Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Nog meer stroom, check lader en dynamo 30 juli 2012 18:28 #305356

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Goeden avond helpers,

Er is reeds een ander topic over de aanschaf van een andere accu maar alleen vervangen is niet de oplossing. Ik moet uitvinden of er met het boord systeem iets mis is.

Hoe kom ik erachter of mijn lader nog goed is en of de dynamo nog goed is? Dat is stap 1, ik kom daarna vanzelf terug, wees niet bang, dat ben ik al!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 30 juli 2012 18:35 #305361

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Meten! Wat is de spanning als de motor loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 30 juli 2012 18:47 #305370

je hebt een aparte startaccu neem ik aan? dan de voltmeter op de startaccu zetten en kijken of de spanning oploopt als de motor loopt.
dan het circuit volgen naar je serviceaccu.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 03:55 #305419

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De serviceaccu is overleden zoals bekend dus we moesten het met 1 accu doen. Situatie is als volgt.

We hebben een 55 aH dyname en een originele lader merk onbekend (kom ik nog wel achter). We hadden een 85Ah service accu en een 55 Ah startaccu.

Dynamo:
Op de pruttel (Yanmar 2GM20) laat de dynamo naar mijn weten tegelijk de startaccu en de serviceaccu samen op. De laadstroom is maximaal 55 Ah maar die haal je bijna nooit is mij verteld. Wij kwamen niet verder dan 3 Ah op de plek waar de startaccu hoort. Dat gaf mij het onbehageleijke gevoel dat de laadstroom te laag is maar ik weet niet of dat ook zo is. Er wordt dus geladen maar mijn vraag is hoe veel zou er geladen moeten worden? Hoe kom ik daar achter

Lader:
Idem, zetten we de startaccu op de plek van de RIP accu en we zetten de lader aan (Lader geeft geen laadstroom naar de startaccu) dan komt er maximaal 7 Ah binnen maar meestal rond de 4Ah. Wederom, deze accu was goed vol maar het laadapparatus stond op standje "hauptladung". Er wordt dus geladen maar wederom de vraag, hoe weet ik of de waardes genoeg zijn?
Met de voltmeter hebben we ook gemeten tijdens het laden en zonder laden. Zonder laden bijna 13 volt (iets minder met ijskast aan) en met laden bijna 14 volt, op de plek dus van de serviceaccu maar het was de startaccu.

Ik weet dus dat er geladen wordt maar kan een lader ook een beetje stuk zijn? En hoeveel moet een dynamo nu doorgeven?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 04:10 #305423

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Tenzij je de lading toestand van de accu kent, zegt het aantal ampères weinig. Immers in een volle accu gaat niet meer stroom, hij is immers al vol. Als de accu RIP is dan kan je al helemaal niet zeggen wat voor stroom er in zal gaan. Sommige overleden accus nemen veel stroom andere juist nagenoeg niets. Wat van belang is het aantal volts. Bij een lopende motor of aangesloten walstroom lader moet er op de polen van de accu MINSTENS 13,8 volt staan. Dit is met een simpele regelaar of acculader. Wil je een hoger rendement van je dynamo of lader zul je naar een meer trap regelaar/lader moeten gaan.
Resumerend denk ik dat de 14 volt die je meet geen aanleiding tot verdenking van het laad systeem. Behalve dat misschien een up grade naar een multi trap regelaar te overwegen is. Of als je een agm accu uit het betere segment koopt moet je ook iets doen. Deze accu's hebben doorgaans 14,7 volt laadspanning nodig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 04:56 #305429

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Zijn de start- en de service-accu wel gescheiden door een schakelaar, diode of iets dergelijks of hangt alles direct aan elkaar?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:03 #305432

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Stan:
Start en service accu staan geheel los van elkaar. Als ik de ene leegtrek slaapt de ander lekker verder. De service accu wordt geladen door de lader en de dyname de startaccu alleen door de dynamo.

#3Noreen
OK, dus hoe lager de laadstatus van de accu hoe hoger de laad stroom. Dat kan inderdaad verklaren waarom er met een draaiende motor zo weinig geladen werd want die accu is nagenoeg vol.

Je zegt minimaal 13,8 volt. Voor mijn beeldvorming, stel je meet tijdens het laden onbelast maar 13,4 volt. Waar denk jij dan aan? Wat ga jij voor stappen ondernemen als jij aan boord minder meet dan 13,8V

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:10 #305435

Bij stationair draaiende motor levert de dynamo slechts zeer weinig stroom.
Die 3 A lijkt me correct bij stationair toerental.

Bij ongeveer 1500 rpm leveren vrijwel alle dynamos hun maximale stroom. Dit begrensd door de regelaar, dus accu toestand.

Stationair draaiend zal de accu spanning ongeveer 0,1 volt hoger zijn dan bij stilstaande dynamo.
De koelkast zal ongeveer 0,3 volt de accuspanning laten dalen
Één en ander afhankelijk van accu formaat.

Een volle accu, zonder laden of stroom afnemen heeft een spanning van rond de 12,6-12,8 volt. Is hij wat ouder dan kan dat iets lager zijn.

Wanneer je 14,2 volt spanning meet, wil dit nog lang niet zeggen dat de accu vol is.
Er kan dan nog met 30 Amp geladen worden, maar ook met 4 Amp.
De accu is pas vol wanneer de laadstroom laag is bij die 14,2 of 14,4 volt.

Een walstroom lader kun je zien als een op hoog rpm draaiende dynamo tijdens je metingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:13 #305437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Die Hitachi van je yanmar zou rond de 14v moeten leveren en tot 14,4 volt moeten gaan bij meer gas dan stationair. Op zich zouden die waarden van je best kunnen kloppen als de accu (bijna) vol is. Dan is een laadstroom van een paar amperes best normaal, zeker omdat die start accu niet al te groot is en je waarschijnlijk stationair draait. Ik haal dezelfde waarden op mijn batterij monitor met dezelfde dynamo en met alleen een redelijk volle start accu aangesloten (lichtaccu's staan bij mij nog thuis).

Maar wat bedoel je met '3 Ah op de plek waar de startaccu hoort'? Ten eerste zijn het natuurlijk A's en geen Ah's. Maar ook die kun je niet meten als er geen accu staat.

Pas trouwens op met het loshalen van draden voor het meten. Een dynamo kan er slecht tegen als er geen enkele accu is aangelsloten. Je hebt er nu maar 1 als ik het goed begrijp en als je de dus loshaalt om je ampere meter aan te sluiten, kan het misgaan. En ik weet neit zeker hoe goed deze dynamo daar tegen kan.
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 05:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:26 #305438

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@saeftinghe
OK, een accu is vol indien er onbelast / onbeladen er 12,8 volt wordt gemeten op de accupolen en dan kan het prima kloppen dat er dan maar met zeer weinig A's wordt geldaden. Vooralsnog neem ik aan dat mijn dynamo en lader het allebei dus nog doen. De laadstroom moet in beide gevallen wel toenemen indien de spanning op de accu afneemt. Dat gaan we vanzelf een keer meemaken op vakantie. 14V heb ik op de accu tijdens het laden nog niet gemeten. Vandaar terug naar de bron:

Hoe meet ik wat er direct uit de dynamo komt? Kan ik daar en Volts en Amperes meten?

@ philip
Goede tip om niet beide accus weg te nemen maar dat lukt ook niet wnat ik moet hem wel kunnen starten. :laugh: Nu hadden we het er wel over om de startaccu weg te halen tijdens het lopen van de pruttel om die dan op de plek te zetten van de service accu maar dat is blijkbaar niet zo'n goed idee.

Mijn opmerking van "waar de start accu hoort" komt voort dat ik wil uitleggen dat ik 2 locaties heb waar op beide plekken 1 accu staat. 1 service accu en 1 startaccu. De ene is kapot en ik wilde helder maken dat ik met die startaccu heen en weer gelopen heb om verschillende zaken te meten. De ene keer dus met die goed werkende startaccu op de plek van de service accu en de andere keer op de plek waar die startaccu zelf normaal staat. Als ik alleen zou schrijven "startaccu" weet je in mijn geval nu niet op welke plek die accu heeft gestaan. vandaar!


Gr Michel
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 05:27 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:36 #305440

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ah duidelijk. Maar amperes kan je alleen in serie meten en dat doe je doorgaans door de kabel te onderbreken en dan de meter er tussen de hangen. Doe dat onderbreken dus niet met een draaiende motor! Vooral omdat je dan om dat moment je enige accu onderbreekt en er dus even niks is aangesloten.

Spanning kan je makkelijk meten aan de dynamo zelf. plus van je meter op de rode kabel achterop je dynamo, er staat BATT bij als ik me het goed herinner.

Het kan ook mogelijk elders: standaard gaat je laadkabel naar je startmotor toe en daar is het makkelijker meten maar ik weet niet of dat bij jouw installatie nog steeds zo is, vaak wordt die verbinding weggehaald bij installatie van bijv, een diodebrug voor het laden van meerdere accu's tegelijk. Je kunt uiterasard ook die rode kabel vanaf je dynamo volgen en meten bij de eerst volgende aasnluitng.

De min kan naar motor zelf of een ander massa punt.

Amperes meten moet je zoals gezegd in serie doen. Dus de rode kabel onderbreken als de motor stil staat, laadapparatuur aansluiten en dan starten. Maar pas op, veel simpele metertjes kunnen niet veel amperes aan. Als deze dan doorfikt is niet alleen je meter kaduuk maar kunnen ook de diodes in je dynamo stuk gaan omdat de dan wederom even geen accu aan de dynamo hebt hangen.

Overigens is er best een kans dat die dynamo is beveiligd tegen niet aangesloten accu's maar ik ben liever voorzichtig met dit soort dingen. Zekers als je ziet wat die dynamo bij yanmar kost...
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 05:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:47 #305444

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Deze ampere meter was een soort hoefijzertje die vlak bij de pool over of de min of de plus kabel werd geschoven. Daarmee kon (volgens zeggen) de laadstroon (+) alsmede de ontlaadstroom worden gemeten (-).

Ik zal er een foto van maken maar er loopt ook een heel dun kabeltje van uit mijn hoofd echt van de plus naar de min pool met een zekering ertussen. Nu ik dit schrijf kan het bijna wel niet zo zijn dat die van de ene naar de andere pool loopt maar wie het weet mag het zeggen. Zal er vanavond nog eens goed naar kijken. Was wel benieuwd wat die moest doen.

Man oh man. het is niet dat ik niet wil leren maar weet je, info overload komt aardig nabij. :evil:

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 05:54 #305445

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ah een ampere tang. Ik had niet verwacht dat je die had :)
Dat kan ook prima, gewoon om die dikkere rode kabel heen doen die van de BATT aansluitign komt. Maar be sure dat die ook gelijkstroom (DC) meten kan, vele (de meeste?) kunnen alleen wisselstroom (AC) meten. Vergeet dan mijn vorige stukje, dan kan er weinig mis gaan met losse draden etc.
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 05:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 06:30 #305456

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als ik die Ampere tang heb gebruikt op de accu's dan kan ik toch wel aannemen dat die het ook doet op de dynamo? DC = DC

G Michel
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 06:30 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 06:37 #305457

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Yep. Alleen geeft een AC tang ook bij DC een waarde maar die klopt doorgaans niet. Of je bij de dynamo of bij de accu's meet.

Er zal wel ergens op staan of het een DC of AC tang is? Of een knopje maar mee je hem op DC zet? Ik heb alleen een AC tang dus niet echt ervarigingen met DC ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 06:41 #305459

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik kom uit de tijd van "ACDC" maar ik snap nu wat ze ermee bedoeld hebben. Vanmiddag naar de boot om te zien of de koelkast voldoende heeft terug kunnen koelen. zo niet dan heeft dat niet aan de accu gelegen en moeten we hier ook nog achteraan. Ik hoop dat dit voldoende koud is. Dan is het een kwestie van een nieuwe accu erin en op vaknatie.

Ik weet wel met wat ik nu allemaal gelezen heb dat het tijd wordt om de hele zaak eens onder de loep te nemen.

Pfff, koop een boot! :laugh:

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 07:09 #305463

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Michel,

Ik heb veel plezier van de Victron BMV600. Dan weet je precies wat er gebeurt.
www.georgekniest.nl/catalogus/...Monitor/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 07:57 #305468

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een advies,

Koop een goede acculader van de bekende merken.
Die speciaal voor de maritieme sector geproduceerd worden.
Tel de accu capaciteit van beide accu's bij elkaar op.
Deel dit door 4 en je weet de maximale laad capaciteit die je moet hebben.

De Yanmar heeft een 70 A/H accu nodig om te starten.

Stel je service accu is 100 A/H.
totaal 170 A/H gedeeld door 4 = 42 Ampere

Dit is de maximale stroom die je met een meer traps lader mag laden.
Deze laad je accu's vol en veilig.
Mijn voorkeur is mastervolt, en de reden is dat deze een compacte lader met 3 uitgangen levert.
Kan er nog een accu bij, Dat heb ik bij mijn Dehler ook gedaan en werkt fijn.


Tevens kan je een temperatuur sensor aansluiten die je accu bewaakt en hier ook zich op af regelt.

Zie hier www.watersportizi.nl/site/prod...%2012V25A-3.313.html

Je kan dan allebei de accu's direct aansluiten op de lader en is bestand tegen de alternator.

Combineer je deze lader met de eerder genoemde accu in een ander draadje, dan is het helemaal in orde.
groet J
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 08:01 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 31 juli 2012 11:53 #305537

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Beauty schreef :
@ Stan:

#3Noreen
OK, dus hoe lager de laadstatus van de accu hoe hoger de laad stroom. Dat kan inderdaad verklaren waarom er met een draaiende motor zo weinig geladen werd want die accu is nagenoeg vol.

Je zegt minimaal 13,8 volt. Voor mijn beeldvorming, stel je meet tijdens het laden onbelast maar 13,4 volt. Waar denk jij dan aan? Wat ga jij voor stappen ondernemen als jij aan boord minder meet dan 13,8V

Gr Michel

Indien er op de accupolen bij een draaiende motor met een hoger toerental dan 1300 rpm er geen 13,8 volt te meten is ,bij een laag aantal ampère ,minder dan 7-8 amp, is er iets in het laad systeem niet goed. Ook een nieuwe accu zal dan een vroeg einde beschoren zijn.
De meest voorkomende euvel is slechte contacten en overgangs weerstanden in de laad bekabeling. Meet je bij de dynamo meer dan 0,2 volt meer dan bij de accu is de bekabeling verdachte nummer 1. Of je hebt een diode brug die teveel "pakt".
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 11:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 04:31 #305729

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Update:

Ik ga snel checken hoeveel verlies ik op de contacten heb want ik denk dat daar wel wat te winnen valt. Zorgen maak ik mij niet want ik heb 13,86 op de meter zien staan. Ik weet echter nu ook hoeveel een beetje weerstand voor een effect heeft op je voltage, dat loopt snel op (eigenlijk af) en dat is zonde. Ff alles schoonmaken kan geen kwaad.

We zijn naar de verkoper terug geweest (mijn vaste adresje RS jachtservice Aalsmeer)en die kunnen er ook niet bij. Ze waren zeer meegaand en hebben mij een nieuwe identieke meegegeven en gaan bij Wilco pogen het onder garantie te claimen. Uiteraard werd er gevraagd wat ik ermee gedaan heb. Uiteraard heb ik ze eerlijk verteld dat ik de accu er in de winter niet uit haal maar de boot staat wel binnen en vorstvrij. Ook heb ik ze aangegeven dat als het niet uit de boot halen de reden is om geen garantie te geven, dat ik dit dan formeel zal accepteren (er zal wel ergens staan dat dit beter voor de accu is) maar dat ik dan nooit een Wilco meer wil hebben. Ik wordt dan niet boos of zo maar ik wil gewoon een accu zoals ik 25 jaar had namelijk eentje die tegen een winterslaap kan. Dat snapten zij ook, die bestaan en dat moet die van Wilco ook kunnen.

Ik heb direct ook maar besloten de 8 jaar oude startaccu van 50 Amp te vervangen door een nieuwe met de voorgeschreven 70 Amp. Een $$$ beslissing maar ik had in het verleden startproblemen en wie weet wat deze accu voor een bijdrage aan heeft gegeven. Daarbij zal je net zien dat mijn startaccu het dit jaar begeeft als ik net voor sluis vaar bij 6 Bft. Dan maar prefentie vervangen.

We gaan dit vanmiddag aansluiten, de polen en vindbare contacten schoonmaken en dan eerst beide accus zo vol mogelijk laden. Dan de test namelijk hoeveel laad het systeem op de walstroom en op de dynamo.

Eind van de week weten we meer.

De koelbox (pelier element supercool) is gegaan van 25 graden naar 9 graden in 12 uur koelen op de zachtste stand. (ijskast halfvol met 10 ongekoelde pakken sap). Gisteren overdag zijn er nog 2 graden afgegaan. Vanmiddag ben ik benieuwd of het systeem de zaak zo laag kan houden als de boot temp gaat oplopen naar een graadje of 30. Een prima test vandaag. Ik denk het niet want het element kan maar een beperkt aantal graden koelen ten opzichte van de "buitenlucht". We zullen zien.

Ergo:
- Contacten schoonmaken en nalopen
- Accu's aansluiten / laden tot ze vol zitten voordat ze belast worden
- Accu's meten belast en onbelast en tabel met waardes maken
- Accu's monitoren in de vakantie

We leren wel een hoop,

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 05:14 #305742

Als je wat wilt doen aan het te snel leegtrekken van je accu zou ik ook maar eens beginnen met het verschrotten van die (goedkope , dat wel) peltier koelbox.
Die dingen zijn vreselijk inefficient en gebruiken veel meer stroom dan een compressor koelbox.
En die worden ook langzaamaan goedkoper. Ik zag laats een heel aardige voor een redelijke prijs in de nieuwe Compass24 catalogus
(www.compass24.nl/web/catalog/s...rt_koelboxen/8391881 ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 05:19 #305745

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nah, raad eens wat die gemiddeld trekt de laatste 24 uur? Laat ik het nu weten :laugh:

Gr Michel

En by the way, ik was niet op zoek naar een oplossing het snel leeg trekken van mijn accu. Die gaat helemaal niet snel leeg omdat we er nauwleijks iets mee doen. Alleen als het koud is met de kachel loopt het op. Onze koelbox geniet als we er weer een diepvris kip in doen die we een dag later eten. Alles koud en geen stroom.

Ik ben op zoek naar de oorzaak van een compleet lege accu zonder dat er naar mijn weten gebruikers aan hebben gestaan.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 05:24 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:11 #305761

YELLOW BOAT schreef :
Als je wat wilt doen aan het te snel leegtrekken van je accu zou ik ook maar eens beginnen met het verschrotten van die (goedkope , dat wel) peltier koelbox.
Die dingen zijn vreselijk inefficient en gebruiken veel meer stroom dan een compressor koelbox.
En die worden ook langzaamaan goedkoper. Ik zag laats een heel aardige voor een redelijke prijs in de nieuwe Compass24 catalogus
(www.compass24.nl/web/catalog/s...rt_koelboxen/8391881 ).
Ad

Ik wou ook al zoiets opmerken. Misschien heeft Beauty wel erg hoog gespannen verwachtingen van zijn accu's. Heb je wel eens een berekening gemaakt van wat er op een (warme) dag uit je lichtaccu wordt getrokken? Een Peltier koelkast is in het algemeen niet erg zuinig. Ik heb zelf een compressor koelkastje dat gemiddeld ca. 1 A trekt. Dat lijkt niet veel, maar is toch een slordige 24 Ah per etmaal. Een 105 Ah accu trek je daar in 2 a 3 dagen mee leeg, als je niet tussendoor laadt. (Gelukkig heb ik een zonnepaneel die het verbruik van de koelkast redelijk kan bijhouden, naast motor- en walstroom).

En heb je uberhaupt een idee wat de zelfontlading van je accu is?
Je kunt wel heel hard roepen dat het mogelijk moet zijn om je accu's in de winter aan boord te laten, maar het is redelijk logisch dat dat niet goed is voor die dingen. Het aantal laadcycli (ont- en weer opladen) van een accu is beperkt. Het ene type accu kan er meer hebben dan een ander, maar ergens houdt het op. Wie lang met zijn accu's wil doen, zorgt ervoor dat ze niet te vaak en te ver ontladen worden. Dat is net zo simpel als het lijkt.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:19 #305762

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Leuke discussie

ik ben net met een apparaatje bezig om de koelbox bij lage spanning uit te schakelen
( ik heb nog een oudere koelbox die bijna net zo veel lust als ik zelf )

ik ben er nog niet uit of ik deze alleen voor de koelbox of voor het hele boordnet wil zetten.

BatteryProtect BP-10i

www.stroomwinkel.nl/p-2356-batteryprotect-bp-10i.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 01 aug 2012 06:24 #305764

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Michel, ik kan je stroomverlies probleem niet oplossen, ben niet zo'n elektronicus. Maar zat wel in vergelijkbare situatie: Zelfde motor en ongeveer zelfde configuratie én een kapotte accu. Deze vervangen door een flinke gel-accu. Vervolgens een flexibel zonnepaneel op het dek geplakt, dat als ik er niet ben door de week de accu's op peil houdt (10% naar de startbatterij en 90 naar de service-accu). Kind kan de panelen plakken en aansuiten. Na een weekend zeilen kan ik de boot met lege lichtaccu in de box flikkeren en die is na een paar dagen weer vol. Niks vijfde landvast. Regelaar (met display)voor 2 accu's er tussen die me laat zien wat er gebeurt. Heerlijke oplossing. De accu's blijven bij mij ook in de winter aan boord. Boot blijft te water en de zon zorgt voor batterij-onderhoud. Misschien heb je er iets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl