Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 10 dec 2023 17:52 #1527645

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
3Noreen schreef :
Freetime1970 schreef :
Het niet in serie mogen schakelen van twee dropiin replacements snap ik. Maar het niet parallel mogen schakelen snap ik totaal niet. In is in mijn gevoel dan ook gewoon kul. Het zal bij de vertaler van het document wel fout zijn gegaan of zoiets.

Grt. Mark.

Natuurlijk, alles is kul. Alleen in praktijk blijkt er bij Dehler36cwsSIETSKE een probleempje te ontstaan. Dehler36cwsSIETSKE kan het gewoon negeren maar dan staat die misschien straks aan de balie van zijn accu leverancier omdat de accu te snel stuk is gegaan. Zijn kans op garantie lijkt me dan klein.

Inderdaad ,

Vanwege de aanzienlijk uitbreiding hier , las ik ook dat victron beschrijft hoe je hun accu's kunt gebruiken en opstellen en welke beperkingen er zijn .

Nu heb ik de nare gewoonte voor ik iets koop eerst online het manuaal te lezen , om te kijken of het doet waar ik op hoop . :whistle: Aanames doen we zeker niet aan als ik in de buidel moet , hier is het gratis op ZF dus dan gaat het nog wel eens mis . :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 10 dec 2023 18:27 #1527653

Deze tekst staat bij een 60ah Carbest:
;)
ze weten het zelf niet volgens mij...


Productbeschrijving
Carbest lithium-ijzerfosfaat batterij (LiFePo4) 60 Ah 12 V voor camping, camper, camper, woonwagen. Door het lage gewicht, de compacte afmetingen, de hogere stroomhoeveelheid en de lange levensduur, gecombineerd met een bijzonder lage zelfontlading, zijn deze LifePO4-accu's 12 V voor campers en caravans ideaal geschikt voor gebruik in campers, caravans en alle andere vrijetijds- en expeditiemotoren. Laadspanning 14,6 V, Pol M8 verbind de Carbest LifePO4 batterijmodules nooit parallel, omdat de batterij met de hogere stroomspanning de batterijen met lage stroomspanning opladen en zo tot kortsluiting kan komen. Verbind de modules nooit met andere batterijmodules, andere chemicaliën of andere 12 V batterijmodules. Bijvoorbeeld verbind je nooit een 12 V 100 Ah LiFePO4 batterij met een lood-zuurbatterij 12 V 100 Ah of een LifePO4 12 V 20/60 Ah. Inhoud: Carbest LifeP04 batterij 60 Ah

Technische gegevens:

2 batterijen kunnen parallel worden ingeschakeld.
Batterijbescherming door geïntegreerd batterijbeheersysteem (BMS).
Solide en krachtige batterijtechnologie.
3 keer minder gewicht dan conventionele loodbatterijen.
5-10 keer langere levensduur.
3-10 keer snellere lading.
Laadspanning: 14,6 V.
Tot 90% stroomverbruik (kortstondig).
Wordt al in serie gebruikt bij voertuigfabrikanten
Ideaal voor het vervangen van standaard batterijen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 10 dec 2023 18:41 #1527657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Ik heb al een 1/2 jaar een LFP accu parallel aan een ordinaire lood accu.
Lijkt gewoon goed te gaan tot nu toe.

Ik gebruik dat in de auto voor extra apparatuur.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 20:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 10 dec 2023 21:21 #1527688

Dat kan wél inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 11 dec 2023 01:19 #1527709

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Tuurlijk kan ze parallel zetten, wat een onzin zeg.
Als ik de app open van dit merk staat er in de meegeleverde manual dat er 4 parallel en 2 in serie kunnen. Kortsluiting door parallel ? :silly:

Maar zoals ik helemaal in het begin al opmerkte dat genoemde oplossing(en) niet gingen helpen en eigenlijk de oplossing al gaf. Dit probleem speelt bij de meeste Chinese sticker merken.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 01:20 door nardus. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 11 dec 2023 09:19 #1527743

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
nardus schreef :
Tuurlijk kan ze parallel zetten, wat een onzin zeg.
Als ik de app open van dit merk staat er in de meegeleverde manual dat er 4 parallel en 2 in serie kunnen. Kortsluiting door parallel ? :silly:

Maar zoals ik helemaal in het begin al opmerkte dat genoemde oplossing(en) niet gingen helpen en eigenlijk de oplossing al gaf. Dit probleem speelt bij de meeste Chinese sticker merken.

Mooi , maar wat moet TS nu doen om zijn probleem op te lossen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 11 dec 2023 11:20 #1527773

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Niets, instellingen aanpassen.

De accu die het makkelijkst laadt actief afkappen met de bms binnen de ladergrenzen als voorvanger.
De accu die het moeilijkst laadt de bms net buiten de ladergrenzen zetten als achtervanger.
Zowel bij LV en HV.

Er gaat er steeds één als eerste af.
Ze gaan er bij het laden nooit allebei af (tenzij er ooit onbalans in de lfp komt).
Bij gebruik krijg je een voormelding als de eerste er af gaat. Tijd om zuinig aan te doen.

Heel handig die ongelijke accu’s als je er handig gebruik van maakt.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 11:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 11 dec 2023 11:33 #1527777

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Is dit nu het typische probleem van een ander draadje waarin 2 BMS’en niet zeker was of dat wenselijk was / is ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 11 dec 2023 12:14 #1527788

Voorlopig hou ik het zo .

net heb ik wat verbruikers aangezet:










Allebei de accu's geven stroom, niet evenveel maar dat zoeken ze maar uit.
de stromen bij elkaar opgeteld kloppen met de BMV shunt van Victron dus das goed.

Ik laat de verbruikers gewoon even 40 uur aan staan, om te kijken wat er gebeurt.
dan zou er 184 ah uit moeten zijn.

Hou jullie op de hoogte.

gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 11:49 #1528174

Beste,

Heb de accu's nu ongeveer 48 uur belast met 4A
en dit zie ik dan:







toen ik alle verbruikers uit zette gebeurde er dit:







de ene accu laadde de ander op.

vanavond kijk ik weer even ..

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 12:11 #1528179

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Op de voorlaatste pagina:Booty24 schreef :
Hele andere vragen zijn:
-kan het kwaad om twee accu’s met verschillende interne weerstanden parallel te schakelen?
-wil/moet je de verschillen in SoC weten en moet je daar dan wat mee?

Voor zover ik begrijp, in dit geval, niet, als je de bms’n het werk laat doen.
Stel je hebt twee lfp accu’s met verschillende interne weerstanden en zo mogelijk ook nog van verschillende groottes en zij hebben ieder hun eigen bms die ieder op LV en HV afkoppelen dan heb je gewoon een gezamenlijke grotere bank.
Balanceren gebeurt uit de aard der zaak alleen op V en laden en ontladen gaat uit de aard der zaak naar rato van eerst de interne weerstand en tegelijkertijd is er een V balans over accu, interne weerstand en de externe weerstand.
In rust zal, vanwege de ongelijke toestand de rustV van ieder ook weer anders zijn en gaat er een balanceer stroom lopen waarvan de grootte onbepaald is.

Als je de HV veilig instelt dan zal de eigen bms de eigen accu afkoppelen van de lader als HV van een cel bereikt wordt en daarna de andere. De eerste accu zal ook het eerst weer aangesproken worden, aannemende dat in rust de accu onder een V daalt waarbij de bms weer aanschakelt.

De accu met de laagste weerstand zal waarschijnlijk ook LV als eerste bereiken en schakelt af. Op de andere accu gaat de operatie verder. In rust zal er weer een onbepaalde balanceerstroom gaat lopen.

Volgens mij wordt het pas een probleem als deze onbepaalde balanceerstromen heel groot worden. Te groot voor de betreffende accu’s, de bms’n en de onderlinge bekabeling.

Ik neem aan dat TS kan uitlezen wat er gebeurt na afsluiten van het laden en bij het bereiken van de ondergrens van de eerste lege accu. Als je dat een paar keer gezien hebt weet je wat het “onbepaalde” is.

Het wordt dan een soort vader-zoon opstelling waarbij de “vader” de accu is met de kleinste interne+externe weerstand die daardoor het meeste werk levert. Voordeel kan zijn dat je zo mag verwachten dat de zoon langer mee gaat en er geen ongeveer gelijktijdig falen zal ontstaan (obv wisselingen; ik verwacht dat mijn lfp door ouderdom of een stommiteit zal overlijden).

Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het actief gebruiken van een bms, maar als je hem nooit gebruikt, heb je hem ook (bijna) niet nodig.

Kortom, het kan allemaal misschien beter, maar is wat TS heeft (na het wijzigen van de onderlinge accuaansluiting) gewoon al niet goed genoeg als je op zoek bent naar “totale accu capaciteit in gebruik” ipv naar “gelijke SoC” waar je niets voor koopt?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 12:12 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 12:18 #1528180

Precies! Booty24.

We dronken een glas, we deden een plas, en alles bleef zoals het was... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 14:37 #1528210

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Onderling zullen de akku’s idd in rust balanceren totdat het voltage onderling absoluut gelijk is (wat niet wil zeggen dat SoC dan ook direct gelijk is )

Zoals eerder geopperd zul je dit blijven houden totdat ze goed zijn aangesloten en de aansluit weerstanden geheel gelijk zijn

Onderling verschil in interne weerstand is IMO verwaarloosbaar in deze en zal niet leiden tot deze grote verschillen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 16:53 #1528232

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Een gelijke SoC is, naar mijn mening, irrelevant, maar bij gelijke accu's alleen een interessant vraagstuk naar de oorzaak.

Relevant is of de gehele charge bereikbaar is, te monitoren is en reproduceerbaar is.
Daartoe de grenzen van de ene BMS/accu binnen de lader instellen en de andere erbuiten (zie eerdere bijdrage)

Ongelijke accu's kan ook een oplossing zijn voor elektrisch varen uit een ander draadje. Die accu's zijn niet CO2 rendabel tov thuisgebruik. Maar als je je thuisaccu's in kan zetten dan nut je deze 10%? extra uit.
Op die wijze kan je voor een grote reis tijdelijk (een deel van) je thuisaccu bijzetten en voor je dagtochten/clubwedstrijden er weer uithalen.
-kleine accu voor haven in/uit en service voor dagtochten en
-je thuis accu's erbij zetten als je een tocht maakt waar je ook een aantal uren meer zou willen varen.

Zoals we nu extra jerrycans aan boord nemen, nemen we straks wellicht extra accu's mee. Handig als die niet gelijk hoeven te zijn.

Het zou dus wel fijn zijn als we meer leren van het koppelen van ongelijke accu's.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 16:54 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 20:16 #1528261

ReneK schreef :
Onderling zullen de akku’s idd in rust balanceren totdat het voltage onderling absoluut gelijk is (wat niet wil zeggen dat SoC dan ook direct gelijk is )

Zoals eerder geopperd zul je dit blijven houden totdat ze goed zijn aangesloten en de aansluit weerstanden geheel gelijk zijn

Onderling verschil in interne weerstand is IMO verwaarloosbaar in deze en zal niet leiden tot deze grote verschillen

Beste René,

Niet mee eens,
Ze zijn goed aangesloten nu, helemaal volgens jouw “intieme mieren liefde” theorie.
En er is echt nul weerstandsverschil tussen de accu’s , dus MOET het de interne weerstand wel zijn die de verschillen geeft.

Zelfs als ik de accu’s van plaats verwissel blijft er 1 accu beter laden en ontladen.

Ik vind het prima zo, de totale capaciteit blijft toch gelijk mocht ik die nodig hebben. ;)

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 13 dec 2023 21:12 #1528270

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
ReneK schreef :
Onderling zullen de akku’s idd in rust balanceren totdat het voltage onderling absoluut gelijk is (wat niet wil zeggen dat SoC dan ook direct gelijk is )

Zoals eerder geopperd zul je dit blijven houden totdat ze goed zijn aangesloten en de aansluit weerstanden geheel gelijk zijn

Onderling verschil in interne weerstand is IMO verwaarloosbaar in deze en zal niet leiden tot deze grote verschillen

Beste René,

Niet mee eens,
Ze zijn goed aangesloten nu, helemaal volgens jouw “intieme mieren liefde” theorie.
En er is echt nul weerstandsverschil tussen de accu’s , dus MOET het de interne weerstand wel zijn die de verschillen geeft.

Zelfs als ik de accu’s van plaats verwissel blijft er 1 accu beter laden en ontladen.

Ik vind het prima zo, de totale capaciteit blijft toch gelijk mocht ik die nodig hebben. ;)

Gr Erik

dat kan niet , als ze goed (echt goed) zijn aangesloten kun je namelijk geen voltage verschil op de accu polen meten, wat bij jou nu wel het geval is , en dat leid tot onbalans zoals jij nu ziet

bij nul weerstand verschil tussen de aansluitingen zal er ook nul voltage verschil zijn gemeten op de accu polen

ps had je al een foto van de laatste opstelling en aansluit methode ?

makkelijke controle manier ; 100A belasting er op en met warmte camera kijken (of met de hand voelen) waar het warmer wordt dan elders , daar zit een probleem , na oplossen nog een keer controleren totdat alles even warm wordt / koud blijft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 21:23 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 20:33 #1538409




Geïnspireerd door René K heb ik de afgelopen week alles opnieuw en zo professioneel mogelijk aangesloten.
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 20:34 door Dehler36cwsSIETSKE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 20:40 #1538411

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Netjes B)

mis alleen wat krimpkous ........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 20:57 #1538415

Jeroen-Pion schreef :

mis alleen wat krimpkous ........

Krimpkous heb ik bewust weggelaten, zodat René de krimp verbinding kan beoordelen ;)
En het heeft ook weinig nut volens mij…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 20:58 #1538417

Heel veel beter zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 21:08 #1538422

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Jeroen-Pion schreef :

mis alleen wat krimpkous ........

Krimpkous heb ik bewust weggelaten, zodat René de krimp verbinding kan beoordelen ;)
En het heeft ook weinig nut volens mij…

Niet helemaal nutteloos het voorkomt in je kabelschoen die open is bij het oog dat er geen vocht naar binnen kan en gaat oxideren mits je goede krimpkous met lijm gebruikt .

Je kunt het als nog doen hoor , bv met een rolletje zeufvllcaniserende tape .

Verder keurig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 31 jan 2024 21:18 #1538427

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Jeroen-Pion schreef :

mis alleen wat krimpkous ........

Krimpkous heb ik bewust weggelaten, zodat René de krimp verbinding kan beoordelen ;)
En het heeft ook weinig nut volens mij…

Wat voor ogen gebruik je? met een mooie lange persbus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 21:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 01 feb 2024 06:50 #1538454

Een klant van me zit in de installatietechniek, die heeft me wat kabels, persogen en een grote krimptang geleend.
Volgens hem zijn dit persogen voor 220V en hoger, die korte mag alleen voor zwakstroom zeg ie...


Intapen ga ik nog doen Jeroen-Pion!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 01 feb 2024 07:52 #1538464

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Een klant van me zit in de installatietechniek, die heeft me wat kabels, persogen en een grote krimptang geleend.
Volgens hem zijn dit persogen voor 220V en hoger, die korte mag alleen voor zwakstroom zeg ie...


Intapen ga ik nog doen Jeroen-Pion!

Duidelijk!

Intapen met? Ik hoop niet met PVC isolatieband, maar krimpkous erop?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 01 feb 2024 08:16 #1538466

Classificatie van geleiders volgens IEC 60228




"Dynamic" is wat Klauke dat type met langere schagt noemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl