Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 10:17 #305838

Proost schreef :
Michel, al dat gedonder had je nou niet met een zonnepaneel en om dat aan te sluiten op de accu hoef je niets anders dan een stuk snoer, regelaar en een schroevendraaier te gebruiken en een kabeltje in een kroonsteentje vast te zetten. Dat werkt gewoon naast je laden van de motor. Niets omzetten of uitschakelen.

Maar ja, als je zoiets niet wilt houdt het op.

Tja het koele biertje is heilig, koste wat het kost!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 11:00 #305845

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
met de huidige temperaturen gewoon ouderwets een krat achter je boot aanslepen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 11:10 #305847

even vanaf de zijlijn, wat ben ik toch goed af geweest met mijn GRATIS ni/cd accus. geen zuur maar loog, geen probleem met overladen( knalde er 16 volt in, tot de amps terug liepen) kon ze ontladen tot ze instorten( onder de 10 volt) hebben het in hun tweede leven nog 10 jaar gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 11:15 #305848

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
In de winter koppel dan de accu (s) af.
Er zal een kleine stroom lopen tbv de radio waar het geheugen onder spanning blijft.
Stel een 4 a 5 maanden 24/7 dan is de accu behoorlijk leeg.
En dit is nu verwoestend voor de accu.
Sommige trekken zelfs rond de 110 Milliampère.
De accu staat zonder lader die tevens de accu onderhoud.
Dit onderhoud betekent dat de lader ook de accu in conditie houd door af en toe een klein stukje te ontladen en laden tot echt vol.
Koppel in de winter de accu poolen los, zodat er geen ongewenste stromen lopen.

Let tijdens het vaar seizoen op de spanning van de accu.
Deze mag nooit totaal leeg getrokken zijn.

kijk maar eens en let voor al op het totaal leeg voltage 11.52 volt




Een leeg gekookte accu duid op een te hoge spanning.
Van de lader of alternator.
Dit betekent dat bij de 20 graden omgeving temperatuur de laad spanning 14,4 volt of hoger bereikt.

Mogelijkheden

lader defect

alternator en dan de spanning regelaar defect.
En dit is makkelijk te meten door met een universeel meter op de accu polen te meten.
En meet dit gedurende de laad cyclus ongeveer om het 1/2 uur.
Alternator fout meet je direct.
Een lader kan rare dingen doen.
Controleer de lader of er instellingen mogelijk zijn voor diverse type accu's.
Kan uitgevoerd zijn met door verbind pinnen aan de buiten kant.
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 12:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 11:32 #305850

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
hypervisor schreef :
ik snap niet waarom een acculader van minder als 10 % van de capaciteit niet goed zou zijn. langzaam laden is doorgaans beter voor een accu als snel laden.

het enige wat ik me technisch kan bedenken is dat het slaat op de tijd die nodig is om de accu te laden, maar als een acculader defect raakt omdat hij te lang aan staat is het gewoon een bral. zelfs van een rotte accu mag de lader geen schade ondervinden als deze degelijk gebouwd is.

Helemaal juist. Er is geen "vereist minimum" aan laadstroom.

Overigens is er ook geen "gasdrempel". Het ontleden begint al bij zo'n 13,6 Volt (natte loodaccu) en wordt sterker naarmate de spanning stijgt
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 11:48 #305851

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Proost schreef :
Michel, al dat gedonder had je nou niet met een zonnepaneel en om dat aan te sluiten op de accu hoef je niets anders dan een stuk snoer, regelaar en een schroevendraaier te gebruiken en een kabeltje in een kroonsteentje vast te zetten. Dat werkt gewoon naast je laden van de motor. Niets omzetten of uitschakelen.

Maar ja, als je zoiets niet wilt houdt het op.

Maar als dat gedonder in de lader of regelaar van de wisselstroomdynamo zit zou een zonnepaneel dat dan voorkomen hebben?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 12:58 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 13:45 #305897

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Das ne goeie!. Zou je je kunnen afvragen. Maar als de lader of de wisselstroomregelaar het af laat weten laadt je de accu's toch nog fatsoenlijk op via de aparte laadregelaar en het zonnepaneel.
Het blijft gissen naar de oorzaak maar de regelmatige lading door het zonnepaneel zal de accu's wel ten goede komen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 13:49 #305899

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een zonnepaneel houd je accu's niet in orde als de laad spanning veel te hoog is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 19:17 #305979

Ik denk dat het probleem toch is veroorzaakt door te diep ontladen en niet door verkeerd laden. Daardoor is waarschijnlijk een cel kapot gegaan, waardoor de andere cellen te veel laadspanning hebben gekregen en de accu is drooggekookt.
Ik heb wel eens een grote 24V accubank gezien van paar honderd Ah, bestaande uit allemaal dure Optima's. Die waren ook te ver leeg getrokken. De hele bank was warm, de accu's waren vervormd en krom getrokken en het geheel verspreidde een penetrante zure lucht.

Grootste verdachte is wat mij betreft de koelbox/kast. Ik ken de technische details niet van een Peltier koelkast, maar ik vermoed dat zo'n ding permanent stroom trekt en niet in- en uitschakelt met een thermostaat, zoals compressor koelkasten doen (net als thuis). Daar helpt een diepvrieskip dan ook niets aan.
Zo'n ding heeft meestal een verbruik van minstens 40 Watt. Dat lijkt niet veel, dat is bij 12 V een stroom van 3,3 A. Maar over 24 uur is dat 80 Ah. Voor een gewone, natte 110 Ah loodzuur-accu is dat te veel.
Als je zeker wilt weten of je koelkast het probleem is, kun je de ingaande stroom van dat apparaat meten. Liefst over langere tijd, dan weet je ook of het verbruik continu is of niet.

Wil je zeker weten wat er met je accu gebeurt, schaf dan een accumonitor aan (een goede, met een shunt, die ook stroom meet). Dan weet je precies wat er in en uit je accu gaat. Het enige wat zo'n apparaat niet kan meten is de zelfontlading. Je kunt er allerlei alarmen op instellen, zoals te hoge of te lage spanning, te ver ontladen, etcetera. Het is even een investering, maar uiteindelijk betaalt dat zich wel terug in de levensduur van je accu's.

Een zonnepaneel is een zinvolle aanvulling, maar werkt vooral als je niet aan boord bent. Als je schip stil ligt, kun je daar prima je accu's mee bij laden en vol houden. Wil je je dagelijks verbruik (zoals de koelkast) mee compenseren, dan heb je een flink oppervlak nodig. Voor bij- en druppelladen door de week is een kleiner paneel voldoende, je kunt immers over langere tijd bijladen met een kleine laadstroom.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 19:49 #305988

sm operator. de peltiers die ik ken hebben geen afschakeling bij te lage accu spanning zoals de meeste compressor kasten wel hebben. gaan dus tot het gaatje. zou je een schakelingetje voor kunnen bedenken dat de stroom naar de peltier afschakelt bij een instelbaar voltage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 19:52 #305989

ja dat zeg ik dus ook steeds hier, te diep ontladen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 03:34 #306025

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ proost + paradyske

Ik drink geen bier en daarnaast vraag ik mij af wat je/jullie bedoelen

- ook met paneel zou ik een walstroomlader / dynamo hebben toch?
- Die lader kan kapot gaan toch?
- Die kan dus ook met paneel mijn accu mollen toch?

Hoezo lost het aansluiten van een zonnepaneel het stuk gaan van een lader op? Als het niet aan de lader heeft gelegen kan er ook 1 cel van de accu stuk zijn gegaan. Hoe had een paneel kunnen garanderen dat cellen nooit meer stuk gaan?. Not .... hoe goed een paneel ook is, in dit vraagstuk was het voor mij niet de oplossing. Blijf het echter promoten want ik begrijp echt de boodschap wel. :laugh:

Dan weer terug naar de diepvrieskip. Het leegtrekken is voor 100% zeker in dit geval NIET door de koeler gebeurt. Die heeft vanaf dat we het water in zijn gegaan uit gestaan met de walstroom erop. Daarnaast hebben we gemeten wat er van de accu wordt getrokken bij een reeds koude koelkast en dat is minder dan 2 Amp.

Terug naar de 3 meest voor de hand liggende oorzaken voor een kapotte accu

1) 1 kapotte cel in de accu, niet door mij aan te tonen maar wel mogelijk;

2) Te diep ontladen door wat dan ook. Dan moet er iets met de lader aan de hand zijn want de walstroom heeft erin gezeten sinds april

3) De accu is overladen, dus teveel. Dat duid op een defect in de lader.

Persoonlijk sluit ik 2 uit. Heel eigenwijs maar give me some credits. De boot is het water in gegaan. Alles deed het prima, we leggen haar in de box, stekker erin en door omstandigheden heeft ze 3 maanden geslapen. Niets maar dan ook niets aan boord heeft de accu in DIE periode leeg kunnen trekken ALS de walstroom correct gewerkt heeft. En daarnaast, hoe kan een accu droogkoken door het leegtrekken van de accu? Door het te diep ontladen van de accu verdwijnt het water toch niet? B)

Punt 1 kan ik niet controleren dus ik ga direct naar 3. Ik heb hier al een beslissing genomen en de lader gaat er definitief uit. Deze week nog komt er een nieuwe lader in op de meest eenvoudige manier. Knip knip, schroef schroef, plak plak en schroef schroef. Dus geen andere opstelling, geen aanpassingen gewoon de ene erin en de ander eruit.

Het risico is dat ik dit voor niets doe maar beter dat dan ongelukken door een lader die stuk is. Een kennis van mij die stair robots maakt (zware accu techniek etc) gaat de lader uit en inbouwen en de oude voor me testen tijdens de vakantie.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 03:57 #306028

Ja, dat bier is meer de algemene discussie, misschien wel leuk voor een aparte discussie: Wat mag een koel biertje kosten.
Kom je meteen op de tweede discussie: hoeveel stroom heb je nodig. Dan blijkt de koelkast meteen de topverbruiker. Zelf blijk ik voldoende te hebben aan een paneeltje van een watt of 20, en het bijladen als de motor ook loopt. Inderdaad geen koelkast.

Je actie knip knip, schroef schroef, vind ik niet verstandig, eerst een nieuwe accu erin en dan METEN wat je acculader doet, pas dan kan je dat als oorzaak uitsluiten of aanwijzen. De kans is groot dat daar het probleem niet zat, en je dus met hetzelfde probleem blijft zitten, weer een kapotte accu, en nodeloos geld over de balk gesmeten. (Ja ik weet het dat is zeilen toch al :-) ).

Dus eerst meten, dan pas actie.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 04:06 #306029

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ paradyske

Weet dat ik er een dijk van een lader (groot) voor weg haal en er een hele kleine voor terug komt. Ik win dus ruimte. Daarnaast is die niet duur plus een stuk minder zwaar. Mijn dobber komt dus rechterop te liggen. Als laatste is technisch de nieuwe lader een stuk geavanceerder dan die uit de jaren 80 dus economisch gezien zouden mogelijk mijn accu's beter geladen worden en dus langer meegaan.

Dat allemaal terzijde, inderdaad ik weet dat ik mogelijk een goed werkende lader vervang voor een beter werkende lader. Hoe ingewikkeld het allemaal ook lijkt met al die draadjes, in de basis is het ook weer geen rocket science.

Het heeft of aan de accu of aan de lader gelegen. De accu is vervangen en als ik nu nog de lader vervang wat is er dan nog over? Noem eens 3 mogelijkheden waardoor een accu in deze setting ook nog kan droogkoken:

- Boot ligt in de box;
- Walstroom zit erop;
- Alle gebruikers hebben uitgestaan;
- Hoofdschakelaar heeft uitgestaan;
- Geen gebruik van dynamo, alleen de lader;
- De aardlek is er nooit uit gesprongen;

En wat moet ik meten dan? Stel ... en ik bedoel echt Stel ..... ik heb een lader die stuk is maar het net wel doet als ik aan het meten ben. Zou dat kunnen? Zou het kunnen gebeuren dat de lader dus eigenlijk stuk is maar ik nu 1 week voor vertrek niet in de gelegenheid ben om dat te meten?

Ik heb navraag gedaan maar er is niet 1 plek op de lader waar je even iets in kan stoppen waardoor je kan zeggen hij is kapot of hij is nog ok.
je zal dat ding moeten monitoren en daar heb ik geen zin in. Dus terug naar de vraag, ik sloop de oude eruit, wat kan er dan nog emer aan de hand zijn?

Gr Michel
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 04:07 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 04:25 #306033

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als we toch in extremen gaan denken.

Stel de accu is het geweest, stel 1 cel was defect en is de basis van de ondergang van het geheel. Stel ik heb een lader op die accu zitten van zeg model 30 jaar oud. Die kan bulken en druppelen kort gezegd.

Kan die lader kapot zijn gegaan doordat de accu geheel droog is komen te staan? ..... Hypothetisch dan? Zijn de huidige laders daartegen beschermt of kan dat gewoon geen kwaad?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 04:28 #306035

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
3 maanden met een stekker in het stopcontact zonder dat er iets gebeurt aan boot lijkt me niet echt optimaal. Beter is in zo'n geval een tijdschakelaar er op te zetten en eens in de week een uur of 4-5 er lading op te zetten. Op vakantie kan je weinig gebeuren met een lader die iets teveel spanning geeft. De tijd die je in het stopcontact ligt is daar te kort voor en je accu's zullen wel iets moeten doen onderweg en dus niet 100% vol zijn. Met andere woorden als je oplet zal je niet snel de accu's overladen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 04:36 #306037

Nogmaals: 2 Most likely options:
1 De acculader heeft een te hoge spanning afgegeven, en dat kan je eenvoudig meten, nadat deze een tijdje (1-2 dagen) aan de accu heeft gehangen, gedurende deze dagen regelmatig meten op de accupolen.
2 De accu was net aan het eind van de winter stuk (zelfontlading), een cel kortgesloten, daarna de (goede) acculader erop, en hij is daarop dus drooggekookt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 04:45 #306040

Beauty schreef :
@ proost + paradyske

Ik drink geen bier en daarnaast vraag ik mij af wat je/jullie bedoelen

- ook met paneel zou ik een walstroomlader / dynamo hebben toch?
- Die lader kan kapot gaan toch?
- Die kan dus ook met paneel mijn accu mollen toch?

Hoezo lost het aansluiten van een zonnepaneel het stuk gaan van een lader op? Als het niet aan de lader heeft gelegen kan er ook 1 cel van de accu stuk zijn gegaan. Hoe had een paneel kunnen garanderen dat cellen nooit meer stuk gaan?. Not .... hoe goed een paneel ook is, in dit vraagstuk was het voor mij niet de oplossing. Blijf het echter promoten want ik begrijp echt de boodschap wel. :laugh:

Dan weer terug naar de diepvrieskip. Het leegtrekken is voor 100% zeker in dit geval NIET door de koeler gebeurt. Die heeft vanaf dat we het water in zijn gegaan uit gestaan met de walstroom erop. Daarnaast hebben we gemeten wat er van de accu wordt getrokken bij een reeds koude koelkast en dat is minder dan 2 Amp.

Terug naar de 3 meest voor de hand liggende oorzaken voor een kapotte accu

1) 1 kapotte cel in de accu, niet door mij aan te tonen maar wel mogelijk;

2) Te diep ontladen door wat dan ook. Dan moet er iets met de lader aan de hand zijn want de walstroom heeft erin gezeten sinds april

3) De accu is overladen, dus teveel. Dat duid op een defect in de lader.

Persoonlijk sluit ik 2 uit. Heel eigenwijs maar give me some credits. De boot is het water in gegaan. Alles deed het prima, we leggen haar in de box, stekker erin en door omstandigheden heeft ze 3 maanden geslapen. Niets maar dan ook niets aan boord heeft de accu in DIE periode leeg kunnen trekken ALS de walstroom correct gewerkt heeft. En daarnaast, hoe kan een accu droogkoken door het leegtrekken van de accu? Door het te diep ontladen van de accu verdwijnt het water toch niet? B)

Punt 1 kan ik niet controleren dus ik ga direct naar 3. Ik heb hier al een beslissing genomen en de lader gaat er definitief uit. Deze week nog komt er een nieuwe lader in op de meest eenvoudige manier. Knip knip, schroef schroef, plak plak en schroef schroef. Dus geen andere opstelling, geen aanpassingen gewoon de ene erin en de ander eruit.

Het risico is dat ik dit voor niets doe maar beter dat dan ongelukken door een lader die stuk is. Een kennis van mij die stair robots maakt (zware accu techniek etc) gaat de lader uit en inbouwen en de oude voor me testen tijdens de vakantie.

Gr Michel

Je ziet volgens mij nog een mogelijkheid over het hoofd: dat de accu van de winter al de geest heeft gegeven, omdat je 'm aan boord hebt gelaten zonder bij te laden. Als er daardoor een of meer cellen zijn kortgesloten, kan hij de 3 maanden daarna aan de lader makkelijk zijn droog gekookt. Ook kan de conditie van de accu zo achteruit gegaan zijn, dat hij nu de koelkast niet meer trekt. 2 Ampere is nog steeds 48 Ah per etmaal, da's bijna 50% van je accucapaciteit (je had een 110 Ah lichtaccu, toch?).

Aan de andere kant: de accu 3 maanden aan een lader uit de jaren tachtig laten zitten, is misschien ook niet ideaal. Geen idee van de kwaliteit van die lader, maar echt druppelen zoals een moderne Ctek doet, kon toem misschien nog niet. En electronica heeft niet het eeuwige leven, best kans dat de druppelfase het niet meer lekker doet.

Wat ik niet zo goed begrijp: je gooit hier je probleem in de groep, mensen reageren daarop met goed bedoelde tips, die vaak neerkomen op: als je meer wilt weten, zul je eerst moeten meten. Dat sluit je dan vervolgens kort met een redenering van: ik koop een apparaat en dat moet dan ook maar doen wat ik ervan verwacht. Geen zin om te gaan meten of me er verder in te verdiepen. Op de een of andere manier wil je er niet aan dat accu's, laders en koelkasten niet onfeilbaar zijn en dat je met hun (slechte) eigenschappen rekening zult moeten houden.
Zo komen we niet echt verder, IMHO.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 05:13 #306053

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Bart,

Ik kom wel al verder want ik heb de laatste 3 dagen bij elkaar wel 10 uur gelezen over accu's, draadjes en problemen. Ik ben 5 keer in de winkel geweest en en 78 kilometer gereden om spullen te kopen en soms weer terug te brengen.

Alle bijdragen echter die te maken hebben met capaciteit brengen mij niet verder want ik heb geen capaciteits probleem. Let wel, hoe goed bedoeld ook want wat er geschreven wordt is vaak waar. Een paneeltje zou geen kwaad kunnen en moderne koelers zijn zuiniger. Daar gaat het echter niet over.

Wat wel aan de hand kan zijn is het volgende. Als ik met een nieuwe accu en een nieuwe lader de zaak weer ok heb zal het mij inderdaad een zorg zijn wat er in het verleden gebeurt is. En dat bedoel ik niet nadelig ten opzichte van de personen die bijdragen leveren want door alle bijdragen hier ben ik tot de conclusie gekomen dat het of de lader is geweest of de accu. Welk probleem dan, wanneer, waar en door wat staat niet op mijn lijstje.

Ik wil wel precies weten hoe mijn bootje zeilt, daarin ga ik veel verder dan veel anderen en kan ik mij niet voorstellen dat niet iedereen wil weten wat ik allemaal heb gelezen. Ik snap dus best wat je bedoeld en ik ben dus zeer erkentelijk voor alle bijdragen. De ene is van meer waarde dan de ander maar dat hoort erbij. :laugh:

Ik ben het verder eens met je 4e mogelijkheid maar ook die kan nu met meten niet meer worden achterhaald. Ik sluit hem niet uit maar ik lig niet direct in de box waar de boot het water in is gegaan. Mijn vertrekpunt is een goed werkende accu toen we de overtocht maakten naar onze thuishaven. Je hebt echter gelijk dat die toen al op sterven heeft kunnen liggen. Met de radio echter hard aan, frisdrank in de koeling die koud wordt en dan nog wat uurtjes voor de kant als we de mast erop zetten geeft mij het vertrouwen dat dit niet het geval is geweest. het had achter gekund.

Daarnaast hebben we gemeten en wel met verschillende meters op verschillende momenten met verschillende accus op verschillende plaatsen in de boot met verschillende laadsystemen. Ik weet nu wat mijn koelbox gebruikt :laugh: Ik zie alleen geen meerwaarde voor mij in het nu (1 week voor vertrek van mijn vakantie) om te blijven meten.

WAT moet ik nog meer meten dan en WAT zegt mij dat dan? Met de nieuwe accu aangesloten werkt alles naar verwachting en zijn de laadstromen van de lader volgens het boekje mocht ik vernemen. Ik weet alleen niet of de lader op tijd terugschakelt want die tijd heb ik nog niet gehad.

Dus samenvattend:
- Ik weet nu 1000% meer dan voorheen maar dat was niet zo'n prestatie, ik wist namelijk bijna niets;
- De accu is vervangen door een identieke dan voorheen een 85Amph Wilco
- Ik neem geen risico met een mogelijk defecte lader dus die vervang ik;

De laatste reacties echter doen vermoeden dat naast het vervangen van de accu en de lader (hoe voorbarig en duur en wat dan mogelijk ook)er nog legio voor de hand liggende zaken aan de hand kunnen zijn die voor een droge accu kunnen zorgen. Ik ken ze nog niet maar die verneem ik graag want die onderzoek ik dan direct. Wat ik wel van plan ben is tijdens mijn vakantie blijven meten en monitoren maar dan weet ik in ieder geval dat het niet aan het vervangen van de lader heeft gelegen. Dat sluit 1 onzekerheid in ieder geval uit.

Dus Bart, ook jou inbreng is wederom welkom. Maar wat zou ik bijvoorbeeld met blijven meten nog meer kunnen achterhalen wat redelijkerwijs een droogkokende accu als gevolg kan hebben gehad?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 05:44 #306061

De gegeven informatie wijzigt nogal, lijkt me een beetje chaotisch.

Bedenk: Meten is weten en gissen is missen.

De reparatie van een probleem is doorgaans simpel.
Het opsporen van de storing is vaak het probleem.

Het stellen van de diagnose dus, het medicijn wat je nodig hebt kun je opzoeken in een boek, maar om een diagnose te stellen dien je ordelijk te werk te gaan en door metingen zaken te elimineren waaraan het niet ligt.

Gaat het om de discussie of om de oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 05:45 #306062

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Uhh .... Wat veranderd er dan?
Daar ben ik mij niet bewust van!

Voor de rest met je eens, daarom meten we ook!

Gr M
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 05:47 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:12 #306070

Ga nu eens logisch te werk en concludeer wat minder snel.
De accu is kapot, dat heft een oorzaak.

Was de accu slecht? nietmeer na te gaan.

Was de wallader de oorzaak? Zet een andere accu neer en ga meten. op de manier zoals eerder aangegeven. Neem hier de TIJD voor, zodat je zeker bent van wat je meet.
En wanneer je zelf niet precies begrijpt wat je meet vraag dan iemand die het wèl weet.
Zwalk niet steeds heen en weer tussen verkeerde gissingen.
Je weet dan of het de wallader was of niet.

Is het niet de wallader, verricht metingen aan de dynamo. Ook hier de tijd nemen en WETEN wat je meet.

Worden in genoemde metingen geen fouten aangetroffen, dan blijft door eliminatie de accu over als oorzaak.

Meet ook eventuele solar of wind energiebronnen.

Meet diode brug/scheidings relais en bekabeling wanneer de rest geen aanwijzing geeft.

Wanneer je na deze metingen géén probleem vindt, zij er duister machten aan het werk, die ik niet verklaren kan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:19 #306074

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met een andere accu en lader ben je waarschijnlijk van het probleem af. Kies wel een goede lader, en niet zo'n goedkoop Ctek ding, de werkelijk laadstromen daarvan zijn veel minder dan ze opgeven, ik heb wel eens een testrapportje gezien waar je niet vrolijk van wordt. Ik heb goede ervaringen met de laders van Proosten Electronics.

De kans is overigens groot dat de lader idd de boosdoener is. Electronica onderdelen verouderen, waardoor er na 30 jaar best een andere laadstroom/drempel kan zijn geweest, of wat dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:29 #306080

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Beauty schreef :
@ proost + paradyske

Ik drink geen bier en daarnaast vraag ik mij af wat je/jullie bedoelen

- ook met paneel zou ik een walstroomlader / dynamo hebben toch?
- Die lader kan kapot gaan toch?
- Die kan dus ook met paneel mijn accu mollen toch?

Blijf het echter promoten want ik begrijp echt de boodschap wel. :laugh:
Gr Michel

Die walstroomlader hoeft niet!!. Ik heb al jaren geen walstroom meer nodig dus ligt de lader niet aan boord.
Het is niet mooi, zelfs kan een wegneembaar paneel hinderlijk zijn maar het werkt. Ook hier komt het over dat dit voor jouw niet de oplossing is. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:53 #306088

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heren helpers;

De voorlaatste accu die netjes 9 jaar is meegegaan was een niet onderhoudsvrij accu en was half leeg toen we er problemen mee kregen in 2011. Ik zag vorig voorjaar dus pas dat deze onderhouden had moeten worden. Oeps! Toen dacht ik het aan achterstallig onderhoud maar vandaag bedenk ik mij dat mogelijk, ik zeg mogelijk, toen de lader stuk is gegaan en die accu toen ook heeft gemold. Mogelijk al in 2010 begonnen. Nog pogingen gedaan in 2011 met Demiwater en zuur maar ik heb maar een nieuwe gekocht, geen eer aan te behalen. Dus een nieuwe in 2011.

Die nieuwe accu is dus de overleden accu waar we het nu in dit topic over hebben en die is nu dus geheel droog terug gevonden binnen 12 maanden. Nog net geen rimpels zeg maar. Daarnaast is Wilco geen onbekend merk accu's en mijn lader uit de jaren 80.

Dus wat hebben we:

- Lader (model) 25 / 30 jaar oud
- Nieuwe Wilco accu kookt droog
- Leverancier en verkoper wijten het aan de lader
- Heren helpers hier geven ook aan dat de lader het best geweest kan zijn
- Voorlaatste accu werd na 9 jaar half leeg aangetroffen
- De laatste accu werd al binnen 12 maanden weer leeg aangetroffen

En dan is het nog steeds niet logisch de lader te vervangen? Voor mij anders wel. :laugh: Ik ben maar een leek maar ik vaar een stuk prettiger nu ik ga uitsluiten dat het aan de lader ligt. (Explosiegevaar ... gezin ??)

Let wel, naast dat het inderdaad best ook nog wat anders geweest kan zijn.
Dat erken ik volledig.

Maar wat is dan nog logischer om te veronderstellen! Volgens mij is er nog veeeeeel meer waar het aan kan hebben gelegen maar niets wat veel meer voor de hand ligt.

Toch?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl