Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 14:34 #1194497

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
ReneK schreef :
Nagual schreef :
Reageerders:
Hartelijk dank voor het meedenken. Accu’s zijn ingewikkelde apparaten en ook dit probleem heeft vele kanten..
Ik wil op een aantal zaken, genoemd in de reacties terug komen.
Eerst over de % SoC weergave zoals gegeven door de accu monitor ( Bmv).
Ik heb onderzocht hoe nauwkeurig die SoC indicatie is, vergeleken met de ( geverifieerde), daadwerkelijk onttrokken Ah. Ik heb er een plaatje van gemaakt. Zoals jullie zien is er inderdaad een ( kleine?) afwijking tussen de gemeten ontlading en de door de meter “geschatte” ontlading.
[/attachment]

zonder te weten hoe het gemeten is is er weinig over te vertellen , maar 3% afwijking lijkt me uiterst nauwkeurig vd BMV , als ik dit zo zie is het eerste waar ik aan denk de veroudering vd akkuset ie verminderde capaciteit door gebruik dat een verschil levert tussen daadwerkelijk en BMV berekende capaciteit , nu is het een zaak om de BMV nauwkeurig in te stellen , dus 3% minder capaciteit dan er nu ingegeven staat
Rene: In mijn reactie op Ronaldi beschrijf ik hoe ik aan deze waarden kom: (“Dus: ik heb met bekende belasting, een aantal Ah uit de accu onttrokken, heb berekend hoeveel % dat van 160 Ah is: dat is de blauwe lijn. In dezelfde grafiek heb ik het door de Bmv accu monitor gepresenteerde % geplaatst”).
Verder: ja: ik vind het ook een kleine afwijking: gesterkt mij in mijn gedachte dat er niets mis is met de accu, nog met de monitor. Jouw advies neem ik ter harte: Ik ga het aantal Ah in mijn instellingen van de Bmv met 3% verminderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 15:02 #1194500

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3673
Nagual schreef :
Ronaldi:
Bedankt voor je reactie: het plaatje over het ladings-percentage plaatste ik, omdat in de reacties herhaaldelijk werd betoogd dat de Bmv waarden van het ladingspercentage waarschijnlijk onjuist zijn. Ik wist dat niet en heb daarom 2 dingen gedaan: 1: ik praat voortaan in gebruikte Ah, die waarschijnlijk wel juist geteld worden door de accu monitor en 2: ik heb eens onderzocht hoeveel het opgegeven ladingspercentage nu werkelijk afwijkt van de gemeten, bekende, onttrokken hoeveel Ah. Dus: ik heb met bekende belasting, een aantal Ah uit de accu onttrokken, heb berekend hoeveel % dat van 160 Ah is: dat is de blauwe lijn. In dezelfde grafiek heb ik het door de Bmv accu monitor gepresenteerde % geplaatst. Op die manier kunnen we, m.i., zien hoeveel de Bmv opgave van het ladingspercentage afwijkt van de werkelijkheid. Dacht ik. Denk jij dat ook?
Maar dan vergeet je Peukert volgens mij. Maw die grafiek zegt niets over de nauwkeurigheid van de bmv.
Naar mijn mening kan je de ladingstoestand zoal van de bmv aangegeven alleen vergelijken met de accuspanning in rust.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 16:15 #1194516

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
PvO schreef :
Pvo schreef :
Maar dan vergeet je Peukert volgens mij. Maw die grafiek zegt niets over de nauwkeurigheid van de bmv.
Naar mijn mening kan je de ladingstoestand zoal van de bmv aangegeven alleen vergelijken met de accuspanning in rust.

Pvo: Ja: u hebt gelijk: de ladingstoestand is alleen nauwkeurig te bepalen door naar de open klem spanning te kijken. In bovenstaande grafiekje keek ik hoe de onttrokken Ah zich verhouden tot wat de Bmv zegt over de ladingstoestand, ER VAN UIT GAANDE dat de accu haar capaciteit van 160 Ah nog steeds heeft.
In onderstaande grafiek zet ik de open klemspanning af tegen de onttrokken Ah: ik zie hierin geen “gekke”, afwijkende waarden: Wat vindt u?

Laatst bewerkt: 12 aug 2020 16:16 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 16:59 #1194530

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1490
Hoeveel rusttijd heb je gebruikt na ontlading ?

Ex : 10Ah onttrokken , 24uur rust , meten , dan weer 10Ah ontrekken , 24uur rust en meten etc ? Of kortere / langere rusttijden tussen het belasten ?
www.svbluepearl.com

Nu in een locked down Panama
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 17:35 #1194540

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
ReneK schreef :
Hoeveel rusttijd heb je gebruikt na ontlading ?

Ex : 10Ah onttrokken , 24uur rust , meten , dan weer 10Ah ontrekken , 24uur rust en meten etc ? Of kortere / langere rusttijden tussen het belasten ?
Ik heb inderdaad telkens 10 ah onttrokken, dan pauze, laten rusten, dan weer 10 Ah. Alleen heb ik telkens maar 1 uur pauze gehouden: duurde me anders te lang..: ik " leefde" aan boord, moest dus korter over doen want anders kan ik geen andere gebruikers inschakelen. Wel een vast ritme, " downhill", niet zulke lange pauzes dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 18:09 #1194546

Ziet er prima uit volgens mijn (bescheiden!) mening :)

12.33 is ongeveer 70% "vol" zeg... 2/3 van de totale capaciteit.
De resterende capaciteit van de accu is dus 3 x 50 Ah = 150 Ah.
Helemaal goed.

Denk nu niet dat it exact is, want de temeperatuur speelt een rol bij de rust-spanning!

Materiaal dat van de platen valt ben je kwijt, dat komt nooit meer op de juiste plaats in de juiste vorm op de platen terug.
Dat materiaal is niet bijster geleidend trouwens voor zover ik weet, dus kortsluiting gaat het niet geven. Daar is ook niets van te zien in de grafieken van het laden:
De laadsstroom daalt keurig naar vrijwel nul, en dat betekent dat de accu geen kortsluitingen oid heeft.
De metingen van de capaciteiten kloppen ook "ongeveer" met elkaar en met de grafieken.

Kortom:
Je accu ziet er nog goed uit, en er is niets mis mee (voorzover ik kan zien).

Blijkbaar heeft je accu geen probleem gehad met die 80 Ampere.

Heb je nu dat draadje al eens losgemaakt? ;-)
Ik denk dat dat je "probleem" oplost namelijk.

Groet,
Richard

PS: het houdt je nogal bezig geloof ik... of ben je echt zo bang voor je accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 20:01 #1194565

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Alabastine schreef :
Ziet er prima uit volgens mijn (bescheiden!) mening :)

Denk nu niet dat it exact is, want de temeperatuur speelt een rol bij de rust-spanning!

Heb je nu dat draadje al eens losgemaakt? ;-)
Ik denk dat dat je "probleem" oplost namelijk.
De temperatuur van de accu was tijdens de meting 25,6 tot 26,9 graden C.
Dat" voel" draadje heb ik niet los gemaakt: eerlijk?: Ik durf het niet: ik weet er TE weinig van en ben bang dat ik schade maak ( aan de spanningsregelaar? bijvoorbeeld? )
Bedankt voor je positieve bijdrage!
Hg
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 20:35 #1194585

Nagual schreef :
advies neem ik ter harte: Ik ga het aantal Ah in mijn instellingen van de Bmv met 3% verminderen!

Die 3% moet 3 procentpunt zijn. Dus 3 procentpunt verschil bij 68% Soc = 100/(100-68) * 3 = 9,3% van 160 Ah.

Als je de BMV op 160 min 9,3%=145 Ah instelt, loopt de Soc van de BMV gelijk met jouw gemeten Soc uit de grafiek.

Verder zou bij een Absorbed Glass Matt geen plaatmateriaal naar de bodem kunnen zinken (volgens mijn mening). Het losse materiaal zou dan tussen de glasvezels moeten bijven hangen.
Het blijft dus vlakbij de plek waar het losgeraakt is. Geen idee of dat goed of slecht is.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 12 aug 2020 20:52 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 12 aug 2020 21:33 #1194613

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3673
Panoramix schreef :
Nagual schreef :
advies neem ik ter harte: Ik ga het aantal Ah in mijn instellingen van de Bmv met 3% verminderen!

Die 3% moet 3 procentpunt zijn. Dus 3 procentpunt verschil bij 68% Soc = 100/(100-68) * 3 = 9,3% van 160 Ah.

Als je de BMV op 160 min 9,3%=145 Ah instelt, loopt de Soc van de BMV gelijk met jouw gemeten Soc uit de grafiek.

Verder zou bij een Absorbed Glass Matt geen plaatmateriaal naar de bodem kunnen zinken (volgens mijn mening). Het losse materiaal zou dan tussen de glasvezels moeten bijven hangen.
Het blijft dus vlakbij de plek waar het losgeraakt is. Geen idee of dat goed of slecht is.
Ik zou op basis van de grafiek helemaal niets in de bmv aanpassen.
Tenzij de ontlading is gedaan met exact de ontlaadstroom die hoort bij de opgegeven capaciteit.
Waarschijnlijk is dat 160/20.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 07:41 #1194674

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Alabastine schreef :
Ziet er prima uit volgens mijn (bescheiden!) mening :)

PS: het houdt je nogal bezig geloof ik... of ben je echt zo bang voor je accu?

Nou ja," bang" is niet het goede woord, maar: 81 Amp. Is niet niks: daar keek ik van op, en: er zijn best wat reageerders die zich daar ook zorgen over maken ( of denken dat ik een versleten accu heb)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 08:40 #1194683

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Nagual schreef :
Alabastine schreef :
Ziet er prima uit volgens mijn (bescheiden!) mening :)

PS: het houdt je nogal bezig geloof ik... of ben je echt zo bang voor je accu?

Nou ja," bang" is niet het goede woord, maar: 81 Amp. Is niet niks: daar keek ik van op, en: er zijn best wat reageerders die zich daar ook zorgen over maken ( of denken dat ik een versleten accu heb)

Als jou accu aan zijn einde zou zijn en 81 Amp laadstroom zou krijgen dan merk je dat door meer onaangenaamheden. In de eerste plaats door een grote spanningsdaling tot zeker onder 12V bij enige belasting als hem niet laad maar gebruikt. Maar ook bij zo'n laadstroom opbollen van de AGM en eventueel uit elkaar barsten met stank.
Dat "voel" draadje kort los nemen zal mijns inziens weinig gevaar hebben. Je neemt hem los tijdens het laden en vrijwel onmiddellijk zou de spanning op de accu moeten dalen. 0,1 - 0,3 Volt en de laadstroom afnemen. Als je dit stilliggend bijvoorbeeld in de haven kun je als er iets anders gebeurt direct de motor uitzetten.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 08:57 #1194686

Dat "voel" draadje kort los nemen zal mijns inziens weinig gevaar hebben. Je neemt hem los tijdens het laden en vrijwel onmiddellijk zou de spanning op de accu moeten dalen. 0,1 - 0,3 Volt en de laadstroom afnemen. Als je dit stilliggend bijvoorbeeld in de haven kun je als er iets anders gebeurt direct de motor uitzetten.

Inderdaad, wat 3Noreen zegt, haal dat sense draadje maar eens los, de dynamo meet nu de spanning op de accu en denkt, ik kom nog niet aan de 14.2, ik doe er nog iets extra bij op. En zo kom je aan de 81A.
De oplossing die ik in eerste instantie gaf, iets weerstand toevoegen in de kabel naar de accu, gaat ook niet werken met zo'n sense-draad, dat wordt meteen gecompenseerd door de dynamo.
Dus draadje loshalen en evt een schakelaar er in zetten, dan heb je de keus om, als de stroom tijdens het laden zakt, alsnog de stroom wat op te krikken, en maximaal te laden.
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 08:59 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 09:03 #1194688

Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 09:15 #1194689

Baasklusje schreef :
Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...

Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Draadje kan je ook op de bat aansluiting van de dynamo zetten, dan regelt ie daar de spanning op 14.2 en heb je iets spanningsverlies over de kabel, waardoor de stroom beperkt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 09:23 #1194690

It Paradyske schreef :
Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Dank, weer wat geleerd. De serviceaccu was toen in vol bedrijf (10A eruit, PC, koelkast, instrumenten) en dus ruim onder de 12,6V.
Ik merkte dat er iets niet goed ging door de doordringende geur van hete electronica... Ruim 17 volt...Net op tijd de motor uitgezet en de accu's met de hand (3e schakelaar) gekoppeld.....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 09:45 #1194700

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9378
Bij de keuring van onze boot bleek de de spanning veel te hoog en zwabberde ook tussen 15 en zelfs 17 volt. De boel is nagekeken en er is een nieuwe scheidingsdiode geplaatst.
Later bleek de laadspanning nog niet in orde en heb ik de boel zelf nagelopen. Er zat een goed verstopte breuk in de sensordraad waar die de alternator uit komt!
De sensordraad zit bij ons op de uitgang van de scheidingsdiode om o.a. dat verlies te compenseren.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 09:59 #1194705

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 242
mijn ervaring met auto's is dat een goede accu veel stroom kan opnemen en een slechte weinig. Ook is het vooral bij agm batterijen belangrijk dat de temperatuur in de gaten wordt gehouden er is dan ook altijd een sensor op de -klem gemonteerd. Als de batterijen niet te warm worden moet je je toch weinig zorgen maken. Mensen die zeggen dat AGM batterijen geen lood batterijen zijn zou ik toch echt niet geloven. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 12:17 #1194744

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
holtere schreef :
Bij de keuring van onze boot bleek de de spanning veel te hoog en zwabberde ook tussen 15 en zelfs 17 volt. De boel is nagekeken en er is een nieuwe scheidingsdiode geplaatst.
Later bleek de laadspanning nog niet in orde en heb ik de boel zelf nagelopen. Er zat een goed verstopte breuk in de sensordraad waar die de alternator uit komt!

Mmm.. Lees / begrijp ik uw bericht goed wanneer ik samenvat: "wanneer de censor draad ontkoppeld is, gaat de spanningsregelaar de spanning OMHOOG brengen"

Ik vraag dit, omdat, om mijn, aanvankelijk, hoge laadstromen wat te temperen, hier gesuggereerd wordt de sensor draad te onderbreken. Ik ben daar bang van, omdat ik niet weet wat de spanningsregelaar doet indien hij geen informatie krijgt: gaat hij dan juist de spanning/ laadstroom omlaag of omhoog regelen?
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 12:18 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 12:31 #1194750

Nagual schreef :
holtere schreef :
Bij de keuring van onze boot bleek de de spanning veel te hoog en zwabberde ook tussen 15 en zelfs 17 volt. De boel is nagekeken en er is een nieuwe scheidingsdiode geplaatst.
Later bleek de laadspanning nog niet in orde en heb ik de boel zelf nagelopen. Er zat een goed verstopte breuk in de sensordraad waar die de alternator uit komt!

Mmm.. Lees / begrijp ik uw bericht goed wanneer ik samenvat: "wanneer de censor draad ontkoppeld is, gaat de spanningsregelaar de spanning OMHOOG brengen"

Ik vraag dit, omdat, om mijn, aanvankelijk, hoge laadstromen wat te temperen, hier gesuggereerd wordt de sensor draad te onderbreken. Ik ben daar bang van, omdat ik niet weet wat de spanningsregelaar doet indien hij geen informatie krijgt: gaat hij dan juist de spanning/ laadstroom omlaag of omhoog regelen?

Dat zie je snel genoeg als je het probeert. :-) Als de accu niet al vol is, dempt deze de piek wel, maar wat ik al zei: je kan de sense ook op de bat+ van de dynamo aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 12:35 #1194751

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9378
Volgens mij (maar ben zeker geen expert) is die sensor bedoeld om de verliezen van een scheidingsdiode te compenseren.
Misschien kun je aangeven waar jij die draad hebt aangesloten?
Evengoed lijkt het me slim om even te kijken of die wel goed werkt door hem even los te maken en te kijken wat de spanning doet.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 12:59 #1194761

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...

Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Draadje kan je ook op de bat aansluiting van de dynamo zetten, dan regelt ie daar de spanning op 14.2 en heb je iets spanningsverlies over de kabel, waardoor de stroom beperkt wordt.
Ik geloof en hoop dat u het weet: dus: voor alle duidelijkheid: mogelijkheid 1: ik sluit de charging sensor draad ( die nu op de plus van mijn service accu zit) aan op de Bat+ van de dynamo. Gevolg: de dynamo wordt wat terug geregeld ( want "ziet" nu het spannings verlies van mijn kabels en diodebrug niet) en "denkt" dus dat de accu spanning al wat hoger is?
2: ik ONDERBREEK ( met een schakelaartje) de charging sensor draad: gevolg is dan...?
Dat onderbreek schakelaartje lijkt mij namelijk handig: dan hoef ik, als ik eens diep ontladen ben, de boel niet los te schroeven.
Klopt mijn samenvatting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 13:04 #1194763

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Nagual schreef :
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...

Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Draadje kan je ook op de bat aansluiting van de dynamo zetten, dan regelt ie daar de spanning op 14.2 en heb je iets spanningsverlies over de kabel, waardoor de stroom beperkt wordt.
Ik geloof en hoop dat u het weet: dus: voor alle duidelijkheid: mogelijkheid 1: ik sluit de charging sensor draad ( die nu op de plus van mijn service accu zit) aan op de Bat+ van de dynamo. Gevolg: de dynamo wordt wat terug geregeld ( want "ziet" nu het spannings verlies van mijn kabels en diodebrug niet) en "denkt" dus dat de accu spanning al wat hoger is?
2: ik ONDERBREEK ( met een schakelaartje) de charging sensor draad: gevolg is dan...?
Dat onderbreek schakelaartje lijkt mij namelijk handig: dan hoef ik, als ik eens diep ontladen ben, de boel niet los te schroeven.
Klopt mijn samenvatting?

Je kunt ook een wisselschakelaar gebruiken. In de ene stand is de sens aangesloten op de gebruiks accu en in de andere stand op bat+ van de dynamo. Maar voordat je een hoop werk op de hals haalt even uitproberen wat er gebeurt als je het draadje los neemt.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 13:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 13:27 #1194769

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
3Noreen schreef :
Nagual schreef :
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...

Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Draadje kan je ook op de bat aansluiting van de dynamo zetten, dan regelt ie daar de spanning op 14.2 en heb je iets spanningsverlies over de kabel, waardoor de stroom beperkt wordt.
Ik geloof en hoop dat u het weet: dus: voor alle duidelijkheid: mogelijkheid 1: ik sluit de charging sensor draad ( die nu op de plus van mijn service accu zit) aan op de Bat+ van de dynamo. Gevolg: de dynamo wordt wat terug geregeld ( want "ziet" nu het spannings verlies van mijn kabels en diodebrug niet) en "denkt" dus dat de accu spanning al wat hoger is?
2: ik ONDERBREEK ( met een schakelaartje) de charging sensor draad: gevolg is dan...?
Dat onderbreek schakelaartje lijkt mij namelijk handig: dan hoef ik, als ik eens diep ontladen ben, de boel niet los te schroeven.
Klopt mijn samenvatting?

Je kunt ook een wisselschakelaar gebruiken. In de ene stand is de sens aangesloten op de gebruiks accu en in de andere stand op bat+ van de dynamo. Maar voordat je een hoop werk op de hals haalt even uitproberen wat er gebeurt als je het draadje los neemt.
3 Noreen: ( ik weet eigenlijk nooit of u een man of een vrouw bent,.): bedankt voor de tip: maar: los nemen TERWIJL de zaak draait,...? Dan is niet ineens, pats, mijn spanningsregelaar kapot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 13:43 #1194777

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Nagual schreef :
3Noreen schreef :
Nagual schreef :
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
Is het inmiddels veel genoemde draadje hetzelfde als het draadje op oudere VP's?
Mijn MD2030 heeft ook zo'n draadje.
Dat zat aan de lichtaccu's, en de alternator zit aan de startaccu (laden).
Toen het koppelrelais tussen start- en lichtaccu's defect was voelde de alternator geen accuspanning meer (de lichtaccu's losgekoppeld, immers).
Laadspanning ging onmiddellijk naar meer dan 17 Volt: alternator bleef omhoog regelen ivm ontbrekende 'tegendruk' uit de accu's.
Is het systeem op de boot van TS slimmer? Zo nee, dan zou ik dat draadje niet losmaken...

Die redenering is niet juist Thomas, de sense meet dan de niet ladende service accu, en die is 12.6V oid, dus gaat ie maximaal laden.
Als je hem los haalt, detecteert ie dat als het goed is, en gaat de spanning regelen op de Bat aansluiting.

Draadje kan je ook op de bat aansluiting van de dynamo zetten, dan regelt ie daar de spanning op 14.2 en heb je iets spanningsverlies over de kabel, waardoor de stroom beperkt wordt.
Ik geloof en hoop dat u het weet: dus: voor alle duidelijkheid: mogelijkheid 1: ik sluit de charging sensor draad ( die nu op de plus van mijn service accu zit) aan op de Bat+ van de dynamo. Gevolg: de dynamo wordt wat terug geregeld ( want "ziet" nu het spannings verlies van mijn kabels en diodebrug niet) en "denkt" dus dat de accu spanning al wat hoger is?
2: ik ONDERBREEK ( met een schakelaartje) de charging sensor draad: gevolg is dan...?
Dat onderbreek schakelaartje lijkt mij namelijk handig: dan hoef ik, als ik eens diep ontladen ben, de boel niet los te schroeven.
Klopt mijn samenvatting?

Je kunt ook een wisselschakelaar gebruiken. In de ene stand is de sens aangesloten op de gebruiks accu en in de andere stand op bat+ van de dynamo. Maar voordat je een hoop werk op de hals haalt even uitproberen wat er gebeurt als je het draadje los neemt.
3 Noreen: ( ik weet eigenlijk nooit of u een man of een vrouw bent,.): bedankt voor de tip: maar: los nemen TERWIJL de zaak draait,...? Dan is niet ineens, pats, mijn spanningsregelaar kapot?

Los nemen terwijl de motor niet loopt. In de haven dus. Dan starten en uitlezen wat de spanning / stroomsterkte is. Terwijl je langzaam het toerental verhoogt.
Wordt de stroom / spanning te hoog laat je de motor weer stationair draaien en slop je hem.
De volgende stap is het draadje aan de bat+ van de dynamo maken. En de zelfde test uitvoeren.
Heb je dan in één van de tests een lagere spanning en stroomsterkte heeft een wissel/schakelaar zin. Anders niet.

Voor ZF ben ik gender neutraal :)
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 13:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 13 aug 2020 13:48 #1194781

  • drwingnut
  • drwingnut's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
3Noreen schreef :
De volgende stap is het draadje aan de bat+ van de dynamo maken. En de zelfde test uitvoeren.
Heb je dan in één van de tests een lagere spanning en stroomsterkte heeft een wissel/schakelaar zin. Anders niet.

Sense direct aan de dynamo zou moeten werken, dan reguleer je die direct en niet de dynamo-spanning minus spanningsval over de accukabels.

Bij elk ander sense-circuit zou ik een pull-up (of pull-down bij negatieve sense) verwachten zodat een verbroken verbinding (al dan niet met opzet) leidt tot geen regulering, en geen runaway. Maar met dynamo-regulatoren heb ik geen ervaring, en zinnige datasheets kan ik zo snel niet vinden.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl