Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is de volgorde in Plus-kabel

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 15:18 #1117858

Hallo,
Ik ben mijn gehele boot aan het refitten, ook de elektra.

Bij de accu's haal ik de accu-keuzeschakelaar eruit en monteer een ArgoFet diodebrug.

In de plus-kabel naar het schakelpaneel wil ik enkele dingen monteren:
- hoofdschakelaar
- een hoofdzekering
- shunt voor een ampère- en voltage-meter (Masterlink).

Ik heb al gegoogeld, maar ben nog niet zeker over de juiste volgorde van deze dingen.
Logisch lijkt mij: eerst de hoofdschakelaar, dan de hoofdzekering en daarna de shunt.
Klopt dit of doe ik het dan fout?

En is 6mm2 draad voldoende voor deze voeding naar de gebruikers? Ik heb de reguliere dingen zoals de meeste bootjes. Koelkast gaat via een separate draad.

Alvast bedankt voor de reactie.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 15:20 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 15:29 #1117862

De shunt dient direct na de hoofdzekering op de accu te komen (zie schema’s leverancier), zodat ook de laadstroom gemeten wordt. Zoals jij voorstelt meet de shunt alleen de stroom naar de verbruikers.

Hier een uitgewerkt voorbeeld (nog steeds niet gebouwd). Probeer wat je voorstelt eens op schema te zetten, dan zie je meteen wat niet klopt/uitgewerkt moet worden in jouw geval.
zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=25#1082412
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 15:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 15:40 #1117867

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zoals je dit schrijft kan het, behalve de shunt.

Er zijn veel installatie's die de hoofd schakelaar in de min hebben.
Zorg wel dat de + kabel naar de zekering kort is.
Reken uit wat er ongeveer aan stroom door heen gaat.
Daar moet je uiteraard een factor boven zitten
De bedrading moet er zeker tegen kunnen, en moet wat over gedimensioneerd zijn in als er kortsluiting zou ontstaan.

Dan brand niet gelijk de bedrading er uit.

ik ga uit van 30 Ampère met een afstand van 7 meter, meer als voldoende lengte.

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voeding spanning slechts 1.2V.
Bij een stroom van 30A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.040Ω.
De berekende draaddoorsnede is 6.02mm2, dus 6mm2 kan gebruikt worden voor een stroom van 30A.
De berekende draad weerstand bij 7 meter kabel (bevat 2 draden, dus 14 meter draad) van 6mm2 is 0.040Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 0.040Ω.
Ons spanningsverlies wordt dan 1.20V en komt overeen met 10.0%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 6mm2, en ik zou zelfs naar 10mm2 gaan.

Dan brand niet gelijk de bedrading er uit.

Let op!!!!

De shunt mag niet in aanraking komen met de + van de accu dus niet doen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 15:43 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 15:40 #1117868

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Een shunt komt meestal niet in de plus-kabel, maar in de min, zo dicht mogelijk bij de accu minpool/polen.

De hoofdzekering wil je ook zo dicht mogelijk bij de accu hebben. Die zou ik dan weer wel aan de plus-kabel (of in dit geval de plus-pool van je accu) hangen. Daarna de hoofdschakelaar.

Tussen welke punten wil je de 6mm2 kabel aanleggen? Als dit tussen je accu's en je schakelpaneel is, dan zou ik dikkere kabel nemen (even zonder dat ik iets van de situatie weet). Dat geeft minder verliezen en meer ruimte om later uit te breiden zonder nieuwe kabels te moeten trekken.

Ik heb hier zelf 10mm2 voor genomen, maar e.e.a. hangt af van de afstand tussen je accu's en je schakelpaneel en welke gebruikers je er allemaal op hebt aangesloten.

Zoals Nachtvlinder al heeft genoemd: Maak een schema, zo zie je precies waar je evt. iets vergeten bent en kun je anderen laten meedenken...

Het is ook verhelderend om een lijstje te maken met verbruikers zodat je weet hoe dik je bekabeling moet zijn en hoe deze gezekerd moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 15:40 #1117869

Zeker weten dat die shunt in de plus moet?

Volgens dit schema moet ie in de min:
images.mastervolt.nl/files/QuickRefBTMIII061113EN.pdf
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 18:00 #1117935

Bij de Nasa Accumonitor ook in de min.
Theoretisch kan het misschien ook in de plus maar dan moeten de meetdraden in ieder geval wel andersom aangesloten worden .
Ad
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 18:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 18:09 #1117939

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
dehler schreef :
We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voeding spanning slechts 1.2V.
10% spanningsverlies alleen al in de kabel tussen accu en schakelpaneel vind ik wel erg veel.
Tel hier nog wat overgangsweerstanden en het spanningsverlies over de kabel naar de gebruiker bij op en voor je het weet houd je nog geen 9V over bij je koelkast of VHF.

Zeker de kabel tussen de accu en je schakelpaneel kan niet dik genoeg zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 18:56 #1117947

Oké, dank. Ik heb de installatie-instructie van de Masterlink geraadpleegd en inderdaad moet die in de min- kabel :silly: . Er staat zelfs duidelijk dat er geen contact mag zijn tussen shunt en plus-pool... Lezen is ook een vak.
De verwarring ontstond bij mij omdat er ook staat dat alle eventuele extra draden aan de gebruikerskant moeten worden aangesloten.

Het argument voor eventuele uitbreiding met extra gebruikers is een goede. Dan ga ik maar voor 10mm2 draad. Overdaad schaadt in dit geval niet.

Ik lees geen eenduidigheid over de volgorde hoofdschakelaar/hoofdzekering in de plusdraad. Maakt het niet uit of is een zekering zo dicht mogelijk bij de accu belangrijker dan een hoofdschakelaar zo dicht mogelijk bij de accu?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 19:08 #1117949

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Ja dat zou ik zeker zo doen.

Voor de plus kant:
Accu + ==> zekering ==> hoofdschakelaar ==> verdeelpaneel schakelaars ===> gebruikers.


Voor de min kant:
Accu - ==> shunt ==> gemeenschappelijk nul punt. ( Meestal aan het motorblok )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 19:22 #1117952

Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 19:31 #1117959

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
bertilbeumer schreef :
Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Zit de zekering wat verder van de accu, gebruik dan een dubbel geïsoleerde kabel (H07RNF) en zo dik mogelijk, 70mm2 bijvoorbeeld, tussen accu en zekering.
Deze kabel is niet afgezekerd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 19:34 #1117962

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
De zekering beschermt de kabel, dus zo dicht mogelijk bij de accu.
De plaats van de schakelaar is niet zo belangrijk, als deze maar vóór het einde van de accukabel zit, dus voor het eerste knooppunt. Deze schakelaar is er alleen voor alles er achter spanningsloos te schakelen.

Edit: oeps te laat, anderen waren me voor :-)
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 19:35 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 19:59 #1117973

PvO schreef :
bertilbeumer schreef :
Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Zit de zekering wat verder van de accu, gebruik dan een dubbel geïsoleerde kabel (H07RNF) en zo dik mogelijk, 70mm2 bijvoorbeeld, tussen accu en zekering.
Deze kabel is niet afgezekerd.

Die dwangmatige fascinatie voor zo dik mogelijke kabels hier op ZF is opvallend. Dat is geen rocket science. Daar zijn gewoon tabellen voor. Of denken jullie dat er in andere industrieën ook zo wordt geredeneerd. Zo dik mogelijke kabels is dan onwerkbaar. Elektrische installaties aanleggen is gewoon een vakgebied waar de redenatie “zo dik mogelijke kabels” weinig aanhangers heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:09 #1117975

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Oeps, kabelschaamte.....Bij ons aan boord 90 mm2 :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:40 #1117982

Tony2920 schreef :

Accu + ==> zekering ==> hoofdschakelaar

Dit wil ik ook nog even regelen voor het nieuwe seizoen begint. Zijn er speciale zekeringen/zekeringhouders die je op de +pool kunt zetten? Bijv. geintegreerd in de accuklem?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:40 #1117983

Ik probeer zoveel mogelijk volgens De Regels te werken, nu ik toch alles opnieuw aansluit. Vandaag maar eens alle bedrading naar gebruikers doorgemeten. Één draadje kon ik niet thuis brengen; blijkt dat ik een heus stoomlicht heb. ;)



Alle minnen bij elkaar en alle plussen bij elkaar; komen in separate kabelgoten. Binnenverlichting komt op een separaat schakelpaneel, waarmee ik ruimte krijg op het hoofd-schakelpaneel om alle in-de-loop-der-jaren aangeknoopte spaghetti netjes aan te sluiten.
Daarna nog de walstroom opnieuw aanleggen. Zit nu een rokende 25A installatie-automaat tussen die niet meer reageert op de testknop.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:41 #1117984

Tony2920 schreef :
Accu + ==> zekering ==> hoofdschakelaar


Dit wil ik ook nog even regelen voor het nieuwe seizoen begint. Zijn er speciale zekeringen/zekeringhouders die je op de +pool kunt zetten? Bijv. geintegreerd in de accuklem?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:43 #1117987

Nou, daar gaat wat mis bij het bewerken van mijn bericht. Excuses :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:54 #1117993

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Rob10 schreef :
PvO schreef :
bertilbeumer schreef :
Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Zit de zekering wat verder van de accu, gebruik dan een dubbel geïsoleerde kabel (H07RNF) en zo dik mogelijk, 70mm2 bijvoorbeeld, tussen accu en zekering.
Deze kabel is niet afgezekerd.

Die dwangmatige fascinatie voor zo dik mogelijke kabels hier op ZF is opvallend. Dat is geen rocket science. Daar zijn gewoon tabellen voor. Of denken jullie dat er in andere industrieën ook zo wordt geredeneerd. Zo dik mogelijke kabels is dan onwerkbaar. Elektrische installaties aanleggen is gewoon een vakgebied waar de redenatie “zo dik mogelijke kabels” weinig aanhangers heeft.
Dat klopt, maar 10% spanningsverlies betekend ook 10% vermogensverlies.
Omdat de hoeveelheid energie bij de meeste van ons beperkt is, kan je relatief eenvoudig dit verlies beperken door wat dikkere kabels te gebruiken dan volgens de tabellen noodzakelijk is.
Overigens wordt de kabeldiameter in een 12V installatie meestal niet beperkt door de waarde van de zekering, maar door het maximaal gewenste spanningsverlies.
Waar ik persoonlijk streef naar max 5% gerekend vanaf accu naar verbruiker.

Voor een kabel tussen de accu en de eerste zekering, deze kabel is dus niet beveiligd.
Bij een sluiting voor de zekering zal deze kabel de volle kortsluitstroom van de accu te verwerken krijgen.
Door dan een kabel te kiezen die deze stroom (kortstondig) kan handelen kun je wellicht erger voorkomen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 20:55 #1117994

Busje komt zo schreef :
Tony2920 schreef :
Accu + ==> zekering ==> hoofdschakelaar


Dit wil ik ook nog even regelen voor het nieuwe seizoen begint. Zijn er speciale zekeringen/zekeringhouders die je op de +pool kunt zetten? Bijv. geintegreerd in de accuklem?

Groeten Remo

www.elektrischvaren-accu.nl/Ac...120P-TBV-CF-Zekering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 21:01 #1117999

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
bertilbeumer schreef :
Ik probeer zoveel mogelijk volgens De Regels te werken.
In dat geval, speciaal voor jou, een fragment uit de DNVGL regelgeving:

1.2.5 Voltage variations in the distribution system
a) An AC distribution system shall be designed and installed so that the stationary voltage drop in supply to
individual consumers, measured from the main switchboard to the consumer terminals does not exceed
6% of system nominal voltage.
b) A DC distribution system shall be designed and installed so that the stationary voltage variation in
supply to individual consumers, measured from the battery distribution to the consumer terminals, does
not exceed ±10% of system nominal voltage. Voltage ripple and cyclic variation deviation as stated in
[1.2.4].
c) Specific requirements for transient voltages on consumer terminals during start or stop are not given.
However, the system shall be designed so that all consumers function satisfactorily.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 14 jan 2020 21:02 #1118000

PvO schreef :
Rob10 schreef :
PvO schreef :
bertilbeumer schreef :
Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Zit de zekering wat verder van de accu, gebruik dan een dubbel geïsoleerde kabel (H07RNF) en zo dik mogelijk, 70mm2 bijvoorbeeld, tussen accu en zekering.
Deze kabel is niet afgezekerd.

Die dwangmatige fascinatie voor zo dik mogelijke kabels hier op ZF is opvallend. Dat is geen rocket science. Daar zijn gewoon tabellen voor. Of denken jullie dat er in andere industrieën ook zo wordt geredeneerd. Zo dik mogelijke kabels is dan onwerkbaar. Elektrische installaties aanleggen is gewoon een vakgebied waar de redenatie “zo dik mogelijke kabels” weinig aanhangers heeft.

Voor een kabel tussen de accu en de eerste zekering, deze kabel is dus niet beveiligd.
Bij een sluiting voor de zekering zal deze kabel de volle kortsluitstroom van de accu te verwerken krijgen.
Door dan een kabel te kiezen die deze stroom (kortstondig) kan handelen kun je wellicht erger voorkomen.

Precies. Daarom de zekering zo dicht mogelijk na de accu plaatsen,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 15 jan 2020 06:07 #1118035

@PvO: de norm stelt maximaal 10% verlies. Ontwerp je voor bv 5% verlies, dan voldoe je aan de norm.

10% vind ik voor sommige gebruikers (koelkast, autopilot bv) te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 15 jan 2020 06:57 #1118044

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
De norm is maximaal 5%.
De Register holland (Rood, Blauw, Wit en groen) regels stellen 5% voor verbruikers en 3% voor laadsystemen.
De 12v laagapnningssystemen die gebruikt worden kunnen nu eenmaal weinig verlies er bij hebben.
Die 12 volt is al (veel te) laag. het rendement van omvormers etc. zakt al behoorlijk als je op 11 volt uit komt.

The voltage loss may at most be 5% with nominal charge. With buffer
batteries, the feeder cables of the battery and charging device may not be
subject to more voltage loss than 3% with nominal charge.


www.google.com/url?sa=t&rct=j&...jMmJkDs1OQSNBv0WlCQI

Hoofdstuk 10, blz 4
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2020 07:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 15 jan 2020 07:02 #1118045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Nachtvlinder schreef :
@PvO: de norm stelt maximaal 10% verlies. Ontwerp je voor bv 5% verlies, dan voldoe je aan de norm.

10% vind ik voor sommige gebruikers (koelkast, autopilot bv) te veel.

Precies. Die 10% op 12v systemen getuigd van het ontbreken van realiteitsbesef.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl