Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 21:30 #1527087

Vreemde reactie ,

TS vraagt wat en de rest probeert uit te vogelen waar het aan zou kunnen liggen ........

AGM , gel of LFP , in parallel stonden de accu's niet goed aangesloten ;) Dat is opgelost.

Vraag is nu als de accu's echt vol zijn , en je kalibreert de SOC hoe is het dan ?

Oooh da's weer een "raad analyse gevalletje " foei Jeroen dat mag niet ! :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 21:42 #1527089

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
het is allemaal vrij eenvoudig te verklaren en te beredeneren ?

1) onbalans gecreerd door niet goed aansluiten
2) niet voldoende opgeladen en onbalans niet verholpen
3) vollere accu werd daarna als eerste weer leeg gehaald met kleine belasting , bij hogere belasting gaat dan de legere accu ook weer meedoen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 08 dec 2023 06:38 #1527109

Ik zet vandaag de CTEK lader even op de losse accu's
dus 1 voor 1 laad ik ze helemaal op

vandaag de ene , vannacht de andere.

morgen weten we dan meer.

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 08 dec 2023 16:52 #1527216

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
ReneK schreef :
het ziet er al iets beter uit, maar wat ik nog zie en wat ik zou verbeteren :

- zeer slecht aangekrimpte kabelschoenen op alle kabels
- stapelen van kabelschoenen op akku polen
- niet schoongemaakte (geborstelde / opgeschuurde) kabelschoenen
- geen anti oxidatie of andere beschermende vet

ik ben waarschijnlijk te intiem met mieren maar als je straks je akku's vol hebt en beide hebben een gelijke SoC krijg je weer onbalans doordat je het op deze manier aansluit



Beste Rene,

Het is een zeilboot hoor, geen hart/long machine. :)

Zal er voor mijn gemoedsrust nog een beetje vet aan doen. ;)

Beste Dehler36cwsSIETSKE als je hier werkelijk zo overdenkt leg je boot aub op groot openwater buiten de vaargeul vooranker aub en niet naast een andere boot aan een steiger in een haven.

Grt. Mark.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 08 dec 2023 17:49 #1527225

Heb intussen nieuwe verbindingstrips tussen de accu's gemaakt;
puur koper zonder aangeperste ogen dus voor een nóg betere verbinding.
Dus geen brandgevaar meer Mark! ;)

accu 1 is intussen vol en helemaal afgetopt door de CTEK.

accu 2 staat nu te laden tot morgenmiddag.

dan ga ik de boel netjes aansluiten met geborstelde kabelogen en wat vet.

Ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 08 dec 2023 18:19 #1527232

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4010
Je gebruikt ook een Victron Battery monitor zie ik.
Die zou ik ook resetten naar 100% geladen bij het aansluiten.
Krijg je informatie die dichter bij de waarheid ligt.
Is een draadje over hier.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 08 dec 2023 20:11 #1527251

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Heb intussen nieuwe verbindingstrips tussen de accu's gemaakt;
puur koper zonder aangeperste ogen dus voor een nóg betere verbinding.
Dus geen brandgevaar meer Mark! ;)

accu 1 is intussen vol en helemaal afgetopt door de CTEK.

accu 2 staat nu te laden tot morgenmiddag.

dan ga ik de boel netjes aansluiten met geborstelde kabelogen en wat vet.

Ben benieuwd!

Ook dit zal niet helpen, zie mijn vorige opmerkingen en voorspellingen.

Het laten samenlopen van de SOC van dit type packs is een dingetje, jullie zijn al een end op weg maar helaas zal het nogmaals laden en ontvetten/schuren van contacten en gelijke verbindingen niet zorgen voor een bevredigend resultaat ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 00:13 #1527275

At Dehler36cwsSIETSKE heb je ook een idee waar dat vet hoord te zitten?

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 09:33 #1527289

  • joostvdb
  • joostvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Zomaar een hersenspinsel...

zou het kunnen dat de bms een mosfet heeft, waar en bepaald spanningsverschil (drempel) moet ontstaan voordat deze stroom doorlaat? Beetje hetzelfde als wat er gebeurt in het filmpje van off-grid garage hieronder. Dit zou verklaren waarom er bij weinig vermogen 1 accu gaat ontladen (benodigde spanningsverschil net iets lager bij de ene bms?) en de tweede accu pas ingeschakeld wordt bij hogere vermogens.

Op het moment dat bij beide bmsen de drempelspanning overschreden wordt en ze gekoppeld zijn, gaan accu1 en 2 weer onderling balanceren.

Laatst bewerkt: 09 dec 2023 09:34 door joostvdb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 09:42 #1527292

Booty24 schreef :
Hele andere vragen zijn:
-kan het kwaad om twee accu’s met verschillende interne weerstanden parallel te schakelen?
-wil/moet je de verschillen in SoC weten en moet je daar dan wat mee?

Voor zover ik begrijp, in dit geval, niet, als je de bms’n het werk laat doen.
Stel je hebt twee lfp accu’s met verschillende interne weerstanden en zo mogelijk ook nog van verschillende groottes en zij hebben ieder hun eigen bms die ieder op LV en HV afkoppelen dan heb je gewoon een gezamenlijke grotere bank.
Balanceren gebeurt uit de aard der zaak alleen op V en laden en ontladen gaat uit de aard der zaak naar rato van eerst de interne weerstand en tegelijkertijd is er een V balans over accu, interne weerstand en de externe weerstand.
In rust zal, vanwege de ongelijke toestand de rustV van ieder ook weer anders zijn en gaat er een balanceer stroom lopen waarvan de grootte onbepaald is.

Als je de HV veilig instelt dan zal de eigen bms de eigen accu afkoppelen van de lader als HV van een cel bereikt wordt en daarna de andere. De eerste accu zal ook het eerst weer aangesproken worden, aannemende dat in rust de accu onder een V daalt waarbij de bms weer aanschakelt.

De accu met de laagste weerstand zal waarschijnlijk ook LV als eerste bereiken en schakelt af. Op de andere accu gaat de operatie verder. In rust zal er weer een onbepaalde balanceerstroom gaat lopen.

Volgens mij wordt het pas een probleem als deze onbepaalde balanceerstromen heel groot worden. Te groot voor de betreffende accu’s, de bms’n en de onderlinge bekabeling.

Ik neem aan dat TS kan uitlezen wat er gebeurt na afsluiten van het laden en bij het bereiken van de ondergrens van de eerste lege accu. Als je dat een paar keer gezien hebt weet je wat het “onbepaalde” is.

Het wordt dan een soort vader-zoon opstelling waarbij de “vader” de accu is met de kleinste interne+externe weerstand die daardoor het meeste werk levert. Voordeel kan zijn dat je zo mag verwachten dat de zoon langer mee gaat en er geen ongeveer gelijktijdig falen zal ontstaan (obv wisselingen; ik verwacht dat mijn lfp door ouderdom of een stommiteit zal overlijden).

Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het actief gebruiken van een bms, maar als je hem nooit gebruikt, heb je hem ook (bijna) niet nodig.

Kortom, het kan allemaal misschien beter, maar is wat TS heeft (na het wijzigen van de onderlinge accuaansluiting) gewoon al niet goed genoeg als je op zoek bent naar “totale accu capaciteit in gebruik” ipv naar “gelijke SoC” waar je niets voor koopt?

Dat kan prima. Zie ‘Off grid garage’ op YouTube. Zie
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 09:42 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 09:44 #1527293

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Meten is weten. Maar wat moet je meten ?
Wat een redelijk makkelijk uit te voeren meting is. Als beide accu's vol zijn door ze los van elkaar geladen te hebben. Kun je na 1-2 uur rust per accu een verbruiker aansluiten. Iets wat tussen de 2 en 4 A verbruikt. Terwijl die stroom uit de accu komt meet je de spanning van de accu direct op de accupolen. Een paar metingen na elkaar. Ongeveer 15 minuten lijkt me lang genoeg.

Hoe groot of hoe klein het spanningsverschil tussen de twee accu's geeft een indicatie of het parallel aansluiten van de accu's goed kan gaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 10:37 #1527309

3Noreen schreef :
Hoe groot of hoe klein het spanningsverschil tussen de twee accu's geeft een indicatie of het parallel aansluiten van de accu's goed kan gaan.

Wat mag het spanningsverschil maximaal zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 11:16 #1527315

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Hoe groot of hoe klein het spanningsverschil tussen de twee accu's geeft een indicatie of het parallel aansluiten van de accu's goed kan gaan.

Wat mag het spanningsverschil maximaal zijn?

Goede vraag. Je moet ook de open klemspanning van de accu's weten. Waarbij ik er vanuit ga dat die niet ver uit elkaar liggen.
Dan is de
(spanning onbelast - spanning belast accu1) / (spanning onbelast - spanning belast accu2)

een maat voor hoe groot de verschillen in stroom sterkte in beide accu's als ze parallel aangesloten worden. Als de uitkomst van bovenstaande rekensom 1 is dan is de situatie ideaal. Maar iets als 0,8 tot 1,2 lijkt me werkbaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 11:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 11:41 #1527319

Ik ben dadelijk benieuw , als ik mijn 2e victron LFP er naast ga zetten dezelfde vragen op gaan komen .

Ben benieuwd :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:05 #1527323

Je wilt dus dat de totale interne weerstand van beide “accu’s + kabels” gelijk zijn. Als dat niet zo is… Je kunt geen weerstand wegnemen, behalve de bekabeling in orde maken. Wel toevoegen; de kabel van de accu met de laagste weerstand bewust wat langer maken?

Vroeger toen ik nog audioversterkers bouwde, matchte ik de halfgeleiders vaak om een zo goed mogelijke symmetrie te krijgen.
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 12:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:25 #1527329

Nachtvlinder schreef :
Je wilt dus dat de totale interne weerstand van beide “accu’s + kabels” gelijk zijn. Als dat niet zo is… Je kunt geen weerstand wegnemen, behalve de bekabeling in orde maken. Wel toevoegen; de kabel van de accu met de laagste weerstand bewust wat langer maken?

Vroeger toen ik nog audioversterkers bouwde, matchte ik de halfgeleiders vaak om een zo goed mogelijke symmetrie te krijgen.

Vraag is met deze "korte" stukjes gaat dat ook HET grote verschil uit maken .

Je kunt er een 120mm2 aanknopen, weinig weerstand maar maakt dat met de geringe belasting 20A las ik ergens het grote verschil ? Ik denk dat het tegenvalt .

Ik ga hier een beetje mee in het verhaal wat Rene het laatste opmerkt ;

Niet voldoende opgeladen
Nog niet gebalanceerd ook dat duurt even
SOC niet gereset naar 100% ( dat de SOC ook niet klopt zie je duidelijk aan de door TS geleverde , SOC / Spanning .

Dan kan er nog een hele boel mis staan in de instellingen , peutkert etc etc etc etc , is dat allemaal optimaal en correct ?

Zou dat echt eens goed nakijken , en dan kun je met vet :sick: aan de gang en kabels etc .

In mijn ogen zou het nu gewoon moeten werken en goed , zeker na het aanpassen van het kruislings aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:26 #1527330

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 346
Misschien de kabels van de snelst ontladende accu wat langer maken? ;)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:33 #1527336

Shebee schreef :
Misschien de kabels van de snelst ontladende accu wat langer maken? ;)

Ja rolletje van een meter of 50 zoiets , meteen een vat erom bouwen , hebbie meteen een boiler , Hollanders he laten geen watt'je verloren gaan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:35 #1527337

Precies Shebee, je matched daarmee de serie weerstand van de twee parallel staande accu’s.

Beginsituatie moet natuurlijk wel twee gelijkgeladen, top-gebalanceerde sets zijn.

Ik blijf erbij: het is véél logischer want robuuster een 2P4S systeem te bouwen ipv het 4S2P systeem dat TS heeft. Maar daar heeft TS niets meer aan…

@Jeroen: 4 cellen in serie geeft 1 mOhm. Laat daar eens 5% afwijking in zitten; dan hoef je dus maar 0,05 mOhm te compenseren door een van de kabels te verlengen. Daar heb je geen 50 meter gloeidraad voor nodig hoor ;)
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 12:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:42 #1527340

Nachtvlinder schreef :
Precies Shebee, je matched daarmee de serie weerstand van de twee parallel staande accu’s.

Beginsituatie moet natuurlijk wel twee gelijkgeladen, top-gebalanceerde sets zijn.

Ik blijf erbij: het is véél logischer want robuuster een 2P4S systeem te bouwen ipv het 4S2P systeem dat TS heeft. Maar daar heeft TS niets meer aan…

@Jeroen: 4 cellen in serie geeft 1 mOhm. Laat daar eens 5% afwijking in zitten; dan hoef je dus maar 0,05 mOhm te compenseren door een van de kabels te verlengen. Daar heb je geen 50 meter gloeidraad voor nodig hoor ;)

Moeten we ook nog iets met temperatuur compensatie gaan doen ? Of komt dat wel goed :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:43 #1527341

Ga eerst maar eens in op wat ik zeg…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 12:56 #1527344

Nachtvlinder schreef :
Ga eerst maar eens in op wat ik zeg…

Nee nee , dat is zo academisch dat gaat mijn pet niet een beetje te boven maar lichtjaren . Mohms is een klasse apart ik ben van de normale ohms :P

Wel is interessant of meerde mensen dit zo hebben MOETEN oplossen omdat het anders niet goed kwam.
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 12:57 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 13:01 #1527346

Nee, natuurlijk ga je niet met bekabeling “spelen” om je accu’s te matchen! Deze moeten gewoon hetzelfde zijn, gezond zijn, met dezelfde SOC in bedrijf worden genomen en symmetrisch aangesloten.

Was meer een gedachte experiment.

Ik denk dat TS nu moet focussen op die SOC voorwaarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 13:02 #1527347

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Nachtvlinder schreef :
Precies Shebee, je matched daarmee de serie weerstand van de twee parallel staande accu’s.

Beginsituatie moet natuurlijk wel twee gelijkgeladen, top-gebalanceerde sets zijn.

Ik blijf erbij: het is véél logischer want robuuster een 2P4S systeem te bouwen ipv het 4S2P systeem dat TS heeft. Maar daar heeft TS niets meer aan…

@Jeroen: 4 cellen in serie geeft 1 mOhm. Laat daar eens 5% afwijking in zitten; dan hoef je dus maar 0,05 mOhm te compenseren door een van de kabels te verlengen. Daar heb je geen 50 meter gloeidraad voor nodig hoor ;)

Bijkomende complicatie is dat het interne weerstandsverloop t.o.v. SOC tot 90% SOC een invers karakter heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 13:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 09 dec 2023 15:08 #1527371

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Heb intussen nieuwe verbindingstrips tussen de accu's gemaakt;
puur koper zonder aangeperste ogen dus voor een nóg betere verbinding.
Dus geen brandgevaar meer Mark! ;)

accu 1 is intussen vol en helemaal afgetopt door de CTEK.

accu 2 staat nu te laden tot morgenmiddag.

dan ga ik de boel netjes aansluiten met geborstelde kabelogen en wat vet.

Ben benieuwd!

Vanmiddag waren allebei de accu's dus helemaal vol.
daarna netjes kruislings aangesloten en met nieuwe koper strips verbonden.

wat denk je... maakt allemaal geen reet uit.

accu 1 levert gewoon eerder stroom dan de andere
accu 2 blijft heerlijk in slaap lijkt het.
pas als ik even flink wat stroom vraag ( door bijvoorbeeld een druk op de knop van de elektrische ankerlier) dan word accu 2 wakker.

daarna blijft accu 1 toch 2/3 meer stroom leveren dan accu 2.

hoe het komt? geen idee.
Is het erg? volgens mij niet, accu 1 is eerder leeg maar dan heb ik accu 2 nog die ik verder leeg kan trekken.
en misschien gaan ze als ze wat leger raken wel in de pas lopen.

we gaan het zien.

gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl