Nagual, ik begrijp je ongerustheid over die 81A laadstroom. Het is duidelijk dat je graag het laadgedrag van je dynamo/accu wilt kunnen verklaren, en het er niet gauw bij laat zitten. Je steekt ook behoorlijk tijd in metingen. Zeer lofwaardig!
Nog maar een reactie mijnerzijds. Tijd genoeg, Auckland is weer in lock down.
Mijn eerdere opmerking dat het langzame oplopen van de laadspanning "een slecht teken" is, is gebaseerd op eigen ervaring. Maar ook de (erg goede) test op de marinehowto site laat zien dat bij een gezonde AGM accu de spanning snel oploopt.
Bij laden met 0.4C A:
na 2 min. 13.6V
na 18 min 14.3V
na 20 min 14.4 V
Nu is dit bij een constante stroom van ong. 40A.
Bij laden met een dynamo is er geen constante stroom. In eerste instantie wordt alles gegeven wat de dynamo kan leveren, maar naaarmate de "charge acceptance" van de accu afneemt, loopt de laadstroom terug (en het voltage loopt op). Dus het gemiddelde ligt lager.
Daarom is het ook nuttig te kijken naar de 2e test op marinehowto:
Laden met 0.2C A, (tot absorptie punt is bereikt).
na 2 min: 13.1V
na 1 hour: 13.8V
na 1 uur 16 min: 14.4V (absorptie voltage). En op dat punt wordt nog met 20A geladen.
Hieruit blijkt duidelijk dat zelfs met een bescheiden laadstroom het absorptiepunt redelijk snel wordt bereikt. Ook interessant om de opmerking m.b.t het bereiken van 80% SoC te lezen.
Jouw dynamo regelaar is kennelijk op 14.2V afgesteld, dus een hoger voltage zul je nooit zien. Dit heeft een reden. Als de instelling op 14.4V zou staan, zou over-charging makkelijk kunnen plaatsvinden bij langdurig gebruik van de motor. Langdurig gassen kan dan optreden en dat is om duidelijke redenen onwenselijk.
Die 14.2V is dus niet vreemd, maar wat ik wel wat vreemd vind is dat de laadstroom bij dit voltage al zo laag is (1-2A), wat duidt op 100% geladen. Maar misschien was het erg warm weer. Niet zo heel spannend dus.
Je metingen betr. capaciteit zijn bemoedigend, dus het geheel ziet er niet slecht uit, alleen een paar tegenstrijdige metingen.
Toch belangrijk om die 81A laadstroom te beperken.
Ik zie dat je ook kijkt naar smart regulators, met de veronderstelling dat je daarmee de hoge laadstroom zou kunnen beperken. Oppassen geblazen: De meeste smart regulators werken in de "bulk fase" precies als je huidige interne regulator, dus laten de volledige capaciteit van de dynamo toe. Verreweg de meeste smart regulators meten alleen spanning, geen stroom. Sommige fabrikanten hebben wel een mechanisme ingebouwd dat de laadstroom met een bepaald percentage vermindert door de veldstroom te beperken, maar dat is een nogal grove manier. Hier wordt soms aan gerefereerd als "V-belt saver", dus vrnl. om hoge mechanische belasting te voorkomen bij hoge laadstroom.
Balmar heeft dacht ik dit nog wat verfijnd door de dynamo temperatuur te meten en afhankelijk daarvan in stapjes de veldstroom te veminderen of te vermeerderen (adaptive). Maar dit beschermt de dynamo, niet de accu.
Een uitzondering is het laatste ontwerp van Nordkyn electronics. Bij dit apparaat wordt ook door een shunt in de laadstroomkabel de stroom gemeten.
Mijn zelf gemaakte regulator (Wally100) doet dit ook, dus laadstroom en spanning regelen. In eerste instantie om veilig LiFePO4 accus te kunnen laden met beperking van laadstroom afhankelijk van dynamo toerental, maar daarna ook voor lead-acid. Deze
link naar mijn post op ZF. Deze regulator gemaakt voor eigen gebruik, dus niet een commercieel produkt.
Echter als je enige bedoeling af en toe de laadstroom te beperken, als per ongeluk de accu te ver ontladen is, dan is zo'n dure Nordkyn regelaar grote overkill.
Een van de manieren die ik heb aangegeven, dus rheostat of PWM regelaartje is dan ruimschoots voldoende en makkelijk aan te brengen.
Ook heel plezierig om in tijd van nood handmatig de accu te kunnen bijladen.
Tenslotte dat sensor draadje. Ik begrijp dat dit is om spanningsval te meten tussen dynamo en accu. Als het op de dynamo +B is aangesloten is het spanningsval 0, dus doet het niets. Wanneer het draadje wordt verlengd en op de accu wordt aangesloten is het spanningsval bekend en kan door de dynamo regelaar gecompenseerd worden. Niet aansluiten zal ongedefinieerde resultaten geven, lijkt mij.
Sorry voor de lange post, ik ben nou eenmaal geen kruiswoordpuzzelaar.
Cheers,
Walt