@ Bart,
Ik kom wel al verder want ik heb de laatste 3 dagen bij elkaar wel 10 uur gelezen over accu's, draadjes en problemen. Ik ben 5 keer in de winkel geweest en en 78 kilometer gereden om spullen te kopen en soms weer terug te brengen.
Alle bijdragen echter die te maken hebben met capaciteit brengen mij niet verder want ik heb geen capaciteits probleem. Let wel, hoe goed bedoeld ook want wat er geschreven wordt is vaak waar. Een paneeltje zou geen kwaad kunnen en moderne koelers zijn zuiniger. Daar gaat het echter niet over.
Wat wel aan de hand kan zijn is het volgende. Als ik met een nieuwe accu en een nieuwe lader de zaak weer ok heb zal het mij inderdaad een zorg zijn wat er in het verleden gebeurt is. En dat bedoel ik niet nadelig ten opzichte van de personen die bijdragen leveren want door alle bijdragen hier ben ik tot de conclusie gekomen dat het of de lader is geweest of de accu. Welk probleem dan, wanneer, waar en door wat staat niet op mijn lijstje.
Ik wil wel precies weten hoe mijn bootje zeilt, daarin ga ik veel verder dan veel anderen en kan ik mij niet voorstellen dat niet iedereen wil weten wat ik allemaal heb gelezen. Ik snap dus best wat je bedoeld en ik ben dus zeer erkentelijk voor alle bijdragen. De ene is van meer waarde dan de ander maar dat hoort erbij.
Ik ben het verder eens met je 4e mogelijkheid maar ook die kan nu met meten niet meer worden achterhaald. Ik sluit hem niet uit maar ik lig niet direct in de box waar de boot het water in is gegaan. Mijn vertrekpunt is een goed werkende accu toen we de overtocht maakten naar onze thuishaven. Je hebt echter gelijk dat die toen al op sterven heeft kunnen liggen. Met de radio echter hard aan, frisdrank in de koeling die koud wordt en dan nog wat uurtjes voor de kant als we de mast erop zetten geeft mij het vertrouwen dat dit niet het geval is geweest. het had achter gekund.
Daarnaast hebben we gemeten en wel met verschillende meters op verschillende momenten met verschillende accus op verschillende plaatsen in de boot met verschillende laadsystemen. Ik weet nu wat mijn koelbox gebruikt
Ik zie alleen geen meerwaarde voor mij in het nu (1 week voor vertrek van mijn vakantie) om te blijven meten.
WAT moet ik nog meer meten dan en WAT zegt mij dat dan? Met de nieuwe accu aangesloten werkt alles naar verwachting en zijn de laadstromen van de lader volgens het boekje mocht ik vernemen. Ik weet alleen niet of de lader op tijd terugschakelt want die tijd heb ik nog niet gehad.
Dus samenvattend:
- Ik weet nu 1000% meer dan voorheen maar dat was niet zo'n prestatie, ik wist namelijk bijna niets;
- De accu is vervangen door een identieke dan voorheen een 85Amph Wilco
- Ik neem geen risico met een mogelijk defecte lader dus die vervang ik;
De laatste reacties echter doen vermoeden dat naast het vervangen van de accu en de lader (hoe voorbarig en duur en wat dan mogelijk ook)er nog legio voor de hand liggende zaken aan de hand kunnen zijn die voor een droge accu kunnen zorgen. Ik ken ze nog niet maar die verneem ik graag want die onderzoek ik dan direct. Wat ik wel van plan ben is tijdens mijn vakantie blijven meten en monitoren maar dan weet ik in ieder geval dat het niet aan het vervangen van de lader heeft gelegen. Dat sluit 1 onzekerheid in ieder geval uit.
Dus Bart, ook jou inbreng is wederom welkom. Maar wat zou ik bijvoorbeeld met blijven meten nog meer kunnen achterhalen wat redelijkerwijs een droogkokende accu als gevolg kan hebben gehad?
Gr Michel