3Noreen schreef :
[…]
Lang heb ik gedacht dat een ankerlampje aan de giek beter was dan boven op de mast. Omdat je als je dichtbij bent je dat ding op 15 meter hoog niet zou. zien. Meestal lig je op klein beschut water voor anker. Totdat je een paar keer met je bijbootje in het donker terug moet naar je schip. Dan blijkt op 50 meter afstand zo'n licht op de top van je mast toch veel beter zichtbaar te zijn.
Op de Maasplassen varen veel motorboten en die hebben het ankerlicht veel lager hangen. Het ankerlicht op ~15m hoogte bij ons vind ik voor de Maasplassen eigenlijk wat te hoog. Er varen soms vrij laat nog wat speedboten hier en daar rond, die letten niet zo goed op hoge verlichting. Ook als er een sterrenhemel te zien is, valt het ankerlicht gemakkelijker weg tegen de achtergrond. Een ankerlicht is normaal niet erg fel en op de plassen is er geen deining die je mast laat schommelen.
Afgelopen zomer had ik ‘problemen’ om de juiste zeilboot te vinden op een Maasplas, omdat er 3 waren die >100m van elkaar af lagen met het ankerlicht in de mast aan en elke boot een andere mastlengte. Met een zaklamp vind je de boot dan terug.
Oriënteren in het donker is wel erg lastig op zo’n plas moet ik zeggen. De ankerlichten wisselen van volgorde tegen de achtergrond en je kunt geen diepte zien. Volgende keer TZ iBoat gebruiken op de telefoon.
Bij ons op de Maasplassen is er hier en daar behoorlijk wat verlichting aan wal te zien. Hoog geplaatste verlichting valt dan een stuk sneller weg tegen de verlichting op de wal. Verlichting die niet al te hoog zit (lager dan de wal hoog is) valt dan beter op. Er varen ook vaak kleine sportvissersbootjes in het donker rond, maar perfect zichtbaar met 1 rondschijnend lichtje op een kort paaltje op de BBM.
Een weggerold voorzeil is snel een 15cm dik. Dat dekt best wel een deel van je top/stoomlicht af. Op die plek ben je gewoon helemaal niet zichtbaar. Dus als jij recht op een ander afvaart in een smal slootje.
Nee hoor, zoals ik zei heeft mijn boot heeft een gecombineerd 2-kleuren licht op de boeg. Enorm goed zichtbaar, maar als ik op motor vaar is het stoomlicht inderdaad iets moeilijker te zien als iemand pal tegen mijn boeg aan kijkt, maar dat is van tijdelijke aard hoop ik. Zonder dat licht wordt het wel een stuk minder, maar het dek en opbouw worden deels verlicht door het stoomlicht, dus de impact zal ook wel weer meevallen.
Dat ‘smalle slootje’ kun je trouwens rustig vervangen door kanalen, rivieren, sluizen etc. Daar liggen er ook wel behoorlijk veel in Nederland en die kunnen flink bochtig, onoverzichtelijk en krap zijn met dichte begroeiing aan weerskanten.
Nog een punt is dat afstanden schatten tot elkaar, op kleiner vaarwater, gemakkelijker is met de verlichting op de boeg. Je weet namelijk zeker dat daar zich de boot bevindt in relatie tot de achtergrond en het water. Met alleen verlichting hoog in de mast moet onder de verlichting gezocht worden naar de ‘schaduw’ van de boot.