Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:33 #305768

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn echt accu's die goed kunnen overwinteren zonder bij te laden. Dat hoeven niet eens dure merkaccu's te zijn. Onder de autoaccu's zijn er die nauwelijks terugzakken gedurende de winter. Wanneer de juiste keus gemaakt wordt ben je klaar.
De oplossing van Joostp gaat niet op want de boot van Michel overwintert in een loods.

Accu's heb ik persoonlijk nog nooit van boord gehaald maar dat kan door het gebruik van zonnepanelen (al bijna 20 jaar nu) en stalling buiten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:47 #305772

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Voordat we de verkeerde kant op gaan:

Ik heb geen capaciteitsprobleem, 15 jaar geleden niet en nu ook niet. wij varen vrij basic. De kachel, de koelbox en de verlichting in de nacht zijn de 3 main users. Wij hebben nog nooit zonder stroom gezeten door gewoon op tijd op te laden en zo weinig mogelijk te verbuiken. De koelkast vebruikt nu bijvoorbeeld 1,5 Ampere. Wat echt stroom kost is down koelen als alles nog warm is. Wij nemen daarvoor een diepvries kip. simpel en lekker voor de volgende dag. En als ik al minder oplaad momenten zou willen hebben dan denk ik persoonlijk eerder heel lui aan 1 extra accu dan priegelen met cijfertjes door een andere koelelement te nemen. Natuurlijk kan ik naar ledjes overgaan, zonnecellen pakken, betere koelkast en een zuinigere kachel. Ik neem gewoon geen radar, geen PC, geen naviagatie batterij, geen elektronische kaart, geen magnetron, geen senseo. Veel eenvoudiger. Voor Willy Dehler was dit voldoende, voor ons ook. :laugh:

Ja ik weet ook dat ik onafhankelijker kan zijn met zonneenergie. Die heb ik echter niet en ik voel er momenteel ook weinig voor. Wie weet veranderd dat nog. Daar speelt een aversie tegen draadjes een rol bij want ik snap het echt niet of eigenlijk wil het niet snappen. Als ik erover na moet denken heb ik al een warme rug. Ik ontbeer de basiskennis en voel me zo'n sukkel als ik iets niet onder controle heb ...... Mijn auto moet gewoon starten en ik wil niet weten hoe en waarom. Dat gevoel heb ik ook aan boord over de elektronika en tot op heden ben ik daarmee weg gekomen :woohoo:

Onze koelkast kan dan op het oog wel veel verbuiken maar door hoe wij ermee om gaan is het verbruik denk ik lager dan hoe anderen met een zuinige omgaan. Afgietwater van de eieren voor de koffie / thee, piepers koken in zeewater, macaroni aan de kook brengen dan het gas uit en in de wasbak laten staan om te garen, diepvrieskip in de koeling, of vooraf 5 pakken drank in laten vriezen bij de C1000 om op de bodem te leggen bij een oversteek. Zelfs melk kan je invriezen als je tegen geklonterde eiwitjes kan. :laugh:

Laat dus helder zijn: Wij hebben geen capaciteitsprobleem maar wel bedankt voor het meedenken op dat gebied

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:54 #305773

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De goede kant (met permissie) voor mij is het antwoord op de vragen / vraag:

- Heb ik onbedoeld een gebruiker aan gelaten en ben ik gewoon een sukkel?
- Of is de accu aan maandagversie geweest?
- Of is er aan boord iets stuk waardoor de accu vermoord is?

Of ik een sukkel ben wordt bewezen indien er voor de rest niets gevonden wordt. De maandagversie vraag kan ik niet verder uitzoeken, de accu is terug naar Wilco.

Ik ben nu bezig met uitzoeken wat er mogelijk aan boord verkeerd kan zitten. Ik begin dan als leek met de bron wat voor mij het laadsysteem is en nu ook de koppelingen / verbindingen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:01 #305777

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Stapje voor stapje:

Ze belde net van de winkel. De WIlco medewerker zijn eerste oordeel is dat de accu geheel is droog gekookt (geen zuur meer aanwezig). Op de vraag van mij waar dan dat zuur blijft wist de dame niets te melden. Een mogelijke oorzaak kan de lader zijn die ik dus zal moeten laten nakijken / vervangen.

1) Wie kan mij uitleggen wat droogkoken is? ga zelf ook googlen!
Waar blijft dan het zuur? Accu stond in een accubak dus ikke nie snappen.

2) Kan dit inderdaad door de lader komen en moet die dan direct vervangen worden of kan dat gemaakt worden? En hoe kan ik aan de lader zien dat die kapot is?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:03 #305778

hij kan ook niet goed gevuld geweest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:05 #305780

Eigenlijk zou je de ontlaadstroom moeten meten. Bijvoorbeeld, als je de hele winter 20 mA uit de accu trekt, haal je 0.02 x 24 x 30 = 14 Ah uit je accu per maand. Dat moet je er dan wel weer instoppen!

Op mijn Loper heb ik een 30 Watt zonnecel, en die heeft de accu netjes vol gelaten, de hele winter, met mijn tracker, alarm en hettemperatuur/vocht meetsysteem, dat netjes elk uur een bericht stuurt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:16 #305783

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Sietse ten

THX, simpel maar dat kan dus dat maandag morgen effect zijn. Dan blijft het des te belangrijker HOE ik kan testen of mijn lader nog goed is.

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:19 #305784

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Beauty schreef :
Stapje voor stapje:

Ze belde net van de winkel. De WIlco medewerker zijn eerste oordeel is dat de accu geheel is droog gekookt (geen zuur meer aanwezig). Op de vraag van mij waar dan dat zuur blijft wist de dame niets te melden. Een mogelijke oorzaak kan de lader zijn die ik dus zal moeten laten nakijken / vervangen.

1) Wie kan mij uitleggen wat droogkoken is? ga zelf ook googlen!
Waar blijft dan het zuur? Accu stond in een accubak dus ikke nie snappen.

2) Kan dit inderdaad door de lader komen en moet die dan direct vervangen worden of kan dat gemaakt worden? En hoe kan ik aan de lader zien dat die kapot is?

Gr Michel

Hi Michel,

Heb je wel een goede lader, met de juiste laad 'output' voor de nieuwe accu? Ik las dat je na 12 jaar de oude accu had vervangen en een nieuwe accu had geplaatst, maar vraag me af of de juiste lader wordt gebruikt?

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:29 #305786

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Beauty schreef :
Voordat we de verkeerde kant op gaan:

Ik heb geen capaciteitsprobleem, 15 jaar geleden niet en nu ook niet. wij varen vrij basic. De kachel, de koelbox en de verlichting in de nacht zijn de 3 main users. Wij hebben nog nooit zonder stroom gezeten door gewoon op tijd op te laden en zo weinig mogelijk te verbuiken. De koelkast vebruikt nu bijvoorbeeld 1,5 Ampere. Wat echt stroom kost is down koelen als alles nog warm is. Wij nemen daarvoor een diepvries kip. simpel en lekker voor de volgende dag. En als ik al minder oplaad momenten zou willen hebben dan denk ik persoonlijk eerder heel lui aan 1 extra accu dan priegelen met cijfertjes door een andere koelelement te nemen. Natuurlijk kan ik naar ledjes overgaan, zonnecellen pakken, betere koelkast en een zuinigere kachel. Ik neem gewoon geen radar, geen PC, geen naviagatie batterij, geen elektronische kaart, geen magnetron, geen senseo. Veel eenvoudiger. Voor Willy Dehler was dit voldoende, voor ons ook. :laugh:

Ja ik weet ook dat ik onafhankelijker kan zijn met zonneenergie. Die heb ik echter niet en ik voel er momenteel ook weinig voor. Wie weet veranderd dat nog. Daar speelt een aversie tegen draadjes een rol bij want ik snap het echt niet of eigenlijk wil het niet snappen. Als ik erover na moet denken heb ik al een warme rug. Ik ontbeer de basiskennis en voel me zo'n sukkel als ik iets niet onder controle heb ...... Mijn auto moet gewoon starten en ik wil niet weten hoe en waarom. Dat gevoel heb ik ook aan boord over de elektronika en tot op heden ben ik daarmee weg gekomen :woohoo:

Onze koelkast kan dan op het oog wel veel verbuiken maar door hoe wij ermee om gaan is het verbruik denk ik lager dan hoe anderen met een zuinige omgaan. Afgietwater van de eieren voor de koffie / thee, piepers koken in zeewater, macaroni aan de kook brengen dan het gas uit en in de wasbak laten staan om te garen, diepvrieskip in de koeling, of vooraf 5 pakken drank in laten vriezen bij de C1000 om op de bodem te leggen bij een oversteek. Zelfs melk kan je invriezen als je tegen geklonterde eiwitjes kan. :laugh:

Laat dus helder zijn: Wij hebben geen capaciteitsprobleem maar wel bedankt voor het meedenken op dat gebied

Gr Michel

Wat ben ik het hier verschrikkelijk mee eens al ga ik niet zover. Ik hou n.l. niet van diepvries kip. :laugh:
Maar een zonnepaneel heb ik wel. Al 15 jaar met alle voordelen van dien. Maar ja ik heb dan weer wel maar 1 accu. 240 Ah. Wel wat groot voor een startaccu. Daarom doe ik de rest er ook maar op. :laugh:
En verder is elektronica al sinds mijn 10e mijn hobby.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 07:31 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:30 #305787

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
:laugh: :laugh: :laugh:

En dat vraag je mij? Weet ik veel!

De lader is een originele uit 1989. Die kent 3 fasen, Hauptladung, dan fase 2 en als laatste een druppelfase. Naar mijn info is dat voldoende voor de natte accu's en is er geen vierde generatie lader noodzakelijk. Ik ga hemn er vanmiddag eens uit schroeven (met die hitte) om te zien welk merk het is.

Is zo'n 3 trapsrakket de juiste volgens jou?

Wie o wie
- Wat is droogkoken? (ik ken de term, niet het prces)
- Kan ik testen of mijn lader goed is

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:38 #305789

Beauty schreef :
Stapje voor stapje:

Ze belde net van de winkel. De WIlco medewerker zijn eerste oordeel is dat de accu geheel is droog gekookt (geen zuur meer aanwezig). Op de vraag van mij waar dan dat zuur blijft wist de dame niets te melden. Een mogelijke oorzaak kan de lader zijn die ik dus zal moeten laten nakijken / vervangen.

1) Wie kan mij uitleggen wat droogkoken is? ga zelf ook googlen!
Waar blijft dan het zuur? Accu stond in een accubak dus ikke nie snappen.

2) Kan dit inderdaad door de lader komen en moet die dan direct vervangen worden of kan dat gemaakt worden? En hoe kan ik aan de lader zien dat die kapot is?

Gr Michel

Droogkoken komt door verkeerd laden. Te lang doorladen met een te hoge spanning zorgt ervoor dat het water in je accu (H2O) wordt ontleed in waterstof (H2) en zuurstof (O2). Een goede lader draait de laadstroom naar beneden als de spanning van de accu in de buurt van gasdrempel komt (ik heb even niet paraat hoeveel Volt dat is). Als de accu helemaal vol is, moet de lader overgaan in druppelladen of, als hij dat niet kan, moet de lader eraf. Dit geldt voor alle manieren van laden, dus zowel walstroom, via dynamo of van de zon.
Zodra een deel van de platen droog komt te staan, is het risico op kromtrekken groot en gaat de accu snel naar zijn grootje.
Het zou ook kunnen dat de accu vooraf niet goed gevuld is, maar ik zou in dit geval de lader ook verdenken.

Bij een gewone loodzuuraccu kun je het vloeistofniveau controleren en bijvullen met gedestilleerd water. Zogenaamde onderhoudsarme accu's hebben meestal een ventiel waardoor gas kan ontsnappen als de druk te hoog wordt. Die kunnen dus ook droogkoken, je kunt ze alleen niet meer bijvullen.

En op de vraag waar je accuzuur gebleven is: het water is verdwenen, het zuur zit nog in zeer geconcentreerde (droge) vorm onder in je accu...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:44 #305792

Hoi Michel,

Ook wij hadden de laatste jaren te maken met te weinig accucapaciteit terwijl we 2x 88ah aan boord hadden als serviceaccu's. Wij konden bijv. niet de 24 uurs zeilen zonder bij te laden. En dan hadden we de koelkast al uit. Dat klopt natuurlijk niet. Begin van het seizoen konden we nog niet eens 1 dag zeilen zonder dat de accuspanning onder de 11 volt kwam. Afgelopen winter hebben de accu's thuis gestaan aan de druppellader. Wij kwamen erachter dat onze acculader op geen enkel moment boven de 13.8v laadspanning kwam. De acculader was ook maar 15A. Daarmee had deze dus ook niet de minimale 10% laadcapaciteit van de capaciteit van de aanwezige accu's. Ik heb daaruit de conclusie getrokken dat daardoor de accu nooit voller als +/- 80% geladen worden en dus op den duur na 3 jaar al kapot zijn. Wij hebben nu 2 nieuwe accu's gekocht, na veel zoeken konden we 100ah in dezelfde maat als 88ah vinden, en een Ctek acculader 25A. De afgelopen RnH hebben we geen problemen meer gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:47 #305794

Droogkoken komt door te hoge spanning per cel, meer dan 14,4V per 6, dus 2,4V.
Is echter een cel stuk (rustspanning 2V lager) en de acculader zet er nog steeds 14,4 op, dan wordt de spanning per cel dus te hoog (14.4 / 5 = 2.88V) en gassen alle andere cellen leeg.

Het zou dus kunnen zijn dat er een cel is stukgegaan....
Of je acculader is stuk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:54 #305796

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
OK, droogkoken snap ik nu. Thx, water is foetsie en zuur zit er nog in.

Ik bedenk mij verder dat wij 2011 prima gezeild hebben met die nieuwe Wilco accu. Het is dus in die zin geen maandag versie geweest, hij deed het dat jaar prima.

Ik denk dat ik de vraag van "kan ik mijn lader testen" wel kan beantwoorden. Er zal wel geen geforceerde mogelijkheid zijn om dat "even" te doen. je zal wel bijvoorbeeld moeten blijven monitoren of hij bijvoorbeeld vol blijft doorladen ook al is de accu vol.

Dat kan natuurlijk wel een mooie zijn. Zeg ik zet die nieuwe accu op zijn plek. Stel ik laad hem voor een uur 3 tot zijn nog toe vol. Ik haal alles eraf en ik meet over de polen het max voltage van 13,8. Ik weet dan dus dat de accu vol is, toch?

Wat dan als ik alles weer aansluit en dan de lader erop zet? De lader zou dan toch hooguit in de druppelstand moeten schieten toch? Hij mag zeker niet dagen door blijven laden in de stand "hauptladung".

Is dat een werkbare test, doe ik dan iets zinnigs? Als die snel in de druppelfase gaat kan het dus inderdaad zo zijn dat er 1 cel kapot is geweest/gegaan van de accu, en er niets aan de hand is met de lader.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 07:56 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 07:59 #305797

Vrijwel alles is genoemd.

Een paar kleinigheidjes die misschien nog wat nut kunnen hebben.

Let op dat een DC/AC ampere tang (meestal) op nul gesteld moet worden vóór die de kabel omarmt.

Peltier elementen zijn zeer hongerige verbruikers.
In feite is het een gat in de isolatie van de koelkast, waardoor de warmte er uit wordt gepompt.
Moet altijd aanstaan om het spul koel te houden.
Er gaat niets boven een goed geisoleerde compressor.
Een goede isolatie is het belangrijkste!!
Wanneer ik het gelezene juist intrepeteer is het peltier element een heel belangrijke factor in deze.
(mijn , zeer goed geisoleerde, koelKIST heeft een looptijd van net geen 10 %, bij meer dan 40º middagtemperatuur!!
Compressor met extreem grote verdamper.)

Er is nogal wat verschil in laders, dus het volgende hoeft niet noodzakelijk op jouw lader te passen.
Je (wal)lader kontroleren doe je als volgt:
-Open spanning is er vaak niet. Dit omdat de lader eerst wil weten of er een accu aan vast zit. (Minder dan ongeveer 8 volt)Indien nodig eerst even laden met een simpel ding.
-Aansluiten op een lege accu (11,5 volt) doet de spanning oplopen tot, pakweg 12,6 volt bij een stroom van ongeveer 20 a 25 Amp.
-De spanning dient nu langzaam te stijgen tot ongeveer 14 volt, waarna de stroom terugzakt naar enkele amperes.
-Bij 14 volt tijdens laden HOEFT je accu nog lang niet vol te zijn. Bij het bereiken van 14 volt LAADspanning BEGINT de lader met terugregelen.
Afhankelijk van de accu-en de ladercapaciteit , kan het nog vele uren duren voor de accu echt vol is. Een accu die zeer snel vol (of leeg) is, is een teken van defect.
-Wanneer de accu langere tijd op 14 volt staat, zie je belletjes in een vloeistof accu. Dan is hij in feite bezig met droogkoken. Dit mag dus niet te lang duren (en op tijd bijvullen).
Een goede acculader regelt terug naar minder dan 13,8 volt na enige tijd ´geborreld´ te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:03 #305799

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik snap niet waarom een acculader van minder als 10 % van de capaciteit niet goed zou zijn. langzaam laden is doorgaans beter voor een accu als snel laden.

het enige wat ik me technisch kan bedenken is dat het slaat op de tijd die nodig is om de accu te laden, maar als een acculader defect raakt omdat hij te lang aan staat is het gewoon een bral. zelfs van een rotte accu mag de lader geen schade ondervinden als deze degelijk gebouwd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:07 #305801

hypervisor schreef :
ik snap niet waarom een acculader van minder als 10 % van de capaciteit niet goed zou zijn. langzaam laden is doorgaans beter voor een accu als snel laden.

het enige wat ik me technisch kan bedenken is dat het slaat op de tijd die nodig is om de accu te laden, maar als een acculader defect raakt omdat hij te lang aan staat is het gewoon een bral. zelfs van een rotte accu mag de lader geen schade ondervinden als deze degelijk gebouwd is.

Probleem is meestal ook niet de maximale stroom, maar de maximale spanning die niet gehaald wordt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:07 #305802

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als een accu kookt is die dan ook extreem warm of is het alleen maar een proces van belletjes dat ze het zo noemen. Anders gezegd, als ik elk uur voor zeg langere tijd de accu aanvoel en hij blijft "normaal"" , kan ik dan zeggen dat die niet kookt?

Als ik een warme accu krijg en als dat dan niet mag dan weet ik zeker dat de lader eruit moet. Andersom ook, als koken warmte betekent en ik die niet voel dan kkokt de accu niet en is de lader op dat punt ok!

Gr Michel
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 08:09 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:14 #305803

In het kader van beter goed gekopieerd dan zelf slecht geformuleerd:

Wat zijn de gevolgen als de laadstroom te klein is? +

Er wordt vaak gedacht dat elke lader de accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:27 #305805

sja, het lijkt er toch heel erg op dat de accu te ver ontladen is, doordat er bijv een lampje aan is gebleven gedurende de winter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:32 #305807

Beauty schreef :
Als een accu kookt is die dan ook extreem warm of is het alleen maar een proces van belletjes dat ze het zo noemen. Anders gezegd, als ik elk uur voor zeg langere tijd de accu aanvoel en hij blijft "normaal"" , kan ik dan zeggen dat die niet kookt?

Als ik een warme accu krijg en als dat dan niet mag dan weet ik zeker dat de lader eruit moet. Andersom ook, als koken warmte betekent en ik die niet voel dan kkokt de accu niet en is de lader op dat punt ok!

Gr Michel

Als een accu warm wordt, dan komt dat omdat de interne weerstand te klein is geworden, omdat er een of meer cellen kapot zijn (kortsluiting tussen de platen). Het accuzuur kan dan in extreme gevallen gaan letterlijk gaan koken.
Het gassen van een accu heeft niets met warmte te maken, maar is een chemische reactie (de splitsing van water). In principe is dat onvermijdelijk als je de accu helemaal vol wilt hebben, het moet alleen binnen de perken gehouden worden om te voorkomen dat de platen droog komen te staan. Een natte accu zul je dan ook af en toe bij moeten vullen.

Het probleem hoeft niet van je lader te komen. Het is best mogelijk dat er een of meer cellen kapot zijn gegaan door te diepe ontlading, waarna de accu extreem gaat staan gassen tijdens het opladen (zie de post van een andere ZF-er hierboven) en daardoor droog is gekookt.

Als de lader zegt dat hij de druppelfase heeft bereikt, de laadstroom is afgenomen tot hooguit enkele A's en de spanning tot rond de 13,8 V, dan werkt de lader gewoon.
Hoe zit het met laden op de dynamo? Wordt de lichtaccu daar ook mee geladen en werkt de laadregelaar daarvan ook goed?

Langzaam maar zeker wordt het mysterie ontrafeld...

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:38 #305809

roozeboos schreef :
sja, het lijkt er toch heel erg op dat de accu te ver ontladen is, doordat er bijv een lampje aan is gebleven gedurende de winter.

Daar hoef je geen lampje voor aan te laten. De zelfontlading van een traditionele natte loodzuuraccu kan tot 15% per maand bedragen. Na een maand of drie kom je dan al aardig in de buurt van de maximale ontlading (50%).
Zelfontlading verschilt per accutype, evenals de mate waarin een accu ontladen mag worden zonder daar schade van op te lopen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 08:45 #305811

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Droogkoken van een accu is het proberen verder op te laden dan de capaciteit van de accu. Als je bij een volle accu door middel van het verhogen van de laadspanning toch nog probeert er lading bij te krijgen zet de accu deze energie om in het ontleden van het water deel van het zuur. Accu zuur is zwavel zuur. Dit is een gas wat opgelost wordt in water. Het water kun je dus door middel van electrolise doen overgaan in waterstof en zuurstof. Het aanwezige zwavel zuur gas zal dan ook de benen nemen.
Zover theorie.
Nu hoe komt het. Een "gewone" lader, dus een zonder getrapte laad curve zal moeten laden met 13,8 volt. Dit is bij een natte lood - zuur accu. Dit wordt ook wel de druppel lading genoemd. Deze spanning mag lange tijd (dagen-weken) op de accu staan zonder dat hij daarvan stuk gaat. Alle spanning die hoger is dan die 13,8 mag slechts beperkt worden toegepast zolang de accu nog niet vol is.
Nu is het zo dat accu's nogal af kunnen wijken van het klassieke model. De fabrikant van de accu dient dan aan te geven hoe hoog de verschillende laadspanningen mogen zijn en hoe lang deze toegepast mogen worden.
Te doen lijkt me deze gegevens van jou accu boven water te krijgen. En als tweede controleren of je wal stroom lader de juiste spanningen geeft. c.q. het juiste laadprogramma geeft. Meestal is dit in te stellen. Een standaard dynamo geeft als daar niets aan veranderd is 13,8 volt. Wat in jou geval ook zo lijkt te zijn. Eventueel controleren of bij werk toerental die 13,8 niet als nog hoger wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 09:05 #305818

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ok, geen makkelijke oplossing om te zien of een lader stuk is:

- Een accu kan dus koken ook zonder (extreem) warm te zijn;
- En accu kan door een te hoge laadspanning stuk gaan;
- Een accu kan uiteindelijk ook door een te lage laadstroom stuk gaan
- Een accu kan stuk gaan door 1 kapotte cel
- Etc etc

Wat wel vast staat is dat:
- Een aangesloten accu op een bepaald moment, indien die goed functineert, een keer vol raakt;
- Dat indien de I/U lader juist werkt (ik heb er zo eentje) hij op een bepaald moment van de Hauptladung af gaat;

Het enige wat ik qua walstroom nu kan zeggen is dus dat als die NOOIT van de Hauptladung af gaat dat de lader per definitie stuk is. Tenminste, aangenomen dat deze accu wel goed is.

We gaan eerst maar eens installeren, laden en meten.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 09:56 #305830

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Michel, al dat gedonder had je nou niet met een zonnepaneel en om dat aan te sluiten op de accu hoef je niets anders dan een stuk snoer, regelaar en een schroevendraaier te gebruiken en een kabeltje in een kroonsteentje vast te zetten. Dat werkt gewoon naast je laden van de motor. Niets omzetten of uitschakelen.

Maar ja, als je zoiets niet wilt houdt het op.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl