Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 10:38 #1192651

Walt B schreef :
25A dynamo op 20kW Yanmar?

Het is een Hanse he.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 10:47 #1192655

230V 100A op een 2kW gen?
en dan elke 6 uur?
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 11:15 #1192662

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
digitalrubbish schreef :
Ik bedoelde uiteraard de LFD90. Juiste datasheet. Top batterij voor weinig geld.

Dank! Ben direct naar de accu boer gereden. Deze kunnen lekker tot 10% ontladen worden! Yihaa! Heb je nog meer goede adviezen?
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 11:50 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 12:35 #1192693

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
digitalrubbish schreef :
Ik ben overgeschakeld op Varta LFH90. Een semi tractie standaard lood accu met gespiraliseerde verluchting die tijdelijk kantelen op een zeilboot toelaat. 90 echte amperes voor minder dan 1 euro per ampere.

Varta dus in afwachting dat LiPo betaalbaarder wordt...
Die Varta's zijn prima accu's maar als je daar regelmatig meer dan 50% uittrekt, kun je ze (net als AGM) gewoon binnenkort bij de oudijzer handel in leveren. Net zo min geen 90 echte 'amperes' als AGM en Gel.

Voor een universitair docent had ik bovendien wel de juiste eenheden verwacht. Ik zou als student een tik op mijn vingers van mijn docent gekregen hebben als ik ampère neer schreef waar Ah bedoelt wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 13:32 #1192732

Philip schreef :

Voor een universitair docent had ik bovendien wel de juiste eenheden verwacht.

Dat schreef DR niet.
Hij schreef:
ik doceer deze materie op universitair niveau

Dat is niet precies hetzelfde.
Zou ook kunnen dat de c een s had moeten zijn. :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 14:13 #1192744

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sneaker schreef :
digitalrubbish schreef :
Ik bedoelde uiteraard de LFD90. Juiste datasheet. Top batterij voor weinig geld.

Dank! Ben direct naar de accu boer gereden. Deze kunnen lekker tot 10% ontladen worden! Yihaa! Heb je nog meer goede adviezen?
200 euro voor 90 bruikbare Ah welke 200 keer bruikbaar zijn , volgens de varta specs, voordat je weer 200 euro mag uitgeven ? dan kun je beter $236 = 190 eur uitgeven voor 4x 3,2v / 90Ah lithium cel van ali , ik geloof dat het 'lithium is duur' verhaal voorbij is , zelfs als ze 'maar' de helft , 1000, vd opgegeven cycles meegaan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 14:50 #1192759

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
koko schreef :
Hmmmmm, ben benieuwd hoe lang dit interessante topic ook nog on topic blijft.
Ik quote mijzelf maar eens :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 15:04 #1192767

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ReneK schreef :
Sneaker schreef :
digitalrubbish schreef :
Ik bedoelde uiteraard de LFD90. Juiste datasheet. Top batterij voor weinig geld.

Dank! Ben direct naar de accu boer gereden. Deze kunnen lekker tot 10% ontladen worden! Yihaa! Heb je nog meer goede adviezen?
200 euro voor 90 bruikbare Ah welke 200 keer bruikbaar zijn , volgens de varta specs, voordat je weer 200 euro mag uitgeven ? dan kun je beter $236 = 190 eur uitgeven voor 4x 3,2v / 90Ah lithium cel van ali , ik geloof dat het 'lithium is duur' verhaal voorbij is , zelfs als ze 'maar' de helft , 1000, vd opgegeven cycles meegaan

LiFePo4 heb ik al aan boord, al 3 jaar inmiddels. 100Ah incl. 20A lader en bms met scherm, voor 400 euro. Toen had ik hem thuis. Geen Ali overigens. Gewoon Europa.
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 15:10 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 15:08 #1192771

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
koko schreef :
koko schreef :
Hmmmmm, ben benieuwd hoe lang dit interessante topic ook nog on topic blijft.
Ik quote mijzelf maar eens :S
Wel ja, gewoon nog een keer :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 15:55 #1192791

jongens jongens jullie zijn me een bende....

Ik heb de ganse reis naar Faroer op autopilot gevaren. Mijn twee Varta's waren bij vertrek al twee jaar oud.

De autopilot trekt zo gemiddeld 12-15A samen met de plotters. Dus 6 uur is niet slecht (in het begin van de reis meer, aan het einde minder...)

De bootlader start aan 100A en valt dan na een uur Honda terug op 6A.

De yanmar laadt initieel slechts aan 25A. Yanmar heeft amper gedraaid behalve de reis doorheen de storm naar Lowestoft toen ik geen fok meer had.

En ik ga opnieuw Vartas halen...

Een LiPo van 200 A is een veiligheidsrisico.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 18:53 #1192848

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
koko schreef :
koko schreef :
koko schreef :
Hmmmmm, ben benieuwd hoe lang dit interessante topic ook nog on topic blijft.
Ik quote mijzelf maar eens :S
Wel ja, gewoon nog een keer :evil:

En ja hoor, gewoon nog een keer :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 19:05 #1192852

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Nagual schreef :
Ik wil je graag begrijpen: je bedoeld (in mijn woorden), dat mijn accu in een veel slechtere staat verkeerd, dan de monitor aan geeft. Met andere woorden: dat er veel minder Ah in opgeslagen is, dan wordt gesuggereerd door de monitor. En dat daarom de hoge laadstroom, aan een praktisch lege accu, wordt geleverd. Klopt mijn samenvatting van jouw bijdrage?
Ja.
Een monitor "meet" de capaciteit niet, die probeert deze te schatten door drie andere dingen te meten, en wel het voltage, amperage en tijd.
Na elke laadcyclus, als het amperage gezakt is tot een lage waarde, is in de software geschreven dat de capaciteit weer op 100% gezet wordt. Wat de werkelijke capaciteit is, blijft onbekend.
Het laden van een nieuwe AGM accu duurt ca. 1,5 uur voor 60% naar 90%, maar wel 6 uur van 90% naar 100%. Dat lukt je alleen aan de walstroom, want niemand laat de hoofdmotor of zelfs de generator zolang draaien.
Na 10 cycli (zonder aan de walstroom te zijn geweest) is de capaciteit van de AGM accu gedeeld tot 95%, terwijl de monitor nog steeds uitgaat van een nieuwe accu van XXX Ah.
Als je accu er tegen kan (merk afhankelijk) dan komt de accu wel weer terug naar 99,9% na weer aan de walstroom gelegen te hebben.
Als je 10 van deze 10-cycli (dus 100) gehad hebt, is de echte capaciteit van de accu nog maar 96%, maar je monitor zegt nog steeds vrolijk 100%.

Dit effect kennen alleen de lange afstand zeilers: flink verbruik, geen walstroom.
De meesten komen dit niet tegen: laag verbruik, zonnepaneel, elke dag of na elk weekend walstroom.

Je cijfers zeggen het: na 1 uur van 80A naar 40A. Gemakshalve 60A gemiddeld, dus 60Ah. Maar je monitor zegt 55% naar 80%, dus 25% winst is 40Ah.
Die 12,9V en die 80A kloppen wel, dat uur ook, maar die 55% niet, noch die 80%.

Ik heb geleerd die % met een korreltje zout te nemen en gewoon te kijken naar het "open voltage". Die je in een "going concern" natuurlijk niet ziet zonder de accu te disconnecten. Maar als het verbruik toevallig 10 minuten laag is, 1A of zo, dan is het momentane voltage een goede indicatie. Met het tabelletje van de fabrikant van de accu weet je dan genoeg.

Dat geeft ook aan wat je moet doen voor onderzoek zelf zonder accutesters:
Probeer vol te krijgen. Meet open spanning. Zet een bekende load op de accu zodat je weet hoeveel Ah je onttrekt. Meet dan opnieuw de open spanning. Viola, uit het tabelletje lees je de capaciteit wel af. En of de accu capaciteit is terug gelopen in de jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 19:16 #1192853

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
@Ronaldl ik ben het met je eens dat hoe langer het geleden is dat een accu vol geladen is, hoe onnauwkeurige de weergeven waarde van de monitor.
Mijn victron synchroniseert echter niet alleen op stroom.
Voor automatische synchronisatie moet de spanning boven een bepaalde waarde liggen, de stroom onder een bepaalde waarde en dit alles gedurende een bepaalde tijd.
Ik ben er van overtuigd als deze drie drempelwaarde goed zijn ingesteld , de monitor niet onterecht synchroniseert.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 19:16 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 19:32 #1192864

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
PvO schreef :
@Ronaldl ik ben het met je eens dat hoe langer het geleden is dat een accu vol geladen is, hoe onnauwkeurige de weergeven waarde van de monitor.
Mijn victron synchroniseert echter niet alleen op stroom.
Voor automatische synchronisatie moet de spanning boven een bepaalde waarde liggen, de stroom onder een bepaalde waarde en dit alles gedurende een bepaalde tijd.
Ik ben er van overtuigd als deze drie drempelwaarde goed zijn ingesteld , de monitor niet onterecht synchroniseert.

Maar toch synchroniseert de victron monitor ook bij een niet 100% nieuwe accu, dus...
Tenzij de Victron een andere aanname doet: inschatten hoe oud de accu is, wat dan de "schade" is, en dan het synchronisatie niveau aanpast, dus niet naar 100% maar naar bijvoorbeeld 95% synct. Maar dat heb ik een monitor nog niet zien doen, toch?

Of je moet het zelf doen: handmatig in de monitor het Ah getal in de loop der jaren aanpassen, dan mag ie weer naar 100% syncen.
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 19:34 door Ronaldl. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 19:35 #1192866

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Bij mijn accu monitor uit het jaar kruik kan ik het rendement van de accu instellen. Dat is ook het verschil in uitlezen van % en Ah. Als ik bij een ingegeven volle accu met een capaciteit van 100Ah achtereenvolgens 50Ah ontlaad en weer 50Ah laad zal mijn monitor totaal 0 Ah aangeven. Echter het ladingspercentage bijvoorbeeld maar 95%. De rest is namelijk in warmte opgegaan. Ik moet wel 60Ah laden om weer op 100% te komen. Op dat moment synchroniseert de monitor weer op basis van spanning en reststroom. Een slimme monitor leert ook op die manier het verlies ook steeds beter in te schatten. Tot overmaat van ramp heb je ook nog een Peukert’s exponent. Het maakt voor het rendement namelijk uit of je die 50Ah verbruikt in bijvoorbeeld 10 uur of 20.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 19:41 #1192867

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
3Noreen schreef :
Bij mijn accu monitor uit het jaar kruik .....
Je hebt volkomen gelijk, maar daar had ik het niet over. Ik beschrijf het verouderen van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 20:12 #1192879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
@Digitalrubbish
Lipo is inderdaad risico.
LiFePo is géén risico!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 20:12 #1192880

ik geloof niet zo in die monitors. Ik heb een dwaas arduino schakelingetje met een belastingsweerstand van 10% van de accucapaciteit en meet dan met grafiek de ontlaadcurve tot 10% capaciteit. Doe dit elke 6 maanden en je ziet het ding stilaan doodgaan.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 20:30 #1192889

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ronaldl schreef :
PvO schreef :
@Ronaldl ik ben het met je eens dat hoe langer het geleden is dat een accu vol geladen is, hoe onnauwkeurige de weergeven waarde van de monitor.
Mijn victron synchroniseert echter niet alleen op stroom.
Voor automatische synchronisatie moet de spanning boven een bepaalde waarde liggen, de stroom onder een bepaalde waarde en dit alles gedurende een bepaalde tijd.
Ik ben er van overtuigd als deze drie drempelwaarde goed zijn ingesteld , de monitor niet onterecht synchroniseert.

Maar toch synchroniseert de victron monitor ook bij een niet 100% nieuwe accu, dus...
Tenzij de Victron een andere aanname doet: inschatten hoe oud de accu is, wat dan de "schade" is, en dan het synchronisatie niveau aanpast, dus niet naar 100% maar naar bijvoorbeeld 95% synct. Maar dat heb ik een monitor nog niet zien doen, toch?

Of je moet het zelf doen: handmatig in de monitor het Ah getal in de loop der jaren aanpassen, dan mag ie weer naar 100% syncen.
Daar heb je gelijk in.
Mijn accu's zijn nu drie jaar oud, ik vergelijk regelmatig de ladingstoestand zoals door de monitor aangegeven met ladingstoestand afgelezen in een tabel op basis van de accuspanning.
Dit doe ik meestal s'ochtends als de zonnepanelen net genoeg leveren om de ontlaadstroom tot bijna nul terug te brengen.
Tot nu toe komen beide waarden aardig overeen.
Zodra hier een significant verschil in begint op te treden ben ik inderdaad van plan om de capaciteit in de monitor aan te passen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 09:19 #1193034

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ik kom toch nog even terug op het eerste bericht van TS met die mooie grafiek.

Wat intussen in 4 pagina's is geschreven is min of meer allemaal waar, maar heeft TS toch niet helemaal geholpen.

Eerst beschrijft TS het "normaal" : 70% 50A 2,5 uur tot vol.

Dan schrijft hij over "abnormaal" na een ontlading tot 50%
Neem nu zijn grafiek en blind af het rechter deel van 150 uur tot 180 uur.
Dan blijft over de grafiek van 150 uur tot 0 uur.
Dit deel van de grafiek is identiek aan wat hij beschrijft als "normaal".

Dus:
Het grafiekdeel 150 uur tot 180 uur beschrijft het opladen van de accu van die 50% tot 70% capaciteit.
Niks aan de hand eigenlijk. Een legere accu neemt nu eenmaal meer stroom.

Vervolgens noteert TS dat die 80A hoger is dan de toegestane 48A. En vraagt of dat erg is en zo ja of daar iets aan te doen is.

Erg: nou nee, niet voor die ene keer.
Voorkomen: plaats een 2e accu parallel, dan is de stroom nog maar de helft per accu. En heb je meer capaciteit.

Blijft nog 1 vraag over: is het werkelijk zo dat je 2,5 uur de hoofdmotor draait om de accu te laden of is dat omdat je daadwerkelijk 2,5 uur of langer vaart op de motor?
Of anders gezegd: wat is het toerental van de hoofdmotor c.q. alternator tijdens dat laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 09:32 #1193038

Ronaldl schreef :
Vervolgens noteert TS dat die 80A hoger is dan de toegestane 48A. En vraagt of dat erg is en zo ja of daar iets aan te doen is.

Erg: nou nee, niet voor die ene keer.
Voorkomen: plaats een 2e accu parallel, dan is de stroom nog maar de helft per accu. En heb je meer capaciteit.

Bij 2 parallelle accus’s zal bij (per accu) gelijke ontlading de totale laadstroom toenemen van 80A (nu, een accu) naar 115 A, de max van de dynamo. Laadstroom per accu daalt dus flink..

Ook zal de ontlading per accu in de praktijk minder dan de helft zijn bij identiek verbruik.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 09:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 11:23 #1193103

2e accu er bij, maar dan wel in de vorm van een nieuw paket van 2 nieuwe gelijkwaardige accu's uit de zelfde productie batch. En niet een nieuwe accu met een twee jarige gebruikte samen parallel schakelen. Dan zijn de chemische verschillen te groot en zal je ook dan met laad en ontlaad verschillen te maken krijgen. :whistle:

Mijn gedachte en kennis hier over. Opgedaan uit de praktijk van installatie van tractie batterijen in de golfcarts.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 12:25 #1193117

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het simpele feit dat het 3 uur duurde om de diep ontlade 160Ahr accu op 14.2 V te krijgen met een flinke capaciteit dynamo die initieel 80A genereert is toch op zich al voldoende indikatie dat de laadefficiency sterk is afgekomen en dat de accu in slechte staat verkeert? De spanning zou veel steiler moeten oplopen en bij bereiken van 14.2V zou het laadamperage nog flink moeten zijn, minstens toch 25A lijkt mij.
Ik vermoed dat TS gedurende langere tijd teveel is afgegaan op het % laadtoestand dat de monitor aangeeft en dat in feite herhaaldelijk dieper is ontladen dan hij dacht.. Dit heeft de accu vroegtijdig doen verouderen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 12:33 #1193121

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Is dat zo? Het zijn wel AGM accu's, die hebben als eigenschap grote stromen kunnen te leveren, wellicht geld dat ook voor het laden?
Ik heb zelf victron Agm's.
Het is mij al regelmatig opgevallen dat de spanning pas aan het eind van de laadcyclus oploopt naar boven de 14V.
Nu laad ik de accu's voornamelijk met zonnepanelen dus mijn laadstroom is vele malen lager, dat wel.

TS gaf overigens ook aan dat de accu's niet veel in temperatuur waren gestegen.
Als alle amperes niet effectief zouden zijn, dan zou je toch een forse temperatuur stijging verwachten?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 12:35 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 08 aug 2020 12:36 #1193123

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
De laatste 3 posters hebben op zich gelijk waarschijnlijk, maar daar is TS misschien toch niet mee geholpen.
Vandaar dat ik nog de basis vraag heb gesteld over het hoe en wat van het laden op de alternator.
Eerst het antwoord maar ff afwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl