Beauty schreef :
Als een accu kookt is die dan ook extreem warm of is het alleen maar een proces van belletjes dat ze het zo noemen. Anders gezegd, als ik elk uur voor zeg langere tijd de accu aanvoel en hij blijft "normaal"" , kan ik dan zeggen dat die niet kookt?
Als ik een warme accu krijg en als dat dan niet mag dan weet ik zeker dat de lader eruit moet. Andersom ook, als koken warmte betekent en ik die niet voel dan kkokt de accu niet en is de lader op dat punt ok!
Gr Michel
Als een accu warm wordt, dan komt dat omdat de interne weerstand te klein is geworden, omdat er een of meer cellen kapot zijn (kortsluiting tussen de platen). Het accuzuur kan dan in extreme gevallen gaan letterlijk gaan koken.
Het gassen van een accu heeft niets met warmte te maken, maar is een chemische reactie (de splitsing van water). In principe is dat onvermijdelijk als je de accu helemaal vol wilt hebben, het moet alleen binnen de perken gehouden worden om te voorkomen dat de platen droog komen te staan. Een natte accu zul je dan ook af en toe bij moeten vullen.
Het probleem hoeft niet van je lader te komen. Het is best mogelijk dat er een of meer cellen kapot zijn gegaan door te diepe ontlading, waarna de accu extreem gaat staan gassen tijdens het opladen (zie de post van een andere ZF-er hierboven) en daardoor droog is gekookt.
Als de lader zegt dat hij de druppelfase heeft bereikt, de laadstroom is afgenomen tot hooguit enkele A's en de spanning tot rond de 13,8 V, dan werkt de lader gewoon.
Hoe zit het met laden op de dynamo? Wordt de lichtaccu daar ook mee geladen en werkt de laadregelaar daarvan ook goed?
Langzaam maar zeker wordt het mysterie ontrafeld...
Bart