Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 12:46 #1193127

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ronaldl schreef :
Eerst het antwoord maar ff afwachten.
Ondertussen kunnen we toch nog wel wat verder brainstormen? ;)

Ik heb al eens een AGM set naar de accu hemel geholpen.
Alle beetjes kennis die voorkomen dat dit nogmaals gebeurd zijn welkom
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 13:22 #1193136

Lood accus laden met voor de vuist weg 10% van hun opgegeven cappaciteit dus simpel weg 160amp accu met 16amp laden.

En ja voor de iso genormeerde en vol vca gecertificeerde keurig abn gebruikende mede zeilformers ik weet dat ik verkeerde aanduidingen geeft voor de accu capaciteit. Dus .............. warm he :whistle:

Grt mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 13:23 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 20:58 #1193300

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Ronaldl schreef :
Ik kom toch nog even terug op het eerste bericht van TS met die mooie grafiek.

Wat intussen in 4 pagina's is geschreven is min of meer allemaal waar, maar heeft TS toch niet helemaal geholpen.

Eerst beschrijft TS het "normaal" : 70% 50A 2,5 uur tot vol.

Dan schrijft hij over "abnormaal" na een ontlading tot 50%
Neem nu zijn grafiek en blind af het rechter deel van 150 uur tot 180 uur.
Dan blijft over de grafiek van 150 uur tot 0 uur.
Dit deel van de grafiek is identiek aan wat hij beschrijft als "normaal".

Dus:
Het grafiekdeel 150 uur tot 180 uur beschrijft het opladen van de accu van die 50% tot 70% capaciteit.
Niks aan de hand eigenlijk. Een legere accu neemt nu eenmaal meer stroom.

Vervolgens noteert TS dat die 80A hoger is dan de toegestane 48A. En vraagt of dat erg is en zo ja of daar iets aan te doen is.

Erg: nou nee, niet voor die ene keer.
Voorkomen: plaats een 2e accu parallel, dan is de stroom nog maar de helft per accu. En heb je meer capaciteit.

Blijft nog 1 vraag over: is het werkelijk zo dat je 2,5 uur de hoofdmotor draait om de accu te laden of is dat omdat je daadwerkelijk 2,5 uur of langer vaart op de motor?
Of anders gezegd: wat is het toerental van de hoofdmotor c.q. alternator tijdens dat laden?
Ronaldi, en andere reageerders, bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden/ vragen, meedenken met mijn probleem. Helaas zijn er wederom een paar ontzettend vervelende mannetjes( Digitalrubbish als trol en de eeuwig reagerende Wadloper en vervolgens nog een stelletje veel posters) die hun onderlinge strijd, ten koste van welke vrager dan ook, weer voortzetten. Ook dit draadje wordt weer door hen gekaapt. Het aanvangsonderwerp, mijn vraag, wordt, zoals zo vaak, gewoon genegeerd, en de mannetjes gaan weer eens strijden om hun gelijk...

Ik probeer deze stoorzenders te negeren, en ben blij met inhoudelijke vragen/ opmerkingen.
Ik zal de draad via jouw bijdrage weer oppakken. Je beschreef in deze mail jouw interpretatie van de door mij in de start van dit onderwerp gepresenteerde grafiek. Om elkaar goed te begrijpen: in jouw beschrijving maak je een ( typ?) fout: het betreft hier niet uren op de x as, maar minuten.

Verder klopt jouw " lezing" van de grafiek, en is mijn probleem dus: in mijn woorden: als ik de Agm dieper belast, meer dan 80 Ah (ik zal niet meer over % spreken, want de zouden door de accu monitor onjuist weergegeven kunnen worden), meer dan 80 Ah aan de accu onttrek, dan wordt de laadstroom de eerste periode na het motor starten en 1700 toeren draaien, veel hoger als de toelaatbare laadstroom volgens de specs van de accu fabrikant.
Natuurlijk put ik mijn accu niet altijd tot 50% ( pardon, 80Ah) uit, natuurlijk vaar ik niet altijd vervolgens 2,5 uur rond om mijn accu weer op te laden,( ik hang vaak genoeg aan de wal voeding en laad dan tot vol).
De accu geeft verder geen klachten: hij wordt niet warm bij die forse laadstroom, en hij heeft een open klemspanning die prachtig correspondeerde bij zijn ontladingsstatus ( die ik ook via het weten en meten van de aangesloten gebruikers verifieer, en de spanning zakt niet in elkaar bij belasting en wanneer de accu een paar ( wintermaanden) genegeerd wordt, blijft hij zijn open klem spanning nog vol trots te presenteren en bij belasting te doen wat hoort.

Samenvattend: vraag 1: is het opladen van een Agm 160Ah accu die tot 80Ah ontladen is met een dynamo in 180 minuten tot 100% ( open klemspanning ≥ 12,75 V.) een normale prestatie, of is daar veel te lang, of veel te kort?
Vraag 2: als daarbij, gedurende het eerste half uur van de oplaadsessie, hogere stromen dan de toegestane, voorgeschreven fabriekswaarden optreden, is dat dan erg ( als de accu niet warm wordt), en vooral: wat te doen?
Ik heb zo mijn twijfels over een Sterling laadregelaar van + 400 piek, vooral ook omdat een ander weerzegt dat dat het probleem niet aanpakt..

Nog even over een nieuwe accu: stel: ( ik zie nu nog geen aanwijzingen) deze accu is kapot: ik vind 160 Ah een beetje aan de krappe kant: ik besluit een 210 Ah accu te kopen: loop ik dan geen kans dat ook deze accu, bij, laat ik zeggen, een ontlading van 100Ah, een te hoge stroom gaat trekken bij opladen in dezelfde configuratie als welke ik nu heb? Ik betwijfel of je dit omzeild met 2 accu's van b.v.100Ah parallel: die "kunnen" immers "maar" 30 A. laadstroom verdragen: 2x 30 kan mijn dynamo immers makkelijke leveren, dan gaat het dus bij die 2 accu,s ook " fout"..
Maar ik vraag me toch af: hoe laden andere watersporters hun wat grotere accu dan via de dynamo op, zonder in soortgelijke problemen te verzanden?

Bedankt voor het lezen van dit (lange) verhaal: ik waardeer ter zake reacties zeer!
Hg Hans
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 21:16 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 21:10 #1193307

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
buiten dat er op dit forum een aantal ter zake kundige mensen zitten kijk ik ook atijd even wat Rod Collins te vertellen heeft over de diverse onderwerpen mbt batterijen , k a heeft het niet direct betrekking op jouw vraag , zijdelings komt er toch eea langs dat een aantal vragen kan beantwoorden marinehowto.com/how-fast-can-a...-battery-be-charged/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 21:21 #1193312

Hallo Hans!
Gelukkig weer on-topic, het interessert me namelijk ook!

Ik denk persoonlijk dat de beste partij om je een sluitend antwoord te geven de leverancier van je accu's is. Die moeten het gewoon weten, en je hebt heel mooi materiaal om aan ze voor te leggen.

Wat hier gebeurt is wat we vroeger "snelladen" noemden, en dat was eigenlijk alleen ok als de accu ook "snel" was ontladen. Door starten bijvoorbeeld.
Maar dat is hier niet het geval geloof ik.

Ik vind de stroom net te hoog om het te laten zitten, 80A is pittig voor deze accu.
Laadt de start-accu trouwens ook mee in je metingen? Of meet je die niet mee?

Je zou kunnen kijken of je een kleinere dynamo kan monteren (60A ?), misschien wil een leverancier die voor weinig omruilen tegen je huidige.

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 21:22 door Alabastine. Reden: Domme spelvouten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 21:26 #1193319

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Bedankt Richard,
De " start" accu staat buiten het meetcirquit: die moet het zonder aandacht doen!
En ja: een kleinere dynamo... Ik was nou juist een soort blij dat er een ( overigens standaard bij Vp 30-1) pittige dynamo op de motor zat! Ik vraag me af: hoe doen al die andere bezitters van deze toch vrij standaard apparatuur en accu,s dit?
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 21:27 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 21:34 #1193323

Nagual schreef :
Bedankt Richard,
De " start" accu staat buiten het meetcirquit: die moet het zonder aandacht doen!
En ja: een kleinere dynamo... Ik was nou juist een soort blij dat er een ( overigens standaard bij Vp 30-1) pittige dynamo op de motor zat! Ik vraag me af: hoe doen al die andere bezitters van deze toch vrij standaard apparatuur en accu,s dit?

Hoi!
Ik kan je prima volgen, maar ik heb geen antwoord! :laugh:

Misschien ook een belletje naar VP om te vragen wat ze daarmee voor hadden? Ze zetten er niet zomaar een dikke dynamo op als het ook kleinr / goedkoper kan.
Zou best kunnen dat het antwoord is als:
"Worden vaak geinstalleerd op motorboten met een flink accupakket en dan is dat fijn"

Mbt andere bezitters:
Ik denk dat ze er niet naar kijken, en er blij mee zijn. :huh:
En gewoon balen als er weer nieuwe accu's moeten komen.
R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 22:24 #1193334

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
% laadtoestand is slechts een afgeleide van de gemeten Ahrs in en uit. De accumonitor moet wel de correcte accu capaciteit weten, natuurlijk (instelling). Ahrs in hangt af van hoe efficient de accu nog laadt en is alleen een berekende waarde van de accumonitor. Zoals Ronald en ikzelf ook al hebben opgemerkt is dit bij de beoordeling niet betrouwbaar. in feite zijn alleen A en V betrouwbaar (indien juist gecalibreerd).
Los van dit alles is het feit dat het 3 uur duurt voor 14.2 V wordt bereikt (nog niet eens de gasspanning) een slecht teken.

Ook bij gezonde accu(s) zijn je opties bij verhouding accu:dynamo 160:110, zoals je hebt:
1. Heel goed oppassen dat je niet te ver ontlaadt zodat de nog hoge interne weerstand van de accu de laadstroom beperkt.
2. Accu capaciteit vergroten.
3. Kleinere dynamo
4. Laadstroom beperken door veldstroom te reduceren met rheostat of PWM schakeling, zoas ik al in het begin van dit draadje zei.

Dit laatste is het goedkoopste en biedt ook nog het voordeel dat het een goede noodoplossing biedt bij regulator problemen.
Natuurlijk hoef je dit niet bij elke laad/ontlaad cyclus te doen, alleen als je per ongeluk de accu te veel ontladen hebt. Een kwestie van even een schakelaar omzetten tot de accu uit de gevarenzone is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 22:49 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 22:34 #1193336

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
nog even wat over jouw alternator met "115A alternator with built-in charging sensor' Is die/dat wel aangesloten ? The alternator provides alternating current (14V/115A).

The voltage regulator on the alternator is provided with a sensor system. The sensor system compares the charge voltage between the alternator terminals, B+ and B-, with the voltage across the battery positive and negative terminals.

The voltage regulator then compensates for any voltage drop in the cables between the alternator and the batteries, by increasing the charge voltage supplied by the alternator as necessary.

When delivered from Volvo Penta, the sensor system is not activated.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 09 aug 2020 06:39 #1193353

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
ReneK schreef :
nog even wat over jouw alternator met "115A alternator with built-in charging sensor' Is die/dat wel aangesloten ? The alternator provides alternating current (14V/115A).

The voltage regulator on the alternator is provided with a sensor system. The sensor system compares the charge voltage between the alternator terminals, B+ and B-, with the voltage across the battery positive and negative terminals.

The voltage regulator then compensates for any voltage drop in the cables between the alternator and the batteries, by increasing the charge voltage supplied by the alternator as necessary.

When delivered from Volvo Penta, the sensor system is not activated.
Ja hoor:mijn dynamo z,n " voeler" is keurig aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 09 aug 2020 06:54 #1193354

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Mooie vondst ReneK!

Zou die sensor uitgerekend dit laadgedrag moeten voorkomen/beteugelen?

Edit: aangesloten dus
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 06:55 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 09 aug 2020 07:46 #1193370

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
koko schreef :
Mooie vondst ReneK!

Zou die sensor uitgerekend dit laadgedrag moeten voorkomen/beteugelen?

Edit: aangesloten dus

Met een schakelaar in dit draadje kun je met gerede kans wél de laadstroom beperken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 09 aug 2020 07:49 #1193371

Die sensor zorgt ervoor dat er altijd met maximale spanning (en dus ook maximale stroom) wordt geladen.

Ik denk dat dat in dit geval precies niet is wat je wilt omdat de stromen te groot worden.

Misschien het draadje losmaken en nog eens proberen?
Ik weet niet zeker of dat "gewoon zomaar" kan, of dat er iets moet worden ingesteld, maar het zou de laadstroom (wat) kunnen beperken.

Richard
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 07:50 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 09 aug 2020 15:04 #1193484

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
TS schreef:
Samenvattend: vraag 1: is het opladen van een Agm 160Ah accu die tot 80Ah ontladen is met een dynamo in 180 minuten tot 100% ( open klemspanning ≥ 12,75 V.) een normale prestatie, of is daar veel te lang, of veel te kort?
Vraag 2: als daarbij, gedurende het eerste half uur van de oplaadsessie, hogere stromen dan de toegestane, voorgeschreven fabriekswaarden optreden, is dat dan erg ( als de accu niet warm wordt), en vooral: wat te doen?
Ik heb zo mijn twijfels over een Sterling laadregelaar van + 400 piek, vooral ook omdat een ander weerzegt dat dat het probleem niet aanpakt..

Mijn antwoord: als mastervolt zegt dat 45A de maximale laadstroom is, dan is dat zo. Het is dan aan mastervolt om er iets over te zeggen. Let op: het is 30% van de C10 waarde en niet van de C20 waarde, dus 45A max voor het type AGM 160Ah van mastervolt.
Bijvoorbeeld victron noemt 20% van de C- waarde, en zegt dat dat de temperatuur doet oplopen bij hogere waarden. Victron zegt dan vervolgens dat hoger mag, als je maar aan temperatuur compensatie doet (temperatuur van de accu!). Bij hoger accu temperatuur dus lager voltage. Dat doet jouw alternator niet.
Er zijn fabrikanten die andere max waarden aangeven, lees hoger. Het lijkt dus vooral een batterij-ontwerp kwestie te zijn. Maar misschien is dit alleen een marketing truuk. Of het is garantie claims omzeilen truuk.
Ik zelf zou me wat betreft die ene keer op 80A laden niet druk maken.
Het laden in 3 uur van die 80Ah netto (is bruto ca. 90 Ah) is aan de korte kant. Het is de vraag hoe vol de accu echt is. Doe de test door eerst die 3 uur te laden en zet dan de walstroom erop, en kijk wat die lader er nog bij kan krijgen. Over een tijdspanne van nog eens drie a vier uur komt er toch nog iets van 5 tot 10Ah bij denk ik.

Wat de doen:
Eerst nog even wat anders: je laadt met de alternator. Die begint met 80A maar bij 12,9V. Dat is nog ver onder de zener spanning van de spanningsregelaar, dus op dit moment ziet de alternator de accu eerder als een kortsluiting dan een last. Amechtig op 100% van zijn vermogen probeert de alternator te leveren. Dit wordt nog erger als het toerental van de motor en dus de alternator daalt, de koeling door de ventilator daalt en de stator verbrandt.
Maar goed, daar hadden we het niet over.
Die 80A wordt bepaald door het totale weerstand van de keten alternator, bedrading, aansluitingen, accu in samenhang met het vermogen dat de alternator kan leveren.
Theoretisch zou een lager toerental van de motor die 80A omlaag moeten brengen. Immers het vermogen van de alternator daalt.
Een ander type accu (met hogere inwendige weerstand) brengt die 80A ook omlaag, bijvoorbeeld een natte accu (toch, ik heb de specs niet paraat)
Of die tip met die veldsterkte regelaar (ikke geen kennis van)
Of die sterling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 11 aug 2020 08:56 #1194053

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
primeur schreef :
Ik heb dit ook al eens gebrobeerd op internet uit te zoeken, maar stuit alleen op teksten die vertellen dat de laadstroom niet te hoog mag zijn ivm gasvorming.
Maar volgens mij zou er (theoretisch) niets aan de hand moeten zijn zolang de spanning maar onder 14,4V blijft.
De spanning blijft inderdaad onder de 14,4 V: sterker: mijn hoogste laadspanning is 14,2 Volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 11 aug 2020 11:11 #1194092

In het Victronboekje staat ook dit:



Accu accepteert alle A's die je hem geeft. Tot een 80% lading.

Zie je dat in je laadmetingen terug?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 11 aug 2020 12:34 #1194126

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Baasklusje schreef :
In het Victronboekje staat ook dit:


Accu accepteert alle A's die je hem geeft. Tot een 80% lading.

Zie je dat in je laadmetingen terug?
Ik zie dat de stroom boven de 80% ontlading sterk stijgt en naarmate de accu voller wordt, daalt. Of er nu echt een "kantelpunt" is bij 80% zie ik niet in mijn meting: ziet u dat wel in de grafiek?


Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 12:45 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 11 aug 2020 13:06 #1194142

Hoi Nagual,
er is niet een soort van "kantelpunt", zo is die 80% niet bedoeld.
"Slimme / geregelde" laders hebben wel een grenswaarde waarbij ze de laadstroom gaan aanpassen maar een gewone dynamo niet.

Wat je hier in de grafiek ziet is dat de stroom afneemt naarmate de accu voller raakt.
Dat komt doordat de spanning van de accu langzaam hoger wordt, en dus het verschil tussen de dynamo-spanning en de accu-spanning steeds kleiner wordt.
Daardoor neemt de stroom af.
De formule daarvoor is I_laadstroom = (v_dynamo - V_accu) / R
R is min of meer constant, de laadstroom gaat op den duur naar nul.
Met deze formue akn je mooi zien wat je kan doen om de stroom kleiner te maken:
1: Het verschil tussen accuspanning en dynamo spanning moet kleiner gemaakt worden
2: De weerstand in het laadcircuit moet hoger gemaakt worden


De vorm van deze grafiek vind je overal terug als er iets gevuld wordt uit iets anders: een vloeistof-tank, een lucht-vat, een condensator, en een accu.
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 13:17 door Alabastine. Reden: Domme fout in formule hersteld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 11 aug 2020 14:32 #1194183

zou het kunnen zijn dat er onderin de accu wat platenmateriaal ligt als hij flink ontladen is? Dat komt voor na een bepaalde hoeveelheid slijtage. Dat van de platen gevallen spul kan dan zorgen voor minder interne weerstand (maakt contact tussen platen) waardoor de stroom hoog oploopt?
Door laden, opwarmen en gasbelletjes kan het weer van de bodem verdwijnen en op de platen opgenomen worden. Heren accukenners?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 14:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 05:49 #1194346

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Baasklusje schreef :
zou het kunnen zijn dat er onderin de accu wat platenmateriaal ligt als hij flink ontladen is? Dat komt voor na een bepaalde hoeveelheid slijtage. Dat van de platen gevallen spul kan dan zorgen voor minder interne weerstand (maakt contact tussen platen) waardoor de stroom hoog oploopt?
Door laden, opwarmen en gasbelletjes kan het weer van de bodem verdwijnen en op de platen opgenomen worden. Heren accukenners?
Mmm , interessante theorie maar: de stroom loopt eigenlijk heel geleidelijk op, je zou, in uw theorie meer "horten en stoten"verwachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 10:36 #1194422

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Reageerders:
Hartelijk dank voor het meedenken. Accu’s zijn ingewikkelde apparaten en ook dit probleem heeft vele kanten..
Ik wil op een aantal zaken, genoemd in de reacties terug komen.
Eerst over de % SoC weergave zoals gegeven door de accu monitor ( Bmv).
Ik heb onderzocht hoe nauwkeurig die SoC indicatie is, vergeleken met de ( geverifieerde), daadwerkelijk onttrokken Ah. Ik heb er een plaatje van gemaakt. Zoals jullie zien is er inderdaad een ( kleine?) afwijking tussen de gemeten ontlading en de door de meter “geschatte” ontlading.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 11:21 #1194438

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Nagual, prima zo een plaatje. Maar als ik niet weet hoe, met welke meetmethoden en onder welke condities, het tot stand is gekomen kan ik er niet veel mee. Sorry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 13:30 #1194472

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Ronaldi:
Bedankt voor je reactie: het plaatje over het ladings-percentage plaatste ik, omdat in de reacties herhaaldelijk werd betoogd dat de Bmv waarden van het ladingspercentage waarschijnlijk onjuist zijn. Ik wist dat niet en heb daarom 2 dingen gedaan: 1: ik praat voortaan in gebruikte Ah, die waarschijnlijk wel juist geteld worden door de accu monitor en 2: ik heb eens onderzocht hoeveel het opgegeven ladingspercentage nu werkelijk afwijkt van de gemeten, bekende, onttrokken hoeveel Ah. Dus: ik heb met bekende belasting, een aantal Ah uit de accu onttrokken, heb berekend hoeveel % dat van 160 Ah is: dat is de blauwe lijn. In dezelfde grafiek heb ik het door de Bmv accu monitor gepresenteerde % geplaatst. Op die manier kunnen we, m.i., zien hoeveel de Bmv opgave van het ladingspercentage afwijkt van de werkelijkheid. Dacht ik. Denk jij dat ook?
Laatst bewerkt: 12 aug 2020 13:31 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 13:32 #1194474



Dat zegt Victron ervan. Die losse massa onderin zal vast wel wat (of veel) geleidend zijn. En in contact met 2 platen.
Als dat tijdelijk de inwendige weerstand verlaagt dan zal de stroom toenemen.
Als het weer een beetje verdwijnt door oplossen, op de platen neerslaan, in de vloeistof opgenomen worden door bewegen (en gasontwikkeling) dan wordt de weerstand misschien weer normaler en de stroom dus kleiner. Hypothese, meer niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 14:05 #1194486

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nagual schreef :
Reageerders:
Hartelijk dank voor het meedenken. Accu’s zijn ingewikkelde apparaten en ook dit probleem heeft vele kanten..
Ik wil op een aantal zaken, genoemd in de reacties terug komen.
Eerst over de % SoC weergave zoals gegeven door de accu monitor ( Bmv).
Ik heb onderzocht hoe nauwkeurig die SoC indicatie is, vergeleken met de ( geverifieerde), daadwerkelijk onttrokken Ah. Ik heb er een plaatje van gemaakt. Zoals jullie zien is er inderdaad een ( kleine?) afwijking tussen de gemeten ontlading en de door de meter “geschatte” ontlading.
[/attachment]

zonder te weten hoe het gemeten is is er weinig over te vertellen , maar 3% afwijking lijkt me uiterst nauwkeurig vd BMV , als ik dit zo zie is het eerste waar ik aan denk de veroudering vd akkuset ie verminderde capaciteit door gebruik dat een verschil levert tussen daadwerkelijk en BMV berekende capaciteit , nu is het een zaak om de BMV nauwkeurig in te stellen , dus 3% minder capaciteit dan er nu ingegeven staat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl