Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterdichte LED navigatielichten op batterijen

Waterdichte LED navigatielichten op batterijen 01 mrt 2023 22:49 #1463261

3Noreen schreef :
[…]

Lang heb ik gedacht dat een ankerlampje aan de giek beter was dan boven op de mast. Omdat je als je dichtbij bent je dat ding op 15 meter hoog niet zou. zien. Meestal lig je op klein beschut water voor anker. Totdat je een paar keer met je bijbootje in het donker terug moet naar je schip. Dan blijkt op 50 meter afstand zo'n licht op de top van je mast toch veel beter zichtbaar te zijn.
Op de Maasplassen varen veel motorboten en die hebben het ankerlicht veel lager hangen. Het ankerlicht op ~15m hoogte bij ons vind ik voor de Maasplassen eigenlijk wat te hoog. Er varen soms vrij laat nog wat speedboten hier en daar rond, die letten niet zo goed op hoge verlichting. Ook als er een sterrenhemel te zien is, valt het ankerlicht gemakkelijker weg tegen de achtergrond. Een ankerlicht is normaal niet erg fel en op de plassen is er geen deining die je mast laat schommelen.

Afgelopen zomer had ik ‘problemen’ om de juiste zeilboot te vinden op een Maasplas, omdat er 3 waren die >100m van elkaar af lagen met het ankerlicht in de mast aan en elke boot een andere mastlengte. Met een zaklamp vind je de boot dan terug.

Oriënteren in het donker is wel erg lastig op zo’n plas moet ik zeggen. De ankerlichten wisselen van volgorde tegen de achtergrond en je kunt geen diepte zien. Volgende keer TZ iBoat gebruiken op de telefoon.

Bij ons op de Maasplassen is er hier en daar behoorlijk wat verlichting aan wal te zien. Hoog geplaatste verlichting valt dan een stuk sneller weg tegen de verlichting op de wal. Verlichting die niet al te hoog zit (lager dan de wal hoog is) valt dan beter op. Er varen ook vaak kleine sportvissersbootjes in het donker rond, maar perfect zichtbaar met 1 rondschijnend lichtje op een kort paaltje op de BBM.

Een weggerold voorzeil is snel een 15cm dik. Dat dekt best wel een deel van je top/stoomlicht af. Op die plek ben je gewoon helemaal niet zichtbaar. Dus als jij recht op een ander afvaart in een smal slootje.

Nee hoor, zoals ik zei heeft mijn boot heeft een gecombineerd 2-kleuren licht op de boeg. Enorm goed zichtbaar, maar als ik op motor vaar is het stoomlicht inderdaad iets moeilijker te zien als iemand pal tegen mijn boeg aan kijkt, maar dat is van tijdelijke aard hoop ik. Zonder dat licht wordt het wel een stuk minder, maar het dek en opbouw worden deels verlicht door het stoomlicht, dus de impact zal ook wel weer meevallen.

Dat ‘smalle slootje’ kun je trouwens rustig vervangen door kanalen, rivieren, sluizen etc. Daar liggen er ook wel behoorlijk veel in Nederland en die kunnen flink bochtig, onoverzichtelijk en krap zijn met dichte begroeiing aan weerskanten.

Nog een punt is dat afstanden schatten tot elkaar, op kleiner vaarwater, gemakkelijker is met de verlichting op de boeg. Je weet namelijk zeker dat daar zich de boot bevindt in relatie tot de achtergrond en het water. Met alleen verlichting hoog in de mast moet onder de verlichting gezocht worden naar de ‘schaduw’ van de boot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterdichte LED navigatielichten op batterijen 02 mrt 2023 01:14 #1463264

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13431
Orange Sunset schreef :
Een ankerlicht is normaal niet erg fel

We hebben dankzij nachtvlinder net geconstateerd dat een goedgekeurde rondschijnend wit licht de zelfde lichtsterkte heeft als een toplicht en minstens 4 keer zo vel is als boordlichten.
Orange Sunset schreef :
Een ankerlicht is normaal niet erg fel sluizen etc.

Sluizen die s'nachts nog draaien zijn behoorlijk goed voorzien van verlichting.

Speedboten die s'nachts nog rondvaren en niet goed opletten is een probleem van een heel andere orde en ik denk niet dat je dat je dat oplost met wat lampjes. Daar heb je een opsporingsambtenaar voorzien van blaastesten voor nodig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterdichte LED navigatielichten op batterijen 02 mrt 2023 05:51 #1463267

Booty24 schreef :
Lees dus de “schepenwet”, bpr en rpr en maak het hier niet nog complexer. Die uittreksels zijn al een paar keer voorbij gekomen.

Betreft “afstand vs. intensiteit” wordt in het BPR genoemd “waarvan de sterkte voldoet aan de daaromtrent vastgestelde voorschriften”, maar er wordt voor zover ik kan vinden niet verwezen naar wélke voorschriften dat precies zijn en waar die te vinden zijn.

Voor horizontale en verticale sectorscheiding, intensiteit en kleur heb ik deze Europese norm gevonden. Buiten de minimaal (dus je mág er “overheen”!?) benodigde intensiteit voor de SOLAS ranges, is hier ook “normaal”, “helder” en “krachtig” gedefinieerd:



Ik weet niet of dit de actuele versie van deze norm is; deze kost eur 70. Ik ben benieuwd welke Nederlandse teksten/vertalingen hiervan zijn. Zowel de SOLAS als bepalingen in verschillende Europese inland gebieden lijken hierin geconsolideerd te zijn.

unece.org/fileadmin/DAM/trans/...cument%20No7%20E.pdf
Laatst bewerkt: 02 mrt 2023 06:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl