Ik heb mijn draadje nog eens doorgelezen : de conclusie is mijns inziens duidelijk:
ik blijk een in gezonde staat verkerende accu te hebben die probleemloos, tijdelijk, een hogere laadstroom kan accepteren. De temperatuur van accu en dynamo moeten gemonitord worden.
(Dat mijn walvoedings lader een gemeten laadcurve laat zien die anders is als theoretisch gewenst, vind ik onbelangrijk: de accu is immers stampvol na geladen te zijn door deze lader.)
Teruglezend werd mijn belangstelling nog wel gewekt door Walt B: hij geloofde mijn metingen, dacht vandaaruit actief en positief mee en gaf veel informatie.
Hij schreef o.a.: ” Een van de manieren die ik heb aangegeven, dus rheostat of PWM regelaartje is dan ruimschoots voldoende en makkelijk aan te brengen.
Ook heel plezierig om in tijd van nood handmatig de accu te kunnen bijladen.”
Hij vertelde een paar keer dat hij dacht dat de laadstroom van mijn Volvo Penta Dynamo Alternator D1-30, B, F Volvo partnr 3587216: 12 V, 115 amp relatief eenvoudig te verminderen zou zijn door het inschakelen van een “PWM” om de veldstroom te beperken.
Reageerder Panoramix wees mij echter op een draadje op het Cruisersforum waar ik niet erg gerust van werd.
Hierin beschrijft een gebruiker ( “Zeevantijd”) dat hij, bij het “modifying the stock alternator to take an external regulator“ , (je moet immers de veldstroomaansluitingen naar buiten brengen in uw oplossing?) veel problemen ondervond:
1: “the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so”,
2: de ontwijkende antwoorden van VP en Mastervolt
3: het feit dat hij een bedrijf in moest inschakelen om de dynamo aan te sluiten op een externe regelaar doet mij vermoeden dat het niet zo simpel is..
Een stukje uit het Cruiserforum: (
www.cruisersforum.com/forums/f...nagement-104683.html)
Does anybody have experience in installing a smart external regulator on the standard 115A alternator of the new Volvo Penta D2 series? How did you disconnect the internal regulator and bring out the field wire? Any problems with Volvo motormanagement?
The problem with the new Volvo's is that they continually set off multiple alarms if the charging system is not as expected (meaning modified in any way - including a non-Volvo alternator). So modifying the stock alternator to take an external regulator is very simple, but the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so. I believe disabling the alarms causes other problems.
Balmar and others have been trying to get the necessary voltage/signal information out of Volvo so they can modify their alternators, but Volvo has refused to help.
Thanks Mark, that is useful information. I'll ask both Mastervolt (nice external 3-step regulators) and Volvo Netherlands for their view on this.
Mastervolt, both HQ and their resellers, keep up avoiding to answer this question. Volvo Penta does not really have a HQ to turn to. They referred me to their dealers. I contacted 5 of those. Just like Mastervolt, 4 of them either did not understand the problem, stated 14.4v was just fine for a gel battery, or suggested to us a diode for voltage dropping.
The 5th (both VP and Mastervolt dealer) claims to have experience in modifying the alternator and installing an external 3-step regulator without causing massive Volvo alarms.
Vandaar nog mijn vraag aan Walt B:
Bent u in staat om iets meer te vertellen over hoe een dergelijke schakeling ( Pwm) bij dit type dynamo zou moeten worden aangebracht?