Nagual schreef :
Ik wil je graag begrijpen: je bedoeld (in mijn woorden), dat mijn accu in een veel slechtere staat verkeerd, dan de monitor aan geeft. Met andere woorden: dat er veel minder Ah in opgeslagen is, dan wordt gesuggereerd door de monitor. En dat daarom de hoge laadstroom, aan een praktisch lege accu, wordt geleverd. Klopt mijn samenvatting van jouw bijdrage?
Ja.
Een monitor "meet" de capaciteit niet, die probeert deze te schatten door drie andere dingen te meten, en wel het voltage, amperage en tijd.
Na elke laadcyclus, als het amperage gezakt is tot een lage waarde, is in de software geschreven dat de capaciteit weer op 100% gezet wordt. Wat de werkelijke capaciteit is, blijft onbekend.
Het laden van een nieuwe AGM accu duurt ca. 1,5 uur voor 60% naar 90%, maar wel 6 uur van 90% naar 100%. Dat lukt je alleen aan de walstroom, want niemand laat de hoofdmotor of zelfs de generator zolang draaien.
Na 10 cycli (zonder aan de walstroom te zijn geweest) is de capaciteit van de AGM accu gedeeld tot 95%, terwijl de monitor nog steeds uitgaat van een nieuwe accu van XXX Ah.
Als je accu er tegen kan (merk afhankelijk) dan komt de accu wel weer terug naar 99,9% na weer aan de walstroom gelegen te hebben.
Als je 10 van deze 10-cycli (dus 100) gehad hebt, is de echte capaciteit van de accu nog maar 96%, maar je monitor zegt nog steeds vrolijk 100%.
Dit effect kennen alleen de lange afstand zeilers: flink verbruik, geen walstroom.
De meesten komen dit niet tegen: laag verbruik, zonnepaneel, elke dag of na elk weekend walstroom.
Je cijfers zeggen het: na 1 uur van 80A naar 40A. Gemakshalve 60A gemiddeld, dus 60Ah. Maar je monitor zegt 55% naar 80%, dus 25% winst is 40Ah.
Die 12,9V en die 80A kloppen wel, dat uur ook, maar die 55% niet, noch die 80%.
Ik heb geleerd die % met een korreltje zout te nemen en gewoon te kijken naar het "open voltage". Die je in een "going concern" natuurlijk niet ziet zonder de accu te disconnecten. Maar als het verbruik toevallig 10 minuten laag is, 1A of zo, dan is het momentane voltage een goede indicatie. Met het tabelletje van de fabrikant van de accu weet je dan genoeg.
Dat geeft ook aan wat je moet doen voor onderzoek zelf zonder accutesters:
Probeer vol te krijgen. Meet open spanning. Zet een bekende load op de accu zodat je weet hoeveel Ah je onttrekt. Meet dan opnieuw de open spanning. Viola, uit het tabelletje lees je de capaciteit wel af. En of de accu capaciteit is terug gelopen in de jaren.