Helios heeft een heel sterk punt. De hoofdschakelaar afzetten maar over elke cel zit een stukje (bagger) chinese elektronica.
Een paar mensen hier hebben de stroomwet van Kirchoff blijkbaar niet goed gesnapt. Laat me het even samenvatten:
Een laadstroom gaat doorheen een string batterijen. In elke batterij onstaat er een spanningsval. Een LiFePo mag niet (nooit) over de maxiumum celspannig van 3,6V gaan want dan ontploft ze. Dus van zodra de cel volledig geladen is, is het de bedoeling dat de laadstroom niet langer door de cel gaat maar afgeleid wordt via de balancer. Knopenwet van Kirchoff. Tenzij de cellen extreem verschillen is de laastroom op dat moment niet meer Constant Current maar Constant Voltage en dus teruggelopen naaar een waarde van geschat een tiental ampere. Als je balancer dan maar 5A kan verwerken waar denk je dan dat de overige 5A doorheen gaat ? Inderdaad, door de reeds vol geladen cel waardoor de spanning gewoon verder stijgt... BOEM !
Balancers die niet minstens 10A en liefst meer kunnen verwerken hebben geen zin op 300 Ah packs. Die Helltec actieve balancer is de enige die wat in de buurt komt maar die heeft een serieuze levensduur issue (typical electrolytische condensator MTBF bij 25 graden is 5000 uur...) Na een jaar zeker als het batterijcompartiment wat warmer wordt zijn die condensatoren mogelijk eraan. En dan zijn dat nog eens dingen die op termijn graag gaan lekken. Ver van weg blijven... Of Helios komt de overschotten inspecteren
Het idee van een actieve balancer is zuinig zijn met energie waar dat nodig is. Op een zeilboot niet dus als je een 100 A lader ter beschikking hebt.
Afzekeren van een (goede) balancer lijkt me dan ook weer dom want dan ga je er zelf voor zorgen dat je de cel opblaast als er geen andere spanningssensor is.
Je kan zeggen dat ik het water opnieuw wil uitvinden maar het lijkt me gelet op al de aangeboden bagger systemen niet zo dom om dat te doen en Power Balancers te gaan combineren met een individuele celspanningsbewaking. Ik had begrepen dat RoozeBoos zoiets doet.
Wat relais betreft. Je hebt dan een relais van een paar 100A nodig dat om veiligheidsredenen de ganse tijd bekrachtigd is. Pure energie verspilling en de contactweerstand gaat ook groter zijn dan bij FET's. En dan hebben we het nog niet over de verbrekingsstroom wat de meeste vergeten. Bij een echte kortsluiting kleven je contacten aan elkaar... Relais anno 2022, echt niet hoor !
Van zeilen heb ik vermoedelijk minder verstand dan velen hier maar dit is echter wel mijn vakgebied
DR
PS met een goede balancer is topchargen voor ingebruikname totaal overbodig. Dan moet uiteraard wel je balancer je totale laadstroom aankunnen....