Zoals ik eerder schreef;
" de conclusie is mijns inziens duidelijk:
ik blijk een, in gezonde staat verkerende, accu te hebben die probleemloos, tijdelijk, een hogere laadstroom kan en mag accepteren. De temperatuur van accu en dynamo moeten gemonitord worden.
Dat mijn walvoedings lader een gemeten laadcurve laat zien die anders is als theoretisch gewenst, vind ik onbelangrijk: de accu is stampvol na geladen te zijn door deze lader."
Terugkijkend op alle reacties wil de volgende opmerkingen maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik heb er veel van geleerd.
Ik merk dat ik zo,n " eigen draadje " een aantal dagen heel intensief heb beleefd.
Reacties waren soms vervelend, vooral als de bekende veel reageerders het draadje kaapten om over een compleet ander onderwerp een twistgesprek te beginnen. Gelukkig was dat maar even het geval.
Er waren ook goed bedoelde, maar duidelijk onjuiste adviezen: ( b.v." vloeistofniveau van (Agm!) accu controleren..): of:" Lood accus laden met voor de vuist weg 10% van hun opgegeven cappaciteit dus simpel weg 160amp accu met 16amp laden": " de spanningscensor moet altijd op de min worden gemonteerd", " de spanningscensor moet op de plus worden gemonteerd"...
Ik denk dat dit soort " adviezen" vaak veroorzaakt door slecht lezen.
Er waren ( verwarrende), tegenstrijdige opmerkingen:
" de laadtijd is veel te lang" ;
"de laadtijd is veel te kort",
" je moet de bedrading dunner maken",
" de bedrading dunner maken help niets",
" een tweede accu plaatsen lost je probleem op",
" bij een tweede accu verbrand je dynamo",
" een Sterling regelaar lost je probleem op",
" een Sterling lost je probleem niet op"..
Ook " deskundigen" geven belangrijke, maar tegenstrijdige informatie:
Mastervolt verklaard in haar data sheet dat de accu maximaal met 48 A mag worden geladen,
op DE site over dit onderwerp (
marinehowto.com/how-fast-can-a...-battery-be-charged/) staat : " AGM batteries generally speaking the more charge current the better the longevity of the bank"..
Vervelend heb ik bijdragen ervaren die ronduit suggereerden dat ik onjuiste meetwaarden " verzon":
"-De waarden genoemd in je laatste verslag kloppen niet
-Dit is een hele rare grafiek. Het lijkt bijna alsof hij bedacht is en niet uit meetgegevens voortkomt.
-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet".
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen."
Ik ervoer deze opmerkingen als onverdiend wantrouwig: immers: ook als waarden "niet in het perfecte plaatje " pasten, heb ik ze gewoon eerlijk gepresenteerd.
Achteraf bezien vind ik wel dat ik soms TE boos op dit wantrouwen reageerde: een online discussie loopt dan snel uit de hand.
Voor wie de schoen past: sorry.
Wat mij betreft " kan dit draadje op slot":
Bedankt iedereen.
Hg
Hans