Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 05:31 #1191341

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik heb een vraag: Mijn opstelling is als volgt: ik heb een 160 ah Mastervolt Agm serviceaccu en een 70 ah start accu. Normaal gesproken put ik de serviceaccu tijdens het zeilen nooit verder uit dan ongeveer 70 %. Wanneer ik de motor dan start, laad de dynamo gedurende de eerste minuten ongeveer 50 ampère: deze laadstroom zakt dan keurig netjes in 2,5 uur naar ( bijna) nul: de accu is weer vol. Geen problemen dus. Echter: deze vakantie heb ik 1 keer de service accu tot 57 % laten zakken: toen ik daarna de motor startte zag ik tot mijn schrik dat de dynamo in het begin van de oplaadcyclus een stroom van 81 ampères de accu stond in te pompen!. Voor de dynamo geen probleem: deze kan maximaal 115 ampères ( gedurende korte tijd ) leveren. De temperatuur aan de buitenkant van de dynamo bereikte een maximum temperatuur van 74 C en ging, toen de laadstroom zakte, daarna weer omlaag. Na 10 minuten was de laadstroom naar 67 ampères gezakt en na 20 minuten naar 55 ampères. Mijn ongerustheid / vraag is: ik lees dat ( als vuistregel) een accu maximaal met ongeveer 30% van zijn capaciteit als laadstroom mag worden geladen ( ivm gasvorming?) Dat zou voor mijn accu dus 48 ampères zijn.. Ik heb, in dit geval, gedurende de eerste 20 minuten van mijn laadcyclus een fors hogere stroom: kan dat kwaad, en wat is er dan eventueel aan te doen?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 06:12 #1191351

Af en toe vloeistofniveau van de accu checken.
Dit betekent overigens dat je installatie waarschijnlijk heel netjes met dikke kabels is aangelegd, anders krijg je er nooit zoveel in.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 06:15 #1191352

De grafiek snap ik niet, hoe langer je vaart hoe leger de accu?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 06:40 #1191365

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Van een gesloten Agm accu kan je het vloeistof niveau niet controleren. De grafiek: als de oplaadstatus 100% is, is de laadstroom 0 en behoeft er 0 minuten geladen te worden, aan het andere eind van de grafiek: als de ladingstatus 56% is, is de laadstroom 81 Amp en moet er 180 minuten geladen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 07:10 #1191372

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Als tijdens de piek de accuspanning onder de gasspanning is gebleven zou ik me geen zorgen maken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 07:42 #1191383

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
In feite te grote dynamo capaciteit voor de verbruiksaccu. Als dit regelmatig gebeurt, zou ik een rheostat aansluiten om de veldstroom en daardoor de laadstroom voor enige tijd te beperken, totdat de interne weerstand van de accu is opgelopen. Een kleine investering. Wordt door meer serieuze cruisers toegepast, zoals Peter Smith (van de Rocna ankers).
Dit van zijn website:

DC charging is controlled by an APC three-step regulator and all three alternators (190 A main, 35 A on the generator, and 100 A on the main engine) are connected with field control rheostats which can bypass the standard regulators for emergency charging, or if a regulator fails. This is also handy in that if the house batteries are almost flat for some reason the main alternator kicks in at a full 190 amps and stresses the whole system (and can even stop the generator if it is not running near full throttle). A soft start is accomplished by using the rheostat for a few minutes at a lower amperage input, until voltage has started to rise.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:13 #1191423

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Maar, kan het kwaad? Of is de laadspanning inderdaad maatgevend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:26 #1191425

PvO schreef :
Als tijdens de piek de accuspanning onder de gasspanning is gebleven zou ik me geen zorgen maken.

Precies daarom snap ik die hoge laadstroom niet.
Een accu heeft nu eenmaal een bepaalde inwendige weerstand ( afhankelelijk van de laadtoestand) die afhankelijk is van de grootte van de accu ( aantal platen per cel).
Dat betekent dat er eigenlijk nooit zoveel stroom doorheen kan gaan bij de juiste 14,3-14,4 Volt laadspanning.Immers U=I*R en daar kun je nu eenmaal niks aan veranderen.
Ik vraag me daarom af of de laadspanning niet veel hoger is zoals ook snelladers dat doen om er in meer laadstroom in te krijgen en dat is een enkele keer geen groot proleem maar lijkt me niet zo vestandig om te vaak te doen.
Of er zit een kortsluiting ergens in die accu.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:33 #1191428

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
De laadspanning was 14,2 Volt, en de laadstroom volgde keurig de bovenstaande curve; van kortsluiting is dus geen sprake.
Laatst bewerkt: 04 aug 2020 09:36 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:35 #1191429

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Ik heb dit ook al eens gebrobeerd op internet uit te zoeken, maar stuit alleen op teksten die vertellen dat de laadstroom niet te hoog mag zijn ivm gasvorming.
Maar volgens mij zou er (theoretisch) niets aan de hand moeten zijn zolang de spanning maar onder 14,4V blijft. Als dat bij een lege accu betekent dat ie heel even met (theoretisch) 200A laadt en daarna inzakt naar 50 en lager zou dat toch geen kwaad moeten kunnen?

Over incidenteel gesproken. We grappig dat een ANWB auto je accu eventjes (paar minuten) aan 19V hangt om extra snel de accu weer wat voller te krijgen. Maar goed, dat is dan ook bewust even minder goed voor de accu maar wel sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:43 #1191432

Uit het Victronboek:



En warmte is verdampen, gassen, te laag nivo (ook bij gesloten accu's)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 09:54 #1191437

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
De datasheet van mastervolt geeft een max laadstroom aan van 45A
www.mastervolt.nl/producten/12...agm-12-160-group-4d/
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 10:29 #1191455

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nagual schreef :
Maar, kan het kwaad? Of is de laadspanning inderdaad maatgevend?

Ja het kan kwaad. Alleen de spanning in de gaten houden is niet voldoende. Te hoge laadstroom kan oververhitting veroorzaken en de accu ruineren. De 25% max laadstroom is er echt niet voor niets. Standaard regulators regelen alleen op spanning. Bij diep ontladen accu wordt als de dynamo een grote capaciteit heeft een te grote laadstroom geaccepteerd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 aug 2020 10:32 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 10:59 #1191464

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
@ Baasklusje: bedankt voor het relevante Victron citaat.
1 zin begrijp ik er niet uit; er staat: "Indien een accu wordt geladen met een spanning die hoger is dan C / 5" Daarboven spreekt men echter telkens van een LAADSTROOM van C / 5. Een SPANNING van C/5 is volgens mij onjuist: foutje in het Victron boek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 11:18 #1191469

Lijkt mij ook een onzorgvuldige zin van Victron.
C is in Ah, dus C/5 is ook Ah. Bedoeld wordt A, en geen V, spanning.....
Maar de A's zijn natuurlijk een gevolg van de spanning (V).
Zo lees ik het maar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 15:40 #1191555

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
37South schreef :
Nagual schreef :
Maar, kan het kwaad? Of is de laadspanning inderdaad maatgevend?

Ja het kan kwaad. Alleen de spanning in de gaten houden is niet voldoende. Te hoge laadstroom kan oververhitting veroorzaken en de accu ruineren.

Oke: duidelijk: nu de vraag: wat te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 15:54 #1191560

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Als het incidenteel een keer gebeurd is niet zo veel loos.

C/5 = 160AH/5 = 32A

Als het structureel gaat worden moet je de stroom begrenzen. Dat kan met een enorm lompe regelbare weerstand (rheostat) of een intelligente dynamo regelaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 aug 2020 15:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 17:00 #1191579

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Mmmm; even klagen:"maar dat betekend dat ik structureel minder dan 25 % van de accu capaciteit kan gebruiken, om niet in de gevaren zone te komen, dan wel een Sterling regelaar van dik 400€ moet aanschaffen...". Hoe doen andere dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 18:19 #1191607

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
PvO schreef :
Als tijdens de piek de accuspanning onder de gasspanning is gebleven zou ik me geen zorgen maken.
Vraag: wat is de "gasspanning"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 18:33 #1191614

Hier het boek van Victron, staat het allemaal in:

Bijlage:

Bestandsnaam: Book-NL-Al...C)-2.pdf
Bestandsgrootte:617 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 04 aug 2020 19:36 #1191630

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nagual schreef :
37South schreef :
Nagual schreef :
Maar, kan het kwaad? Of is de laadspanning inderdaad maatgevend?

Ja het kan kwaad. Alleen de spanning in de gaten houden is niet voldoende. Te hoge laadstroom kan oververhitting veroorzaken en de accu ruineren.

Oke: duidelijk: nu de vraag: wat te doen?

Dat heb ik al gezegd: laadstroom beperken door veldstroom te beperken met rheostat.
Een intelligente laadstroom regelaar lost het probleem ook niet op omdat die in de bulkfase ook niet regelt maar gewoon de stroom doorlaat die de accu kan accepteren en de dynamo kan leveren. Een rheostat kost 2 tientjes. Even zoeken op ZF naar het topic “snel en veilig LiFePO4 accus laden”. Dat gaat weleswaar over LFP accus maar gebruik van een rheostat leg ik daarin uit. Victron is een commercieel bedrijf dat er echt geen belang bij heeft een rheostat aan te bevelen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 03:17 #1191681

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
verwijderd
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 08:53 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 05:38 #1191693

Je kan eigenlijk een gewone startaccu en een AGM accu niet uit dezelfde lader laden.

AGM heeft veel hogere spanning nodig, dus oftewel overlaad je de startaccu oftewel krijg je de AGM nooit vol.

Ik ben zelf afgestapt van Victron AGM. Nodeloos duur en waardeloos als accu omdat je als je de datasheet goed leest je eigenlijk maar 100A kan opsoeperen uit een 200A AGM, anders gaat je levensduur eraan. Dit geldt voor alle AGM accu's.

Ik had 3 stuks Victron 200A AGM als service accu en na 2 jaar gebruik capaciteitsmetingen gedaan en dat was ronduit bedroevend hoewel ik de accu's nooit diep ontladen had.

Ik ben overgeschakeld op Varta LFH90. Een semi tractie standaard lood accu met gespiraliseerde verluchting die tijdelijk kantelen op een zeilboot toelaat. 90 echte amperes voor minder dan 1 euro per ampere.

Varta dus in afwachting dat LiPo betaalbaarder wordt...

Tijdens mijn recente trip naar de Faroer (constant op auto pilot) heb ik het anders opgelost. De 6 boordbatterijen werden geladen vanaf de 230V 100A intelligente lader die draaide op een Honda 2kW generator die elke 6 uur een uur draaide. Het is waanzin omdaar een 20 kW Yanmar met 25A dynamo voor te gebruiken. Mijn motor heeft dus amper gedraaid tijdens deze trip.


als je echt bezorgd bent over je piek laadstroom gebruik dan een iets dunnere kabel naar de dynamo, goedkoopste oplossing voor je probleem. Boerenlogica...
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 06:00 #1191699

@digitalrubbish

Want een loodaccu kun je wel 100% leegtrekken zonder schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 06:12 #1191702

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Hoe meet je die laadstroom eigenlijk. ( en met welke meter ? )
Ik vind het wel erg hoog.
Zou het kunnen dat je laadstroommeter een beetje overdrijft met de gemeten stroomwaarden ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl