Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 17:37 #1196913

Hoi Hans / Nagual,
mooi dat je iemand hebt gesproken die er ook echt iets over kan en durft te zeggen, dat geeft een hoop duidelijkheid.
Dus die 80 Ampere voor de accu is niet echt een probleem.

Hoe warm werd de dynamo ook weer?
Ik heb een snelle zoek gedaan, maar 100* C is niks bijzonders geloof ik.

RIchard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 17:53 #1196917

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Blijft nog de opmerking van 3Noreen , waar ik het wel mee eens ben , of een AGM in goede conditie te houden zal de lader de 3 fases goed moeten doorlopen en afmaken

Dus

1) bulk , een grote laadstroom tot 14.xx volt
2) absorptie , een constant voltage van 14.xx volt met afnemende stroom (tot tail current van een paar % van de max capaciteit van de akku, kan uren duren
3) float , constante spanning van 13.x volt met klein beetje stroom om de akku ‘vol’ te houden

De direct inzakkende spanning na het bereiken van 14.xx volt lijkt me niet juist en kan ook niet een volle akku opleveren, daar heeft AGM toch echt de absorptie fase voor nodig ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 18:54 #1196932

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
ReneK schreef :
Dus
1) bulk , een grote laadstroom tot 14.xx volt
2) absorptie , een constant voltage van 14.xx volt met afnemende stroom (tot tail current van een paar % van de max capaciteit van de akku, kan uren duren
3) float , constante spanning van 13.x volt met klein beetje stroom om de akku ‘vol’ te houden

De direct inzakkende spanning na het bereiken van 14.xx volt lijkt me niet juist en kan ook niet een volle akku opleveren, daar heeft AGM toch echt de absorptie fase voor nodig ?

Ja, René k;
Ik heb ook gelezen, o.a. in beschrijvingen van het laad proces van moderne accu laders, dat het zo zou moeten gaan; net zoals jij beschrijft en 3Noreen tekende.

Wat ik hier laat zien is hoe het laad proces er in mijn praktijk daadwerkelijk uit ziet.

Waard om op te merken is m.i.dat metingen van de open klemspanning bij de diverse stadia van ontlading, nog het behoud van spanning tijdens het belasten van deze Agm, aanwijzingen geven voor de door jouw veronderstelde noodzaak van een absorptie fase bij mijn accu.

Het bereiken van de 14,1 a 14,2 volt, bij een zeer lage laadstroom, tezamen met de gepresenteerde prestaties bij ontlading suggereren eerder een goed gevulde, gezonde accu. Toch?

Ik ben erg benieuwd naar meetgegevens van jouw laad proces: volgt jouw installatie wel keurig de voorschriften of ziet jouw curve er ook afwijkend uit?

Overigens: hartelijk dank nog voor je inbreng: dank zij jouw ben ik achter de Mastervolt techneut aangegaan en heb ik veel geleerd.

Hg
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 19:15 #1196940

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Alabastine schreef :
H
Dus die 80 Ampere voor de accu is niet echt een probleem.

Hoe warm werd de dynamo ook weer?
Ik heb een snelle zoek gedaan, maar 100* C is niks bijzonders geloof ik.

RIchard
Ik heb nog nooit meer dan 84 celsius gemeten op het dynamo huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 19:20 #1196942

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
In volgorde van waarschijnlijkheid;

-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet". Nog altijd is er een 30% afwijking in de integraal van de ampères en de Ah waarden.
-Acculader is stuk en doet niet wat hij zou moeten doen.
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 19:28 #1196947

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Nagual schreef :
Alabastine schreef :
H
Dus die 80 Ampere voor de accu is niet echt een probleem.

Hoe warm werd de dynamo ook weer?
Ik heb een snelle zoek gedaan, maar 100* C is niks bijzonders geloof ik.

RIchard
Ik heb nog nooit meer dan 84 celsius gemeten op het dynamo huis.

Met case temp wordt de temperatuur van de behuizing van de diode bedoelt. Niet die van de alternator. Dit is maar een voorbeeld van een diode. Meestal zitten er in een alternator goedkopere.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 20:47 #1196971

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@hans

Ik ben erg benieuwd naar meetgegevens van jouw laad proces: volgt jouw installatie wel keurig de voorschriften of ziet jouw curve er ook afwijkend uit?


Ik gebruik geen AGM (nav teveel problemen) meer dus is mijn laad curve in deze nvt, ik heb van de problemen wel een hoop opgestoken

Maar op onze victron lader(s) kan ik de laad curve precies instellen met voltages voor bulk , absorptie (incl tail current) max absorptie tijd en float
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 20:48 #1196972

3Noreen schreef :
In volgorde van waarschijnlijkheid;

-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet". Nog altijd is er een 30% afwijking in de integraal van de ampères en de Ah waarden.
-Acculader is stuk en doet niet wat hij zou moeten doen.
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen.

Ik zie nog steeds niets vreemds hoor. Voor lood accu's is het laadrendement 60-90% afhankelijk van hoe je laadt en wat je verstaat onder dat rendement.
Je zal dus 10-40% meer stroom door de accu moeten sturen dan wat de accu uiteindelijk opneemt.

Hier is de grafiek van Nagual in tabelvorm, overgetypt en een paar formules erin:







"OpgenomenAh" heb ik berekend als verschil van 2 opeenvolgende "Capaciteit" waarden.
"Geladen Ah" is de stroom / 6 (elke 10 minuten een waarde)

Uiteindelijk kom je op "geladen Ah" van 43 Ah, en "Opgenomen Ah" van 37 Ah.

Ik zie hier toch niet vreemds, maar sta helemaal open voor andere inzichten...

Dat de lader niet het optimale IU lijntje volgt vind ik niet zo belangrijk. Het duurt zo alleen een beetje langer dan mogelijk zou zijn.
Ik zag dat die lader wel een "float phase" heeft, maar zie dat niet in de grafiek terug. Misschien had Nagual m al uitgezet?

Richard
Laatst bewerkt: 18 aug 2020 20:56 door Alabastine. Reden: Foutjes in de tabel, afbeelding vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 21:05 #1196974

@3noreen:

Welke diode heb je daar? Is dat echt een alternator-diode? Kan ik me niet voorstellen....

Eerste Google hit voor
"alternator diode 150A temperature"

geeft mij een exemplaar van Sanken:
Automotive Alternator DiodeSG-C17xxZ27 Series

Daar is de maximum case temperature 215*C en de max. junction temperature 235* C

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 21:30 #1196981

een accu kan makkelijk die 80 ampere aan
Wat denk jij van een auto ? die is echt niet anders dan bij een boot of accu lader.
De wagens van nu worden met 100\120 ampere dynamo uitgerust met een accu van 64ah tot 80ah .
De accu word alleen warmer er door maar omdat de voltage om hoog gaat word er gestopt of minder hard geladen .

Nu moet je ook even in de gaten houden dat kabels ook door ouderdom en zeker waar vocht is minder gaan geleiden en een weerstand gaat worden
Dat is nu ook het probleem met wagens die een start stop systeem hebben de kabels moeten dan vervangen gaan worden door ouderdom .
Omdat de computer niet de juiste voltage meet door de weerstand van de ouwe kabels (kost zo 1 tot 2 volt aan weerstand )

De reden dat de ampere lager word aan gegeven is dat de accu minder snel warm word en dus minder gas worden opgebouwd (accu gegevens)
Zelfs een accu die onderhoud vrij zijn verliezen water\zuren bij te hoge temperatuur .
Er zit bij onderhoudsvrije accu namelijk druk klepje in tegen over druk .
Dus beter langzaam laden dan snel laden wat nu dus wel gebeurd (80a) .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 18 aug 2020 22:11 #1196986

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
In volgorde van waarschijnlijkheid;

-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet". Nog altijd is er een 30% afwijking in de integraal van de ampères en de Ah waarden.
-Acculader is stuk en doet niet wat hij zou moeten doen.
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen.

De reden dat de stroom vroegtijdig inzakt (in de grafiek even voor de lijnen elkaar kruisen) is waarschijnlijk omdat op dat punt V x A het vermogen van de lader overschrijdt en de CC fase niet langer met de volle 25A kan worden volgehouden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 02:19 #1196992

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451


Vergelijk de Ah rijtjes.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 04:57 #1196996

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen,
Jij beweert dat de grafiek "fout" is, mogelijk gefabriceerd en "corrigeert" de lijnen voor spanning en stroom.
Je ziet daarbij over het hoofd dat de lader alleen de ideale CC-CV grafiek zal volgen als er voldoende vermogen is en daar wijs ik je op. Waarom je vervolgens naar Ah rijtjes verwijst is onduidelijk. Dat is een andere zaak.

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over het vermogen van laders en geven alleen Amps op. De meeste laad grafiekjes die je op internet vindt laten een keurige constante stroom zien die tot het absorptie punt van de acccu loopt, maar dit is helemaal afhankelijk van het vermogen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 04:59 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 05:33 #1196999

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
WaltB schreef :
3Noreen,
Jij beweert dat de grafiek "fout" is, mogelijk gefabriceerd en "corrigeert" de lijnen voor spanning en stroom.
Je ziet daarbij over het hoofd dat de lader alleen de ideale CC-CV grafiek zal volgen als er voldoende vermogen is en daar wijs ik je op. Waarom je vervolgens naar Ah rijtjes verwijst is onduidelijk. Dat is een andere zaak.

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over het vermogen van laders en geven alleen Amps op. De meeste laad grafiekjes die je op internet vindt laten een keurige constante stroom zien die tot het absorptie punt van de acccu loopt, maar dit is helemaal afhankelijk van het vermogen.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 06:54 #1197007

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Alabastine schreef :
3Noreen schreef :
In volgorde van waarschijnlijkheid;

-Meetingen kloppen niet. Shunt/meter geeft niet de juiste waarde aan. Zou ook verklaren waarom je zo'n hoge laadstroom "meet". Nog altijd is er een 30% afwijking in de integraal van de ampères en de Ah waarden.
-Acculader is stuk en doet niet wat hij zou moeten doen.
-Niet erg waarschijnlijk; de grafiek is op een andere manier tot stand gekomen.

Ik zie nog steeds niets vreemds hoor. Voor lood accu's is het laadrendement 60-90% afhankelijk van hoe je laadt en wat je verstaat onder dat rendement.
Je zal dus 10-40% meer stroom door de accu moeten sturen dan wat de accu uiteindelijk opneemt.

Hier is de grafiek van Nagual in tabelvorm, overgetypt en een paar formules erin:







"OpgenomenAh" heb ik berekend als verschil van 2 opeenvolgende "Capaciteit" waarden.
"Geladen Ah" is de stroom / 6 (elke 10 minuten een waarde)

Uiteindelijk kom je op "geladen Ah" van 43 Ah, en "Opgenomen Ah" van 37 Ah.

Ik zie hier toch niet vreemds, maar sta helemaal open voor andere inzichten...

Dat de lader niet het optimale IU lijntje volgt vind ik niet zo belangrijk. Het duurt zo alleen een beetje langer dan mogelijk zou zijn.
Ik zag dat die lader wel een "float phase" heeft, maar zie dat niet in de grafiek terug. Misschien had Nagual m al uitgezet?

Richard

Vreemd dat er na null minuten al een plus aan Ah de accu ingegaan is. ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 07:09 #1197008

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen,
Jij beweert dat de grafiek "fout" is, mogelijk gefabriceerd en "corrigeert" de lijnen voor spanning en stroom.
Je ziet daarbij over het hoofd dat de lader alleen de ideale CC-CV grafiek zal volgen als er voldoende vermogen is en daar wijs ik je op. Waarom je vervolgens naar Ah rijtjes verwijst is onduidelijk. Dat is een andere zaak.

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over het vermogen van laders en geven alleen Amps op. De meeste laad grafiekjes die je op internet vindt laten een keurige constante stroom zien die tot het absorptie punt van de acccu loopt, maar dit is helemaal afhankelijk van het vermogen.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.

Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen (A x V) in de grafiek bedoelt. Natuurlijk neemt dit af. De accu laat een steeds kleiner wordende stroom toe (charge acceptance).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 07:36 #1197019

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen,

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.

Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen (A x V) in de grafiek bedoelt. Natuurlijk neemt dit af. De accu laat een steeds kleiner wordende stroom toe (charge acceptance).

Ik snap gewoon niet wat je zegt. Het afgegeven vermogen is toch het zelfde als het opgenomen vermogen. (A x V). De eerste 40 minuten is het afgegeven vermogen van de lader ±325Watt. Op 50 minuten na start begint hij te dalen eerst naar 290Watt en daalt daarna gestaag verder. Hoe zie jij hier dat de lader zijn vermogen overschrijdt ? En daarom de spanning niet door stijgt zoals bedoelt.
Je zou denken dat bijvoorbeeld na 110 minuten als het afgegeven vermogen is gedaald tot de helft van wat het in het begin was de lader instaat zou moeten zijn de eindvoltage te bereiken. Maar dat doet hij niet. Hij blijft steken op 13,92V.
Dus nogmaals op welk punt wordt het vermogen van de lader overschrijden ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 07:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 07:56 #1197035

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen,

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.

Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen (A x V) in de grafiek bedoelt. Natuurlijk neemt dit af. De accu laat een steeds kleiner wordende stroom toe (charge acceptance).

Ik snap gewoon niet wat je zegt. Het afgegeven vermogen is toch het zelfde als het opgenomen vermogen. (A x V). De eerste 40 minuten is het afgegeven vermogen van de lader ±325Watt. Op 50 minuten na start begint hij te dalen eerst naar 290Watt en daalt daarna gestaag verder. Hoe zie jij hier dat de lader zijn vermogen overschrijdt ? En daarom de spanning niet door stijgt zoals bedoelt.
Je zou denken dat bijvoorbeeld na 110 minuten als het afgegeven vermogen is gedaald tot de helft van wat het in het begin was de lader instaat zou moeten zijn de eindvoltage te bereiken. Maar dat doet hij niet. Hij blijft steken op 13,92V.
Dus nogmaals op welk punt wordt het vermogen van de lader overschrijden ?

Na 40 minuten is het max vermogen van de lader de stroombegrenzer, later is de accu zelf de begrenzer door de afgenomen charge acceptance. Het opgenomen vermogen neemt dan verder af en valt binnen wat de lader kan leveren, tot deze nul is. Dus het overschrijden van het lader vermogen is maar tijdelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 08:05 #1197041

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen,

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.

Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen (A x V) in de grafiek bedoelt. Natuurlijk neemt dit af. De accu laat een steeds kleiner wordende stroom toe (charge acceptance).

Ik snap gewoon niet wat je zegt. Het afgegeven vermogen is toch het zelfde als het opgenomen vermogen. (A x V). De eerste 40 minuten is het afgegeven vermogen van de lader ±325Watt. Op 50 minuten na start begint hij te dalen eerst naar 290Watt en daalt daarna gestaag verder. Hoe zie jij hier dat de lader zijn vermogen overschrijdt ? En daarom de spanning niet door stijgt zoals bedoelt.
Je zou denken dat bijvoorbeeld na 110 minuten als het afgegeven vermogen is gedaald tot de helft van wat het in het begin was de lader instaat zou moeten zijn de eindvoltage te bereiken. Maar dat doet hij niet. Hij blijft steken op 13,92V.
Dus nogmaals op welk punt wordt het vermogen van de lader overschrijden ?

Na 40 minuten is het max vermogen van de lader de stroombegrenzer, later is de accu zelf de begrenzer door de afgenomen charge acceptance. Het opgenomen vermogen neemt dan verder af en valt binnen wat de lader kan leveren, tot deze nul is. Dus het overschrijden van het lader vermogen is maar tijdelijk.

Is dat de reden waarom de spanning niet eerder stijgt tot v-max ? Je zou ook ergens een absorption fase verwachten toch ? Of doet deze lader daar gewoon niet aan ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 08:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 08:52 #1197064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Nagual schreef :

RIchard
Ik heb nog nooit meer dan 84 celsius gemeten op het dynamo huis.[/quote]

Dynamo's kunnen erg heet worden. Ik heb in het verleden temperaturen gemeten tegen de 110 graden celcius. Niet dat je daar rustig van wordt, maar de machinekamer is dan ook 50+ graden.
Dat waren dan wel dynamo's die uren en uren achter elkaar 100% stroom moesten leveren. Gewone Bosch of Iskra dynamo's.

wat ik wel vaker gedaan heb is de luchttoevoer van buiten uit laten komen achter de dynamo.

Die 84 graden is dus erg netjes.

Over die laadstroom van 80A zou ik me nooit druk maken (al 10 pagina's)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 08:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 09:44 #1197083

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen,

Dus nogmaals, de laadstroom zakt in op het punt dat V x A het vermogen van de lader overschrijdt.

Dat kan zijn maar het vermogen neemt na 40 minuten alleen maar af.

Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen (A x V) in de grafiek bedoelt. Natuurlijk neemt dit af. De accu laat een steeds kleiner wordende stroom toe (charge acceptance).

Ik snap gewoon niet wat je zegt. Het afgegeven vermogen is toch het zelfde als het opgenomen vermogen. (A x V). De eerste 40 minuten is het afgegeven vermogen van de lader ±325Watt. Op 50 minuten na start begint hij te dalen eerst naar 290Watt en daalt daarna gestaag verder. Hoe zie jij hier dat de lader zijn vermogen overschrijdt ? En daarom de spanning niet door stijgt zoals bedoelt.
Je zou denken dat bijvoorbeeld na 110 minuten als het afgegeven vermogen is gedaald tot de helft van wat het in het begin was de lader instaat zou moeten zijn de eindvoltage te bereiken. Maar dat doet hij niet. Hij blijft steken op 13,92V.
Dus nogmaals op welk punt wordt het vermogen van de lader overschrijden ?

Na 40 minuten is het max vermogen van de lader de stroombegrenzer, later is de accu zelf de begrenzer door de afgenomen charge acceptance. Het opgenomen vermogen neemt dan verder af en valt binnen wat de lader kan leveren, tot deze nul is. Dus het overschrijden van het lader vermogen is maar tijdelijk.

Is dat de reden waarom de spanning niet eerder stijgt tot v-max ? Je zou ook ergens een absorption fase verwachten toch ? Of doet deze lader daar gewoon niet aan ?

Deze lader gaat van absorption naar float wanneer de laadstroom 20% van de max laadstroom is, dus bij 5A. Bij het bereiken van 14.1V is de laadstroom volgens de grafiek al zo laag dat dit onmiddellijk gebeurt. Zelf vind ik dat nogal vroeg. Bij sommige laders staat er een bepaalde tijd voor absorptie, soms gebaseerd op hoe lang de bulk fase duurde. Bij deze dus niet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 09:47 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 19 aug 2020 10:03 #1197088

3Noreen schreef :
Vreemd dat er na null minuten al een plus aan Ah de accu ingegaan is. ;)

Als in:
"Wow, het is een hele mooie tabel, en dank je Richard dat je 's avonds laat nog die hele grafiek loopt over te typen, en er een mooi screenshot van maakt voor die mensen op het Zeilersforum! Stuur mij onmiddelijk dat sheetje dan zet ik alle waarden precies waar ze horen (gewoon voor de mooi...) en dan post ik het weer."

OK, 3 Noreen, hierbij dan.

LOL :P :laugh:

Richard


Bijlage:

Bestandsnaam: Laadgrafiek_1.zip
Bestandsgrootte:3 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: Laadgrafiek_1.zip
Bestandsgrootte:3 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 12:27 #1198491

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik heb mijn draadje nog eens doorgelezen : de conclusie is mijns inziens duidelijk:
ik blijk een in gezonde staat verkerende accu te hebben die probleemloos, tijdelijk, een hogere laadstroom kan accepteren. De temperatuur van accu en dynamo moeten gemonitord worden.
(Dat mijn walvoedings lader een gemeten laadcurve laat zien die anders is als theoretisch gewenst, vind ik onbelangrijk: de accu is immers stampvol na geladen te zijn door deze lader.)

Teruglezend werd mijn belangstelling nog wel gewekt door Walt B: hij geloofde mijn metingen, dacht vandaaruit actief en positief mee en gaf veel informatie.
Hij schreef o.a.: ” Een van de manieren die ik heb aangegeven, dus rheostat of PWM regelaartje is dan ruimschoots voldoende en makkelijk aan te brengen.
Ook heel plezierig om in tijd van nood handmatig de accu te kunnen bijladen.”
Hij vertelde een paar keer dat hij dacht dat de laadstroom van mijn Volvo Penta Dynamo Alternator D1-30, B, F Volvo partnr 3587216: 12 V, 115 amp relatief eenvoudig te verminderen zou zijn door het inschakelen van een “PWM” om de veldstroom te beperken.




Reageerder Panoramix wees mij echter op een draadje op het Cruisersforum waar ik niet erg gerust van werd.
Hierin beschrijft een gebruiker ( “Zeevantijd”) dat hij, bij het “modifying the stock alternator to take an external regulator“ , (je moet immers de veldstroomaansluitingen naar buiten brengen in uw oplossing?) veel problemen ondervond:
1: “the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so”,
2: de ontwijkende antwoorden van VP en Mastervolt
3: het feit dat hij een bedrijf in moest inschakelen om de dynamo aan te sluiten op een externe regelaar doet mij vermoeden dat het niet zo simpel is..

Een stukje uit het Cruiserforum: ( www.cruisersforum.com/forums/f...nagement-104683.html)
Does anybody have experience in installing a smart external regulator on the standard 115A alternator of the new Volvo Penta D2 series? How did you disconnect the internal regulator and bring out the field wire? Any problems with Volvo motormanagement?
The problem with the new Volvo's is that they continually set off multiple alarms if the charging system is not as expected (meaning modified in any way - including a non-Volvo alternator). So modifying the stock alternator to take an external regulator is very simple, but the boat will not stop beeping and flashing at you if you do so. I believe disabling the alarms causes other problems.

Balmar and others have been trying to get the necessary voltage/signal information out of Volvo so they can modify their alternators, but Volvo has refused to help.
Thanks Mark, that is useful information. I'll ask both Mastervolt (nice external 3-step regulators) and Volvo Netherlands for their view on this.
Mastervolt, both HQ and their resellers, keep up avoiding to answer this question. Volvo Penta does not really have a HQ to turn to. They referred me to their dealers. I contacted 5 of those. Just like Mastervolt, 4 of them either did not understand the problem, stated 14.4v was just fine for a gel battery, or suggested to us a diode for voltage dropping.
The 5th (both VP and Mastervolt dealer) claims to have experience in modifying the alternator and installing an external 3-step regulator without causing massive Volvo alarms.

Vandaar nog mijn vraag aan Walt B:
Bent u in staat om iets meer te vertellen over hoe een dergelijke schakeling ( Pwm) bij dit type dynamo zou moeten worden aangebracht?
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 12:52 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 12:55 #1198497

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Het principe is volgens de volgende tekening:





Echter is het de kunst om de veldaansluitingen naar buiten te krijgen. Soms zitten ze al keurig bereikbaar, soms moet je wat prutsen/solderen om ze naar buiten te krijgen. Ook moet je uitzoeken of je veld positief of negatief geregeld wordt (zie tekening).

Deze tekening is van een PWM regelaar ontwerp uit 1987 (pas in 1996 op de gedigitaliseerd).

Niet dat je er wat aan hebt, maar de maximum stroom kon er ook mee ingesteld worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 18:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 23 aug 2020 17:21 #1198603

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
WADnWIND schreef :
Het principe is volgens de volgende tekening:


Echter is het de kunst om de veldaansluitingen naar buiten te krijgen. .
Je slaat de spijker op de kop WadnWind: ik begreep al dat de veldaansluitingen niet zo maar " voor handen zijn"...
Ik wacht maar ff op bericht uit Auckland..
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 17:22 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl