Na de vele zinvolle reacties ( dank) ben ik, mede op advies van enkele reageerders, maar eens rond gaan bellen.
Ik had ( aanvankelijk ) 2 vragen:
1: wat gebeurt er als ik de charging censor van mijn dynamo, die nu op de plus van de Agm accu zit, los haal
en
2: wat gebeurt er als ik hem op de plus van de dynamo aan sluit.
Dealer 1: ” de sensor draad moet altijd aan de plus vast zitten, anders laat de dynamo niet en gaat in storing, wij doen hem altijd op de + van de service accu.”
Dealer 2: “kweet niet wat er gebeurt als je hem los haalt: : wij maken hem altijd vast..”
Dealer 3: “Als je de sensor los maakt, krijg je een storingsmelding en laad de dynamo niet, als je hem aan de plus bij de dynamo vast maakt krijg je altijd een lagere laadspanning ( het spanningsverlies over de diode brug en kabels wordt niet “gezien” en dus niet gecompenseerd: je accu raakt dan nooit vol.) Maar: wat is eigenlijk het probleem?: uw accu werkt goed, je dynamo maakt hem in alle sinds redelijke tijd weer vol zonder uit te branden: wat wilt u nog meer?...”
Toen zat ik een beetje met mijn mond vol tanden tot ik bedacht: “de laadstroom op de datasheet mag van Mastervolt niet hoger zijn dan 45 A”: dat is mijn probleem!
Sommige reageerders suggereren dat mijn accu kapot, of aan het einde van zijn latijn is, andere vinden de prestatie volkomen normaal: niks aan het handje..
Walt B heeft vanaf het begin geen vertrouwen in de conditie van mijn accu: hij schrijft o.a.: “Los van dit alles is het feit dat het 3 uur duurt voor 14.2 V wordt bereikt (nog niet eens de gasspanning) een slecht teken.”
Ronaldi daarentegen vind het laden juist te kort duren…: “Het laden in 3 uur van die 80Ah netto (is bruto ca. 90 Ah) is aan de korte kant.”
PVO heeft de ervaring dat het normaal is: hij schrijft: “Het is mij al regelmatig opgevallen dat de spanning pas aan het eind van de laadcyclus oploopt naar boven de 14V.”.
Begrijp me a.u.b. goed: ik bedoel met deze voorbeelden niks ten nadele van de reageerders: in tegendeel: maar het geeft aan hoe ingewikkeld het is.
In “Altijd stroom” van Victron ( door Baasklusje aan mij gestuurd, dank!) las ik : ”De gemakkelijkste manier om te controleren of Agm accu’s echt 100% geladen zijn is om de laadstroom tijdens het absorptieladen te volgen. De laadstroom moet gestaag afnemen en zich vervolgens stabiliseren: dit is een teken dat de chemische transformatie van de actieve massa is voltooid en dat de belangrijkste resterende chemische activiteit gasontwikkeling is (het afbreken van water in zuurstof en waterstof). In een overzicht van de tijd waarin accu’s, na een ontlading van ca. 50 %, kunnen worden geladen staat: Agm: 10 uur bij 14,4 Volt, 12 uur bij 14 Volt
Zelf denk ik , dit lezende, niet dat mijn accu kapot of slecht is: ik leid dat ook af aan de open klemspanning bij verschillende stadia van ontlading.
Ook vind ik het laadstroom verloop in onderstaande grafiek, “onttrokken Ah versus Laadstroom” niet “verdacht”: ziet er in mijn ogen logisch uit en voldoet aan de beschrijving in het Victron boek.
Als de accu kapot zou zijn, zou je nooit zo een mooi naar beneden lopende laadstroom krijgen: als er sluiting in zou zitten zou de stroom hoog blijven, als in de accu de chemische omzetting niet meer zou werken, zou hij nooit zoveel Ah kunnen leveren en zijn spanning ( na maanden, en ook onder belasting) kunnen behouden.
Dus: accu: goed gekeurd.
vervolg volgt: bellen met Mastervolt…