Vronsky schreef :
Help me ff svp:
er komen geen berichten van brand door smart laders op mijn scherm tevoorschijn.
Cornelus schreef :
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.
Bij veel branden in het nieuws lees je ook niet de oorzaak. Ook bij de ‘stille boot’ stond toentertijd geen oorzaak vermeld. Kan dus ook een sigaret geweest zijn. Dat er lithium-ion accu’s in het magazijn stonden, waardoor de brand lastig onder controle was te krijgen, is een ander verhaal.
Een analyse via internet op google is zeer zeker niet betrouwbaar. Ik zou dan eerder informeren bij de brandweer naar oorzaken van brand op boten. Bij elektrische branden is nog de vraag in welke toestand de elektrische installatie verkeerde voor de brand.
Een beetje fatsoenlijke (en goed geconfigureerde) lader een goed aangelegde 220v installatie aan boord en aan wal, dan zal er niet zo snel brand uitbreken. Wel regelmatig gaan kijken, kom je er weken niet, dan wellicht even uittrekken en/of accu mee naar huis nemen en daar aan de druppellader hangen.
Er zijn ook monitor oplossingen die op afstand werken, wil je wat meer op afstand kunnen controleren en/of bedienen. Ik kan straks het laden vanuit thuis in- en uitschakelen (projectje).
Daarbij komt zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: als je je installatie niet vertrouwd en daarom de lader zelf uitschakelt, maar de omvormer van de zonnepanelen gewoon aan laat staan, dan ben je m.i. nog verkeerd bezig. Gehele installatie stroomloos maken zowel 220v als 12v kant