Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kunnen we het even over BMS hebben ?

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 22:02 #1365402

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
los van laadstromen etc (jouw issue), lijkt een mickymouse schakeling over zulke vette accu's een distaster waiting to happen.

mijn werk is voor een deel audits bij recycle bedrijven, je wilt niet weten hoe vaak er lion batt. branden zijn. Nu betreft dat scrap, dus begrijpelijk.

maar ook; 1 klant ontvangt een e-car battery pakket. Doet er nog niets mee want is voor nader onderzoek tzt. Echter na 2weken spontaan in de fik, bijna hele tent afgebrand. Hoe kan dit? het enige zijn die inenieminie printplaatjes die over de cellen heen hangen. Zeg het maar. Accus waren dus niet leeg...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 22:24 #1365406

Interessant Helios.

Het gaat hier niet over LiPo maar over LiFePo, nogal een groot verschil als het over vuurwerk gaat...

Het is net de bedenkelijke kwaliteit van die Chinese opbouwprintjes die me ertoe zou aanzetten om het zelf te maken. Ik ben nog niks deftigs tegen gekomen in deze vermogenscategorie als ik de data sheets bekijk. De foto's ervan maken me ook niet blij...

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 22:36 #1365407

Een mooi voorbeeld van een balancer:

www.mikrocontroller.net/attach...Po-LiFe-Balancer.gif

zo simple als wat en geen stroomverbruik in rust. Vervang de BD136 door een vette Darlington en je kan 10A dissiperen.

Dikke koelvin erop een een printje per cel.

Spanning monitoren met een ADS1015 en klaar. WiFi website met ESP8266.

En nog een dikke FET om de boel aan/uit ze zetten bij onderspanning. Kost niks en -tig maal beter dan die Chinese zoot...

Of ben ik te technisch ?

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 22:46 #1365409

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
twee dingen ja?!

Ten eerste: gescheiden onderbreking laad en ontlaad, al het andere is larie.
Ten tweede: REC BMS met twee stuks 500A bistabiele relais.

Ten derde: klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 22:58 #1365410

Hmmm...

twee dingen:

1. Rec BMS balanceert met een miezerige 1,3 of 2 A, voor een 300 Ah cell, really ?
www.rec-bms.com/battery-management-system/

Als je lader 100A door de pack jaagt en een cel is vol dan is het wel de bedoeling dat die 100A nog kan passeren naar de andere cellen.... Met die REC BMS blijft er 98A door de volle cel gaan. Niet dus.
Mooi ding wel voor kleine packs maar niet voor 300 Ah


2. Relais anno 2022 ? really ??

Maar bedankt voor de input. Leuk om te zien hoe andere mensen dit benaderen. De meeste sluiten domweg zo een speelgoed BMS-je aan en denken dat het goed is "omdat het werkt".
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 02 feb 2022 23:35 #1365411

DR, als je 2A balanceer stromen van de REC ABMS niet genoeg vindt, vraag ik me af hoe slecht de gebruikte cellen in je pack wel niet zijn en of je die misschien niet beter kunt uitwisselen.

Verder is in te stellen wanneer de ABMS start en stopt balanceren en het maximale voltageverschil. Ook als je die overpriced victron multiplus bijv gebruikt heb je een canbus interface waarmee de ABMS tijdens het balanceren het laadvermogen even terug brengt.

Wat is mis met een (extern) relais?

Maar wat is je use case voor zo’n enorme active balancer?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 02 feb 2022 23:40 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 01:00 #1365415

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Een relais: precies!!
Ik hoop dat je beseft dat door de BMS gestuurde relais een beveiliging zijn die normaal niet worden aangesproken.

Verder is het totale kul dat je voor het balanceren niet genoeg hebt aan de REC BMS.

Maar goed, meine Rat wuerde im Wind gesprochen, veel succes met je project.
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 01:01 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 03:02 #1365417

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ik heb geen verstand van de werking van fets etc, maar volgens mij gaan er hier wel twee dingen door elkaar.

Eerst moet je bepalen hoeveel balanceer capaciteit je nodig hebt. Dit is natuurlijk nooit 100A.. Want je cellen laden voor het grootste deel synchroon op. De onbalans ontstaat richting het eind van de laadcyclus, de fase van constant voltage. Is dit niet het geval dan moet je de cellen initieel balanceren. Een bms is niet gemaakt om een volle cel met een lege cel in een pack te combineren...

Of dat vervolgens 70mA is of 2A: meer lijkt me wel beter, maar er zijn genoeg mensen die überhaupt niet balanceren, oftewel, zo erg uit balans raken de cellen niet. Het is prima om met deze eigenschap je systeem te ontwerpen..

De kracht van de rec bms is vervolgens dat ie de (multiplus) lader vertelt met hoeveel A hij mag laden in deze laatste fase van de laadcyclus. Het gevolg: de bulk van de tijd heb je lekker met 100A kunnen laden. In de laatste fase wordt de benodigde laadstroom afgestemd op de balanceerstroom. Het resultaat: een prima combinatie van snel laden en geen 50mm2 balanceerkabels nodig hebben. Prima toch!

Overigens zou een fan in de bms ook niet mijn keuze zijn. Al werkt de fan in mijn 30A acculader al best lang heel goed.. Ook ben ik niet heel bang voor de fan in mijn nieuwe multiplus. Misschien valt het dus best mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 07:00 #1365427

Per laadcyclus is de verkregen onbalans bij een goed pack miniem. Een kleine balanceerstroom volstaat.

Een goed BMS slaat af als een cel te vol word. Er is dan wat vreselijk mis en je wilt (naar mijn idee) niet dat er doorgeladen word.

Wat wil je precies bereiken met het dissiperen van de gehele laadstroom? Brand?
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 07:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 07:31 #1365434

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
blijf het vreemd vinden dat we hoofdschakelaars uitzetten ,indien van boord, voor de veiligheid (we= meerderheid..)
Maar wel over dit soort zware (qua kortsluit stromen) accu's, actieve electronica live hebben
lion/lifepo maakt even niet uit in deze)
of begrijp ik dat verkeerd?

edit;
of zijn die 70mA dingen zo uitgelegd dat met een relatieve serieweerstand er uberhaupt niet meer dan 70mA zou kunnen lopen?
failsafe zeg maar
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 07:33 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 07:38 #1365437

De leads naar het BMS zeker je uiteraard. Met die opbouwprintjes kan dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:01 #1365440

Wat moet ik hier nu als "Volstrekte LEEK" van vinden??

Ik sta op het punt mijn accu's te vervangen..................

Goede AGM accu's of LFP................

Zoals ik dit nu allemaal lees, laat ik de Workshop LFP maar aan mij voorbij gaan en ga gewoon voor AGM accu's.

Of maak ik nu een foutje??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:34 #1365450

Negeer maar. DR zijn we aan het bijscholen; die is het wiel zelf opnieuw aan het uitvinden. Onbewust onbekwaam op dit moment.

Eigenlijk had DR zijn vraag “waarom hebben bmssen zo’n lage balanceerstroom?” in het lekendraadje moeten stellen. Dat is daar ruiuimschoots aan bod gekomen. Ik reageer hier verder niet: ik vind de manier waarop DR schrijft niet echt uitnodigend bovendien.
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 08:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:38 #1365453

FriendlySailor schreef :
Wat moet ik hier nu als "Volstrekte LEEK" van vinden??

Ik sta op het punt mijn accu's te vervangen..................

Goede AGM accu's of LFP................

Zoals ik dit nu allemaal lees, laat ik de Workshop LFP maar aan mij voorbij gaan en ga gewoon voor AGM accu's.

Of maak ik nu een foutje??

Vergelijk DR opvatting met zijn zeil verhalen. Als een “leek” dat zou lezen zal die het zeilen ook maar aan zich voorbij laten gaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:40 #1365455

FriendlySailor schreef :
Wat moet ik hier nu als "Volstrekte LEEK" van vinden??

Ik sta op het punt mijn accu's te vervangen..................

Goede AGM accu's of LFP................

Zoals ik dit nu allemaal lees, laat ik de Workshop LFP maar aan mij voorbij gaan en ga gewoon voor AGM accu's.

Of maak ik nu een foutje??

Als je geen live-aboard bent en behoefte hebt aan duizenden laadcycli of een laag gewicht dan is de businesscase voor niet LFP nog altijd prima. En geen noodzaak om allerhande systemen te gaan vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:42 #1365457

Dus jouw advies, Gewoon AGM nemen??

In alle eerlijkheid..........................ben nu 72 jr.

Hoe lang kan ik nog zeilen??? ...............5-6 jr??
Gert
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 08:42 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:46 #1365460

Voor mijn tapas heb ik een draadloze BMS ontworpen. Er staan 14 lithium blokken in serie, dan is dat wel zo handig. Ook vanwege het dan ontbreken van bekabeling en draden. Ieder blok heeft zijn eigen moduultje.
Het verbruik is in de enkele microamperes. Ik zie de spanningen, stromen en temperaturen op de multiview, en ook op de server op de zaak.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 08:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:49 #1365462

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Ik ben ook bezig om te proberen iets van de materie te snappen. De cellen begrijp ik nu wel uit het andere draadje, maar de BMS snap ik nog niet. Kunnen jullie wat voorbeelden van een goede BMS geven? Of welke BMS jullie gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 08:53 #1365463

FriendlySailor schreef :
Dus jouw advies, Gewoon AGM nemen??

In alle eerlijkheid..........................ben nu 72 jr.

Hoe lang kan ik nog zeilen??? ...............5-6 jr??

Als je die AGM's zó in je boot kunt droppen, zonder verdere wijzigingen aan apparatuur, dynamo etc dan zou ik dat doen inderdaad. LFP is momenteel alleen competitief als je met een knutsel systeem (no offense) aan de gang gaat, de complete oplossing van Victron zijn nog érg duur.

Ik hoop overigens dat je nog langer kunt zeilen.
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 08:53 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:01 #1365466

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Eigenlijk moet je bij afwezigheid ook alle contactdraden van de balancer afschakelen. Althans, zo ga ik het doen met zo'n actieve Heltec balancer van Walt. Je kan dus naar keuze de balancer bij zetten tijdens gebruik, of niet. Bij van boord alles uit en los.

De actieve balancer komt wel meer in de buurt van DR met 5 Ampere. die 100-200 mA, alleen in de top cyclus schiet nooit op.

Onder normaal gebruik is geen balancer noodzakelijk, pas als je onbalans ziet kan je de balancer bij zetten.

En ja, het is ene extra handeling, maar zeilen is heel wat meer handelingen....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:09 #1365469

En toch, ik heb hier verschillende printplaten in mn handen gehad die gebruikt zijn in verschillende automerken met die LIMnC batterijen die ik ook heb. Daar is hetzelfde passieve type toegepast. Dus balanceren met hooguit 100mA. Dat principe werkt toch wel blijkbaar.
Actief is echt veel te ingewikkeld, vind ik, zeker met zoveel cellen in serie.
Bedenk, balanceren is plan B, dat hoef je in principe nooit te gebruiken. dus KISS houden, lijkt mij. BMC loshalen bij vertrek doe ik niet, dat geeft veel meer ellende.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 09:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:17 #1365472

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
misschien kan Cornelus nog zinnig advies geven?

:whistle: :S :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:21 #1365473

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
FriendlySailor schreef :
Goede AGM accu's of LFP................

Of maak ik nu een foutje??

AGM's zijn overrated. Koop gewoon een paar lood-calcium accu's van het type €1,- per Ah. Prima waar voor het geld, past waarschijnlijk in je bestaande bakken, geen gezeik met balancen en al dat soort gedoe.

Tegen de tijd dat die op zijn zal het moment om over te schakelen op LiFePo echt wel aangebroken zijn. Misschien ben je dan al gestopt met zeil, trouwens.
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 09:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:31 #1365475

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
@ Friendly Sailer, er is een persoonlijk bericht voor de bellende kwismaster in je postvakje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 03 feb 2022 09:40 #1365479

Helios heeft een heel sterk punt. De hoofdschakelaar afzetten maar over elke cel zit een stukje (bagger) chinese elektronica.

Een paar mensen hier hebben de stroomwet van Kirchoff blijkbaar niet goed gesnapt. Laat me het even samenvatten:

Een laadstroom gaat doorheen een string batterijen. In elke batterij onstaat er een spanningsval. Een LiFePo mag niet (nooit) over de maxiumum celspannig van 3,6V gaan want dan ontploft ze. Dus van zodra de cel volledig geladen is, is het de bedoeling dat de laadstroom niet langer door de cel gaat maar afgeleid wordt via de balancer. Knopenwet van Kirchoff. Tenzij de cellen extreem verschillen is de laastroom op dat moment niet meer Constant Current maar Constant Voltage en dus teruggelopen naaar een waarde van geschat een tiental ampere. Als je balancer dan maar 5A kan verwerken waar denk je dan dat de overige 5A doorheen gaat ? Inderdaad, door de reeds vol geladen cel waardoor de spanning gewoon verder stijgt... BOEM !

Balancers die niet minstens 10A en liefst meer kunnen verwerken hebben geen zin op 300 Ah packs. Die Helltec actieve balancer is de enige die wat in de buurt komt maar die heeft een serieuze levensduur issue (typical electrolytische condensator MTBF bij 25 graden is 5000 uur...) Na een jaar zeker als het batterijcompartiment wat warmer wordt zijn die condensatoren mogelijk eraan. En dan zijn dat nog eens dingen die op termijn graag gaan lekken. Ver van weg blijven... Of Helios komt de overschotten inspecteren :-)

Het idee van een actieve balancer is zuinig zijn met energie waar dat nodig is. Op een zeilboot niet dus als je een 100 A lader ter beschikking hebt.

Afzekeren van een (goede) balancer lijkt me dan ook weer dom want dan ga je er zelf voor zorgen dat je de cel opblaast als er geen andere spanningssensor is.

Je kan zeggen dat ik het water opnieuw wil uitvinden maar het lijkt me gelet op al de aangeboden bagger systemen niet zo dom om dat te doen en Power Balancers te gaan combineren met een individuele celspanningsbewaking. Ik had begrepen dat RoozeBoos zoiets doet.

Wat relais betreft. Je hebt dan een relais van een paar 100A nodig dat om veiligheidsredenen de ganse tijd bekrachtigd is. Pure energie verspilling en de contactweerstand gaat ook groter zijn dan bij FET's. En dan hebben we het nog niet over de verbrekingsstroom wat de meeste vergeten. Bij een echte kortsluiting kleven je contacten aan elkaar... Relais anno 2022, echt niet hoor !

Van zeilen heb ik vermoedelijk minder verstand dan velen hier maar dit is echter wel mijn vakgebied :-)

DR

PS met een goede balancer is topchargen voor ingebruikname totaal overbodig. Dan moet uiteraard wel je balancer je totale laadstroom aankunnen....
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl