Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 18:05 #1198616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
De rotorveld aansluitingen zitten vaak aan de contacten waar de koolborstelhouder ook zit, mits het geen koolborstelloos type is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 18:08 #1198619

Ik denk dat je die PWM niet zomaar op je veld kan zetten.

1. De huidige moderne regelaars gebruiken ook PWM voor de regeling. Dus jouw pwm regelaar krijgt als input ook al een pwm signaal. Onbekend of dat goed gaat.
2. Jouw pwm regelaar stopt bij een spanning van 5 Volt. Stel dat de interne regelaar de veldstroom wil minderen waardoor de veldspanning onder de 5 volt komt.
A. Gevolg is dat de accuspanning zakt en de interne regelaar de veldspanning weer op max zet.
B. Gevolg accuspanning stijgt weer en de interne regelaar wil weer naar veldspanning < 5 volt.
A en B blijven elkaar afwisselen en dat wil je niet.
3. Het veld is een spoel. Onbekend of jouw pwm regelaar hier goed mee om kan gaan.

Al met al denk ik dat je beter op de sense draad kunt regelen zoals die regelaar uit mijn eerdere link.

Kost je wel meer voor een dergelijke regelaar. Maar die kun je dan helemaal instellen met jouw wensen.
En je hoeft de alternator niet aan te passen. Plus dat zij zeggen dat het prima werkt met de VP.
For the owners of Volvo Penta D-Series engines, it is a highly effective plug-in upgrade for improving the charging characteristics of the excellent stock 14V/115A Mitsubishi A003TR0091ZT and A003TR0093ZT alternators. The VRC-200 is also directly compatible with the Valeo alternators of many older Volvo MD-Series engines.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 18:29 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 18:57 #1198646

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Mijn accu's zijn nu drie jaar oud, ik vergelijk regelmatig de ladingstoestand zoals door de monitor aangegeven met ladingstoestand afgelezen in een tabel op basis van de accuspanning.
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.
Tot nu toe komen beide waarden aardig overeen.
Zodra hier een significant verschil in begint op te treden ben ik inderdaad van plan om de capaciteit in de monitor aan te passen


Nagual, eerder schreef je bovenstaande. Er zit mijns inziens een denkfout in. De "open klemspanning" meet je pas als alle laders afgesloten zijn en de spanning slechts afhankelijk is van de accu zelf. Stroom nul zegt niks over de "open klemspanning".

Je kan die open inspanning alleen meten als alle laders afgeschakeld zijn. En ook de verbruikers. En dan uurtje wachten. In de praktijk laat ik de gebruikers aan maar kijk naar de spanning als er een hele kleine stroom loopt. Voor mij goed genoeg.

Ik kom hier op terug omdat er in verschillende posts er aangenomen wordt dat de accu proppievol zit bij 14.2V maar dat dat "vol" volgens mij nog niet bewezen is en ook het feit dat nu na drie jaar de capaciteit nagenoeg 100% is ook niet.

Het kan nog steeds waar zijn. Maar het bewijs is er nog niet volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 19:22 #1198659

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Bedankt voor je reactie: het plaatje over het ladings-percentage plaatste ik, omdat in de reacties herhaaldelijk werd betoogd dat de Bmv waarden van het ladingspercentage waarschijnlijk onjuist zijn. Ik wist dat niet en heb daarom 2 dingen gedaan: 1: ik praat voortaan in gebruikte Ah, die waarschijnlijk wel juist geteld worden door de accu monitor en 2: ik heb eens onderzocht hoeveel het opgegeven ladingspercentage nu werkelijk afwijkt van de gemeten, bekende, onttrokken hoeveel Ah. Dus: ik heb met bekende belasting, een aantal Ah uit de accu onttrokken, heb berekend hoeveel % dat van 160 Ah is: dat is de blauwe lijn. In dezelfde grafiek heb ik het door de Bmv accu monitor gepresenteerde % geplaatst. Op die manier kunnen we, m.i., zien hoeveel de Bmv opgave van het ladingspercentage afwijkt van de werkelijkheid. Dacht ik. Denk jij dat ook

Ik kom even terug op deze toelichting bij de grafiek aangaande ontlading meting.

Hier zit een denkfout in. Niet in de berekening zelf. Maar in de conclusie.
Zowel de monitor als de berekende waarden gaan uit van 160Ah. Maar dat is nu juist de vraag: is dat wel zo.

Ook een accu van maar 100Ah is in staat bijvoorbeeld 40Ah te leveren. Net zoals die van 160Ah. Maar percentueel een heel andere prestatie.
Als je de 100% waarde niet kent, is een berekening niet mogelijk en dat geldt voor de monitor als wel voor de handmatige berekening.

Er is met deze berekening nog steeds niks bewezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 19:36 #1198665

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Ronaldl schreef :
Mijn accu's zijn nu drie jaar oud, ik vergelijk regelmatig de ladingstoestand zoals door de monitor aangegeven met ladingstoestand afgelezen in een tabel op basis van de accuspanning.
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.
Tot nu toe komen beide waarden aardig overeen.
Zodra hier een significant verschil in begint op te treden ben ik inderdaad van plan om de capaciteit in de monitor aan te passen


Nagual, eerder schreef je bovenstaande. Er zit mijns inziens een denkfout in. De "open klemspanning" meet je pas als alle laders afgesloten zijn en de spanning slechts afhankelijk is van de accu zelf. Stroom nul zegt niks over de "open klemspanning".

Je kan die open inspanning alleen meten als alle laders afgeschakeld zijn. En ook de verbruikers. En dan uurtje wachten. In de praktijk laat ik de gebruikers aan maar kijk naar de spanning als er een hele kleine stroom loopt. Voor mij goed genoeg.

Ik kom hier op terug omdat er in verschillende posts er aangenomen wordt dat de accu proppievol zit bij 14.2V maar dat dat "vol" volgens mij nog niet bewezen is en ook het feit dat nu na drie jaar de capaciteit nagenoeg 100% is ook niet.

Het kan nog steeds waar zijn. Maar het bewijs is er nog niet volgens mij.
Ronaldi, schat: ik heb geen zonnepanelen: klein foutje van je: je citeerde iemand anders...( Pvo, 7 aug, 20,30)
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 20:07 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 19:40 #1198667

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Nog even over de multi battery isolator dure type 1202, uit de manual:


NOTE: Be sure that the alternator has remote sense capability. Most single-wire Delco alternators do not have this provision. The voltage regulator must sense battery voltage. The sense line should be connected to the main battery terminal of the Isolator. Call the Sure Power customer-service department if a particular application arises which is not covered.NOTE: If using a circuit breaker in the main battery line, Sure Power recommends connecting the voltage regulator sense line to the main battery terminal of the Isolator.

Er moet bij TS dus wel een sense draad aangesloten zijn en ik denk op de huishoud + van de isolator en niet op de + van de batterij zelf.
Alternators zonder sense zijn dus niet geschikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 19:48 #1198670

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Nagual schreef schreef :
Bedankt voor je reactie: het plaatje over het ladings-percentage plaatste ik, omdat in de reacties herhaaldelijk werd betoogd dat de Bmv waarden van het ladingspercentage waarschijnlijk onjuist zijn. Ik wist dat niet en heb daarom 2 dingen gedaan: 1: ik praat voortaan in gebruikte Ah, die waarschijnlijk wel juist geteld worden door de accu monitor
En nu komt Ronaldi daar nog even op terug:"Ik kom even terug op deze toelichting bij de grafiek aangaande ontlading meting. Hier zit een denkfout in. Niet in de berekening zelf. Maar in de conclusie.......enz...
Er is met deze berekening nog steeds niks bewezen."..
Sjonge, schat: ik probeer helemaal niks " te bewijzen": ik deel mijn meetwaarden en vraag om raad, men verteld mij dat Ah een betrouwbaardere maat is, samen met de open klemspanning om de ladingstoestand van een accu te bepalen, dat doe ik, en dan ga jij nog eens beginnen over de % berekening...
Mosterd, maaltijd
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 19:50 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 01:30 #1198738

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nagual schreef :
Ik heb mijn draadje nog eens doorgelezen : de conclusie is mijns inziens duidelijk:
ik blijk een in gezonde staat verkerende accu te hebben die probleemloos, tijdelijk, een hogere laadstroom kan accepteren. De temperatuur van accu en dynamo moeten gemonitord worden.
(Dat mijn walvoedings lader een gemeten laadcurve laat zien die anders is als theoretisch gewenst, vind ik onbelangrijk: de accu is immers stampvol na geladen te zijn door deze lader.)

Teruglezend werd mijn belangstelling nog wel gewekt door Walt B: hij geloofde mijn metingen, dacht vandaaruit actief en positief mee en gaf veel informatie.
Hij schreef o.a.: ” Een van de manieren die ik heb aangegeven, dus rheostat of PWM regelaartje is dan ruimschoots voldoende en makkelijk aan te brengen.
Ook heel plezierig om in tijd van nood handmatig de accu te kunnen bijladen.”
Hij vertelde een paar keer dat hij dacht dat de laadstroom van mijn Volvo Penta Dynamo Alternator D1-30, B, F Volvo partnr 3587216: 12 V, 115 amp relatief eenvoudig te verminderen zou zijn door het inschakelen van een “PWM” om de veldstroom te beperken.




Reageerder Panoramix wees mij echter op een draadje op het Cruisersforum waar ik niet erg gerust van werd.
Hierin beschrijft een gebruiker ( “Zeevantijd”) dat hij, bij het “modifying the stock alternator to take an external regulator“ , (je moet immers de veldstroomaansluitingen naar buiten brengen in uw oplossing?) veel problemen ondervond:
1: “the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so”,
2: de ontwijkende antwoorden van VP en Mastervolt
3: het feit dat hij een bedrijf in moest inschakelen om de dynamo aan te sluiten op een externe regelaar doet mij vermoeden dat het niet zo simpel is..

Een stukje uit het Cruiserforum: ( www.cruisersforum.com/forums/f...nagement-104683.html)
Does anybody have experience in installing a smart external regulator on the standard 115A alternator of the new Volvo Penta D2 series? How did you disconnect the internal regulator and bring out the field wire? Any problems with Volvo motormanagement?
The problem with the new Volvo's is that they continually set off multiple alarms if the charging system is not as expected (meaning modified in any way - including a non-Volvo alternator). So modifying the stock alternator to take an external regulator is very simple, but the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so. I believe disabling the alarms causes other problems.

Balmar and others have been trying to get the necessary voltage/signal information out of Volvo so they can modify their alternators, but Volvo has refused to help.
Thanks Mark, that is useful information. I'll ask both Mastervolt (nice external 3-step regulators) and Volvo Netherlands for their view on this.
Mastervolt, both HQ and their resellers, keep up avoiding to answer this question. Volvo Penta does not really have a HQ to turn to. They referred me to their dealers. I contacted 5 of those. Just like Mastervolt, 4 of them either did not understand the problem, stated 14.4v was just fine for a gel battery, or suggested to us a diode for voltage dropping.
The 5th (both VP and Mastervolt dealer) claims to have experience in modifying the alternator and installing an external 3-step regulator without causing massive Volvo alarms.

Vandaar nog mijn vraag aan Walt B:
Bent u in staat om iets meer te vertellen over hoe een dergelijke schakeling ( Pwm) bij dit type dynamo zou moeten worden aangebracht?

Beste Nagual,
Hier het schema waar je naar vroeg.



De Mitsubishi dynamo die je hebt heeft een interne “N-type” regulator. Dit betekent dat de negatieve kant van de veldstroom wordt geschakeld. Dat komt mooi uit, want de het PWM PCBtje (FET) dat ik liet zien schakelt ook de negatieve kant. Het schema wordt daarom zelfs eenvoudiger. Het schema is algemeen (voor N- en P-type regulators) en de DPDT schakelaar schakelt beide veld-verbindingen. In jouw geval gaat het dus alleen om de negatieve kant en volstaat ook een SPDT schakelaar.
Waar het om gaat is dat je de borstel verbinding naar de interne regulator los maakt en 2 draden aanbrengt en naar buiten brengt, naar de schakelaar: 1 van de borstel en een van de regulator uitgang. Dus als je (met de schakelaar) beide draden verbindt heb je gewoon de oorspronkelijke situatie, m.a.w. de interne regulator wordt gebruikt. Instrukties die je op internet vindt beschrijven altijd aansluiting van “smart” regulators, dus de interne regulator wordt disabled. Dit is dus anders in dit geval, je wilt de interne regulator ook gewooon kunnen gebruiken, daarom ook een draad naar de regulator.
Let wel, de draad van de regulator naar de borstel moet losgesoldeerd worden en nieuwe draden gesoldeerd worden. Het hangt van je handigheid/soldeerervaring af hoe goed je dat lukt. De verbinding moet goed geisoleerd worden. Ik heb geen Mitsubishi alternator en kan je niet in meer detail instrueren.
Ik denk dat ik de borstel zou verwijderen om de regulator draad te solderen en evt. een gaatje in het plastic zou boren om de draad door te leiden. Mocht het te moeilijk zijn om bij de borstel de regulator-draad aan te brengen, dan zou de alternator open moeten om die verbinding te maken. Ook geen ramp, maar wel meer werk.
Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid helemaal bij je zelf. Niet aan beginnen als je onvoldoende zelfvertrouwen op dit gebied hebt. Je lijkt me echter kundig en systematisch genoeg, dus het zou moeten lukken.
Ik heb het getest met een Bosch dynamo, waar die verbindingen heel simpel te maken zijn.

Het lijkt me sterk dat het Volvo motor management systeem protesteert. De modifikatie is op het laagste niveau en in feite heeft het VP systeem totaal geen weet van hoe de veldstroom wordt geregeld. Zeevantijd (cruisersforum) heeft ook geen problemen wat dit betreft. Misschien als het pot metertje van de PWM “uit” gedraaid is, omdat dan de alternator helemaal niets doet, ook geen tacho en aux.

Foto van Zeevantijd van het cruisersforum:



In jouw geval zullen er hier dus 2 draden lopen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 01:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 01:52 #1198739

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nog even op cruisersforum gekeken en ik vond nog de bijgevoegde beschrijving.

Heb je misschien ook nog wat aan. Negeer alles betr. de Sterling, het gaat alleen om borstel aansluiting.

Ik ben benieuwd of je dit gaat uitvoeren. Hoor graag.


Bijlage:

Bestandsnaam: Howtoacces...es-3.pdf
Bestandsgrootte:395 KB
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 04:46 #1198743

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nagual,

Ik denk dat je van grafiekjes houdt, daarom hier een met Amps, Volts en alternator temp, gemaakt van het regelen van de veldstroom met het 75ct PWM FET PCBtje. Data opgenomen met mijn data logger.
Mijn testopstelling in mijn garage heeft een niet erg krachtige motor voor de dynamo aandrijving, dus voor tests moet ik de laadstroom amps beperkt houden. In feite geeft dat juist het nut aan van de handmatige PWM regeling in dit geval, want met de interne dynamo regelaar (14.2V) zou de motor het gewoon niet trekken en stoppen.

Je ziet in de grafiek hoe ik heb gespeeld met de veldstroom en hoe het voltage en laadstroom wijzigen Verder zie je de dynamo temperatuur heel langzaam oplopen. Je kunt dus op deze manier heel nauwkeurig je l
aadstroom instellen/beperken.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 04:52 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 06:29 #1198745

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Nagual schreef :
Ronaldl schreef :
Mijn accu's zijn nu drie jaar oud, ik vergelijk regelmatig de ladingstoestand zoals door de monitor aangegeven met ladingstoestand afgelezen in een tabel op basis van de accuspanning.
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.
Tot nu toe komen beide waarden aardig overeen.
Zodra hier een significant verschil in begint op te treden ben ik inderdaad van plan om de capaciteit in de monitor aan te passen


Nagual, eerder schreef je bovenstaande. Er zit mijns inziens een denkfout in. De "open klemspanning" meet je pas als alle laders afgesloten zijn en de spanning slechts afhankelijk is van de accu zelf. Stroom nul zegt niks over de "open klemspanning".

Je kan die open inspanning alleen meten als alle laders afgeschakeld zijn. En ook de verbruikers. En dan uurtje wachten. In de praktijk laat ik de gebruikers aan maar kijk naar de spanning als er een hele kleine stroom loopt. Voor mij goed genoeg.

Ik kom hier op terug omdat er in verschillende posts er aangenomen wordt dat de accu proppievol zit bij 14.2V maar dat dat "vol" volgens mij nog niet bewezen is en ook het feit dat nu na drie jaar de capaciteit nagenoeg 100% is ook niet.

Het kan nog steeds waar zijn. Maar het bewijs is er nog niet volgens mij.
Ronaldi, schat: ik heb geen zonnepanelen: klein foutje van je: je citeerde iemand anders...( Pvo, 7 aug, 20,30)
Klopt, was mijn tekst :laugh:
Ronald, ik ben het met je eens dat ik op deze wijze niet de spanning in volledige rust krijg te zien.
Maar omdat ik de spanning aflees nadat er een volledige nacht alleen maar energie uit de accu is ontrokken én voordat er ook maar iets wordt geladen, denk ik toch een aardig beeld te kunnen krijgen.
En als het afwijkt, dan zal de werkelijke rustspanning altijd hoger zijn.
Of maak ik hier een denkfout?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 06:29 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 07:21 #1198759

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.

Nou, mij nog niet helemaal helder. Je schrijft dat de panelen leveren. Ook al is het weinig. Dan wordt de spanning dus bepaald door de regelaar van de panelen, niet door de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 07:44 #1198772

Schema van WaltB


De werking zoals ik het begrijp is dan: schakelaar in stand
1. De huidige interne regelaar wordt gebruikt
2. De PWM regelaar wordt gebruikt

Stand 2 heeft nu het potentiele gevaar, dat als je in slaapt valt of anderszins afgeleid wordt, er geen enkele beveiliging meer is. De veldspanning/stroom heeft een ingestelde waarde van de PWM die alleen handmatig bedient kan worden.

Als de menselijke bewaking uitvalt of iemand stoot/zet de schakelaar om, dan gaat de laadspanning zo hoog als de alternator aankan. Niet zo fijn voor de accu en aangesloten apparatuur.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 07:49 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 08:52 #1198799

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Panoramix,
In slaap vallen? Dat lijkt me wat ver gezocht. Het gaat maar om een paar minuten, om even over die eerste hoge laadstroom heen te komen. Daar moet je even bij blijven terwijl je de accu monitor in de gaten houdt. Het gaat tenslotte slechts om uitzonderingsgevallen, waarbij de accu te veel ontladen is of als er laadproblemen zijn. Maar als je het wilt beveiligen, dan is dat ook helemaal geen probleem. Dan zet je een Voltage switch in serie met de PWM. Deze stel je in op 14.2V zodat de veldstroom onderbroken wordt wanneer dit overschreden wordt. Zie de bijlage pdf. De pdf gaat weliswaar over LiFePO4 laden, maar het principe is hetzelfde.
Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 09:36 #1198827

WaltB schreef :
Panoramix,
In slaap vallen? Dat lijkt me wat ver gezocht. Het gaat maar om een paar minuten, om even over die eerste hoge laadstroom heen te komen. Daar moet je even bij blijven terwijl je de accu monitor in de gaten houdt. Het gaat tenslotte slechts om uitzonderingsgevallen, waarbij de accu te veel ontladen is of als er laadproblemen zijn.
.. knip..

Ik zou helemaal geen enkele handmatige bediening willen.
Op een rustige zomerdag als je goed voorbereid bent: ja ok, dan gaat het vast goed.

In een spannende situatie waarbij je snel de motor nodig hebt, denk je helemaal niet aan een schakelaartje of knopje ergens.

Ik vind het trouwens een beetje "gevaarlijk" om iemand iets te adviseeren wat je zelf niet kan testen, en wat je ook niet hebt zien werken... Als je vindt dat het zo mooi werkt, neem dan de verantwoordelijk daarvoor. Of stel het niet voor.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 10:34 #1198860

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ronaldl schreef :
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.

Nou, mij nog niet helemaal helder. Je schrijft dat de panelen leveren. Ook al is het weinig. Dan wordt de spanning dus bepaald door de regelaar van de panelen, niet door de accu.
De panelen leveren, maar niet genoeg om te laden, alles wordt dus verbruikt.
Netto gaat er dus nog steeds (een heel klein beetje) stroom uit de accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 10:45 #1198865

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Alabastine schreef :
WaltB schreef :
Panoramix,
In slaap vallen? Dat lijkt me wat ver gezocht. Het gaat maar om een paar minuten, om even over die eerste hoge laadstroom heen te komen. Daar moet je even bij blijven terwijl je de accu monitor in de gaten houdt. Het gaat tenslotte slechts om uitzonderingsgevallen, waarbij de accu te veel ontladen is of als er laadproblemen zijn.
.. knip..

Ik zou helemaal geen enkele handmatige bediening willen.
Op een rustige zomerdag als je goed voorbereid bent: ja ok, dan gaat het vast goed.

In een spannende situatie waarbij je snel de motor nodig hebt, denk je helemaal niet aan een schakelaartje of knopje ergens.

Ik vind het trouwens een beetje "gevaarlijk" om iemand iets te adviseeren wat je zelf niet kan testen, en wat je ook niet hebt zien werken... Als je vindt dat het zo mooi werkt, neem dan de verantwoordelijk daarvoor. Of stel het niet voor.

Richard

Ik stel alleen oplossingen voor die ik zelf getest heb, dat lijkt me toch wel duidelijk. Of het voor TS bruikbaar is kan hij zelf wel beoordelen, daar acht ik hem zeer goed toe in staat. Maar in ieder geval bedankt voor deze constructieve bijdrage!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 11:51 #1198900

Vreemde reactie.
Je hebt niet getest met wat TS heeft, alleen in je eigen situatie met een ouderwetse en kleinere dynamo.

En die chinese spullen: de kwaliteit is bedroevend. Volts en Amperes zijn in China niet dezelfde dingen zegmaar...
Die 16V en 10A zijn al te licht voor deze toepassing, zelfs als het zou kloppen. En als het stukgaat gaat het goed fout...

Ik vind dat als je zo stellig iets gaat aanraden, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen.

Groet,
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 24 aug 2020 22:33 #1199132

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Alabastine,
Voor iemand die zelf niet veel verder komt dan "adviezen" als "dynamo inruilen voor een kleiner model", "VP bellen" en "draadje losmaken" heb je wel erg veel kritiek op het werk van anderen. Ergerlijk.

Ik neem 100% verantwoordelijkheid voor de oplossingen die ik aandraag, ik kan alleen geen verantwoordelijkheid accepteren voor de praktische uitvoering daarvan. Het is via een forum namelijk moeilijk te beoordelen of iemand 2 linker handen heeft of juist erg handig en precies is.

Ik durf ook volledige veantwoordelijkheid te nemen voor het werkend krijgen van de schakeling met de Mitsubishi alternator van TS, als ik daar zelf toegang toe zou hebben. Een uurtje werk. Breng maar langs, morgen ophalen.

Ik heb wat ik beschrijf met 45A Bosch dynamo in testopstelling en 85A Bosch dynamo op eigen boot getest.
Verder zijn er verschillende leden van mijn lokale boatclub die dit op eigen boten met verschillende alternators hebben geinstalleerd, vandaar de schemas en beschrijvingen.
Kennelijk ben je niet erg op de hoogte, handmatige laadregeling is al zo oud als de weg naar Kralingen en dynamo's aanpassen voor externe regeling door "smart regulators" is duizenden malen uitgevoerd op zo'n beetje alle soorten alternators die je op bootdiesels kunt vinden.

Leg jij maar eens uit wat de principiele verschillen zijn tussen een ouderwetse en moderne dynamo (met koolborstels dan wel te verstaan).

Wat Chinese spullen betreft. Je loopt hopeloos achter als je beweert dat het allemaal troep is. Achterhaalde hearsay. Ik koop al jaren allerlei spul daar en heb maar heel weinig klachten.

Van het (eenvoudige) PWM PCBtje heb ik 10 gekocht en allemaal prima.
10A is ruim voldoende voor de meeste veldspoelen. De meeste 12V alternators op kleine bootdiesels trekken niet meer dan 5A en accuspanning komt nooit boven 16V uit mogen we hopen. Zie mijn diagrammetje een paar posten terug.

Tenzij je met posten komt van enige substantie ben je voor mij een lichtgewicht waar ik verder geen tijd aan ga besteden. Alweer een veel te lang verhaal. Why bother vraag ik me dan af, zoveel andere interessante dingen op mijn lijstje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 22:34 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 26 aug 2020 04:10 #1199578

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Negeer de laatste alinea van mijn bericht. Het was niet nodig om dat te zeggen. Ik liet me even gaan. Sorry. Edit was niet meer mogelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 26 aug 2020 09:34 #1199696

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Zoals ik eerder schreef;
" de conclusie is mijns inziens duidelijk:
ik blijk een, in gezonde staat verkerende, accu te hebben die probleemloos, tijdelijk, een hogere laadstroom kan en mag accepteren. De temperatuur van accu en dynamo moeten gemonitord worden.
Dat mijn walvoedings lader een gemeten laadcurve laat zien die anders is als theoretisch gewenst, vind ik onbelangrijk: de accu is stampvol na geladen te zijn door deze lader."

Terugkijkend op alle reacties wil de volgende opmerkingen maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik heb er veel van geleerd.
Ik merk dat ik zo,n " eigen draadje " een aantal dagen heel intensief heb beleefd.
Reacties waren soms vervelend, vooral als de bekende veel reageerders het draadje kaapten om over een compleet ander onderwerp een twistgesprek te beginnen. Gelukkig was dat maar even het geval.

Er waren ook goed bedoelde, maar duidelijk onjuiste adviezen: ( b.v." vloeistofniveau van (Agm!) accu controleren..): of:" Lood accus laden met voor de vuist weg 10% van hun opgegeven cappaciteit dus simpel weg 160amp accu met 16amp laden": " de spanningscensor moet altijd op de min worden gemonteerd", " de spanningscensor moet op de plus worden gemonteerd"...
Ik denk dat dit soort " adviezen" vaak veroorzaakt door slecht lezen.

Er waren ( verwarrende), tegenstrijdige opmerkingen:
" de laadtijd is veel te lang" ;
"de laadtijd is veel te kort",
" je moet de bedrading dunner maken",
" de bedrading dunner maken help niets",
" een tweede accu plaatsen lost je probleem op",
" bij een tweede accu verbrand je dynamo",
" een Sterling regelaar lost je probleem op",
" een Sterling lost je probleem niet op"..

Ook " deskundigen" geven belangrijke, maar tegenstrijdige informatie:
Mastervolt verklaard in haar data sheet dat de accu maximaal met 48 A mag worden geladen,
op DE site over dit onderwerp ( marinehowto.com/how-fast-can-a...-battery-be-charged/) staat : " AGM batteries generally speaking the more charge current the better the longevity of the bank"..

Vervelend heb ik bijdragen ervaren die ronduit suggereerden dat ik onjuiste meetwaarden " verzon":

"-De waarden genoemd in je laatste verslag kloppen niet
-Dit is een hele rare grafiek. Het lijkt bijna alsof hij bedacht is en niet uit meetgegevens voortkomt.
-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet".
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen."

Ik ervoer deze opmerkingen als onverdiend wantrouwig: immers: ook als waarden "niet in het perfecte plaatje " pasten, heb ik ze gewoon eerlijk gepresenteerd.
Achteraf bezien vind ik wel dat ik soms TE boos op dit wantrouwen reageerde: een online discussie loopt dan snel uit de hand.
Voor wie de schoen past: sorry.

Wat mij betreft " kan dit draadje op slot":
Bedankt iedereen.
Hg
Hans
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 09:35 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 26 aug 2020 13:12 #1199818

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
PvO en ik schreven al dat je je niet druk moet maken om die laadstroom. Het duurt, relatief, maar even en de accu kan het hebben.

Als je alle info filtert, blijft er vaak <10% bruikbare info over op ZF, de rest is ruis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl