Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais for dummies

Ais for dummies 01 mrt 2015 22:41 #601461

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Via NMEA naar marifoon.
Seatalk is een oude Raymarine dataprotocol-
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 01 mrt 2015 23:10 #601464

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ejob schreef :
Inmiddels een aardig beeld denk ik:
Ais tranciever wordt gevoed door gps antenne , deze zendt en ontvangt ais data.
Bijna, maar nog geen sigaar.
De AIS-data die je wilt zenden ('ik ben schip X, op positie Y, ik loop Z knopen in richting A') en van andere schepen wilt ontvangen, gaan via de VHF en dus via de marifoonantenne of een eigen VHF-antenne.
Om aan andere schepen te laten weten waar je bent en hoe hard je gaat, moet de AIS-module gevoed worden met gegevens uit een GPS. Die heeft een eigen antenne (intern of extern) om GPS-data te ontvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 01 mrt 2015 23:28 #601467

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Delphi32 schreef :
Ejob schreef :
Inmiddels een aardig beeld denk ik:
Ais tranciever wordt gevoed door gps antenne , deze zendt en ontvangt ais data.
Bijna, maar nog geen sigaar.
De AIS-data die je wilt zenden ('ik ben schip X, op positie Y, ik loop Z knopen in richting A') en van andere schepen wilt ontvangen, gaan via de VHF en dus via de marifoonantenne of een eigen VHF-antenne.
Om aan andere schepen te laten weten waar je bent en hoe hard je gaat, moet de AIS-module gevoed worden met gegevens uit een GPS. Die heeft een eigen antenne (intern of extern) om GPS-data te ontvangen.

Verdorie...ik dacht dat ik m had. :)

Dus de ais module, waar net als aan de gps (als in plotter) een gps ontvanger aan zit, kan niet zelfstandig obv gps positie koers en snelheid bepalen, maar heeft daar een externe bron voor nodig, nl/bv de plotter.

Vat ik dat zo goed samen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 06:43 #601474

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Ejob schreef :
Delphi32 schreef :
Ejob schreef :
Inmiddels een aardig beeld denk ik:
Ais tranciever wordt gevoed door gps antenne , deze zendt en ontvangt ais data.
Bijna, maar nog geen sigaar.
De AIS-data die je wilt zenden ('ik ben schip X, op positie Y, ik loop Z knopen in richting A') en van andere schepen wilt ontvangen, gaan via de VHF en dus via de marifoonantenne of een eigen VHF-antenne.
Om aan andere schepen te laten weten waar je bent en hoe hard je gaat, moet de AIS-module gevoed worden met gegevens uit een GPS. Die heeft een eigen antenne (intern of extern) om GPS-data te ontvangen.

Verdorie...ik dacht dat ik m had. :)

Dus de ais module, waar net als aan de gps (als in plotter) een gps ontvanger aan zit, kan niet zelfstandig obv gps positie koers en snelheid bepalen, maar heeft daar een externe bron voor nodig, nl/bv de plotter.

Vat ik dat zo goed samen?

Nee, helaas.......je bent er nog niet.
Een AIS tranceiver ontvangt via een GPS systeem de snelheid, koers en positie gegevens van het eigen schip. Die GPS kan al ingebouwd zitten in de AIS transceiver, maar kan die data ook krijgen van een andere GPS. Dat kan een plotter zijn (die immers met GPS bepaalt waar hij zit, hoe hard enz enz), maar ook een stand alone apparaat. Google bijvoorbeeld eens op Furuno gp 32.
Een GPS heeft een speciale eigen antenne (vaak zo'n paddestoeltje) om het signaal vanuit de satalieten te ontvangen. Dat is een heel andere antenne als een marifoon/ AIS antenne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 07:52 #601487

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241

Bijlage ScreenHunter_191Mar.0208.51.jpg niet gevonden



Ik dacht.... Laat ik eens wat tekenen.

Misschien maakt dit eea wat concreter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 08:18 #601492

Nog even iets (heel) anders: Als je inderdaad voor het eerst de zee op gaat zou ik dat nachtvaren( " Ik ben me aan het voorbereiden op eerste zeereisje, mogelijk zelfs een nachtje doorvaren ergens dit jaar(Lijkt me geweldig) ") nog maar even laten zitten.
Lijkt me niet verantwoord zonder eerst bij daglicht de nodige ervaring op te hebben gedaan. (maar inderdaad wel leuk :woohoo: ).

Overigens , hoe staat het met je kennis over zaken als navigatie en getijdenleer? Heb je al een vaarbewijs? Niet echt nodig in Nederland maar als je de zee op gaat kom ja al snel in een alnd waar een vaarbewijs wordt verlangt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 08:46 #601498

Wat moet je dan? Eerste tochtje tot halverwege de dag en dan terug varen zodat je bij schemer weer netjes in de haven ligt? Wat een onzin zeg. Hoe kun je het anders leren behalve door het gewoon te doen?

'Op binnenwater'. Ok, in het donker op binnenwater vond ik de eerste keer 10x spannender dan op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 08:54 #601499

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Als in Nederland een vaarbewijs niet verplicht is kunnen ze dat in het buitenland toch niet verlangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 09:00 #601502

Volgens die redenatie kan ik in Frankrijk prima een coffeeshop openen en dik binnenlopen. :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 09:02 #601503

nb: AIS transponder heeft ALTIJD een eigen interne gps ontvanger. Eventueel met externe GPS antenne voor bij een stalen schip. dus in het tekeningetje van Joop kan het blokje gps vervallen.
als de AIS een nmea uitgang heeft met 4800 bps kan deze de positie doorgeven aan de marifoon, tbv dsc.
Zo niet dan heb je een multiplexer nodig die van 38400 4800 bits per seconde maakt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 09:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 09:20 #601509

HPV schreef :
Als in Nederland een vaarbewijs niet verplicht is kunnen ze dat in het buitenland toch niet verlangen?

Dat was vroeger zo.
Tegenwoordig(al heel lang) gelden de regels voor vaarbewijzen in het betreffende land.
Geldt uiteraard alleen voor binnenwater en terretoriale wateren en ik dacht dat zeehavens uitgesloten waren.
Bijv. op Ijsselmeer en wadden gelden ook voor de buitenlandse watersporters de nederlandse regels.
Daar is ooit het ICC voor uitgevonden wat je vroeger in Nederland ook zonder vaarbewijs kon krijgen.Helaas tegenwoordig niet meer , is onderdeel van het VBI en II.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 09:26 #601513

Evaluationcopy schreef :
Wat moet je dan? Eerste tochtje tot halverwege de dag en dan terug varen zodat je bij schemer weer netjes in de haven ligt? Wat een onzin zeg. Hoe kun je het anders leren behalve door het gewoon te doen?

'Op binnenwater'. Ok, in het donker op binnenwater vond ik de eerste keer 10x spannender dan op zee.

TS schrijft dat hij nog niet eerder op zee gevaren heeft.
En dan lijkt me meteen een nachttocht toch echt een beetje tricky.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 09:50 #601521

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
HPV schreef :
Als in Nederland een vaarbewijs niet verplicht is kunnen ze dat in het buitenland toch niet verlangen?
Zo lang je gewoon in Nederland blijft niet, nee... ;)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:03 #601524

Yellow Boat schreef :
Evaluationcopy schreef :
Wat moet je dan? Eerste tochtje tot halverwege de dag en dan terug varen zodat je bij schemer weer netjes in de haven ligt? Wat een onzin zeg. Hoe kun je het anders leren behalve door het gewoon te doen?

'Op binnenwater'. Ok, in het donker op binnenwater vond ik de eerste keer 10x spannender dan op zee.

TS schrijft dat hij nog niet eerder op zee gevaren heeft.
En dan lijkt me meteen een nachttocht toch echt een beetje tricky.
Ad

Mits je een beetje normaal weer opzoekt voor die eerste tocht, hoeveel moeilijker is de zee precies t.o.v. bepaalde binnenwateren? Ik weet niet waar de TS normaal vaart. Op de Amer (ik noem maar wat) moet je tussen de motorboten, binnenvaartschepen, tonnen en kanoërs door manoeuvreren. Op zee hoef je nauwelijks van koers te wijzigen en de andere bootjes varen allemaal netjes op een rijtje op aangegeven plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:23 #601528

Me broer stuurde deze naar me om ais te ontvangen op pc/laptop
www.amazon.com/gp/aw/d/B00QFCN...s_li_tl&tag=rsv0f-20
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:32 #601531

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
zou kunnen werken als de ontvanger een discriminator uitgang heeft in combinatie met een programmatje zoals shipplotter. Google maar es op discriminator .nl.
Veel oude scanners e.d zijn simpel om te bouwen en heb ik jarenlang gebruikt als ais ontvanger.
Wel 1 kanaals dus iets minder snel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:33 #601532

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Even snel tussen de 9 tot 5 bedrijven door:

Thnx voor overzicht Joop!

Verder:

Thuiswateren zijn friese meren, manoeuvreren in drukte ben ik dus gewend, al realiseer ik me dat de snelheid en beperkte uitwijkmogelijkheden van beroepsvaart op zee een ander spel is.

Ik ben zeker niet van plan gelijk snachts te gaan, eerst maar eens Waddenzee, stuk Noordzee meepakken ergens. Pinksteren staat daar voor gepland.

Vb 1 en 2 heb ik de boekjes bestudeerd, geen examen gedaan, doe ik als het nodig is voor land van bestemming. Dus theorie is aanwezig, ik hou me aanbevolen voor een stageplek bij iemand aan boord voor de toepassing:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:52 #601536

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Overigens heb ik zelf pas na een aantal kusttochtjes een ais ontvanger geinstalleerd.

Waarom alleen een ontvanger?

-(gaatie weer, de hele discussie)
-Ik ga er vanuit dat ik op zee onzichtbaar ben, dat de stuurman van mijn opponent dronken te kooi ligt. (gezien de verhalen van Albert niet geheel ondenkbaar), en dat IK dus degene ben die actie moet ondernemen.
-Gezien het bovenstaande heeft een zender geen zin.
-Dan is het prijsverschil tussen een ontvanger en een transponder wel flink.

Waarom pas na een aantal jaren kusttochtjes? Omdat het erg leerzaam is om gewoon ook je ogen te leren gebruiken. Krap manouvreren hoef je niet op zee. Wad natuurlijk wel. Maar wat serieus anders is, is dat je ver, heel ver vooruit moet kijken. Maar dat komt pas echt aan de orde als je iets gaat oversteken. Een TSS, de Maasmond, de Westerschelde.

Verreweg de grootste bedreiging zijn vissermannen. Maar daarbij heb je niks aan AIS: ten eerste hebben ze die nog wel eens uit staan. Bovendien varen die volstrekt kris kras over de visgronden.

Dus in jouw geval zou ik effe wachten met een ingewikkelde installatie die je maar half begrijpt. Veel belangrijker is gewoon je neus buiten steken. Kijken wat er gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 10:59 #601538

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
En ik weet niet wat de TS nu al aan boord heeft, maar anders is het misschien interessant (voor de kosten) om nu bijvoorbeeld wel al een plotter aan te schaffen die overal mee overweg kan.
Daar heb je ook zonder AIS al best wat aan, dan kan je later uitbreiden voor gebruik met AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 11:03 #601539

Evaluationcopy schreef :
Mits je een beetje normaal weer opzoekt voor die eerste tocht, hoeveel moeilijker is de zee precies t.o.v. bepaalde binnenwateren? Ik weet niet waar de TS normaal vaart. Op de Amer (ik noem maar wat) moet je tussen de motorboten, binnenvaartschepen, tonnen en kanoërs door manoeuvreren. Op zee hoef je nauwelijks van koers te wijzigen en de andere bootjes varen allemaal netjes op een rijtje op aangegeven plaatsen.

grappig dat ze op zee allemaal op hetzelfde lijntje varen.. valt toch in de praktijk vies tegen..hoor.. en snelheden inschatten gevaar voor aanvaring... denk dat we het niet te makkelijk moeten laten lijken..


Hen3: berichten samengevoegd en quote ingekort.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 12:47 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 14:29 #601592

Even een relativerende opmerking:

AIS is natuurlijk een handig hulpmiddel, maar niet meer dan dat. Erop vertrouwen dat alle schepen in je buurt ook AIS hebben (en aan hebben staan), zodat je rustig kunt gaan slapen, gaat me een beetje te ver. Evenmin kun je erop vertrouwen dat alle omringende schepen braaf uitkijk houden en jouw AIS signaal ontvangen (misschien liggen ze ook wel te slapen...).

Dat betekent natuurlijk niet dat het niet zinvol is om er eentje aan te schaffen, maar verwacht er geen wonderen van.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 14:34 #601595

en om dat dan weer te relativeren: de schepen die je WEL ziet op het scherm kun je goed volgen en eventueel oproepen met naam en toenaam. vooral snachts is het visueel heel moeilijk in te schatten wat precies de koers en afstand is van de 'vijand'. dan is AIS Echt een bruikbaar hulpmiddel.


AIS is wel degelijk een verhoging voor je veiligheid. daarvoor is het ook ontworpen. En een groot succes.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 15:43 #601621

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29301
roozeboos schreef :
nb: AIS transponder heeft ALTIJD een eigen interne gps ontvanger. Eventueel met externe GPS antenne voor bij een stalen schip. dus in het tekeningetje van Joop kan het blokje gps vervallen.
als de AIS een nmea uitgang heeft met 4800 bps kan deze de positie doorgeven aan de marifoon, tbv dsc.
Zo niet dan heb je een multiplexer nodig die van 38400 4800 bits per seconde maakt.

Ter aanvulling:
GP antenne buiten geeft betere resultaten.
T.z.t. zal ik eens een GPS kwaliteit plaatje posten wat wij dagelijks meten aan slechte opgestelde GPS antennes van AIS transponders. De resultaten zijn verrassend tov. GPS binnen. Tijd afwijkingen tot 1000 uS (1 miliseconde) kan voorkomen, dat is al 1/25 van een timeslot. Vaak valt de GPS dan zelfs even weg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 15:46 #601623

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29301
WhiteMagic schreef :
Me broer stuurde deze naar me om ais te ontvangen op pc/laptop
www.amazon.com/gp/aw/d/B00QFCN...s_li_tl&tag=rsv0f-20

Op een buiten antenne is de gevoeligheid al klote, laat staan op zo'n flauwekul sprietje.
Die SDR usb sticks gebruik ik voor low level spectrale metingen tot 1700 Mhz, erg leuk en handig. Maar voor AIS gewoon K**! Het werkt voor AIS uitsluitend op W7 of hoger.

Wel erg handig als portable test ontvangertje!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 16:16 #601634

Een keer als een soort sitting duck in potdichte mist en de bijbehorende windstilte van de Noordzee het Marsdiep op gedreven. En dat was gelijk de laatste keer dat ik zonder AIStransponder de zee op ging. Ik heb zaken liever meer zelf in de hand dan dat ik VTS Den Helder moet vragen of ze mij een beetje in de gaten willen houden.
AIS+mux+splitter= ongeveer 800 euro...Ipad via marktplaats voor weing. Isailor er op en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl