Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dus als ik het goed begrijp; lifepo4

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 11:51 #1594509

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
tuur schreef :
M'n loodzuur accu wordt ook via walstroom geladen en met bovenstaande setup kan ik dus ook veilig de lifepo4 accu laden, óók als ik er niet ben. Klopt dit?
Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ben hier ook mee bezig en plan een aparte AC-DC lader voor de lithiumaccu.
Ik kan me allerlei complicaties voorstellen als je de lader voor de loodaccu tegelijk gebruikt als stroombron voor de DC-DC lader. Tenzij het ding twee aparte uitgangen heeft, die je afzonderlijk kan instellen. Goedkoper zo, maar niet KISS.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 11:52 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 11:54 #1594512

  • mafkees
  • mafkees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Op de website van Victron zijn een hoop schema's te vinden die erg makkelijk te interpreteren zijn. Ook hebben sommigen zoals deze: www.victronenergy.nl/upload/do...VA-12V-120V-60Hz.pdf een hele beschrijving erbij.

Ik heb aan de hand van dit soort schema's mijn eigen installatie gebouwd, ook all victron. Let op dat als je Victron accu wilt, je ook een victron BMS moet hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 12:24 #1594519

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Die PDF schrikt aardig af.

Is de toevoeging van een dc/dc niet voldoende? En eventueel een nieuwe walstroomlader?

Een schema als deze (dan wel zonder walstroom maar het idee wordt wel duidelijk):
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 12:34 #1594521

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
tuur schreef :

M'n loodzuur accu wordt ook via walstroom geladen en met bovenstaande setup kan ik dus ook veilig de lifepo4 accu laden, óók als ik er niet ben. Klopt dit?

Verzekeraars en brandweer beginnen moeilijk te doen over onbeheerd laden van lithium accu's. Misschien is het verstandig om dat even te vragen bij jouw verzekeraar. Probeer uit te leggen dat LiFePO4 iets anders is dan de gebruikelijke lithium accu's
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 14:14 #1594535

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Doejong schreef :
Ik kan me allerlei complicaties voorstellen als je de lader voor de loodaccu tegelijk gebruikt als stroombron voor de DC-DC lader. Tenzij het ding twee aparte uitgangen heeft, die je afzonderlijk kan instellen.
Die zijn zeldzaam, meestal volgen de alle uitgangen dezelfde laadcurve.

Goedkoper is een eigen simpele, kleine 3-traps ladertje voor de startaccu. Meer dan genoeg om een startaccu vol te houden en kost maar een paar tientjjes. Als je die al wilt voorzien van een walstroom lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 16:15 #1594537

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Zo heb ik het nu ook, om tijdens de winter de startaccu bij te houden. Als je regelmatig vaart heeft de startaccu eigenlijk geen lader nodig.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 17:51 #1594543

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Doejong schreef :
Zo heb ik het nu ook, om tijdens de winter de startaccu bij te houden. Als je regelmatig vaart heeft de startaccu eigenlijk geen lader nodig.

Precies. Je opzet is vrij probleemloos.
Met de stroom die je kunt instellen op de DC-DC converter kun je de belasting regelen van de altenator zodat ie niet overbelast wordt. (te warm wordt)
Ergens heb ik iets gelezen in de 30% tot 40% regel wat dat betreft.
(Dus maximale laadstroom instellen op de DC-DC converter op 30 tot 40% van de opgegeven A waarde van de alternator.)
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 17:56 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 17:57 #1594545

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
prima toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 17:59 #1594546

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Wat is te warm voor een alternator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 01 nov 2024 18:25 #1594550

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
holtere schreef :
Wat is te warm voor een alternator?

Ze worden wel eens gespecificeerd over de 100 graden. Ik zou toch liever rond de 80 graden blijven.Ook gezien het feit dat de koeling lastiger is door een hete motor er naast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 02 nov 2024 07:35 #1594583

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
tuur schreef :
Op deze manier sloop ik niets / maak ik niets stuk ?
Geen probleem met oververhitting te verwachten?


( ik ben verre van een expert, daarom bovenstaande vragen.

Goed begrepen hoor. Ik zou de laadstroom van de DC-DC converter afstemmen op het vermogen dat de dynamo op je dieseltje continu kan leveren. Als je dynamo een thermische beveiliging heeft regelt die de stroomsterkte automatisch terug als hij te warm dreigt te worden, maar lang niet alle standaard alternators hebben zo’n ingebouwde beveiliging.

Persoonlijk zou ik - zoals Calidris hierboven ook schrijft - bij die 100 graden uit de buurt blijven.

Onze acculader hebben wij overigens op onze Lithiumbank aangesloten. De startaccu wordt in no-time door de dynamo weer volgeladen.

Noodstart [ Click to expand ]

Het uitgebreide verhaal lees je hier. Lang, maar ook voor leken geschreven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2024 07:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 02 nov 2024 08:53 #1594593

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Hans V schreef :
Onze acculader hebben wij overigens op onze Lithiumbank aangesloten. De startaccu wordt in no-time door de dynamo weer volgeladen.

Het kan inderdaad niet genoeg benadrukt worden dat een startaccu aan een acculader hangen weinig zin heeft. Tenzij je een slecht startende motor hebt en de motor, als ie loopt, dat nooit langer dan een paar minuten doet. Alleen dus bij die combinatie, hè.
Als de motor vlot start, is de daarbij gebruikte capaciteit binnen een paar minuten weer door dynamo aangevuld.

Ook leuk dat je de aloude 4-standensachakelaar weer eens noemt. Ik heb er ook nog steeds één. Hij zat er al toen ik de boot kocht en ik heb hem gewoon laten zitten.
In stand 1 laadt de dynamo de startaccu. In stand 2 (gebruik ik nooit) staan startaccu en huishoudaccu's parallel en worden ze door de dynamo geladen. In stand 3 worden de huishoudaccu's geladen door de dynamo, of door de acculader, als er walstroom is (en kan er dus eventueel op de huishoudaccu's worden gestart). In stand 0 is het circuit dynamo-accu's-startmotor stroomloos.

Als ik aan boord ben staat de schakelaar altijd in stand 1.
De huishoudaccu's worden dan overdag geladen door mijn zonnepanelen (150 Wp) en in het zomerseizoen is het eigenlijk nooit nodig om de huishoudaccu's (200 Ah) met de dynamo of een acculader te laden.
Maar in noodgevallen zijn alle andere opties beschikbaar.

Ingewikkelder hoeft het te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 02 nov 2024 09:20 #1594597

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Ervan uitgaande dat je het over een 12V installatie hebt...
Laat het bestaande systeem voor het laden van de startaccu op de motor intact. Tenzij het problemen heeft gegeven. Dan heb je een backup systeem.
Een DC/DC converter laadt dan de LFP accu op vanuit de dynamo via een (mosfet) diodebrug.
De laadspanning mag de 3,45V/cel niet overschrijden. Doet die dat wel -> gevaar voor Lithium plating.
Hetzelfde geldt voor de MPPT regelaar...
Als je in de haven ligt moet je er voor zorgen dat de LFP accu niet 'stiekem kan leeglopen' Als het goed werkt zorgt daar de 'elektronica' voor. Controleer dat! Je voorkomt dat je met de LFP accu naar een specialist moet om deze opnieuw 'initieel te laden'.
10.000 cycli is inmiddels 'normaal' voor LFP accu's. Bij 100 cycli per jaar is dat 100 jaar gebruik aan boord. Dan heb je definitief geen last meer van pijn in je tanden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 02 nov 2024 09:21 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 02 nov 2024 10:09 #1594605

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Misschien ten overvloede maar toch nogmaals.

We hebben van onze loodaccu's geleerd dat ze het langst mee gaan als we ze zo veel als het kan direct volledig opladen. Vandaar dat we van elke gelegenheid gebruik willen maken om dat te doen. Ook als we een half uurtje op de motor varen.
LiFePO4 accu's gaan het langst mee als ze NIET volledig opgeladen zijn. Dus ons aangeleerd gedrag om waar het maar mogelijk is de accu weer op te toppen werkt averechts. Dus tenzij je echt de opbrengst van een half uurtje op de motor varen, ±180Wh echt niet kunt missen kun je beter het laden via de motor achterwege laten.
Bovendien als je er iets om geeft is het beter voor het milieu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 02 nov 2024 19:40 #1594660

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ha ik heb de hier beschreven methode ook op onze boot aangelegd. Heb ook een dc-dc lader van Victron erin zitten maar deze is niet aangesloten. Omdat mijn lithium accu wat overmaats is en mijn verbruik redelijk laag, heb ik het ding niet nodig. Deze winter maar eens kijken wat ik ermee ga doen.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 08:00 #1594682

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Goede aanvulling van 3Noreen. De DC-DC lader is alleen nuttig als je niet elke avond weer in een haven met walstroom ligt, en zelfs dan hoeft je Lithiumbank niet telkens aan de lader. Wij gebruiken de DC-DC converter alleen als we ankeren of ‘s nachts doorzeilen en het verbruik een beetje bij willen houden, niet om de Lithiumbank helemaal vol te houden.

Er valt nog veel meer te zeggen over Lithium accu’s op boten, maar los van de acculader op de startaccu aansluiten kloppen je conclusies in je openingspost.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2024 08:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 09:33 #1594693

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
3Noreen schreef :
Misschien ten overvloede maar toch nogmaals.

We hebben van onze loodaccu's geleerd dat ze het langst mee gaan als we ze zo veel als het kan direct volledig opladen. Vandaar dat we van elke gelegenheid gebruik willen maken om dat te doen. Ook als we een half uurtje op de motor varen.
LiFePO4 accu's gaan het langst mee als ze NIET volledig opgeladen zijn. Dus ons aangeleerd gedrag om waar het maar mogelijk is de accu weer op te toppen werkt averechts. Dus tenzij je echt de opbrengst van een half uurtje op de motor varen, ±180Wh echt niet kunt missen kun je beter het laden via de motor achterwege laten.
Bovendien als je er iets om geeft is het beter voor het milieu.

Als je dit ziet in het licht dat na 10 jaar ervaring pas bekend is wat het overladen van LFP cellen met de cel doet, klopt dit wel. Ga je uit van een maximale celspanning van 3,45V dan is er geen sprake van 'top up', want er loopt dan geen laadstroom. Dan wordt het ook eenvoudiger een kun je de accu 24/7 aan de lader laten... en kun je de loodaccu gewoontes handhaven. Op voorwaarde dat de laadspanning van een cel niet (nooit) boven de 3,45V komt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 10:30 #1594698

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
@ peper:
Waarom zou je tussen een dcdc converter en de startaccu nog een diodebrug willen plaatsen? De dcdc ( victron tenminste wel) schakelt in en uit bij start en afzetten van de motor…
Ik heb m er juist tussenuit gesleuteld als overbodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 12:02 #1594728

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
Hans V schreef :
Persoonlijk zou ik - zoals Calidris hierboven ook schrijft - bij die 100 graden uit de buurt blijven

Eensch.
Ik ben veilig op maximaal 70 graden gaan zitten met de 2 dynamo's voor de LFP bank.
Probleem is dat er weliswaar een sensor op de dynamo's zit maar hoe maatgevend is de gekozen locatie van de sensoren (op het vermeend heetst eindje schroefdraad)?
Misschien is het iets binnenin de dynamo's wel heel veel heter.
Better safe than sorry.
Laatst bewerkt: 03 nov 2024 12:18 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 14:34 #1594752

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Yep schreef :
Hans V schreef :
Persoonlijk zou ik - zoals Calidris hierboven ook schrijft - bij die 100 graden uit de buurt blijven

Eensch.
Ik ben veilig op maximaal 70 graden gaan zitten met de 2 dynamo's voor de LFP bank.
Probleem is dat er weliswaar een sensor op de dynamo's zit maar hoe maatgevend is de gekozen locatie van de sensoren (op het vermeend heetst eindje schroefdraad)?
Misschien is het iets binnenin de dynamo's wel heel veel heter.
Better safe than sorry.

Een groot deel van het rendementsverlies van de dynamo, ±20%, vind plaats in de gelijkricht diodes. Dus daar is een aanzienlijke warmte ontwikkeling. Laten de diodes nu ook dat onderdeel van de hele dynamo zijn wat het slechts tegen warmte kan zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 03 nov 2024 18:14 #1594791

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Peper schreef :
Ervan uitgaande dat je het over een 12V installatie hebt...
Laat het bestaande systeem voor het laden van de startaccu op de motor intact. Tenzij het problemen heeft gegeven. Dan heb je een backup systeem.
Een DC/DC converter laadt dan de LFP accu op vanuit de dynamo via een (mosfet) diodebrug.
De laadspanning mag de 3,45V/cel niet overschrijden. Doet die dat wel -> gevaar voor Lithium plating.
Hetzelfde geldt voor de MPPT regelaar...
Als je in de haven ligt moet je er voor zorgen dat de LFP accu niet 'stiekem kan leeglopen' Als het goed werkt zorgt daar de 'elektronica' voor. Controleer dat! Je voorkomt dat je met de LFP accu naar een specialist moet om deze opnieuw 'initieel te laden'.
10.000 cycli is inmiddels 'normaal' voor LFP accu's. Bij 100 cycli per jaar is dat 100 jaar gebruik aan boord. Dan heb je definitief geen last meer van pijn in je tanden.
Groeten, Peper.

Daarom laat ik ze lekker in een dag/nacht ritme een beetje op en neer gaan met solar. Eigenlijk om de verbruikers zoals Pi met venus os , ventilator en GSM router te compenseren. De LFP blijft dat rond de 80%.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 11:15 #1594872

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
HPV schreef :
@ peper:
Waarom zou je tussen een dcdc converter en de startaccu nog een diodebrug willen plaatsen? De dcdc ( victron tenminste wel) schakelt in en uit bij start en afzetten van de motor…
Ik heb m er juist tussenuit gesleuteld als overbodig.
Nou dat is dan in orde. De diodebrug werkt ook als keercel tegen stroom die je niet wilt of niet hebt bedoeld. Als de DC/DC converter dat voor je doet, is dat prima!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:02 #1594880

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
HPV schreef :
@ peper:
Waarom zou je tussen een dcdc converter en de startaccu nog een diodebrug willen plaatsen? De dcdc ( victron tenminste wel) schakelt in en uit bij start en afzetten van de motor…
Ik heb m er juist tussenuit gesleuteld als overbodig.
Afhankelijk van de gebruikte spullen kunnen er situaties zijn waarin de DC-DC meer stroom kan trekken dan de dynamo kan leveren, ook met de motor aan. Dan kan je startacccu drainen naar je lifepo4 en die DC-DC toch door gaat met laden want spanning is hoog genoeg en motor loopt. Een DC-DC die 50A trekt met een dynamo die maar 20A kan leveren bij stationair toerental bijvoorbeeld.
Met ook nog een diodebrug er tussen, kan dat niet.
Laatst bewerkt: 04 nov 2024 13:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:28 #1594881

Een dc-dc doet maar 30A, dat levert elke dynamo wel volgens mij.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dus als ik het goed begrijp; lifepo4 04 nov 2024 13:37 #1594882

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Dus tuur: diodebrug, keercel, Pi met venus, het vermeend heetst eindje schroefdraad, 'top up’, initieel laden, A waarde en 3-traps dan is alles KISS

Komt goed!:)
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl