje.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 22:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:14 #602072

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ejob schreef :
La Mavare schreef :
Ejob schreef :
Die relatieve koers vector, wat is dat? ...

Dat lijkt me een begrip wat je zelf hebt verzonnen :woohoo:

Ik haal het uit de plaatjes van yellowboat

Sorry, je hebt helemaal gelijk.
Wat YB aangeeft als 'relatieve koers vector' noemen we gewoonlijk de '(achtergrond)peiling'. Die verschuift als één van de schepen van koers verandert. Blijft de peiling constant dan lig je op ramkoers.
Hier een uitleg hoe je dat op RADAR ervaart. De AIS van YB probeert dat grafisch te imiteren.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 22:15 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:17 #602074

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ah ja, als "relatieve koersvector" de peiling bedoelt te zijn dan kan ik begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:26 #602075

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Sunday schreef :
...De CPA na koerswijziging zou volgens mij verder vandaan de opponent moeten liggen?

Klopt wel: waar de stippellijnen kruisen is de CPA.
Ik doe het met dit soort plaatjes: ...
Ik ben de roze driehoek en vaar NNO. De ZIM Rotterdan gaat prachtig ongeveer twee mijl achter me langs en de Olza gaat ongeveer één mijl voor me langs. ( ik heb een twee mijls cirkeltje om mij, de roze driehoek, heen)
Mijn snelheidsvector SOG is geel en heb ik hier ingesteld op 30 minuten. De SOG vectoren van de opponenten zijn oranje.

Dan is de presentatie bij YB toch simpeler, dus duidelijker.

Anderzijds zegt zo'n plaatje niet zoveel. Zodra de snelheid of koers iets verandert, is het weer anders.
Bovendien moet je bedenken dat Class B van Class A veel eerder een update heeft dan omgekeerd. Dus de zeevaart heeft altijd verouderde info van een jacht. Reden te meer om als je uitwijkt, dat fors en in de door hen verwachte richting te doen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:31 #602076

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het lijkt me dat in YB de "CPA" en de "nieuwe CPA" steeds een snijpunt moet zijn van de peilinglijn en de CoG?
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 22:34 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:33 #602077

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
La Mavare schreef :
Reden te meer om als je uitwijkt, dat fors en in de door hen verwachte richting te doen.

Ik loop nu het risico op zie vb1/2 opmerkingen. :)
Wat verwacht beroepsvaart dan van uitwijk manoeuvres door pleziervaart?

Misschien kan een mod deze ombouwen tot "het grote bots topic"?
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 22:34 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:40 #602079

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Ejob schreef :
La Mavare schreef :
Reden te meer om als je uitwijkt, dat fors en in de door hen verwachte richting te doen.

Ik loop nu het risico op zie vb1/2 opmerkingen. :)
Wat verwacht beroepsvaart dan van uitwijk manoeuvres door pleziervaart?

Misschien kan een mod deze ombouwen tot "het grote bots topic"?

Dat hangt af van:
1. Het vaargebied
2. Het type "plezier" vaartuig en de manier van voortstuwing
3. Het type "beroeps" vaartuig en de manier van voortstuwing
4. De weer situatie
5. De manier waarop je naar elkaar toe vaart.
6. Mogelijke nationale regelgeving

En dat zijn de juridische puntjes.

Dus mijn advies ga het bpr en bva leren.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 22:47 #602080

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
BartWNL schreef :
Ejob schreef :
La Mavare schreef :
Reden te meer om als je uitwijkt, dat fors en in de door hen verwachte richting te doen.

Ik loop nu het risico op zie vb1/2 opmerkingen. :)
Wat verwacht beroepsvaart dan van uitwijk manoeuvres door pleziervaart?

Misschien kan een mod deze ombouwen tot "het grote bots topic"?

Dat hangt af van:
1. Het vaargebied
2. Het type "plezier" vaartuig en de manier van voortstuwing
3. Het type "beroeps" vaartuig en de manier van voortstuwing
4. De weer situatie
5. De manier waarop je naar elkaar toe vaart.
6. Mogelijke nationale regelgeving

En dat zijn de juridische puntjes.

Dus mijn advies ga het bpr en bva leren.

Bart

Dat er voorrangs regels zijn weet ik, dus wie uitwijkt, maar begrijp ik het goed dat daar beschreven staat hoe je uitwijkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 23:28 #602094

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Sunday schreef :
Het lijkt me dat in YB de "CPA" en de "nieuwe CPA" steeds een snijpunt moet zijn van de peilinglijn en de CoG?

Het gaat om de relatieve beweging, zoals bij RADAR. De toekomstige peilingen geschieden 'vanaf beide boten' op basis van huidige COG en SOG. Dat leidt tot een snijpunt, de CPA. TCPA is dan nog een kleine moeite om te berekenen en de meeste systemen doen dat ook voor je.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 23:38 #602095

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ejob, ik ben zelf een kijker: al ga ik wel AIS aansluiten, ik wil toch met mijn ogen zien dat het goed zit. Als ik voorrang moet verlenen (dat is dan meestal bij het kruisen van de shipping lanes) dan stuur ik bij elk geval van twijfel op de kont van het schip dat voorlangs moet gaan. Vaak ben je dan in een paar minuten al vrij, met een minimale koerswijziging.
Dat doe ik ook op het Volkerak, als ik de vaargeul over wil steken. Werkt prima, ik zit niemand in de weg, houd ruim vantevoren mooie marges aan en de oefening op het binnenwater zorgt dat je op zee ook niet zo benauwd hoeft te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 23:46 #602096

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Delphi32 schreef :
Ejob, ik ben zelf een kijker: al ga ik wel AIS aansluiten, ik wil toch met mijn ogen zien dat het goed zit. Als ik voorrang moet verlenen (dat is dan meestal bij het kruisen van de shipping lanes) dan stuur ik bij elk geval van twijfel op de kont van het schip dat voorlangs moet gaan. Vaak ben je dan in een paar minuten al vrij, met een minimale koerswijziging.
Dat doe ik ook op het Volkerak, als ik de vaargeul over wil steken. Werkt prima, ik zit niemand in de weg, houd ruim vantevoren mooie marges aan en de oefening op het binnenwater zorgt dat je op zee ook niet zo benauwd hoeft te zijn.

Op het Volkerak moet je altijd wijken voor de beroepsvaart, op zee moet de beroepsvaart altijd voor jou wijken, zelfs in de shipping lanes. Als je niet wil dat ze voor je wijken, is een koersverandering op de kont van de ander fout. Dan moet je echt een forse koersverandering inzetten. Beter is in dit soort situaties ze vroegtijdig aan te roepen en te vertellen dat ze voorlangs mogen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 09:23 #602166

De benaming van "relatieve koersvector komt niet van mij maar van Raymarine hoor.

En v.w.b. dat uitwijken; dat schip dacht kennelijk dat ik een zeilschip was maar ik voro op de motor met alleen grootzeil omhoog. Kennelijk zag hij mijn kegel (ja die had ik echt wel gehsen hoor) niet.
Niet zo raar want als je even bij de coordinaten aan de rand kijkt zie je dat hij nog dik 2,5 zeemijl van me vandaan is.

@
@ Mavare ; Ik heb niks "geimiteerd"hoor. Het is gewoon een screenshot van mijn plotter . Alleen de tekst heb ik er op geplakt, de lijnen zijn örigineel".
En waarom mag ik niet naar bakboord? Het is geen TSS hoor en ik zit nog ver genoeg weg.
Ik had natuurlijk ook snelheid kunnen verminderen, dat had hetzelfde resultaat gehad.
@ o.s. EJob: De relatieve koersvector van het andere schip is inderdaad alsof ikzelf stillig.Beetje verwarrend misschien omdat mijn eigen koerslijn vóór ik van richting veranderde in feite de te varen koerslijk is en ook gestippeld is . Maar die is , als je goed kijkt wel zwart terwijl de relatieve lijn van het andere schip blauw is.

Ik heb er zelf indertijd ook even over gedaan om te snappen hoe e.e.a. in elkaar steekt , vooral omdat er niks van in de manuals staat.
D.w.z. , de relatieve koers staat wel beschreven maar onjuist! Heb ik Raymarine al twee keer op gewezen maar nooit reactie op gehad.
Ik zal straks wel een copietje van dat deel van de manual maken en mijn aanpassing ervan.
Zie hieronder de originele Raymarine versie van dat deel en mijn correctie.

Overigens is deze optie vooral erg fijn als er meer schepen mogelijk op aanvaringskoers liggen , bijv. bij een TSS.
Je ziet nl. in een oogopslag of een van de schepen een gevaar oplevert of niet als je naar de afstand van de CPA kijkt. Dat kan uiteraard altijd ook met e CPA's in getallen op de AIS list maar dit is toch een stuk makkelijker.

Ad

Bijlage A50PLOTTERManual.pdf niet gevonden



Bijlage:

Bestandsnaam: A50PLOTTER...ctie.pdf
Bestandsgrootte:151 KB
Laatst bewerkt: 04 mrt 2015 09:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 04 mrt 2015 09:27 #602175

La Mavare schreef :
Sunday schreef :
Het lijkt me dat in YB de "CPA" en de "nieuwe CPA" steeds een snijpunt moet zijn van de peilinglijn en de CoG?

Het gaat om de relatieve beweging, zoals bij RADAR. De toekomstige peilingen geschieden 'vanaf beide boten' op basis van huidige COG en SOG. Dat leidt tot een snijpunt, de CPA. TCPA is dan nog een kleine moeite om te berekenen en de meeste systemen doen dat ook voor je.

Het is in feite hetzelfde als bij MARPA .
Enige verschil is dat uiteraard je eigen positie niet altijd in het midden ( afhankelijk instaelling radar) stil staat maar dat je eigen beweging er ook in weergegeven wordt op een poltter.

Als je dezelfde situatie bijv. op een AIS "radar"scherm ziet zoals dat van Nasa is het net zo als bij MARPA.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl