Wellicht komt het omdat de lader direct op het schakelpaneel staat maar we hebben weer meer gegevens.
Met de ijskast de gehele nacht op
Turbo heeft de lader bij mijn afscheid gisteren als bij aankomst vandaag steeds in de druppelfase gestaan. Het lijkt erop dat doordat de lader direct op de schakelkast is aangesloten en niet eerst op de accu, dat het verbruik van de ijskast ten koste gaat van het Amperage dat naar de accu kan.
In ieder geval geeft deze lader in deze stand:
- In de Bulk fase 14,8
- In de 2e fase die max 3 uur duurt 14,4 - 14,8 volt
- In de floatfase 13,8 volt
13,8 in de druppelfase klinkt mij heerlijk in de oren. En dat terwijl de ijskast vol vermogen staat te trekken.
Met de ijskast geheel uit (en alle overige verbruikers zijn al uit) staat er op de polen van de accu nu 13,72 volt. Dit dus met de lader in Float (druppelfase).
Met de koeling aan 13,56 volt op de polen en de koeling op Turbo nog steeds 13,30 volt. Eerst schrok ik omdat ik 13,8 meette op de lader en maar 13,30 op de accu. Waar komt dat verlies nu weer vandaan?
Mijn vrouw was er ook en ik kan je zeggen, die wist in de eerste les op de zeevaartschool (daar kennen we elkaar van) nog niet het verschil tussen 2 takt en 4 takt. Het eerste wat ze zei toen ik wat mompelde over lekspanning was "De ijskast staat vol aan, kan dat uitmaken?".
En dat met zo'n toontje ....... dat weet toch iedereen ....
Al met al dus weer een vruchtbare dag, ik ben tevreden, de lader werkt en waar ik heel verrast over ben is dat de lader dus constant in de 13,80 modus blijft (float fase) ook al staan er zware gebruikers aan.
Gr Michel