Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 09:06 #1526474

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Voor wie wat dieper in de materie wil duiken. link
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 12:48 #1526513

ReneK schreef :
-: strippen er tussen uit
-: 4x kabel laten maken van exact de zelfde lengte met goed aangeknepen kabelschoen (niet zoals nu dus)
-: 4x kabel van de akku naar een centrale busbar
-: van busbar naar de rest van de boot

probleem opgelost ;)

He Rene.
Waarom met een busbar? waarom niet op de "ouderwetse" manier? Met de Pos out op 1 accu en de Neg out op de andere.

Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 13:09 #1526517

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dewindhoos schreef :
ReneK schreef :
-: strippen er tussen uit
-: 4x kabel laten maken van exact de zelfde lengte met goed aangeknepen kabelschoen (niet zoals nu dus)
-: 4x kabel van de akku naar een centrale busbar
-: van busbar naar de rest van de boot

probleem opgelost ;)

He Rene.
Waarom met een busbar? waarom niet op de "ouderwetse" manier? Met de Pos out op 1 accu en de Neg out op de andere.

Edward

Voor mij heeft dat een aantal praktische en technische voordelen

-: service, je kunt 1 akku loshalen zonder direct helemaal donker te varen
-: je kunt netter eenvoudiger per akku afzekeren als je dit nodig vind
-: met 3 of meer akku’s weet je zeker dat je geen onbalans veroorzaakt
-: je kunt alle laders en ontladers apart op de busbar aansluiten zonder op de ‘ouderwetse’ manier alles maar op de akku Polen stapelen en van die ophopingen maken van kabelschoenen boven op elkaar en dan maar aandraaien , die veroorzaakt weer overgangs weerstanden , warmte , laad en ontlaad verliezen
-: veel nettere , overzichtelijke en veiligere installatie
-: aansluiten van bijv een shunt wordt veel eenvoudiger/overzichtelijker

Als ik er langer over nadenk kan ik denk ik nog wel een paar dingen verzinnen maar dit komt als eerste boven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 13:15 #1526518

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ps een goede busbar met voldoende aansluitingen hoeft ook niet de hele wereld te kosten
Maar het had dit probleem 100% voorkomen en had troubleshooting vele malen makkelijker gemaakt in de toekomst mochten er andere problemen ontstaan

Ook weet je zeker dat je materialen gebruikt die veel geschikter zijn voor het doel ipv RVS strippen met hogere weerstand

Op de ‘ouderwetse manier’ met loodakku’s ging het net zo vaak fout , maar niemand die dit zag omdat er niet per akku gekeken werd naar laden en ontladen

Als we lood akku’s op dezelfde manier zouden behandelen en bekijken zouden ze ook veel langer meegaan dan dat nu meestal het geval is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 13:18 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 13:41 #1526525

Ik twijfel of dit álle problemen had voorkomen. Het zal het probleem hebben vertraagd, maar als de ene string een weerstsnd had van 0.23 mOhm en de andere van 0.21 mOhm, scheelt dat maar 0.02 mOhm. Da’s al lastig te meten en dat verschil heb je zó te pakken met alleen al de serieverbindingen ín een accu. Toch is dat 10% verschil in stroom dat je door beide accu’s stuurt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 13:58 #1526526

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
maar de interne weerstand van een lifepo4 is ook rond de 0.15-0.25mOhm

tijdens het laden gaat de SoC omhoog en ook de interne weerstand gaat omhoog
mocht er er verschil zitten tussen de ene en andere batterij zal de batterij met laagste Soc (en dus laagste interne weerstand) als eerste weer geladen worden totdat interne weerstand weer gelijk is bij gelijke SoC's

ik denk dat dit voldoende is om de akku's weer gelijk te trekken

als je echter de opstelling met RVS strippen (of zelfs koper strippen) gebruikt zal deze weerstand van de strippen er voor zorgen dat de 'achterste' batterij nooit goed meeloopt met laden en/of ontladen

maar dit had zeker de problemen die OP ziet en constateerd voor 99.x% verholpen , of in ieder geval nauwelijks zichtbaar gemaakt en zeker niet zo zichtbaar dat het hem zo duidelijk opviel ?

in theorie speelt de interne weerstand van de akku natuurlijk een rol, in de praktijk veel
minder , maar incorrect aansluiten zie je bijna direct met SoC verschillen als resultaat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 14:01 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:03 #1526536

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
ReneK schreef :

tijdens het laden gaat de SoC omhoog en ook de interne weerstand gaat omhoog

Waar haal je deze wetenschap vandaan ? Dat zou namelijk inhouden dat LiFePO4 accu's self-balancing zijn. Laat dat nu juist niet het geval zijn. Verschillen in interne weerstand zal zorgen dat de totale capaciteit van de twee accu's te samen kleiner is dan de som van de individuele accu's apart.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 15:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:22 #1526539

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
ReneK schreef :

tijdens het laden gaat de SoC omhoog en ook de interne weerstand gaat omhoog

Waar haal je deze wetenschap vandaan ? Dat zou namelijk inhouden dat LiFePO4 accu's self-balancing zijn. Laat dat nu juist niet het geval zijn. Verschillen in interne weerstand zal zorgen dat de totale capaciteit van de twee accu's te samen kleiner is dan de som van de individuele accu's apart.

eigen observatie maar ook :

www.researchgate.net/figure/In...esses_fig5_281932754

iopscience.iop.org/article/10....2-6596/1528/1/012034

www.semanticscholar.org/paper/...5e6fa5d63db4b4fb0dbc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:27 #1526540

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik denk dat de cellen onderling niet balanceren omdat het 4 weerstanden in serie zijn , terwijl 2 parallel geschakelde akku's 2 weerstanden parellel zijn , dan zal er meer stroom lopen naar de akku met de laagste weerstand totdat weerstanden (= SoC) weer gelijk zijn

cel onbalans op cel niveau onbalans werkt de interne BMS weer weg
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 15:28 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:28 #1526541

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :

tijdens het laden gaat de SoC omhoog en ook de interne weerstand gaat omhoog

Waar haal je deze wetenschap vandaan ? Dat zou namelijk inhouden dat LiFePO4 accu's self-balancing zijn. Laat dat nu juist niet het geval zijn. Verschillen in interne weerstand zal zorgen dat de totale capaciteit van de twee accu's te samen kleiner is dan de som van de individuele accu's apart.

eigen observatie maar ook :

www.researchgate.net/figure/In...esses_fig5_281932754

iopscience.iop.org/article/10....2-6596/1528/1/012034

www.semanticscholar.org/paper/...5e6fa5d63db4b4fb0dbc

Juist ja. De de interne weerstand neemt juist af bij het laden tot 90%. Pas als de accu de 100% nadert neemt de weerstand toe. Met als gevolg dat de "goede" accu lang op een te hoge spanning staat totdat de tweede accu ook vol is. Of je neemt genoegen met een verminderde capaciteit van de twee accu's te samen. Door het altijd de accu moeten laden tot 100% neemt de verwacht levensduur van de accu af.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 15:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:34 #1526543

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :

Juist ja. De de interne weerstand neemt juist af bij het laden tot 90%. Pas als de accu de 100% nadert neemt de weerstand toe. Met als gevolg dat de "goede" accu lang op een te hoge spanning staat totdat de tweede accu ook vol is. Of je neemt genoegen met een verminderde capaciteit van de twee accu's te samen. Door het altijd de accu moeten laden tot 100% neemt de verwacht levensduur van de accu af.


daarom is het ook belangrijk dat je met een juiste spanning laad ? dan neemt de kans op overladen af terwijl je toch een hoge SoC behaalt van 99-99.5% zonder overladen

dan neemt de interne weerstand toe , worden beide akku's prima rustig geladen zonder dat je 1 van de akku's al helemaal richting 100% jaagt en daar houd

en vanaf 90% zullen de individuele parallel gekoppelde akku's prima onderling balanceren ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:36 #1526544

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
maar dit gaat een beetje voorbij aan de oorzaak van onbalans die Dehler36cwsSIETSKE ervaart
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 15:48 #1526545

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
3Noreen schreef :
Voor wie wat dieper in de materie wil duiken. link

Het lezen van het hier gelinkte stuk maakt een hoop duidelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 05 dec 2023 16:03 #1526549

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
3Noreen schreef :
Voor wie wat dieper in de materie wil duiken. link

Het lezen van het hier gelinkte stuk maakt een hoop duidelijk.

dat maakt een hoop duidelijk als je laad en ontlaad met 0.5C , iedere keer laden tot absoluut nokkie vol , zelfs boven de waardes die over het algemeen als 'veilig' worden aangehouden (>3.65v) bij maximale laadstromen (0.5C)

persoonlijk denk ik dat deze uitkomsten er heel anders zullen uitzien als je laad en ontlaad zoals wij in de praktijk doen ? ergens tussen de 0.05 en 0.1C en met een hierop aangepast eind voltage

helaas worden er nauwelijks (ik kan ze niet vinden?) wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar laden met minder dan de maximaal opgegeven laad en ontlaad stromen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 06 dec 2023 11:50 #1526699

Beste,

Intussen heb ik de RVS strips weggehaald en de accu's verbonden met 50 mm2 kabels en de aansluitingen gekruist.

Ik ga ze vanavond helemaal vol laden en dan hou ik jullie op de hoogte.

ps: het was trouwens de achterste accu ( dus het verst bij de aansluitingen vandaan ) die het snelst ontlaadde en het snelst oplaadde.
Wie het weet mag het zeggen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 06 dec 2023 12:34 #1526706

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,

Heb 2 Lifepo4 accu’s parallel ingebouwd [ zelfde types ]
Allebei opgeladen naar 100% soc en toen aan elkaar gekoppeld
Maar als ik wat verbruikers aan zet geven ze niet allebei de zelfde hoeveelheid stroom af
Wat weer resulteert in een verschillende soc tussen beide accu’s na een tijdje

Bij het opladen gebeurt het zelfde
De accu die het minst vol is laadt het snelst op

Is dit erg?
En zo ja wat kan ik er aan doen

Gr Erik

Hoe weet je dat eigenlijk van die "hoeveelheid stroom" en die "verschillende soc"?
Gemeten? Wat, Hoe, met wat?
Geschat? Uit een verbonden app? Hoe weet die dat dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 06 dec 2023 15:28 #1526727

ReneK schreef :
@nachtvlinder

2 losse gelijke akku's goed parallel aangesloten zullen geen onderlinge voltages verschillen mogen hebben , dus zouden ze tegelijk moeten laden en ontladen met gelijke stroom en Soc

als de 1 bijna vol is bij bijv. 13.6v is het voltage op de andere ook exact gelijk (goed parallel aangesloten) en ook 13.6v en dus net zo vol

zelfs al communiceren de akku's onderling niet moet het voltage onderling identiek zijn en dus ook de SoC bijna gelijk (op misschien een 1/2-1% verschil)

bij laden tot 100% en ontladen tot 0% is het hetzelfde, de ene akku kan niet 10v zijn (leeg) en de andere op 12v (10% SoC) en bij laden precies hetzelfde , de ene akku kan niet 13.8V zijn (vol) en de andere 13.3v

dit is alleen mogelijk als ze niet goed aangesloten zijn en/of overgangs weestanden hebben tussen de ene en andere akku welke toestaat dat ze niet gelijk geladen en ontladen worden



Ik betwijfel of dit juist is. Door de zeer vlakke curve van LFP accu’s kan bij eenzelfde voltage de SOC zeer verschillend zijn. Dit is meermalen aangetoond door het bekende YouTube LFP-kanaal “Off Grid Garage” van Andy.
Zijn grote accu bestaat uit drie verschillende pakketten (16S) en drie verschillende BMSen op dezelfde busbar.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 06 dec 2023 16:13 #1526729

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sjetonneke schreef :
ReneK schreef :
@nachtvlinder

2 losse gelijke akku's goed parallel aangesloten zullen geen onderlinge voltages verschillen mogen hebben , dus zouden ze tegelijk moeten laden en ontladen met gelijke stroom en Soc

als de 1 bijna vol is bij bijv. 13.6v is het voltage op de andere ook exact gelijk (goed parallel aangesloten) en ook 13.6v en dus net zo vol

zelfs al communiceren de akku's onderling niet moet het voltage onderling identiek zijn en dus ook de SoC bijna gelijk (op misschien een 1/2-1% verschil)

bij laden tot 100% en ontladen tot 0% is het hetzelfde, de ene akku kan niet 10v zijn (leeg) en de andere op 12v (10% SoC) en bij laden precies hetzelfde , de ene akku kan niet 13.8V zijn (vol) en de andere 13.3v

dit is alleen mogelijk als ze niet goed aangesloten zijn en/of overgangs weestanden hebben tussen de ene en andere akku welke toestaat dat ze niet gelijk geladen en ontladen worden



Ik betwijfel of dit juist is. Door de zeer vlakke curve van LFP accu’s kan bij eenzelfde voltage de SOC zeer verschillend zijn. Dit is meermalen aangetoond door het bekende YouTube LFP-kanaal “Off Grid Garage” van Andy.
Zijn grote accu bestaat uit drie verschillende pakketten (16S) en drie verschillende BMSen op dezelfde busbar.

Je moet dan ook wel beginnen met een gebalanceerde set en doorladen totdat het voltage op begint te lopen

Tussen de plm 25% en 75% SoC zul je idd weinig verschillen zien maar met een goed gebalanceerde set die goed aangesloten is zullen de SoC’s niet ver uit elkaar gaan lopen omdat iedere akku evenveel belast wordt met ontladen en evenveel stroom krijgen met laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 06 dec 2023 17:25 #1526736

Ronaldl schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,

Heb 2 Lifepo4 accu’s parallel ingebouwd [ zelfde types ]
Allebei opgeladen naar 100% soc en toen aan elkaar gekoppeld
Maar als ik wat verbruikers aan zet geven ze niet allebei de zelfde hoeveelheid stroom af
Wat weer resulteert in een verschillende soc tussen beide accu’s na een tijdje

Bij het opladen gebeurt het zelfde
De accu die het minst vol is laadt het snelst op

Is dit erg?
En zo ja wat kan ik er aan doen

Gr Erik

Hoe weet je dat eigenlijk van die "hoeveelheid stroom" en die "verschillende soc"?
Gemeten? Wat, Hoe, met wat?
Geschat? Uit een verbonden app? Hoe weet die dat dan?

Via een app:


Laatst bewerkt: 06 dec 2023 17:25 door Dehler36cwsSIETSKE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 09:37 #1526893

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16590
In de off-grid wereld is het heel gebruikelijk om racks vol met 48 volt lifepo setjes te gebruiken die parallel aangesloten zijn met ieder een eigen bms.
Het kan dus wel en het lijkt oersimpel.
Gewoon doorrijgen blijkbaar :huh:


Laatst bewerkt: 07 dec 2023 09:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 11:32 #1526920

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1459
holtere schreef :
Een leerzaam pdfje:

Bijlage:

Bestandsnaam: Iota_balan...ging.pdf
Bestandsgrootte:504 KB

En dan doen we jouw eerdere linkje er nog even bij, want de common sense die we op de foto zien is dus net niet goed (genoeg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 11:35 #1526921

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16590
Dat dacht ik ook al! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 11:42 #1526922

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,

Intussen heb ik de RVS strips weggehaald en de accu's verbonden met 50 mm2 kabels en de aansluitingen gekruist.

Ik ga ze vanavond helemaal vol laden en dan hou ik jullie op de hoogte.

ps: het was trouwens de achterste accu ( dus het verst bij de aansluitingen vandaan ) die het snelst ontlaadde en het snelst oplaadde.
Wie het weet mag het zeggen ;)

Gaat niet uitmaken..alleen aansluitingen is niet genoeg. Zal wellicht een klein deel zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 11:48 #1526923

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16590
Will Prowse heeft er een filmke van gemaakt:



"It's very usual that......"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu’s parallel ontladen niet gelijk 07 dec 2023 12:01 #1526926

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1459
Hele andere vragen zijn:
-kan het kwaad om twee accu’s met verschillende interne weerstanden parallel te schakelen?
-wil/moet je de verschillen in SoC weten en moet je daar dan wat mee?

Voor zover ik begrijp, in dit geval, niet, als je de bms’n het werk laat doen.
Stel je hebt twee lfp accu’s met verschillende interne weerstanden en zo mogelijk ook nog van verschillende groottes en zij hebben ieder hun eigen bms die ieder op LV en HV afkoppelen dan heb je gewoon een gezamenlijke grotere bank.
Balanceren gebeurt uit de aard der zaak alleen op V en laden en ontladen gaat uit de aard der zaak naar rato van eerst de interne weerstand en tegelijkertijd is er een V balans over accu, interne weerstand en de externe weerstand.
In rust zal, vanwege de ongelijke toestand de rustV van ieder ook weer anders zijn en gaat er een balanceer stroom lopen waarvan de grootte onbepaald is.

Als je de HV veilig instelt dan zal de eigen bms de eigen accu afkoppelen van de lader als HV van een cel bereikt wordt en daarna de andere. De eerste accu zal ook het eerst weer aangesproken worden, aannemende dat in rust de accu onder een V daalt waarbij de bms weer aanschakelt.

De accu met de laagste weerstand zal waarschijnlijk ook LV als eerste bereiken en schakelt af. Op de andere accu gaat de operatie verder. In rust zal er weer een onbepaalde balanceerstroom gaat lopen.

Volgens mij wordt het pas een probleem als deze onbepaalde balanceerstromen heel groot worden. Te groot voor de betreffende accu’s, de bms’n en de onderlinge bekabeling.

Ik neem aan dat TS kan uitlezen wat er gebeurt na afsluiten van het laden en bij het bereiken van de ondergrens van de eerste lege accu. Als je dat een paar keer gezien hebt weet je wat het “onbepaalde” is.

Het wordt dan een soort vader-zoon opstelling waarbij de “vader” de accu is met de kleinste interne+externe weerstand die daardoor het meeste werk levert. Voordeel kan zijn dat je zo mag verwachten dat de zoon langer mee gaat en er geen ongeveer gelijktijdig falen zal ontstaan (obv wisselingen; ik verwacht dat mijn lfp door ouderdom of een stommiteit zal overlijden).

Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het actief gebruiken van een bms, maar als je hem nooit gebruikt, heb je hem ook (bijna) niet nodig.

Kortom, het kan allemaal misschien beter, maar is wat TS heeft (na het wijzigen van de onderlinge accuaansluiting) gewoon al niet goed genoeg als je op zoek bent naar “totale accu capaciteit in gebruik” ipv naar “gelijke SoC” waar je niets voor koopt?
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 12:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl