Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 12:38 #1417885

Als ik op de foto de tandjes tel gaan de toeren zo’n 10% omhoog met dat kleinere tandwiel.

Je laadspanning zal dan ook 10% stijgen. Dus de spanning gaat zo’n 1,3 Volt omhoog.
Genoeg om het laden wat eerder te laten starten.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 13:25 #1417904

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Juist, het kettingwieltje is besteld, heeft 15 tanden waar het oude er 17 had. Dus de generator zal iets sneller lopen. Torque heeft de molen genoeg. Had gisteravond een buurman op bezoek die graag in elektronica rommelt. Ik vertelde hem het geval en hij reageerde hard als ik vertelde dat mijn Schottky diode o,65 V verlies brengt. Kan niet beweerde hij. Tot ik hem de gegevens liet zien. Hij zat die te bekijken en vertelde dan dat die 0,65 Volt bij max spanning is, en bij mijn geringe 12Volt nog meer zal zijn. Ik moet daar dus ook iets doen. Ik heb een IRF4905 Mosfet, ben echter een sukkel wat elektronica aangaat dus nu zal ik toch moeten iets doen, daar is flink wat te winnen.
Of ik moet een kleinere beter geëigende Schottky diode zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 13:42 #1417913

als het die eerder genoemende schottky diode is, die staat op 0,65 volt bij 75A . bij minder stroom (ipv spanning) zal dat minder worden hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 13:57 #1417921

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
electronics.stackexchange.com/...rs-for-high-voltages

Minder spanningsval.

En een "echte":


Bijlage:

Bestandsnaam: MSCC60VRM9...Rev0.pdf
Bestandsgrootte:346 KB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 14:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 16:01 #1417968

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Je zou er bijna een derailleur tussen knutselen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 17:56 #1418014

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Een dingetje snap ik niet helemaal. Iedere mij bekende dynamo levert een uitgangspanning rechtevenredig met het toerental.
Als die diode er voor die tijd ook al zat heb je het over 7% meer spanning, is 7% meer toeren is 7% meer wind. Begin laden wordt dan 3.2m/s i.p.v. 3.
Je mist dus een heel klein stukje, maar daar was toch al nauwelijks laadstroom. (Geleverd vermogen gaat kwadratisch met de windsnelheid)
Bij LiPo blijft de laadspanning constant, dit betekent wel dat de generatorspanning ook niet groter wordt, dus het toerental ook niet. (De laadstroom wel) De windmolen zal dan eerder aerodynamisch ongunstiger gaan draaien. (Als in halve wind zeilen met aangetrokken zeilen)
Of er zit ergens een spanningsregelaar die de boel loopt te verzieken.

Ik vraag me af of het de moeite waard is voor dat hele kleine beetje extra. Maar ik begrijp dat het tandwiel al besteld is. Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Als het eromgaat zoveel mogelijk energie te genereren dan heb ik goede ervaringen met een MPPT regelaar op je molen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 18:33 #1418024

rooiedirk schreef :
…Geleverd vermogen gaat kwadratisch met de windsnelheid…

Niet kwadratisch, maar zelfs met de 3e macht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 25 aug 2022 20:21 #1418064

HPV schreef :
Je zou er bijna een derailleur tussen knutselen

Of een naafversnelling, die is compacter te monteren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 20:21 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 08:25 #1418192

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Heb je al eens overwogen om van een twee- naar een vierblads propeller te gaan? Dat levert ook meer vermogen op. Dat deed men (andersom weliswaar) ook bij vliegtuigen als de Spitfire. Begon met een tweeblads propellor, de laatste versie had een zesblads. (En andere motor natuurlijk, maar dat terzijde).
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 08:46 #1418202

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
De reden voor de tweeblad is dat ik dat ding ook moet kunnen opbergen. De grote molen word alleen gebruikt voor anker liggend en de hele zomer is die generator opgeborgen. Een tweeblad kan ik tussen de dekbalken van de punt opbergen, een 1,7 meter drie of vierblad niet. Een vierblad heb ik wel overwogen, kan makkelijk uit mekaar gehaald worden maar het uitbalanceren is iedere keer een langdurig klusje. Moet erg precies gedaan worden, best aan land ergens in een verlaten gebouw (ik gebruik vaak een kapelletje op een eilandje) Ieder windzuchtje en iedere beweging van de boot beïnvloed het uitbalanceren.
Fabrieksgeneratoren zijn niet of slecht gebalanceerd. Mijn Aerogen 4 had ik opgebouwd met gepaarde vleugels, loopt toch na goed balanceren stukken beter. Het werk alleen voor dat balanceren zou een fabrieksgenerator verdubbelen in prijs.
Een vierblad zou meer torck hebben maar trager draaien en je haalt nu eenmaal de benodigde volts door snel te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 09:08 #1418211

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
rooiedirk schreef :
Een dingetje snap ik niet helemaal. Iedere mij bekende dynamo levert een uitgangspanning rechtevenredig met het toerental.
Als die diode er voor die tijd ook al zat heb je het over 7% meer spanning, is 7% meer toeren is 7% meer wind. Begin laden wordt dan 3.2m/s i.p.v. 3.
Je mist dus een heel klein stukje, maar daar was toch al nauwelijks laadstroom. (Geleverd vermogen gaat kwadratisch met de windsnelheid)
Bij LiPo blijft de laadspanning constant, dit betekent wel dat de generatorspanning ook niet groter wordt, dus het toerental ook niet. (De laadstroom wel) De windmolen zal dan eerder aerodynamisch ongunstiger gaan draaien. (Als in halve wind zeilen met aangetrokken zeilen)
Of er zit ergens een spanningsregelaar die de boel loopt te verzieken.

Ik vraag me af of het de moeite waard is voor dat hele kleine beetje extra. Maar ik begrijp dat het tandwiel al besteld is. Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Als het eromgaat zoveel mogelijk energie te genereren dan heb ik goede ervaringen met een MPPT regelaar op je molen.

Ik begrijp je betoog niet. Gewoon omdat ik te dom ben. Toch enkele opmerkingen. Die Ametek motor die ik als generator gebruik is een permanent magneet motor met 4 (?????) borstels.
Alles zeer robuust en degelijk uitgevoerd. Kwaliteit. Dus inderdaad, hoe meer toeren hoe meer spanning. Of dat zo evenredig verloopt als je schrijft weet ik niet. Ik ben geen theoreticus. Heb wel gemerkt dat een huig meer wind reeds een groot verschil uitmaakt wat spanning betreft.
Ik heb geen windmeter en ook geen huigmeter, ik schat alles behalve spanning en stroom.
Ik heb geen enkele spanningsregelaar op de molens, verdeeld over ons bootje heb ik drie permanent ingeschakelde voltmeters die ik altijd in het oog houd. Ik ben de regelaar.
Mijn zonnepanelen worden over een MPPT regelaar geregeld waar echter geen instelmogelijkheden aan zijn en die voor loodaccu´s bedoeld was. Ik weet niet eens of er MPPT regelaars speciaal voor lifepo 4 accu´s zijn.
Vooral het deel over de lipo accu waar je het hebt over constante laadspanning begrijp ik niet.
Een windgenerator regelaar werkt anders als een zonne energie regelaar. Immers, is de max spanning bereikt dan kun je niet het zaakje uitschakelen of kortsluiten, de windgenerator zou zich te pletter draaien (onbelast) of zo abrupt stoppen dat ergens iets stuk gaat.
Seaftinge heeft het over een regeling die laadstroom dan omschakelt op een weerstand (water verwarmen) maar welk apparaat dat kan weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 12:06 #1418280

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
OldBawley schreef :
Mijn zonnepanelen worden over een MPPT regelaar geregeld waar echter geen instelmogelijkheden aan zijn en die voor loodaccu´s bedoeld was. Ik weet niet eens of er MPPT regelaars speciaal voor lifepo 4 accu´s zijn.

Weet niet welk voltage je panelen zijn 12 of 24v. Maar met lifepo kan je behoorlijk veilig je zonnepanelen direct op je accu aansluiten als je voltages overeenkomen.

Electradacus BMS doen dat met een DSSR20 ( een solid stage schakelaar voor het afsluiten als de laadspanning te hoog word. begrijpelijke uitleg mppt vs dssr vind je hier linkje naar youtube
Laatst bewerkt: 26 aug 2022 12:30 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 12:08 #1418281

waarom?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 12:22 #1418287

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Heb eens nagekeken, alle windgenerator regelaars die ik vind zijn bedoeld voor ac windgeneratoren. Een beetje elektro tovenaar zou er dan theoretisch de brug rectifier kunnen van afknippen en enkel het deel dat dc reguleert kunnen gebruiken.
Dus de lading in een dump weerstand schuiven als de max accu spanning bereikt is.
Marlec de producent van de oude Ruthland windgeneratoren maakt een wind regelaar die echter nog steeds multi stage charging voor lood accu´s is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 12:27 #1418288

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
FKZ schreef :
OldBawley schreef :
Mijn zonnepanelen worden over een MPPT regelaar geregeld waar echter geen instelmogelijkheden aan zijn en die voor loodaccu´s bedoeld was. Ik weet niet eens of er MPPT regelaars speciaal voor lifepo 4 accu´s zijn.

Weet niet welk voltage je panelen zijn 12 of 24v. Maar met lifepo kan je behoorlijk veilig je zonnepanelen direct op je accu aansluiten als je voltages overeenkomen.


Ik heb nu een bank loodaccu´s en een bank lifepo 4 accu´s. Totaal gescheiden. Ik gebruik/laad bank 1 of bank twee. Zowel zon als wind laad op 12Volt.
Ik wil dan de lifepo 4 accus door een schakeling tot 24 volt brengen om de elektro motor te voeden.
Bij die schakeling ben ik er ook nog niet uit. Waar ben ik aan begonnen.
Laatst bewerkt: 26 aug 2022 12:29 door OldBawley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 13:43 #1418300

Waarom niet je 12V systeem helemaal houden zoals het is, inclusief de 12V (lood) huishoud accu's en alle huidige oplaadmethoden?

Dan van daaruit je 24V LiFePo4 accu's laden, met deze bijvoorbeeld:

www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...ische-scheiding.html

De 24V LiFePo4 accu is dan hoofdzakelijk je aandrijfaccu. Wanneer je deze laadt vanuit je (vooraf volgeladen) huisaccu terwijl de windmolen of zonnepanelen voldoende vermogen leveren, dan heb je ook niet het rendementsverlies over je loodaccu's.

En evt een 24-12V omvormertje om voor nood vanuit deze bank je 12V boordnet te voeden (of je 12V accu weer terug op te laden. Niet efficient, maar kan voor nood wel handig zijn):

www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...ische-scheiding.html

Ook met blauwe doosjes kan een installatie heel erg KISS zijn.
Bovendien alles mooi instelbaar, zodat het laden en ontladen begint en stopt op de spanningsniveau's en stroom begrenzingen die je zelf bepaald.

Persoonlijk zou ik nooit beginnen aan allerlei constructies om deLiFePo4 bank 12V-parallel /24V-serie te kunnen schakelen. Nodeloos complex, zeker met de forse stroom die er kan lopen bij electrische aandrijving.

We hebben in onze 24V vakantieauto zo'n 24-12V DC-DC lader voor de 12V LiFePo4 huisaccu en ik ben erg tevreden over de instelmogelijkheden en de mate van fijn-afstelling die ermee te behalen valt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2022 13:49 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 26 aug 2022 15:38 #1418337

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Dit lijkt inderdaad te doen. Er is wel verlies maar ik denk dat ik genoeg kan opwekken. In nood kan ik altijd nog twee panelen leggen op de bimini.
Die schakeling van 12 naar 24 volt lag wel op mijn maag.
Stel je voor dat vergeet de bank te wisselen voor je op 24 volt schakelt, waarschijnlijk alle spullen die voor 12v bedoeld zijn stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 31 aug 2022 14:12 #1419605

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Dit lijkt me een prima oplossing:

nl.aliexpress.com/item/1005003...eLogUid=YyzDhLMyk11b

Sleutelwoord op Ali:
Ideaal Diode
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2022 14:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 31 aug 2022 19:44 #1419714

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Oké, je hebt me aan het +++, Je moet me wel helpen, ik ben een elektroleek. (nieuw woord?)
Als ik het goed begrijp is dit een “diode” die slechts 0,04 volt verliest. Een zowat fantastische verbetering tegenover mijn o, 65 volt verlies Schottky diode. Werkt die bij mijn bescheiden waarden? 12 tot 15 volt en stroom van max. 10 Ampère? Hoe kan dat eigenlijk, is daar een lekenuitleg voor?
Mijn bestelling van een 15 tanden kettingwiel is aangekomen. Helaas. Bij een zoekopdracht naar 8mm kettingwielen kwam dit 15 tanden kettingwiel er uit, heb besteld, is geleverd, blijkt het een 6mm steek kettingwiel te zijn. Als je twee sites dieper zoekt gaat het inderdaad over een 6mm steek wiel te gaan. Ikke fout. Waardeloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 31 aug 2022 20:27 #1419725

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
In deze post refereerde ik er ook al aan:
zeilersforum.nl/index.php/foru...u-s?start=25#1417921

Het is een FET die als diode gebruikt wordt of liever gezegd als diode werkt.
Heel simpel gezegd is een FET en draadje waar elektronen vrij doorheen mogen, maar om dat draadje zit een ringetje. Als je daar genoeg elektronen in perst van hetzelfde potentiaal, ++ of--, dan wordt de hoofdstroom onderbroken. Immers gelijke ladingen stoten elkaar af.
Zie het plastisch als een wurg- of knelbandje om een geleider.
Verder ga ik niet want de puriteinen van de ZF inquisitie slijpen hun messen al. :lol:

Je kan dus zo'n ALIexpress ding gewoon gebruiken.
Zoek maar eens op "Ideaal Diode".
Hety is dus niet een echte passieve diode, maar een FET die gebruikt wordt als diode functie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 07:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 01 sept 2022 01:43 #1419768

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ik begrijp niet goed wat in deze discussie met "laadspanning" van de windmolen wordt bedoeld. De spanning wordt gedicteerd door de accu. Bij LFP dus voor lange tijd ong. 13.4V. De onbelaste spanning van de windmolen is veel hoger en die zakt in naar de spanning van de accu als die wordt verbonden, afhankelijk van SOC. Ook bij loodaccu's loopt de spanning op naar 13.4 en hoger met afnemende laadstroom, tenminste als er geen gebruikers aanhangen. Tijdens laden is er weing variatie in spanning en varieert vrnl de laadstroom met het toerental. Zie dit grafiekje dat ik een tijdje geleden met een Aerogen maakte:



Een buckboost converter brengt echt geen uitkomst.

Je kunt de Aerogen afstellen door de pitch van de bladen te veranderen. Kun je dat ook niet met je zelfgemaakte molen? Trouwens, mooi stukje werk die molen! Bevalt dat draaibankje goed? Zit ook aan zoiets te denken.

Trouwens, zoals zoveel windmolens werkt de Aerogen met een wisselstroom generatortje met permanente magneet, dus geen veldspoel. Een interne S20VT80 diode bridge voor gelijkrichten.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 06:44 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 01 sept 2022 02:02 #1419769

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Er was voor de Aerogen een regulator met dumpspoel beschikbaar. Als je het stoppen van laden automatisch wilt regelen kan dat heel eenvoudig met een voltage switch en relais. I.p.v. een dumpspoel kun je een 12V water verwarmingselement gebruiken, zoals deze bijv.: klik voor 12V heater element
Bij een windmolen (zeker bij LFP) ben je alleen geinteresseerd in bulk laden. Absorptie, indien nodig, kun je beter met solar doen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 02:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 01 sept 2022 07:42 #1419798

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Doorgaans is de "stopschakelaar" een botte kortsluiting. Dat zie ik vaker dan dumpweerstanden.
Botte kortsluiting werkt ook beter bij storm.

En inderdaad moet je OldBawley helemaal niet opzadelen met buck-boost converters, dat zijn adviezen van doorgeschoten ZFers.

Er hangt hier een hele clan rond die vind dat meer (dure) techniek ook beter werkt, soms tegen beter weten in. Maar de basis waar het om gaat is dan allang niet meer zichtbaar voor hun.
Heel soms trap ikzelf er ook wel eens in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 07:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 01 sept 2022 09:45 #1419842

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Oppassen met die “botte kortsluiting” rem Calidris. Veel windgeneratoren zijn gebaseerd op een alternator met permanente magneet. Als je daar met een brake switch de DC kant kortsluit in storm kun je de diode rectifier beschadigen, omdat die switch een break before make switch moet zijn. Dus dezelfde situ als bij bat main switch uit bij motor alternator. In dat geval aan de AC kant de fasen kortsluiten met double throw 3-pole switch. De rectifier zit vaak intern dus de behuizing moet dan open om switch aan te sluiten. Hou jij niet van. Bij schakelen naar dump weerstand of waterverwarmingselement om laden te stoppen maar load op de generator te houden een break before make switch.
Bij de zelfbouw DC generator van Oldbawly is er geen rectifier, maar bij zijn Aerogen wel.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverwacht gevolg Lipo 4 accu´s. 01 sept 2022 10:10 #1419851

molens met veel wieken draaien lanzamer dan 2 wieken, maar starten al bij veel minder wind.
Een keer geprobeerd bij en zware storm.
Een wiekschijf gemakt voor 2-3-4-6 wieken
Hoe minder wieken hoe sneller de molen draait en de daarbij behoorende stroom.
Met twee wieken draait hij beangstigend snel (meer dan 60knopen wind), maar leverde 2 keer zoveel als met6 wieken.

Ik heb een 5 tal defecte molens opnieuw gewikkeld met oplopende spanning.
Voor de hier doorgaans lichte wind 6 wieken.
Aangepaste spoed van de wieken maakt het AirX herriemolentje STIL.

Het staat nu, na lang experimenteren op een MPPT 100/20 en levert tot 2A waar bij buurboten de molen nog stil staat (3 wieken)

Bij flinke wind KAN de spanning oplopen tot boven de 100V in harde windvlagen.
Dat is met een forse condensator in de molen uitgang gereduceert tot ergens in de buurt tot 70V.
Dat werkt prima, maar bij langdurig "harde" wind, komt er een moment dat de MPPT niet meer afneemt en de spanning te hoog kan worden.
Met de load uitgang wordt dan een relais bediend dat de hoge molen spanning naar de boiler stuurt, of welke ander afnemer dan ook.

Die gaat via een dubbelpoloige schakelaar, waar OF de walstroom OF de molen naar de boiler gaat.

Een andere MPPT schakelaar schakelt, ook via load, schakelt zijn paneelspanning ook naar de boiler zodra de accu´s voldoende vol zijn Of een kacheltje (in de winter).

Daarmee haal ik bijna alle zonnestroom die de panelen opwekken binnen.
Ik zoek nu naar meer verbruikers,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl