Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 05:17 #306514

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Er is in mij 10000+ mijlen en 15 jaar ervaring met deze boot 1 knop waarmee ik alles volgens de regels stgroomloos maak en dat is de hoofdschakelaar. Voor de rest is er geen knop die niet een andere bestemming heeft dan iets te bedienen (van stroom voorzien).

Indraad gaat van de lader een plus en een min naar het schakelpaneel. Ik heb de tekening nu voor me maar voor een leek aardig lastig. Ik heb hier ook een pdf, hoe krijg ik die hierop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 05:20 #306515

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Anjo, ik ga zo de deur uit naar de boot. ik ben zo vrij geweest de PDF naar je te mailen. Dik bestand, het gaat om de laatste 2 pagina's. Je hoeft er niets mee te doen maar wie weet zie jij snel iets

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 06:12 #306519

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Weinig , probeer ze hier te posten , hoop dat er een echte electrinicus meer raad weet


Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 07:44 #306531

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Anjo schreef :
Dan zouden dus eerst de gebruikers de omgevormde walstroom opnemen en de reststroom via paneel naar accu gaan om op te laden, IMHO niet logisch.....

Dat geldt net zo goed als de lader direct op de accu zit.

De reden dat men dat zo heeft aangesloten zou wel eens simpelweg kunnen zijn dat aansluiten op het paneel niet meer is dan het moertje losdraaien en de + van de lader erbij zetten terwijl voor aansluiten op de accu er eerst een boutje op accupool gemaakt had moet worden.
Ik neem aan dat de draad tussen accu en paneel zwaarder is omdat via die aansluiting meerder gebruikers van stroom worden voorzien en als die draad ook zwaar genoeg is voor de laadstroom is er elektrisch gezien niks mis.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 07:56 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 07:50 #306532

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Volgens mij gaat er een draad vanaf de accu naar een automaat en zekering (automaat t.b.v. Ankermoter en srvice zekering) vanaf zekering gat er een draad naar kachel, koelkast en verdeelrail. Afbeelding is niet erg duidelijk. Lijkt of je hoofdschakelaar de nul schakeld i.p.v. De fase draad.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 07:51 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 08:03 #306533

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
De oplader loopt volgens mij rechtstreeks naar verbruikers rail.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 09:31 #306534

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Vanmorgen de zaak geprint en alle lijtjes beter gestreept. Dan is de zaak best goed uit te vinden, zeker als je op de boot zit en alles ook kan zien.

De lader gaat inderdaad direct naar de gebruikersrail maar de min wordt onderbroken door de hoofdschakelaar. Als je de hoofdschakelaar dus uit zet wordt de kring onderbroken en staat er geen spanning meer op het paneel.

De blackout was een zekering bij de accu die gesprongen moet zijn bij het losknippen van de oude lader. Ik dacht dat ik alles eraf had maar blijkbaar niet. Ik heb reserve aan boord dus dat was zo opgelost.

Verder een dubbel contact geplaatst waar nu de eerste lader in kan en de lader aangesloten op de 2 aderige kabel naar het paneel. Alles doet het:

Zoals wij het hebben kunnen zien trekken de verbuikers dus de stroom van de lader en wat er overblijft wordt gebruikt om te laden.

service Onbelast met de walstroomlader erop:
- vanaf de lader 14,78 volt gemeten (voorheen 13,5 volt)
- Op de polen bij de accu 14,72 volt (voorheen 13,2 volt)
- Volgens insiders mogen de Wilco Royal accu's geladen worden met 14,8 volt maar die vraag heb ik uit staan.

Service Accu onbelast zonder lader of dynamo:
- Na wat extra opladen nu gemeten 13,2 volt (laatste was 12,8 volt)

Service Accu via de dynamo
- Onbelast op de polen 14,4
- Belast met koeling laag 14,1 volt
- Belast met koeling hoog 14,0 volt
Het is een wisselstroom dynamo (weet ik nu) en die geeft hogere spanning bij meer toeren.

Start Accu via de dynamo
- Onbelast 14,4

Koeling:
- Koeling met termo minst koud trekt 1,5 A vanaf de lader
- Koeling met termo max koud trekt 2,5 A vanaf de lader
- Koeling in Turbo stand trekt 5,5 A vanaf de lader

Zoals het er nu naar uit ziet doet alles het. Morgen ga ik naar de boot en dan zou tich eigenlijk de acculader in de druppelstand moeten staan. Alle gebruikers staan nu uit. Als dat zo is bouw ik alles vast in en zijn we klaar.

Gr m
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 09:35 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 10:22 #306536

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Maar als je lader geschakeld wordt door de hoofdschakelaar, kan deze toch niet laden als de schakelaar uitstaat?
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 04 aug 2012 10:23 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 10:51 #306543

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even kijken of ik snap wat je zegt.

De walstroom komt binnen via een aardlek schakelaar en gaat dan direct naar een stopcontact onder mijn navigatie tafel. In dat stopcontact systeem zit ook zo'n rood schakelaartje met een lampje erin. Als je die op "aan" zet zie je als het "rode" lampje brand of de walstroom werkt.

Vandaar uit gaat de voeding verder naar de lader via nu een dubbel stopcontact weg gewerkt onder mijn navigatie tafel. Als ik die rode knop bedien dan haal ik daarmee dus de voeding van de lader.

Met hoofdschakelaar bedoel ik echter zo'n rode platte "sleutel" die je als je zou willen ook weg kan halen. Een contact die 90 graden kan draaien. Als je die uit zet verdwijnt de voeding op de voorgaande waslstroom schakelaar (met rood lampje) niet. Er blijft dus spanning op de lader staan.

Wat ik nog niet gemeten heb is of er geladen wordt als de walstroom aan staat maar de hoofdschakelaar op non actief (uit). Dat si wat je bedoeld?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 11:29 #306553

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Beauty schreef :
Even kijken of ik snap wat je zegt.

Wat ik nog niet gemeten heb is of er geladen wordt als de walstroom aan staat maar de hoofdschakelaar op non actief (uit). Dat si wat je bedoeld?

Gr Michel

Dat bedoel ik inderdaad, volgens het schema wordt de lader parallel aangesloten op de klemmenstrook en niet geschakeld door een hoofdschakelaar. Lijkt me ook niet logisch maar 100% zeker weet ik het ook niet.
De lader staat altijd aan als de boot aan de walstroom ligt. Ligt hij niet aan de walstroom, werkt hij niet.

Gr. kees
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 11:30 #306554

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Beauty schreef :
Ik schat dat dit ding een kilo of 8 weegt met maten +/- 30 x 20 x 15 cm. Toen ik vernam wat de maten en het gewicht van de nieuwe lader gaan worden dan zie je wat er in de laatste 3 decenia veranderd is.
Yep dat het is het verschil tussen een lader die door middel van electronische schakelingen de spanning regelt (nu) of een die met een zware spoelen (transformator) de spanning terug brengt (vroeger). Nu zijn die oude zware krengen helemaal niet slechter op het gebied van betrouebaarheid! Wel zwaarder en duurder en iets effecienter. Dat zijn de redenenen dat die nieuwe laders tegenwoordig met schakelingen werken, niet omdat deze beter zouden zijn. Ik heb expres nog even zo'n oude zware op de kop getikt ;)

Beauty schreef :
Yep, sterker nog (maar dat wordt een ander topic na mijn vakantie), ik heb besloten om na mijn vakantie een separate accu in te bouwen voor de koeling met ook weer een eigen lader. Ik heb dus straks 2 los van elkaar werkende 85 Ah service accu's met ieder een eigen lichtere lader dan ik had (18 Ah).

Dat zou ik echt niet doen. Neem dan een grotere basis accu en beveilig je accu tegen diepontladen vanuit de koeling. Jouw oplossing is ingewikkelder, minder flexibel dan 1 accu voor alles en je moet beide ook nog eens zien te laden met de motor. Dat kan wel maar vereist ook weer wat extra componenten. En als je koeling die ene accu plat legt gaat ie net zo goed stuk als i je huidige situatie.Beauty schreef :
Wat ik nog niet gemeten heb is of er geladen wordt als de walstroom aan staat maar de hoofdschakelaar op non actief (uit). Dat si wat je bedoeld?
Ik denk dat dit inderdaad bedoeld wordt. Het lijkt zo dat min tussen lader en accu onderbroken wordt door de hoofdschakelaar maar met name het deel rond de verbindingsrail is een beetje onduidelijk in het schema. Ik kan het niet goed zien wat daar nu met wat verbonden is. Voor de rest kan de de teksten ook niet allemaal lezen (en dat ligt niet alleen aan het duits ;) ). Waar zit de start accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 11:41 #306559

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ philip, een 2e accu aan BB heeft mede als reden het reeds iets scheefliggen naar SB. Dat wordt alleen maar wat meer als ik een 2e jongen aan SB plaats naast de huidge accu. Ik denk er nog eens over.

verder hebben we pas walstroom als:
- We aan de walstroom liggen
- De rode schakelaar (rood lampje) onder mijn nav tafel aan staat;
- De lader zelf ook aan staat (uiteraard)
De lader staat dus niet altijd aan als wij aan de walstroom liggen. Soms zet ik de walstroom uit terwijl ik op de kant de stekker er wel in wil laten. Dat doe ik dan met die schakelaar (rood lampje) onder mijn nav tafel.

De lader gaat inderdaad niet uit als ik de verbruikers afkoppel door de hoofdschakelaar om te zetten. Ik zal eens meten of er dan nog steeds geladen wordt. ga zo weer naar de dobber om op te ruimen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 11:50 #306560

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Beauty schreef :
@ philip, een 2e accu aan BB heeft mede als reden het reeds iets scheefliggen naar SB. Dat wordt alleen maar wat meer als ik een 2e jongen aan SB plaats naast de huidge accu. Ik denk er nog eens over.
Je kunt prima die tweede accu aan de andere kant zetten en die parallel schakelen met die aan de overkant zodat het in feite 1 grote accu wordt. Parallel geschakelde accu's hoeven niet persé direct naast elkaar te staan. Sterker nog, zo ga ik ook doen ;) Wel met sterke voorkeur precies dezelfde en even oude accu's nemen. En redelijk dikke kabels tussen die twee accu's waarbij de van de ene de min en van de andere de plus naar de gebruikers gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 12:19 #306562

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Beauty schreef :

De lader gaat inderdaad niet uit als ik de verbruikers afkoppel door de hoofdschakelaar om te zetten. Ik zal eens meten of er dan nog steeds geladen wordt. ga zo weer naar de dobber om op te ruimen.

Gr Michel

Is daardoor de lader misschien overleden? Kan me er wel iets bij voorstellen. De lader heeft dan wel voeding en wil inprincipe laden, maar door het schakelen van de nul (secundair) hangt er geen ballast aan de lader.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 12:23 #306563

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Beauty schreef :
De lader staat dus niet altijd aan als wij aan de walstroom liggen.

Gr Michel

Waarom eigenlijk niet? Lijkt me beter voor de accu's blijven ze mooi vol.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 13:42 #306573

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Goede vraag: Ik zit me suf te piekeren amar ik denk inderdaad dat bij on sop de haven we de wallader regelmatig aan hebben staan en dus de walstroom erop. Maar dat ik de hoofdschakelaar wel uit zet omdat er niets aan hoeft te blijven staan.

Ik vermoed dat de accu ook dan wel wordt geladen omdat de lader iets dedecteerd. Ik heb dat net geprobeert (had geen meter meer bij me) en de lader bleef op de druppelstand staan, jawel eindelijk een lader op druppelstand. Als de zekering door is en de lader aan staat brand het laadlampje op de nieuwe lader niet meer. Dat hebben we gisteren gezien. Dit is echter puur gissen door iemand die 2 dagen geleden niet eens de wet van Ohm kende.

Ergo:
- We hebben alles opgeruimd en alles doet het;
- De wallader staat al op druppelen dus die werkt dus;


Of de lader slijt als de walstroom erop staat en de hoofdschakelaar uit weet ik niet. Als dat zo is dan heeft ie het ruim 20 jaar goed gedaan. (smile). Wie het weet mag het zeggen maar ik ga ff wat drinken en plannen maken voor de 2e accu. Ik denk inderdaad toch een 2e aan de andere kant. Wat ook kan is 1 grotere aan de andere kant, dat werkt dubbel op qua gewicht en dan niets meer aan SB zijde. Idee?

Moet ik hem wel kwijt kunnen en dikke kabels gebruiken. Nu hebben we overigens geen verlies gemeten. Toppertje!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 13:45 #306574

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
O ja dan nog de vraag waarom wel de stekker erin maar niet de lader aan.

De lader blijft stroom vragen volgens mij ook al zit de accu vol. Sommige havens zijn niet goedkoop met walstroom, zeker in de Baltic is het soms schrikken. Ik heb het idee altijd gehad dat als de accu vol is en er alleen een ijskastje staat te draaien met een afname van rond de 2 A, dat ik net zo goed de accu een dagje kan gebruiken om dan later weer de lader erbij te zetten.

Vandaar soms de lader uit en uit luiigheid de stekker erin.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 14:38 #306590

Beauty schreef :
Vanmorgen de zaak geprint en alle lijtjes beter gestreept. Dan is de zaak best goed uit te vinden, zeker als je op de boot zit en alles ook kan zien.

De lader gaat inderdaad direct naar de gebruikersrail maar de min wordt onderbroken door de hoofdschakelaar. Als je de hoofdschakelaar dus uit zet wordt de kring onderbroken en staat er geen spanning meer op het paneel.

De blackout was een zekering bij de accu die gesprongen moet zijn bij het losknippen van de oude lader. Ik dacht dat ik alles eraf had maar blijkbaar niet. Ik heb reserve aan boord dus dat was zo opgelost.

Verder een dubbel contact geplaatst waar nu de eerste lader in kan en de lader aangesloten op de 2 aderige kabel naar het paneel. Alles doet het:

Zoals wij het hebben kunnen zien trekken de verbuikers dus de stroom van de lader en wat er overblijft wordt gebruikt om te laden.

service Onbelast met de walstroomlader erop:
- vanaf de lader 14,78 volt gemeten (voorheen 13,5 volt)
- Op de polen bij de accu 14,72 volt (voorheen 13,2 volt)
- Volgens insiders mogen de Wilco Royal accu's geladen worden met 14,8 volt maar die vraag heb ik uit staan.

Service Accu onbelast zonder lader of dynamo:
- Na wat extra opladen nu gemeten 13,2 volt (laatste was 12,8 volt)

Service Accu via de dynamo
- Onbelast op de polen 14,4
- Belast met koeling laag 14,1 volt
- Belast met koeling hoog 14,0 volt
Het is een wisselstroom dynamo (weet ik nu) en die geeft hogere spanning bij meer toeren.

Start Accu via de dynamo
- Onbelast 14,4

Ai, of je meter is onnauwkeurig, of je accu staat binnenkort weer droog.
14.78 is te hoog, tenzij dit in een soort boostfase is en ie na een poosje netjes wat lager wordt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 17:14 #306630

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Klopt, is de eerste fase, daarna wordt in de 2e fase de laadsroom steeds minder. In de 3e fase, de Float mode, blijft het voltage op "standby".

Het laatse uur dat ik aan boord was zat de accu constant in de laatste fase met koeling in de lichtst stand en radio aan. Wat mij betreft prima dus.

Ik ga morgen wel voor de grap eens meten hoe hoog het voltage is in deze modes, ben wel benieuwd.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 17:26 #306633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
14,7 volt is voor de meeste accu's dodelijk. Tenzij je een hele dure agm hebt. Met een prijsplaatje wat heel dicht tegen lithium accu's aan ligt. Bij 14,7 volt moet er een hele hoop stroom lopen. In de orde van 40 - 50 amp. De inwendige weerstand van een goede accu is heel klein. Ergo het spul wordt warm de bedrading is niet op dat soort stromen berekend enz.

We zullen er maar even van uitgaan dat die 14,7 volt maar kortstondig er is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 18:01 #306656

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Volgens informatiesites van acculeveranciers moet een calciumaccu een laadstroom hebben van 14,7V . Dit zijn niet dure agm accu's. Wat is nu waar?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 18:01 #306657

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
3Noreen schreef :
14,7 volt is voor de meeste accu's dodelijk. Tenzij je een hele dure agm hebt. Met een prijsplaatje wat heel dicht tegen lithium accu's aan ligt. Bij 14,7 volt moet er een hele hoop stroom lopen. In de orde van 40 - 50 amp. De inwendige weerstand van een goede accu is heel klein. Ergo het spul wordt warm de bedrading is niet op dat soort stromen berekend enz.

We zullen er maar even van uitgaan dat die 14,7 volt maar kortstondig er is.

???? Mijn goedkope VMF VDC31M Calcium (105Ah / 129 Euro) laadt tot 80% op 14,8, daarna 14,4 en gaat over naar 13,8 druppel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 18:29 #306663

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Calcium accu kan met een maximale spanning van 14,8 volt geladen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 06:19 #306718

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Gelukkig zijn het mijn accu's niet B). Daarbij zullen de meeste acculaders niet in staat zijn een bulk lading bij 14,8 volt af te geven. De capaciteit, of liever het gebrek daar aan, van de lader zorgt dan wel dat het goed gaat. Pas bij een bijna volle accu is de stroomsterkte bij 14,8 volt zo laag dat de acculader de 14,8 gaat halen. En dan zou je het kunnen zien als een vereffenings lading bij lage ampères. Ook niet iets wat je dagelijks moet doen. Maar eens per maand is dat wel ok.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 06:55 #306723

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik hoor ook verschillende adviezen en lees ook verschillende elkaar tegensprekende tips. Ik heb de vraag uit staan bij Hefra, de leverancoer van de Wilco accu. De accu en de bedrading voelen overigens geen zins warm aan.

De meter is een prima meter, het is dus geen onjuiste weergave van de spanning.

Als Hefra ook aan geeft dat 14,8 geen probleem is zie ik het probleem ook niet. Mochten zij zeggen, tegen de adviezen van verkopers, gebruikers en andere mede tipgevers, dat deze 14,8 te hoog is dan passen we dat even aan, No problemo.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl