Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is de volgorde in Plus-kabel

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 11:09 #1119685

It Paradyske schreef :
Doordat er sluiting zat intern in de argofet.

Hoe zeker was dat want je kunt er immers niet in kijken, is helemaal ingegoten.
Maar goed , ik ga er ook wel een zekering tussen zetten.
Ad
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 11:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 11:54 #1119703

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 13:19 #1119749

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Doordat er sluiting zat intern in de argofet.

Hoe zeker was dat want je kunt er immers niet in kijken, is helemaal ingegoten.
Maar goed , ik ga er ook wel een zekering tussen zetten.
Ad

Als de draadjes aan de buitenkant smelten is dat vrij zeker.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 13:55 #1119767

Nachtvlinder schreef :
Ja , alleen had ik wel eens de foto willen zien en die is er kennelijk niet meer.
Dat het kennelijk gebeurrd is direct na het starten van de motor vind ik wel een veeg teken. Dan zou ik als oorzaak het eerder zoeken bij de bedrading van de motor of de alternator. Misschien de verbindingsdraad van de alternator naar de startmotor niet verwijderd? ( hoewel ik me niet goed kan voorstellen dat dat zzulke gevolgen zou kunnen hebben).

Ik probeer ook altijd achter de echte oorzaak te komen . Die zit nl. zelden in het ding zelf wat kapot gegaan is.

En als ik de eerste pagina van dat draadje zo lees ben ik kennelijk niet de enige die zo aan oorzaak zoeken doet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 14:54 #1119787

Ik denk dat ik het zo maar gaan aanleggen. Inbegrepen zekering in min-draadje en de benodigde draaddiktes.
Iemand nog verbeteringen?

Bijlage:

Bestandsnaam: Eenvoudigs...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:539 KB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 14:55 #1119789

Yellow Boat schreef :
als ik de eerste pagina van dat draadje zo lees ben ik kennelijk niet de enige die zo aan oorzaak zoeken doet

...En wat is je conclusie naar het lezen van de overige pagina's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 15:02 #1119794

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Het lijkt alsof je met een draadje van 2,5mm2 gaat laden vanaf de dynamo? Dat is te dun. Minimaal 10mm2, maar 16mm2 lijkt me beter.

Valt me zo wie zo op dat je draaddiktes niet overal standaard maat zijn. 12mm2 ken ik niet. 10 of 16mm wel.

En ik mis de shunts in je BMS.
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 15:05 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 15:48 #1119824

Dank je, aangepast. Shunt zit in de min kabel van de service-accu. Meer heb ik er toch niet nodig? Of mis ik iets?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 15:49 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 16:09 #1119834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Ik zou persoonlijk niets direct op de accupool aansluiten, ook geen FET-brug. Altiujd achter de zekering.

Ik heb alles achter echte mespatronen, zelfs de startmotor.

Als je op de 1 of andere manier sluiting maakt over de bouten van je fet-brug gaat er iets fout.

Ook ivm service kan je een zekering even loshalen, waarna alles spanningsvrij is.
In het verleden heb ik alle varianten gezien van wat er stuk kon gaan en de gevolgschade bij grote schepen.

Maar ja, wie ben ik........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 16:43 #1119852

Tja, dat is misschien inderdaad nog weer veiliger. Maar ik houd me vooralsnog maar aan de "standaard" configuratie.
Maar je hebt gelijk: het kan altijd nog veiliger.
Vanmiddag heb ik de walstroom-aansluiting vernieuwd. Het was nogal een zooitje: een niet werkende installatie-automaat van 25A, verkeerd om aangesloten (blauw op bruin) en alles onbeschermd in de bakskist :blush:
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 19:26 #1119939

Bij nader inzien, WadnWind heeft wel een punt. Als ik toch bezig ben, kan ik net zo goed de voedingskabels vanaf de Argofet zekeren. Volgens mij levert de dynamo van een VP MD2002 max 45A.

Weet iemand hoe zwaar de mega zekering moet zijn die in de voedingskabels moet komen? Lijkt me dat ik met 70A in elk geval goed zit?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 19:34 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 20:10 #1119958

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Ik heb alles gezekerd met 50A zekeringen. Dat is al zwaar overbemeten ten opzichte van het Max verbruik. Alleen de startmotor heb ik niet gezekerd. Zou ook niet zo goed weten hoe zwaar dat zou moeten om de boel niet telkens te laten klappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 20:50 #1119967

koko schreef :
Ik heb alles gezekerd met 50A zekeringen. Dat is al zwaar overbemeten ten opzichte van het Max verbruik. Alleen de startmotor heb ik niet gezekerd. Zou ook niet zo goed weten hoe zwaar dat zou moeten om de boel niet telkens te laten klappen.

200 Ampère voor de startmotor? Dat had ik. Maar ja, die Yanmar was altijd starten lopen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 20 jan 2020 20:59 #1119972

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Ik heb 50A voor de licht accu's en 160A voor starten.
Maar die hoofdzekeringen zijn niet bedoeld tegen overbelasting, maar wel als leiding beveiliging in geval doorschavielen, smelten etc.

De "standaard" is ; eerst zekeren, dan de rommel er achter. Een geladen accu kent geen pardon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 09:03 #1120066

.
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 09:19 door Yellow Boat. Reden: deleted
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 09:07 #1120068

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
koko schreef :
Ik heb alles gezekerd met 50A zekeringen. Dat is al zwaar overbemeten ten opzichte van het Max verbruik. Alleen de startmotor heb ik niet gezekerd. Zou ook niet zo goed weten hoe zwaar dat zou moeten om de boel niet telkens te laten klappen.
Ik heb al 7 jaar 80A meszekeringen in beide circuits van de startmotor zitten. Nog nooit eentje geklapt.
In principe wilde ik ze vervangen door 160A (liggen al klaar) toen ik de boel opgewaardeerd had naar 50mm2 maar ook met de nieuwe motor met 1,4kw startmotor blijven de 80A zekeringen gewoon heel.

Afzekeren op kabeldikte gaat hier dus zeker goed.
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 09:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 11:17 #1120131

Philip schreef :
koko schreef :
Ik heb alles gezekerd met 50A zekeringen. Dat is al zwaar overbemeten ten opzichte van het Max verbruik. Alleen de startmotor heb ik niet gezekerd. Zou ook niet zo goed weten hoe zwaar dat zou moeten om de boel niet telkens te laten klappen.
Ik heb al 7 jaar 80A meszekeringen in beide circuits van de startmotor zitten. Nog nooit eentje geklapt.
In principe wilde ik ze vervangen door 160A (liggen al klaar) toen ik de boel opgewaardeerd had naar 50mm2 maar ook met de nieuwe motor met 1,4kw startmotor blijven de 80A zekeringen gewoon heel.

Afzekeren op kabeldikte gaat hier dus zeker goed.

Kabel doorsnee is hier natuurlijk niet degene die voor de te lopen stroom zorgt.

Je startmotor is 1400w ( i=p / u ) 1400 / 12 = 116 A

Nu zal die 80A zekering van een traag type zijn , dus dat kan hij even prima hebben, en als je motor ook nog snel start is het niet meteen een dingetje. De aanloop stroom zal snel afnemen.

Maar hij is wel veel te ligt uitgevoerd in mijn ogen een 150A traag zou minimaal mijn voorkeur hebben.

Bij kortsluiting loopt die piek er in een fractie van een seconde en dan doet hij waarvoor hij er zit!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 11:20 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 11:21 #1120133

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Is er ook een excelletje met de max. stroom die een kabeltje mag hebben en waarmee je de zekeringswaarde kunt afstemmen?
Tabelletjes vind ik wel trouwens maar een combi-all-in excel zou handig zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 11:33 #1120145

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Jeroen-pion schreef :
Philip schreef :
koko schreef :
Ik heb alles gezekerd met 50A zekeringen. Dat is al zwaar overbemeten ten opzichte van het Max verbruik. Alleen de startmotor heb ik niet gezekerd. Zou ook niet zo goed weten hoe zwaar dat zou moeten om de boel niet telkens te laten klappen.
Ik heb al 7 jaar 80A meszekeringen in beide circuits van de startmotor zitten. Nog nooit eentje geklapt.
In principe wilde ik ze vervangen door 160A (liggen al klaar) toen ik de boel opgewaardeerd had naar 50mm2 maar ook met de nieuwe motor met 1,4kw startmotor blijven de 80A zekeringen gewoon heel.

Afzekeren op kabeldikte gaat hier dus zeker goed.

Kabel doorsnee is hier natuurlijk niet degene die voor de te lopen stroom zorgt.

Je startmotor is 1400w ( i=p / u ) 1400 / 12 = 116 A

Nu zal die 80A zekering van een traag type zijn , dus dat kan hij even prima hebben, en als je motor ook nog snel start is het niet meteen een dingetje. De aanloop stroom zal snel afnemen.

Maar hij is wel veel te ligt uitgevoerd in mijn ogen een 150A traag zou minimaal mijn voorkeur hebben.

Bij kortsluiting loopt die piek er in een fractie van een seconde en dan doet hij waarvoor hij er zit!
Het feit dat de startmotor 1400W is, wil natuurlijk niet zeggen dat in dit geval de volle 1400W nodig is.
Misschien dat voor het starten van de motor van Philip 800W ook al meer dan voldoende is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 11:42 #1120154

Vast wel , maar er zijn natuurlijk meer factoren , de verbruikers, je hebt al uitgerekend hoeveel die opnemen en berekent dan de diameter van de kabel.

Als je op bv max 20A uitkomt kies je een iets hogere waarde bv 30A.

Dat lijkt logisch , maar ik dacht toch daarnet even ;

Waarom zou je een zwaardere zekering nemen als je de kabels dikker heb gemaakt, en de startmotor niet meer is gaan verbruiken ? Das opzich gek :unsure: bij kortsluiting geeft de te zware zekering alleen maar meer geknetter en vonken , nutteloos dus, dat de dikkere kabel het kan hebben is niet interessant .

Ik heb de kabels ook vrij lomp overbemeten , alleen voor het spanningsverlies, niet voor het opgenomen vermogen. Mijn ais marifoon en splitter worden gevoed door 10 mm2 maar is stukken lager afgezekerd dan de 10 mm2 zou kunnen hebben :-)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 12:55 #1120185

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Jeroen-pion schreef :

Kabel doorsnee is hier natuurlijk niet degene die voor de te lopen stroom zorgt.

Je startmotor is 1400w ( i=p / u ) 1400 / 12 = 116 A

Nu zal die 80A zekering van een traag type zijn , dus dat kan hij even prima hebben, en als je motor ook nog snel start is het niet meteen een dingetje. De aanloop stroom zal snel afnemen.

Maar hij is wel veel te ligt uitgevoerd in mijn ogen een 150A traag zou minimaal mijn voorkeur hebben.

Bij kortsluiting loopt die piek er in een fractie van een seconde en dan doet hij waarvoor hij er zit!
In principe is die 80A inderdaad te krap, daarom liggen er 160A klaar.

Natuurlijk is 1400w 116A bij 12v .
Echter ook bij doorstarten (olie rondpompen voor de eerste start met stopknop ingehouden) blijft de oude 80A prima heel. Die 1400w gaat de startmotor alleen afnemen als dat ook gevraagd wordt door het rondtornen. Blijkbaar wordt niet het volle vermogen gevraagd bij het starten wijst de praktijk uit, of de zekering is traag genoeg om het (door)starten te laten gebeuren. Ik zou ook helemaal niet de 80A willen aanbevelen, ik geef alleen aan dat het in de praktijk heel blijft.

Wat ik bedoel met de dikte: Kabeldoorsnede kun je ook gebruiken om de zekering te bepalen. Door de 50mm2 kabel die ik gebruik heb, mag 160A lopen. Dus is dat een prima afzekerwaarde. Als je echter maar 16mm2 of 25mm2 of zo hebt liggen, moet die zekering wel weer (te) klein worden.

Maar de boodschap blijft hetzelfde: in de basis is ook een startmotor prima af te zekeren.
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 13:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 13:13 #1120192

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
holtere schreef :
Is er ook een excelletje met de max. stroom die een kabeltje mag hebben en waarmee je de zekeringswaarde kunt afstemmen?
Tabelletjes vind ik wel trouwens maar een combi-all-in excel zou handig zijn!
Er staat volgens mij een excel in de downlaod sectie die je kabeldikte berekend ahv spanninsval. Maar dat is niet de waarde die de maximale stroom bepaald door warmte. Meestal is spanningsval de meest critische maar soms niet.

Voor de andere gebruik ik een tabel uit een boek die ik heb liggen die in principe NEN1010 gebruikt (maar ik weet niet of die tabel ook uit de NEN1010 komt).
Er zijn echter heel veel van die lijstjes, heel internet staat vol met flink verschillende waarden.
Want hoe warm de kabels worden hangt er veel af of ze alleen of samen in een buisje liggen, hoe warm de kabel in kwestie mag worden door verschillende soorten isolatie (scheelt behoorlijk) etc. etc. En dan houden vele kabels al rekening met de spanningsval terwijl ik die zelf liever uitreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 13:17 #1120195

Ik snap je pint hoor :) en als het niet goed was gegaan had je het denk ik al verholpen.

Ik verbaasde me , ietsje maar hoor, dat je het verhogen van de zekering nu ging aanpassen omdat de ader dikker was dan eerder, en de belasting gelijk is gebleven .

Zoals ik al zei heb ik veel overbemeten om verliezen zoveel mogelijk te vermijden , maar lager afgezekerd omdat het vermogen never wordt opgenomen, en bij kortsluiting mocht dat zo zijn mijn accu’s minder een piek stroom krijgen.

Het wel of niet afzekeren van een startmotor is een keuze , Volvo trucks deed het eerst niet, toen een paar jaar weer wel en nu weer niet. Tja ik denk als er 5 ongezekerde afbranden ze het gaan doen , als er 10 niet starten door een slechte zekering etc ze er weer van af stappen , zoiets zal het zijn :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 13:18 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 13:53 #1120201

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Nouja niet alleen de ader werd dikker, er kwam ook een zwaardere startmotor ;)
Max 114A ipv 83A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is de volgorde in Plus-kabel 21 jan 2020 13:57 #1120205

Philip schreef :
Nouja niet alleen de ader werd dikker, er kwam ook een zwaardere startmotor ;)
Max 114A ipv 83A

Ahaaaaa halve info dus eerder , foei ! :P :kiss:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl