Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:56 #306089

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ proost

Excuus, zo breed was mijn horizon inderdaad even niet. Ik vaar in vergelijking met anderen vrij basic vond ikzelf maar ik had even niet gedacht aan volledig zelf supporting.

Voor de vuist weg, wat is jou verbruik gemiddeld per dag dan en hoe groot is je accubank als ik het zo mag vragen?

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 06:59 #306090

@Michel Ik ben heel eigenwijs en ga toch nog een keer zeuren over je koelkast en het al of niet hebben van een capaciteitsprobleem. Voor de laatste keer,ok? ;)

Toen je boot uit de winterstalling kwam, heb je de accu toen eerst opgeladen voor dat je ging varen? Stel dat dit niet zo is en de accu was voor laten we zeggen tot 70% ontladen. Een 85 Ah accu heeft dan nog 59,5 Ah over. Ervan uitgaande dat het geen deep cycle accu is, kun je die tot max 50% ontladen. Effectief heb je dan nog 59,5 - 42,5 = 17 Ah over.
Stel je koelkast trekt 2 A en je radio nog eens 1 A (je zegt dat je 'm hard aan had staan?). Die 17 Ah is dan in krap 6 uurtjes op. Geen idee hoe lang je van winterstalling naar box hebt gevaren, maar grote kans dat de accu bij aankomst niet heel erg vol meer was.
Verder maak je volgens mij de denkfout dat een Peltier koelkast minder hard hoeft te werken (en dus minder stroom trekt) als je er koude dingen in stopt. Een Peltier-element is een soort van warmtepomp die altijd aan staat en dus permanent stroom trekt. De meeste koelkasten en -boxen van dit type kunnen tot 20 graden verschil koelen (buiten naar binnen). Als de binnenkant al koud is (diepvrieskip), gaat dat uiteraard een stuk sneller, maar niet met minder stroom.

@beewee
Ik heb een Ctek lader die tot 7A kan leveren en dat doet ie ook netjes. Maar wel alleen in de bulkfase, daarna wordt de laadstroom minder en dat hoort ook zo. Het hangt er dus wel vanaf waar je de laadstroom meet. Domweg de maximale laadstroom in een accu pompen totdat ie vol is, is vragen om moeilijkheden.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 07:09 #306094

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Michel, je hebt voor mij gelijk. Het zou vreemd zijn als het niet aan de acculader ligt. Een goede lader er aan en gaan met die boot. :cheer:

Mijn "bank" bestaat uit 3 accu's van 70 Ah. 1 voor start en 2 voor verbruik. Stroomvoorziening uit 1 vast overloopbaar paneel van 36W en 1 los paneel van 48W, te plaatsen aan de railing of achterop, naar gelang de vaart of ligging van de boot is. Dit is voor ons voldoende om de koelkast aan te houden gedurende de zomervakantie en in het voor- en najaar tijdens de weekenden ook de Webasto gedurende de avond en nacht aan te hebben. Dit naast de keren dat de accu's ook via de motor geladen worden is genoeg. De navigatie instrumenten nemen zo weinig dat het te verwaarlozen is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 07:12 #306096

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
+ 1

Mijn nieuwe accu was ook binnen t half jaar overleden terwijl ik wel een nieuwe lader had.
Ding bleek dus defect, gaf geen druppellading maar bleef boosten, maar op display gaf hij niets bijzonders aan.....

Ding vervangen en tegelijkertijd scoorde ik via ZF een paneel plus lader.
laatste zorgt nu voor mn boordaccu, bij te weinig actie hang ik de Duitse landvast met de omgeruilde lader eraan...
Startaccu ook nieuw en krijgt enkel stroom van de altenator en wordt ook enkel gebruikt voor starten
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 07:12 #306097

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Bart,

bedankt voor het wijzen op die denkfout, dat dacht ik inderdaad. Er zit overigens wel een thermostaat (draaiknop) op die ik de laatste dagen op half had gezet. Daarnaast heeft het element in de box ook nog een turboknop die nu even niet gebruikt is. Ik neem aan dat het draaien van die knop en de turboknop wel effect heeft op het verbruik? Althans op mijn meters wel of doe ik dan wat verkeerd.

Nu vraag je me verder niets aangaande capaciteit dus blijf vooral door gaan. Dit is zoeken naar de oorzaak, THX. Ik heb hier ook over nagedacht en onder normale omstandigheden werken wij zeg 3 dagen aan de boot in de loods. Ouwehoeren met de jongens daar en een beetje gezelligheid. Dan is het standaard dat als ik aankom en het stof weg blaas de spulletjes klaar gezet worden en de wallader wordt aangesloten.

Dit jaar heb ik de boot laten onderhouden en weet ik niet zeker meer of ik de walstroom heb zien hangen. Ik ben er dus wel geweest maar ik heb het niet zelf gedaan. Dat is dus een groot vraagteken.

Wat mijn vraag dan aan jou is, stel dat die walstroom er niet in heeft gezeten, hoe kan dat feit er dan voor gezorgd hebben dat de accu na bijna 3 maandend droog staat? Het is grofweg 2-3 uur varen van winterstalling naar de ligplaats.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 07:35 #306103

Beauty schreef :
@ Bart,

bedankt voor het wijzen op die denkfout, dat dacht ik inderdaad. Er zit overigens wel een thermostaat (draaiknop) op die ik de laatste dagen op half had gezet. Daarnaast heeft het element in de box ook nog een turboknop die nu even niet gebruikt is. Ik neem aan dat het draaien van die knop en de turboknop wel effect heeft op het verbruik? Althans op mijn meters wel of doe ik dan wat verkeerd.

Nu vraag je me verder niets aangaande capaciteit dus blijf vooral door gaan. Dit is zoeken naar de oorzaak, THX. Ik heb hier ook over nagedacht en onder normale omstandigheden werken wij zeg 3 dagen aan de boot in de loods. Ouwehoeren met de jongens daar en een beetje gezelligheid. Dan is het standaard dat als ik aankom en het stof weg blaas de spulletjes klaar gezet worden en de wallader wordt aangesloten.

Dit jaar heb ik de boot laten onderhouden en weet ik niet zeker meer of ik de walstroom heb zien hangen. Ik ben er dus wel geweest maar ik heb het niet zelf gedaan. Dat is dus een groot vraagteken.

Wat mijn vraag dan aan jou is, stel dat die walstroom er niet in heeft gezeten, hoe kan dat feit er dan voor gezorgd hebben dat de accu na bijna 3 maandend droog staat? Het is grofweg 2-3 uur varen van winterstalling naar de ligplaats.

Gr Michel

Heb je die 2-3 uur op de motor gedaan?
Stel dat je accu op de een of andere manier al kapot was, dan kan het droogkoken toen al zijn begonnen. Dat je daar niks van merkt is logisch: koelkast, radio, etc. draaien dan op de stroom die de dynamo levert. De drie maanden daarna op de walstroom hebben dan de rest gedaan.

Ik weet niet wat je koelbox precies doet als hij de ingestelde temperatuur bereikt. Misschien gaat het Peltier-element dan wel op een laag pitje. Blijft de ventilator wel draaien of stopt die ook als de box op temperatuur is? Wat ik lees is dat dit soorten koelboxen niet heel erg efficient zijn. Ik kom waarden tegen van 5,5 Ampere bij 12 V. Da's misschien niet continu, maar wel zo lang de box probeert de ingestelde temp te bereiken. Kan uren duren.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 07:48 #306109

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zal niet vervallen in het vervuilen van mijn eigen topic maar ik weet dat ik de minst economische manier van koelen heb. Ook weet ik dat hij niet zelf uit gaat, de fan blijft draaien. Alleen sneller of minder snel afhankelijk van hoe ik de draaiknop zet. De stand turbo geeft direct een aanslag op mijn conditie meter van de accu op het dashboard, dat heeft dus direct effect. Ik vermoed daarmee de draaiknop ook.

Ja, die 2 -3 uur zijn op de motor, Westeinder over, brug wachten en dan naar de Braassem. Met een paar keer heen en weer varen onder de kraan voor de mast haal ik die 2 tot 3 uur makkelijk.

Laat ik nu een stelling neerzetten. Niet omdat die op zeker waar is maar omdat, als die wel waar is, het dan voor mij een stuk makkelijk wordt om te begrijpen;

Stelling:
Een accu kan NOOIT gaan koken door het leegtrekken ervan. Als een accu kookt is dat altijd omdat er teveel geladen wordt. (Eigenlijk dus 2 stellingen sorry)

Ik ga best met je mee dat in de winter de accu voor een deel is leeggelopen, ook kan het zijn dat het verbruik op de te water laten dag meer is geweest dan wat er geladen is op de motor. Dan is de conclusie dat ik de accu mogelijk (te) diep ontladen heb. En dan? Dan zitten we met een te diep ontladen accu die mogelijk onherstelbaar beschadigd is. Dan zou een lader die niet kapot is er toch voor moeten zorgen dat die accu niet verder gaat staan koken?

Dus al zou de accu mogelijk al beschadigd zijn geweest, een goed werkende lader had het niet zover mogen brengen dat de zaak droog komt te staan.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:01 #306114

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een half lege accu (half met zuur, half met zure lucht) zal misschien wel eerder koken dan een goedgevulde: hij is sneller warm, en omdat de spanning niet lekker oploopt blijft de lader denken dat die accu niet vol is en gooit hij er nog een Ampje extra tegenaan!

Ik had ongeveer hetzelfde een paar weken geleden, met het verschil dat die accu 11 jaar oud was: leeggekookt, en de lader maar werken. De accu was zeker boven de 50 graden, ik kon m maar net vasthouden. (de lader staat alle dagen 365*24 aan, behalve als we heel even uit de box zijn ;-) )

De andere 2 accu's, identiek en even oud, vertonen geen spoor van slijtage.
Alle 3 hangen ze altijd aan de walstroomlader (een moderne Mastervolt) en alle drie zitten ze aan de dynamo en krijgen dan 14,4V voor hun kiezen (geen intelligente lader op de dynamo).
Ze zijn ook alle drie in gebruik als huisaccu (via cytrix-achtig relais) dus er hangen altijd verbruikers aan, zeker als er ook geladen wordt.

Het énige verschil is dat op de 2 andere (nu nog heel) de temperatuursensor van de lader zit geplakt. De nu overleden accu (al na 11 jaar ;-) ) werd dus niet temperatuur-afhankelijk geladen. Misschien maakt dat nét het verschil.....

Michel, niet meer over piekeren, oude lader eruit, lekker verse accu erin en klaar is Beauty! En dan wel nog even alle laadspanningen meten!

groet
thomas
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 08:02 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:31 #306124

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
@ capo: die tempsensor zal niet (alleen) het verschil zijn. Ik denk eerder dat het verschil in levensduur komt omdat de mastervolt vooral kijkt naar vulling van de lichtaccu's.

De start-accu is na een dag zeilen nog tot de nok gevuld maar de andere accu's zullen wat meer leeg zijn. De lader laadt door tot de lichtaccu's zijn gevuld waardoor de volle startaccu wat langer de hogere spanning voor zijn kiezen krijgt en een beetje gaat borrelen. Op zich kan dat wel een tijdje maar na 11 jaar is dan de koek toch een keer op.

1 accu lader optimaliseren voor twee totaal verschillend gebruikte accubanken kan nu eenmaal moeilijk, zeker met domme scheiders zoals een cytrix. Soms gaat het wel aardig met aparte aanlsuitingen met kleinere stromen. Daarom heb ik een tweede lader voor de startaccu (een kleine c-tek achtige) en is de grotere Victron puur alleen voor de lichtaccu bank. Wie weet gaat de start accu nu nog wat langer mee :P
In mijn auto zit dezelfde merkloze accu van 4 tientjes al een jaar of 8 zonder lader en ook die gebruik ik soms maanden niet.

@ beauty:
Bij mijn toch niet al te jonge Victron kan ik de spanningen (float, absorbsion) instellen en geeft de lader netjes aan waneer welke stage wordt bereikt. Is hier niet nog naar te kijken voor je deze bij het grofvuil gooit? Tis toch weer een paar honder euro zo'n lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:44 #306126

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schreef :
De start-accu is na een dag zeilen nog tot de nok gevuld

het relais tussen de startaccu enerzijds en de 2 lichtaccu's anderzijds houdt ze alle 3 gekoppeld totdat de startaccu op 60% lading zit (adhv de spanning).
Dus de startaccu is zeker niet tot de nok gevuld. De meeste zeildagen wordt hij na een tijdje afgekoppeld van de andere 2 (te zien aan een groene led die dan uit gaat).

Dat de Mastervolt 2e uitgang (slave voor de startaccu) anders zou werken zie ik niet terug in de documentatie.

"
De IVO Smart 12/35-3, 12/50-3 en 24/15-3 zijn temperatuurgecompenseerde acculaders voor het laden en op spanning houden van loodaccu’s en het voeden van de op de accu aangesloten gebruikers, in vast opgestelde installaties. Alle modellen zijn voorzien van twee hoofduitgangen (2 en 3) en een extra ‘Slave’-uitgang (5) die de mogelijkheid biedt voor de onderhoudslading van een kleine extra accuset met dezelfde nominale spanning, zoals een startaccu. De maximale laadstroom van deze ‘Slave’-uitgang bedraagt 3 Ampère, welke ten laste gaat van de laadstroom van de hoofduitgang. De spanningsverliezen over de aansluitkabels worden automatisch gecompenseerd.
"

ik zie geen ander verschil dan de temp sensor....

anyway, 11 jaar, geen probleem!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:48 #306129

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Michel,

Het is toch eenvoudig.
Meet en weet.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:52 #306131

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ philip

Mijn lader heeft 3 lampjes

groen: Fase 1 Hauptladung
geel: Fase 2 iets van onderhoud stand
rood: defect

Voor de rest is er niets in te stellen aan onder, achter of bovenkant. De nieuwe is niet zo duur. Valt mee, via via < 100 € inkoop dus daarom, ik twijfel geen moment en bouw hem uit en de nieuwe erin.

Nu nog op zoek naar een nieuwe startaccu want die nieuwe 70Ah was te hoog (grrrr). Mag maximaal 20 cm hoog zijn en deze was 23.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:58 #306136

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
een accu voor je boot is de hoogte 19 cm en een gangbare maat voor een accu.
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 08:58 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 08:59 #306137

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Dehler

Ik blijf meten maar waar ik de lader van verdenk viel tot op heden niet te meten. Namelijk doet de druppelstand het van die lader het niet meer doet.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 09:08 #306144

Beauty schreef :
Laat ik nu een stelling neerzetten. Niet omdat die op zeker waar is maar omdat, als die wel waar is, het dan voor mij een stuk makkelijk wordt om te begrijpen;

Stelling:
Een accu kan NOOIT gaan koken door het leegtrekken ervan. Als een accu kookt is dat altijd omdat er teveel geladen wordt. (Eigenlijk dus 2 stellingen sorry)

[..]

Dus al zou de accu mogelijk al beschadigd zijn geweest, een goed werkende lader had het niet zover mogen brengen dat de zaak droog komt te staan.

Gr Michel

Michel,

Thomas heeft het antwoord al min of meer gegeven, maar je stelling klopt wat mij betreft niet. Het droogkoken gebeurt wel altijd tijdens het laden, maar kan verschillende oorzaken hebben.

"Droogkoken" gebeurt door te laden met te veel stroom en/of spanning. Dat kan door een defecte lader komen, maar het kan ook dat een of meer cellen al kapot zijn, en dus kortgesloten. De laadspanning komt dan over de overgebleven cellen te staan, die dan extreem gaan staan gassen waardoor de platen ook droog komen te staan.
De kortgesloten cellen zorgen ook nog eens voor verminderde weerstand in de accu, waardoor de stroom toeneemt en de boel erg warm wordt. Dat bevordert het droogkoken ook nog eens.

Het kan dus komen door òf een defecte lader òf een defecte accu (die dan meestal te ver ontladen is).

Ook je laatste zin klopt niet. Is een accu beschadigd, dan probeert de (goed werkende) lader toch de accu vol te krijgen, met droogkoken tot gevolg. Een lader biedt daar dus geen bescherming tegen, uitgezonderd misschien de types met een temperatuursensor?

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 09:10 #306145

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Beauty schreef :
@ philip
Voor de rest is er niets in te stellen aan onder, achter of bovenkant.
Bij mij moet ik ook de kap er af schroeven voor ik bij de instelschroefjes kom. Maar goed, de keuze voor een nieuwe is al gemaakt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 09:30 #306151

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ philip, hij gaat eruit dus ik zal je laten weten of iets te stellen geweest zou zijn. OK, de lader op zich had het niet kunnen voorkomen, dan weet ik dat.

verder

Koken heeft dus wel altijd een overdaad aan stroom of spanning nodig bezien vanuit de accu. Ook al geeft de lader niet teveel, voor de accu kan het wel teveel zijn. De accu moet dus te veel ontvangen voordat die gaat koken. Ik denk dat ik hem snap.

Als 5 cellen stuk zijn bij een 12 v accu gaat de accu al koken bij een laadspanning van bijvoorbeeld 5 volt. Als er 1 cel stuk is is een laadspanning van 14,4 volt nog steeds teveel.
Bij een goed werkende accu maar wel een blijvende constante laadstroom van 14,4 volt is die uiteindelijk voor de accu ook teveel. In het laatste voorbeeld ligt het aan de lader, in de eerste voorbeelden aan de accu.

Heb ik hem zo beter?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 09:35 #306153

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
komt in de buurt ;-)

de lader 'voelt' de hele tijd hoeveel spanning (volt) de accu al kan leveren.
Dat gaat meestal via een extra draad.
En zolang de lader vindt dat de accu nog geen 12,6V of daaromtrent kan leveren besluit die lader dat het nog niet klaar is, en gooit er nog een tijdje extra tegenaan. Als de accu echt een cel mist (en dus maar 10,5V kan leveren) besluit de lader dat er BULK geladen moet worden.
En daar gaat hij mee door, want die 12,6V komt nooit uit een 5-cels accu.

Resultaat: blijvende bulklading, hete accu door de doorgaande amperes, kokend zuur, onsnappend gas, nog meer schade aan de platen, etc etc.
Een vicieuze cirkel, die een accu zelfs kan laten ontploffen (het is knalgas, tenslotte).

groet
t
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 09:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 09:36 #306154

Beauty schreef :
@ philip, hij gaat eruit dus ik zal je laten weten of iets te stellen geweest zou zijn. OK, de lader op zich had het niet kunnen voorkomen, dan weet ik dat.

verder

Koken heeft dus wel altijd een overdaad aan stroom of spanning nodig bezien vanuit de accu. Ook al geeft de lader niet teveel, voor de accu kan het wel teveel zijn. De accu moet dus te veel ontvangen voordat die gaat koken. Ik denk dat ik hem snap.

Als 5 cellen stuk zijn bij een 12 v accu gaat de accu al koken bij een laadspanning van bijvoorbeeld 5 volt. Als er 1 cel stuk is is een laadspanning van 14,4 volt nog steeds teveel.
Bij een goed werkende accu maar wel een blijvende constante laadstroom van 14,4 volt is die uiteindelijk voor de accu ook teveel. In het laatste voorbeeld ligt het aan de lader, in de eerste voorbeelden aan de accu.

Heb ik hem zo beter?

Gr Michel

Helemaal!
(klein electrotechneutisch detail: 14,4 V is een spanning, geen stroom. Maar voor het verdere begrip niet heel belangrijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 02 aug 2012 10:22 #306168

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ondanks mijn wellicht afwijkende leerstijl begin ik het te begrijpen.

Zo kan je leuke situaties bedenken dat zelfs met een lader die stuk is en slechts 9 volt geeft je toch een 12 v accu kan laten koken als daar maar genoeg cellen van stuk zijn.

Ik zal de volgende stappen en bevindingen hier weer posten. Ik denk dat vandaag de lader er al uit gaat.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 03 aug 2012 04:20 #306302

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Philip,

Hij is eruit en we hebben de kap eraf. En met we bedoel ik mijzelf die 10 keer meer weet dan 3 dagen terug en mijn buddy die zijn werk er van heeft gemaakt. Met wat wij kunnen zien in deze lader is er niets in te stellen.

Wat we wel tegen kwamen was een zekering, je weet wel zo'n doorzichtig buisje ..... ????? Het vreemde is dat je die er nooit uit had kunnen halen als niet de gehele lader uitgebouwd was. Achteraf kom ik tot de conclusie dat je wel had kunnen zien (aan de buitenkant) dat er iets zat maar ik had de zekering er nooit uit gekregen. Die gaat er met een soort bajonet systeem in en uit maar ik kon er normaal nooit bij.

Na een korte test was het piep op het test aparatus en de zekering was niet kapot. Een hele luligge manier van inbouwen overigens want de lader was er heel moeilijk uit te krijgen. Dat terzijde.

Ik schat dat dit ding een kilo of 8 weegt met maten +/- 30 x 20 x 15 cm. Toen ik vernam wat de maten en het gewicht van de nieuwe lader gaan worden dan zie je wat er in de laatste 3 decenia veranderd is.

Vandaag even een dubbel opbouw stopcontact kopen en de lader ophalen met wat snoeren etc en morgen inbouwen maar. Ik verwacht met een urutje klaar te zijn.

Wordt vervolgd.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 03 aug 2012 04:41 #306306

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Neem je een lader die je op verschillende laadspanningen kunt zetten?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 03 aug 2012 04:53 #306308

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Yep, sterker nog (maar dat wordt een ander topic na mijn vakantie), ik heb besloten om na mijn vakantie een separate accu in te bouwen voor de koeling met ook weer een eigen lader. Ik heb dus straks 2 los van elkaar werkende 85 Ah service accu's met ieder een eigen lichtere lader dan ik had (18 Ah).

Eerst deze inbouwen en op vakantie!

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 04:26 #306510

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Helpers, de story gaat verder:

Vraag 1)
Wat kan de reden zijn dat de Dehler werf de uitgang van de oorspronkelijke lader (2 polig) niet direct naar de accu brengt maar naar het paneel waar alle draadjes naar toe gaan. Vandaar loopt er dus een draad wel naar de accu (en terug natuurlij) maar waarom op deze manier?

Ik schrok gisteren wel en ben nog niet helemaal gerust. Ik heb de lader eruit gekregen en ben van boord gegaan. Knutselen aan de lader etc heb ik gedaan met het elektra systeem dood, alles uit dus. Kwam ik gisteren avnd aan boord ging er niets meer aan. Geen enkel voljte nergens. Accu was nog wel vol.

Heb ik weer, moet wel een zekering of iets zijn zou je zeggen dus zorgen maak ik me niet maar schrikken deed ik wel.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 04 aug 2012 04:48 #306511

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Michel, ben je er zeker van dat jouw omschrijving idd orgineel is??
Hoe dik ik dan de kabel die van lader naar paneel en die van paneel naar accu gaat??

Kan me maar 1 ding voorstellen en dat is dat je op 1 of andere manier je paneel totaal stroomloos maakt door een dan daarvoor bestemde schakelaar op t paneel, maar de zin ontgaat me.
Of bedoel je nu dat de walstroomlader eerst aan t paneel gekoppeld zit en daarna aan de accu??
Dan zouden dus eerst de gebruikers de omgevormde walstroom opnemen en de reststroom via paneel naar accu gaan om op te laden, IMHO niet logisch.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl