Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais for dummies

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:11 #601660

WADnWIND schreef :
Ter aanvulling:
GP antenne buiten geeft betere resultaten.
T.z.t. zal ik eens een GPS kwaliteit plaatje posten wat wij dagelijks meten aan slechte opgestelde GPS antennes van AIS transponders. De resultaten zijn verrassend tov. GPS binnen. Tijd afwijkingen tot 1000 uS (1 miliseconde) kan voorkomen, dat is al 1/25 van een timeslot. Vaak valt de GPS dan zelfs even weg.
Ervan uitgaande dat de externe antenne goed is aangesloten enzo, en dat is helemaal geen garantie. Mijn persoonlijke mening is dat een goed gemonteerde ( qua gps zicht ) ais transponder prima kan werken met interne antenne. Ook omdat je met het meegeleverde programma prima kan zien hoeveel satellieten er worden ontvangen. Dus je kan in situ feilloos zien hoe goed het werkt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:17 #601664

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik permitteer me een toefje off topic:

Hoe schatten jullie in of botsing dreigt op zee?

Op binnenwater beoordeel ik door te kijken of het punt op de horizon achter m'n opponent verschuift.
Als dat niet verschuift ligt er een botsing in het verschiet.
Als dat punt op de horizon verschuift richting de boeg, dan loopt de opponent voorlangs, anders achterlangs.

Op zee heb je niet altijd een horizon met herkenningspunten.

Ik krijg de volgende vraag niet "rond gedacht", wiskundigen hier koppen deze vast in :)
Volgt uit bovenstaande dat wanneer je op zee vanuit een vaste plek op de boot kijkt naar je opponent, en de hoek van je kijkrichting niet wijzigt gedurende de tijd, (met als referentie een stag of mast), je dan op ramkoers ligt?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 18:18 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:19 #601665

Ejob schreef :
Volgt uit bovenstaande dat wanneer je op zee vanuit een vaste plek op de boot kijkt naar je opponent, en de hoek van je kijkrichting niet wijzigt (met als referentie een stag of mast), je dan op ramkoers ligt?

precies. als de gepeilde richting (op je kompas) niet wijzigt is het een ramkoers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:30 #601671

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13690
ook nog maar even offt dan.
en de grote misvatting is als je naar een groot schip kijkt, je het "vaste" punt niet goed fixeert. maw neem telkens bijv. alleen de boeg als referentie, de scheepslengte kan wel 300m zijn en daar verkijk je je dus op.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:41 #601672

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Peilen met peilkompas
Verandert de peiling ok, verandert die niet: ramkoers.
Wel steeds zelfde punt van andere schip nemen afhankelijk hoe je er langs wil voor of achterschip nemen bij grotere schepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:41 #601673

dit was een beeld op de noordzee vanuit de Tapas vorig jaar. midden in de nacht. Dus als ik buiten keek zag ik hooguit een paar lichtjes, als ik geluk had.:

Dankzij AIS toch heel wat meer info.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 18:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:48 #601674

Heb je dat op de laptop Roozeboos of ook op de tablet of plotter? Ik neem aan dat je die laptop niet nonstop aan hebt staan ivm het stroomverbruik... hoe werkt het dan met een AIS 'alarm'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 18:50 #601677

ik heb een ebox3310MX pc'tje met usb gevoed 6 inch schermpje. dus een vaste opstelling. waypointgps.
roosmux, gp30, ais transponder.
het pctje staat continue aan . maar verbruikt maar weinig. schermpje kan ik naar believen ook nog uitzetten uiteraard.

het ais alarm: ik heb ook nog een nasa radar ais ontvanger. daarop is een luide pieper aangesloten.
die maakt me wakker. Als die afgaat dan sta je binnen 3 tellen buiten :S.
Zou eigenlijk nog een alarm op het pctje moeten hebben. dan is die nasa niet meer nodig.
pc is ook slimmer qua aanvaring detectie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 18:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:06 #601679

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Om dan maar volledig ON topic een vraag te stellen.
AIS class-A lijkt mij onbetaalbaar voor ons amateurs.
AIS class-B is dan een stuk betaalbaarder maar heeft een veel lager zendvermogen.
Heeft het dan nog wel zin om met dit lage zendvermogen en een antenne op zo'n slechts 10 meter hoogte je AIS positie door te geven?
Ik kan me zo voorstellen dat zodra die supertankers je eindelijk eens een keertje "zien" ze toch onmogelijk nog uit kunnen wijken?
Daarentegen zenden de bewuste supertankers wel met class-A en zie jij ze waarschijnlijk veel eerder op je AIS ontvanger en kan je ze gewoon oproepen met je marifoon.
Klopt mijn gedachtegang een beetje?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:15 #601680

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
ik heb hier thuis in de stad groningen mijn transponder draaien met een antenne op 8m hoogte, ik zie schepen tot aan borkum wat hemelsbreed 20 nm is, af en toe bij helder weer word mijn signaal opgepikt door station westeremden welke op ongeveer 12 nm zit.
op open zee zal het zenden en ontvangen wel iets beter zijn lijkt me
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 19:16 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:18 #601681

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Ik heb zelf deze usb stick in combi met een dedicated marifoonantenne, dus niet met he bijgeleverde sprietje. Kost je €20,- (+ kosten voor marifoonantenne) en werkt gewoon goed. Enige nadeel is dat je maar een kanaal uitluistert, maar heb hier in de praktijk nog geen hinder van ondervonden. Ik heb dit systeem draaien op opencpn. Antenne nu op hekstoel en heb zo,n 5 mijl zicht op binnenwater, op zee iets meer. Ik ga de antenne verhuizen naar antennepaal van 4m voor extra bereik. Prima alternatief voor de dure systemen wat mij betreft, heb nog een stickje achter de hand voor de zekerheid :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:20 #601684

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Sloe Gin schreef :
Om dan maar volledig ON topic een vraag te stellen.
AIS class-A lijkt mij onbetaalbaar voor ons amateurs.
AIS class-B is dan een stuk betaalbaarder maar heeft een veel lager zendvermogen.
Heeft het dan nog wel zin om met dit lage zendvermogen en een antenne op zo'n slechts 10 meter hoogte je AIS positie door te geven?
Ik kan me zo voorstellen dat zodra die supertankers je eindelijk eens een keertje "zien" ze toch onmogelijk nog uit kunnen wijken?
Daarentegen zenden de bewuste supertankers wel met class-A en zie jij ze waarschijnlijk veel eerder op je AIS ontvanger en kan je ze gewoon oproepen met je marifoon.
Klopt mijn gedachtegang een beetje?


Nee hoor, dat beoordeel je verkeerd. De ontvangst antenne van het vrachtschip staat veel hoger, mischien wel hoger dan 30m, dus ze kunnen jouw signaal gemakkelijk op tijd ontvangen.

Met mijn AIS B (met de antenne op maar 4 meter) zie ik omringende boten rustig op 15 mijl, dus ik ga er vanuit dat ze mij dan ook zien. Het maximum dat ik ooit aan afstand gezien heb is het het Engels Kanaal, een grote boot op 80 mijl. Daar zal wel wat inversie van het VHF signaal opgetreden zijn, maar toch.

Overigens, is zie sinds ik met transponder vaar vaak dat vrachtschepen al op zo'n 10 mijl afstand een paar graden draaien waardoor we geen ramkoers meer hebben. Het systeem werkt dus in de praktijk heel goed!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 19:21 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:20 #601685

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Voor de duidelijkheid, ik reageerde op dit bericht
WADnWIND schreef :
WhiteMagic schreef :
Me broer stuurde deze naar me om ais te ontvangen op pc/laptop
www.amazon.com/gp/aw/d/B00QFCN...s_li_tl&tag=rsv0f-20

Op een buiten antenne is de gevoeligheid al klote, laat staan op zo'n flauwekul sprietje.
Die SDR usb sticks gebruik ik voor low level spectrale metingen tot 1700 Mhz, erg leuk en handig. Maar voor AIS gewoon K**! Het werkt voor AIS uitsluitend op W7 of hoger.

Wel erg handig als portable test ontvangertje!

.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:27 #601689

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
roozeboos schreef :
ik heb een ebox3310MX pc'tje met usb gevoed 6 inch schermpje. dus een vaste opstelling. waypointgps.
roosmux, gp30, ais transponder.
het pctje staat continue aan . maar verbruikt maar weinig. schermpje kan ik naar believen ook nog uitzetten uiteraard.

het ais alarm: ik heb ook nog een nasa radar ais ontvanger. daarop is een luide pieper aangesloten.
die maakt me wakker. Als die afgaat dan sta je binnen 3 tellen buiten :S.
Zou eigenlijk nog een alarm op het pctje moeten hebben. dan is die nasa niet meer nodig.
pc is ook slimmer qua aanvaring detectie.

Wel eens een tablet met "remote desktop" oplossing via wifi naar die pc overwogen? Dan heb je het in de kuip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 02 mrt 2015 19:33 #601692

Ejob schreef :
roozeboos schreef :
ik heb een ebox3310MX pc'tje met usb gevoed 6 inch schermpje. dus een vaste opstelling. waypointgps.
roosmux, gp30, ais transponder.
het pctje staat continue aan . maar verbruikt maar weinig. schermpje kan ik naar believen ook nog uitzetten uiteraard.

het ais alarm: ik heb ook nog een nasa radar ais ontvanger. daarop is een luide pieper aangesloten.
die maakt me wakker. Als die afgaat dan sta je binnen 3 tellen buiten :S.
Zou eigenlijk nog een alarm op het pctje moeten hebben. dan is die nasa niet meer nodig.
pc is ook slimmer qua aanvaring detectie.

Wel eens een tablet met "remote desktop" oplossing via wifi naar die pc overwogen? Dan heb je het in de kuip!

nee ik hoef geen tablet in de kuip. met mn 27 voeter kijk ik zo naar binnen als t echt moet.
enb blijft het buiten relatief donker, zodat ik ook nog wat zie.

nb: de pieper is bedoeld voor wanneer ik slaap in mijn kooi.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 19:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ais for dummies 02 mrt 2015 23:16 #601770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29303
@ Roel81
Ik kan nu vanaf de N-zee even niet uitgebreid reageren. Maar waar ik met een echte ais ontvanger 25-30 mijl ontvangst heb, had ik met 2 rtl-sdr sticks maar 4 mijl ontvangst. Uit metingen die wij doen voor rws, blijkt dat ongeveer 10% slechts op 1 kanaal zend door software bugs. Tzt zal ik wel eens plaatjes van de metingen posten, net als de gps jitter met slecht geplaatste gps antennes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 06:48 #601783

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ejob schreef :
Ik ben me aan het voorbereiden op eerste zeereisje, mogelijk zelfs een nachtje doorvaren ergens dit jaar(Lijkt me geweldig) ...
Uitgangspunt is niet al te duur, en ik ben ondanks de voors en tegens op het ZF, een "believer" dat het met tablets prima werken is, (Met voldoende back up), dus dat is m'n vertrekpunt.

Als het echt low budget moet, kun je een oude marifoon gebruiken om AIS te ontvangen. Het moet dan een marifoon zijn van voor de Basel-overeenkomst.
http://www.discriminator.nl/ais/index.html
Hier zijn beschrijvingen te vinden hoe je een zo'n marifoon om moet bouwen. Zenden wordt wat moeilijker, omdat je dan de zendfrequentie van de oude kanalen 87 en 88 moet aanpassen.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 06:49 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 07:18 #601792

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Wat ik toch vaker zie dan ik vroeger dacht, is dat je zo'n ontzettende tanker toch nog een graadje bij ziet sturen. Op t moment dat ik denk: Hee, die lag toch vervelend op ramkoers? dan hebben ze daar dus iets gedaan.

Aan de andere kant zag ik eens in de mist in Engeland een zandzuiger op mijn AIS. Paar keer opgeroepen, geen asem. Dus tja, het blijft gewoon uitkijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 08:59 #601816

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1557
Ik lees ook even mee...
Hier hebben we van alles al aan boord (AIS, GPS, Plotter etc en alles staat volgens mij al met elkaar in verbinding), echter hebben we hem nog nooit gebruikt.... (zat er allemaal al in toen we haar kochten) en snap er dan ook nog helemaal niets van.

Aan de andere kant, wij hebben het nog niet nodig gehad (zo op het hollands diep/haringvleit, volkerak en grevelingen etc. , we hopen in April voor het eerst de zee op te gaan :) en hopelijk kan iemand ons dan wat uitleg geven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:18 #601818

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
@WadnWind

Ben wel benieuwd naar die metingen. Indien 10% van de schepen maar op één kanaal uitzend, zou dat betekenen dat ik 5% van de boten zou 'missen'. Dat vind ik een acceptabel getal, ik heb jaren zonder gevaren en zie het enkel als een hulpmiddel. Wat betreft het bereik, vorige week stond ik nog hoog en droog op de wal, toen kon ik schepen op 8 mijl waarnemen. Nu in het water is dat teruggebracht naar 5, let wel dit is op binnenwater (grote rivieren) met een hoop blocking van bomen gebouwen etc. Als ik 8-10 mijl op zee kan halen ben ik al lang tevreden, zeker voor de euro's die ik nu aan andere zaken kan spenderen :) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:19 #601819

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Offtopic, (misschien kan een mod dit uitsplitsen? :dry: )
Maar ik lees hier her en der over peilen, en de waarschuwing dat je bij een groot schip wel elke keer het zelfde punt moet peilen.
op wat voor afstand beginnen jullie dan met peilen?
*hier boven genoemde voorbeeld van een 300 meter schip
op 5 zeemijl is het verschil tussen boeg en hek maar 1,8 graden op de peiling. weet niet hoor, maar kan je zo precies peilen op een zeilbootje? is jouw koers zo stabiel?

en als de peiling verloopt (geen gevaar voor aanvaring dus) dan zal dat sneller gaan dan met 1,8 graden. Ik zou de peiling met minimaal 5 graden willen zien veranderen, gevolgd door een peiling met weer een verandering in peilhoek dezelfde kant uit! om veilig te kunnen zeggen dat er geen gevaar voor aanvaring is.

* Ik zou hier ook nog wat kunnen schrijven over de koersstabiliteit van grote schepen, maar dat gaat te ver denk ik zomaar. :whistle:

einde offtopic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:25 #601823

Ameesing schreef :
Ik lees ook even mee...
Hier hebben we van alles al aan boord (AIS, GPS, Plotter etc en alles staat volgens mij al met elkaar in verbinding), echter hebben we hem nog nooit gebruikt.... (zat er allemaal al in toen we haar kochten) en snap er dan ook nog helemaal niets van.

Aan de andere kant, wij hebben het nog niet nodig gehad (zo op het hollands diep/haringvleit, volkerak en grevelingen etc. , we hopen in April voor het eerst de zee op te gaan :) en hopelijk kan iemand ons dan wat uitleg geven ;)

Als je in de buurt van Dintelmond ligt, wil ik wel helpen met uitleggen en in bedrijf stellen.
PB me anders even.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:36 #601828

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
BartWNL schreef :
Offtopic, (misschien kan een mod dit uitsplitsen? :dry: )
Maar ik lees hier her en der over peilen, en de waarschuwing dat je bij een groot schip wel elke keer het zelfde punt moet peilen.
op wat voor afstand beginnen jullie dan met peilen?
*hier boven genoemde voorbeeld van een 300 meter schip
op 5 zeemijl is het verschil tussen boeg en hek maar 1,8 graden op de peiling. weet niet hoor, maar kan je zo precies peilen op een zeilbootje? is jouw koers zo stabiel?

en als de peiling verloopt (geen gevaar voor aanvaring dus) dan zal dat sneller gaan dan met 1,8 graden. Ik zou de peiling met minimaal 5 graden willen zien veranderen, gevolgd door een peiling met weer een verandering in peilhoek dezelfde kant uit! om veilig te kunnen zeggen dat er geen gevaar voor aanvaring is.

* Ik zou hier ook nog wat kunnen schrijven over de koersstabiliteit van grote schepen, maar dat gaat te ver denk ik zomaar. :whistle:



einde offtopic.

Bij een peiling met een hand peilkompas maakt je eigen slingerende koers niet zoveel uit hoor. Ik peil zodra ik een beetje goed zicht heb op het doel, een beetje afhankelijk van de omstandigheden maar toch wel op 3 a4 mijl afstand denk ik. Als je peilt over een scepter van je eigen boot dan wel steeds bij dezelfde kompaskoers doen uiteraard!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 09:38 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:37 #601829

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Belerion II schreef :
Ameesing schreef :
Ik lees ook even mee...
Hier hebben we van alles al aan boord (AIS, GPS, Plotter etc en alles staat volgens mij al met elkaar in verbinding), echter hebben we hem nog nooit gebruikt.... (zat er allemaal al in toen we haar kochten) en snap er dan ook nog helemaal niets van.

Aan de andere kant, wij hebben het nog niet nodig gehad (zo op het hollands diep/haringvleit, volkerak en grevelingen etc. , we hopen in April voor het eerst de zee op te gaan :) en hopelijk kan iemand ons dan wat uitleg geven ;)

Als je in de buurt van Dintelmond ligt, wil ik wel helpen met uitleggen en in bedrijf stellen.
PB me anders even.

Ik lig in Den Osse, heb zelf (nog) niets van dat soort apparatuur aan boord, maar wel enige ervaring.
Als ik je kan helpen stuur je maar een PB en spreken we verder af.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais for dummies 03 mrt 2015 09:42 #601832

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1557
Dat is helemaal super... Belerion II en Tony2920 :)
Wij liggen in Noordschans... dus denk dat Dintelmond dan redelijk dichtbij is?
Ik zal een PB sturen (mijn man zal dat overigens doen)... die heeft meer vrije tijd en is iets technischer dan ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl