Ronaldl schreef :
Ik kom toch nog even terug op het eerste bericht van TS met die mooie grafiek.
Wat intussen in 4 pagina's is geschreven is min of meer allemaal waar, maar heeft TS toch niet helemaal geholpen.
Eerst beschrijft TS het "normaal" : 70% 50A 2,5 uur tot vol.
Dan schrijft hij over "abnormaal" na een ontlading tot 50%
Neem nu zijn grafiek en blind af het rechter deel van 150 uur tot 180 uur.
Dan blijft over de grafiek van 150 uur tot 0 uur.
Dit deel van de grafiek is identiek aan wat hij beschrijft als "normaal".
Dus:
Het grafiekdeel 150 uur tot 180 uur beschrijft het opladen van de accu van die 50% tot 70% capaciteit.
Niks aan de hand eigenlijk. Een legere accu neemt nu eenmaal meer stroom.
Vervolgens noteert TS dat die 80A hoger is dan de toegestane 48A. En vraagt of dat erg is en zo ja of daar iets aan te doen is.
Erg: nou nee, niet voor die ene keer.
Voorkomen: plaats een 2e accu parallel, dan is de stroom nog maar de helft per accu. En heb je meer capaciteit.
Blijft nog 1 vraag over: is het werkelijk zo dat je 2,5 uur de hoofdmotor draait om de accu te laden of is dat omdat je daadwerkelijk 2,5 uur of langer vaart op de motor?
Of anders gezegd: wat is het toerental van de hoofdmotor c.q. alternator tijdens dat laden?
Ronaldi, en andere reageerders, bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden/ vragen, meedenken met mijn probleem. Helaas zijn er wederom een paar ontzettend vervelende mannetjes( Digitalrubbish als trol en de eeuwig reagerende Wadloper en vervolgens nog een stelletje veel posters) die hun onderlinge strijd, ten koste van welke vrager dan ook, weer voortzetten. Ook dit draadje wordt weer door hen gekaapt. Het aanvangsonderwerp, mijn vraag, wordt, zoals zo vaak, gewoon genegeerd, en de mannetjes gaan weer eens strijden om hun gelijk...
Ik probeer deze stoorzenders te negeren, en ben blij met inhoudelijke vragen/ opmerkingen.
Ik zal de draad via jouw bijdrage weer oppakken. Je beschreef in deze mail jouw interpretatie van de door mij in de start van dit onderwerp gepresenteerde grafiek. Om elkaar goed te begrijpen: in jouw beschrijving maak je een ( typ?) fout: het betreft hier niet uren op de x as, maar minuten.
Verder klopt jouw " lezing" van de grafiek, en is mijn probleem dus: in mijn woorden: als ik de Agm dieper belast, meer dan 80 Ah (ik zal niet meer over % spreken, want de zouden door de accu monitor onjuist weergegeven kunnen worden), meer dan 80 Ah aan de accu onttrek, dan wordt de laadstroom de eerste periode na het motor starten en 1700 toeren draaien, veel hoger als de toelaatbare laadstroom volgens de specs van de accu fabrikant.
Natuurlijk put ik mijn accu niet altijd tot 50% ( pardon, 80Ah) uit, natuurlijk vaar ik niet altijd vervolgens 2,5 uur rond om mijn accu weer op te laden,( ik hang vaak genoeg aan de wal voeding en laad dan tot vol).
De accu geeft verder geen klachten: hij wordt niet warm bij die forse laadstroom, en hij heeft een open klemspanning die prachtig correspondeerde bij zijn ontladingsstatus ( die ik ook via het weten en meten van de aangesloten gebruikers verifieer, en de spanning zakt niet in elkaar bij belasting en wanneer de accu een paar ( wintermaanden) genegeerd wordt, blijft hij zijn open klem spanning nog vol trots te presenteren en bij belasting te doen wat hoort.
Samenvattend: vraag 1: is het opladen van een Agm 160Ah accu die tot 80Ah ontladen is met een dynamo in 180 minuten tot 100% ( open klemspanning ≥ 12,75 V.) een normale prestatie, of is daar veel te lang, of veel te kort?
Vraag 2: als daarbij, gedurende het eerste half uur van de oplaadsessie, hogere stromen dan de toegestane, voorgeschreven fabriekswaarden optreden, is dat dan erg ( als de accu niet warm wordt), en vooral: wat te doen?
Ik heb zo mijn twijfels over een Sterling laadregelaar van + 400 piek, vooral ook omdat een ander weerzegt dat dat het probleem niet aanpakt..
Nog even over een nieuwe accu: stel: ( ik zie nu nog geen aanwijzingen) deze accu is kapot: ik vind 160 Ah een beetje aan de krappe kant: ik besluit een 210 Ah accu te kopen: loop ik dan geen kans dat ook deze accu, bij, laat ik zeggen, een ontlading van 100Ah, een te hoge stroom gaat trekken bij opladen in dezelfde configuratie als welke ik nu heb? Ik betwijfel of je dit omzeild met 2 accu's van b.v.100Ah parallel: die "kunnen" immers "maar" 30 A. laadstroom verdragen: 2x 30 kan mijn dynamo immers makkelijke leveren, dan gaat het dus bij die 2 accu,s ook " fout"..
Maar ik vraag me toch af: hoe laden andere watersporters hun wat grotere accu dan via de dynamo op, zonder in soortgelijke problemen te verzanden?
Bedankt voor het lezen van dit (lange) verhaal: ik waardeer ter zake reacties zeer!
Hg Hans