Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:17 #1460740

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Mooie foto Thomas :)

Maar bij de beschrijving van de methode wordt aangegeven om reeflijnen aan het achterlijk aan te halen om het zeil vrij te trekken van de mast/zalingen. Dat bereik je ook al meer door de neerhouder aan te trekken natuurlijk. De trim op de foto is bedoelt om te kunnen blijven spinakeren, niet om te gaan reven terwijl je voor de wind blijft varen. Denk je niet dat als je er op zou “trimmen” dat het dan zou kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:18 #1460741

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Eigenwijs schreef :
Wat ik met Erik eens ben is; dat er eigenlijk altijd bij een oceaan gaand schip in voorzien zou moeten zijn, dat dit ook voor / bij ruime wind kan.

Ik ben daar ook wel mee eens, het zou moeten kunnen. Net zo goed als ik als zo veel mensen van mening ben dat een mens niet dood zou moeten gaan. Alleen de werkelijkheid is anders.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:21 #1460745

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
3Noreen schreef :

De hele discussie is ontstaan door mijn opmerking dat er als het eenmaal meer dan 40 knopen waait er weinig meer te reven valt.
Natuurlijk als het wat minder waait en het zeil niet al te groot is kun je het wel naar beneden sjorren. Maar wat als je niet meer rechtop kunt staan vanwege de wind en er golven massief water over dek komen. Misschien, heel misschien valt het dan wat tegen wat je nog voor elkaar krijgt.

Zoals al eerder genoemd laatst toch prima gedaan. 3e rif naar beneden gehaald en alleen op gereefd voorzeil verder. Dat is het voordeel van voor de wind reven. De boot blijft rustig en ook geen water over het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:23 #1460746

En op Erik’s boot lúkt het in de praktijk blijkbaar ook.

Zal komend seizoen (bij normaal weer) in elk geval eens oefenen “hoe dit aanvoelt”

Ik heb twee reeflijnen met zware snapshackles door het lummelbeslag lopen. Aan beide kanten in het verlengde daarvan een valstopper op de mast. Ik klik nu alleen in als een soort reefhaak (die niet zonaar los schiet), maar zou deze lijnen ook permanent aangeslagen kunnen houden.
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 17:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:24 #1460748

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Hoe doen IMOCA'S dat dan? Die varen op de zuidelijke oceaan met ruime wind in pittige omstandigheden. En de zeiler is dan nog solo ook. Draaien die in de wind of reven ze met ruime wind?
En is er een groot verschil tussen een boot met een roterende mast en een traditioneel tuig met normale zalingen, al dan niet gepijld?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:28 #1460749

Als zo’n boot met 15 knopen planeert, geeft in de wind bijna draaien 30 knopen méér over dek… Ik denk dat deze boten niet veel van koers zullen willen veranderen om te reven.
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 17:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 17:28 #1460750

koko schreef :
De trim op de foto is bedoelt om te kunnen blijven spinakeren, niet om te gaan reven terwijl je voor de wind blijft varen. Denk je niet dat als je er op zou “trimmen” dat het dan zou kunnen?

Zeker, de bedoeling was niet reven maar het rollen tegengaan. Er kwam weer een kruisrak, dus geen rif ;-)

Dat zeil naar beneden trekken lukt waarschijnlijk wel aan de smeerrepen, maar je houdt het zeker niet vrij van want en zalingen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 17:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 18:23 #1460757

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Nachtvlinder schreef :
Als zo’n boot met 15 knopen planeert, geeft in de wind bijna draaien 30 knopen méér over dek… Ik denk dat deze boten niet veel van koers zullen willen veranderen om te reven.

Dat denk ik ook niet, vandaar mijn vraag.
Maar hebben ze smeerrepen aan de mastzijde? Trekken ze het zeil naar beneden met behulp van een lier aan de smeerrepen aan de schoothoekzijde zoals hier eerder geschreven? En gaat het met een roterende mast op grofweg dezelfde wijze als op de oudere IMOCA'S met een conventionele mast. Dat vind ik wel interessant om te weten. En misschien hebben de profs wel goede trucs om op een toerboot toe te passen:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 18:26 #1460758

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
MrP schreef :
. En misschien hebben de profs wel goede trucs om op een toerboot toe te passen:-)

trainen tot dat ze er helemaal tureluurs van zijn. Inclusief kracht training.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 18:45 #1460764

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Hugy schreef :
Doejong schreef :
Maar om met wind in het zeil te kunnen reven zijn heel wat aanpassingen nodig....

Als je niet solo zeilt heb je opzich geen aanpassingen nodig.
Ja, ik zeil dus meestal solo of functioneel solo. Was vroeger heel gelukkig met reven aan de mast. Nu is het een mengelmoes met onderbemeten lieren.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 20:31 #1460780

Wat een hoop zure reactes weer zeg. Als je het niets vind doe je het niet. Als je het wel wat vind dan doe je het lekker wel.

Na het 30 jaar op deze manier te hebben gedaan met bijna 100.000 mijl met mijn huidige boot en een iets groter aantal zeemijlen op (vele) andere boten op zee, ben ik van mening dat reven voor de wind voor de meeste boten alleen maar voordelen heeft. Het is beter voor je zeilen (veel minder slijtage door geklapper), het is veiliger omdat de boot voor de wind veel rustiger beweegt en geen water over neemt (wat halve wind of aan de wind wel gebeurt). Het verschil in schijnbare wind tussen voor de wind door blijven zeilen en aan de wind gaan liggen is meestal in de orde van grootte van 15 knopen of meer, voor de wind varend of ruime wind heb je vrijwel altijd de genua of een ander voorzeil uigeboomd staan. Dat moet je eerst wegnemen voor je koers kunt veranderen om te reven. Communicatie met anderen aanboord is alleen mogelijk met heel hard schreeuwen of gebaren taal als je aan de wind reeft, voor de wind is dit veel makkelijker en gemoedelijker. Als het echt hard gaat waaien en de zeeen beginnen op te bouwen dan is het niet alleen gevaarlijk om dwars op de golven te gaan liggen, je moet ook nog eens de motor starten om de boot aan de wind te kunnen houden met voldoende roerdruk om te voorkomen dat je dwars op de golven valt.

Benodigd om ruime wind of voor de wind te reven:
- Alles aan je tuigage moet mooi afgerond zijn (vijl de scherpe randen en punten van je zalingen mooi af of doe er heel dik leer omheen).
- licht lopende smeerrepen en een knappe lier, dan lier je het zeil zo naar beneden.
- Knappe karren/leuvers maakt geen verschil tov gewone leuvers, het word er niet makkelijker of moeilijker van.
- Gepijlde zalingen of niet maakt niets uit. Heel sterk gepijlde zalingen maakt het zelfs makkelijker omdat de druk in het zeil minder is.

Zoals eerder opgemerkt is maakt het voor 95% van de boten niet uit omdat die niet op zee komen. Deze discussie ben ik gestart in een ander draadje dat over zeewaardigheid van boten ging. Als jij van plan bent om oceanen over te steken en van de gebaande paden te gaan, dan moet je voor de wind gewoon kunnen reven. Het is veiliger, het is makkelijker, het is voerzichtelijker en beter voor de levensduur van je spullen. Uieraard zullen er enkele boten zijn die hier een uitzondering op vormen, maar door de beugel genomen werkt het zo. Zoals ik al aangegeven heb in die andere discussie; ik ben nog nooit een langeafstandzeiler tegengekomen die koers veranderd om te reven op open zee. Slechts 1 uitzondering. Dick Koopmans Senior ging vaak juist express voor de wind varen om zeilen te wisselen of te reven, juist omdat het zoveel rust in de boot brengt en het dingen zoveel makkelijker maakt. Zo ver ga ik zelf nu ook weer niet.

PS. IMOCA's reven ook gewoon voor de wind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 20:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 20:50 #1460781

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
In het zeilverslag wat Frank (forumnaam Frankrijk) maakte over zijn wereldreis tussen 2011 en 2019 met zijn 31 ft Conati 'Liebelei' komt in één van de afleveringen ook een passage voor over reven op zee:

"Reven met de kop in de wind heb ik de afgelopen jaren al niet meer gedaan. Ongeacht de koers, blijf ik die koers varen tijdens het reven. Alleen de grootschoot wat losser of vaster zetten. Aan de wind is gemakkelijk, maar zelfs als voor de wind het grootzeil tegen de zalingen aangedrukt is kan er gereefd worden, door simpelweg even een hulplijntje vanaf het zeil naar de winch te zetten, en je draait het zeil zo naar beneden (ofschoon ik dan wel de grootschoot wat verder aanhaal om schade aan de zeilen te voorkomen)."
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:02 #1460783

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
3Noreen schreef :
MrP schreef :
. En misschien hebben de profs wel goede trucs om op een toerboot toe te passen:-)

trainen tot dat ze er helemaal tureluurs van zijn. Inclusief kracht training.

Dat is vrijwel altijd de sleutel tot succes. Dingen blind en doof kunnen uitvoeren tijdens je slaap.

Je zal op iedere boot wel iets tegenkomen waar je aan moet denken of oplossen voor je reeft. Dat leer je alleen door te oefenen.

@ Erik de Jong: dank voor je inzichten en ervaringen! Ik had de discussie in het andere topic gemist, maar ben blij het nu toch ontdekt te hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:06 #1460784

Erik, helemaal mee eens wanneer het leuverzeilen betreft.

Het probleem ligt bij het moeten rollen.

In de mast rollen is erger dan in de giek moeten rollen.

Eenmaal met zeer harde wind van Brest naar Corunha met zeer harde wind met leuverzeil zonder probleem.
Zonder de kuip te moeten verlaten.

Andere reis nabij gibraltar een achterop komende wervelwind op tijd aan zien komen, net op tijd de zeilen kunnen neerhalen met strijklijnen die permanent aan de vallen vast zitten, dit alles ook zonder de kuip te hoeven verlaten, seconden werk.

Op een andere reis en ander schip met zo´n "handig" rolzeil in de mast was het bij Bf 7 al een ramp om het zeil weggerold te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:12 #1460786

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Veel oefenen dus, m.a.w. lekker gaan zeilen.
Dat klinkt als een goed advies.
Gelukkig is het bijna weer voorjaar:-)




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:15 #1460787

Ik ben net gister weer terug gekomen van een winter tochtje in Alaska. Weer even lekker 600 mijl gezeild in de afgelopen anderhalve week. Ook tot drie keer toe voor de wind moeten reven terwijl de sneeuw horizontaal naar beneden kwam, oh het was nog donker ook toen ik moest reven in de sneeuw storm. Volkomen roekeloos!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 21:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:18 #1460788

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Onverantwoord inderdaad. Het is veiliger om thuis te schommelen.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 19 feb 2023 21:18 #1460789

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 08:19 #1460832

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Hugy schreef :
De omstandigheden van de foto van morganscloud zijn zo denk ik omdat het een stuk fijner en makkelijker is om foto's voor een tutorial te maken als het een beetje normaal weer is en het geen gevaar is met zoutspray overal voor je camera.

Dat snap ik. Niet dat het om een tutorial foto ging.

Wat leer jij uit de foto?

Hugy schreef :
Deze mensen hebben ver voorbij de 100.000 mijl gevaren, veelal ver noordelijk. Denk dat ze niet veel te bewijzen hebben of dat ze mensen voor de gek proberen te houden...

Dat was ook niet waarom ik mij verbaas over de foto bij het stuk. We zijn al jaren geabonneerd op hun website/knowledgebase, inderdaad zeer ervaren zeilers.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 feb 2023 08:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 08:49 #1460840

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
ilCigno schreef :
Onverantwoord inderdaad. Het is veiliger om thuis te schommelen.


Misschien wel het beste. Kan het kwartje op zijn plek terechtkomen.
Erikdejong schreef :
Volkomen roekeloos!

Er zijn blijkbaar meer mensen die dit roekeloos vinden.
Erikdejong schreef :
Door te veel claims van oceaan zeilers zijn de underwriters verliezen gaan schrijven en daar willen ze natuurlijk vanaf. Daarnaast is het een te specialistische niche waar te veel variabelen in zitten en waar de markt natuurlijk nog steeds relatief klein is. Weinig omzet en veel papierwerk dus. Voeg daarbij toe dat schade meestal ontstaat op een andere plek dan waar een survey kan plaats vinden en er is een hoop blauwe ogen vertrouwen nodig bij de verzekeraars om te besluiten om uit te keren of niet.

Ik heel nog even waar deze hele rel om begon. Maar het is duidelijk dat ik niet de benodigde ervaring heb met een boot die de benodigde snelheid en grote ver uitgebouwde zeilen met een vierkante top op blauw water.
Wat ik me wel nog afvraag hoe dat gaat als je een grootzeil met een toplock vaart. Gaat die los als er nog zoveel kracht op het achterlijk staat ?
3Noreen schreef :
Een klassieke deathtrap voor een snelle boot. Je zeilt voor de wind met 40kn wind. Je surft met 15 knopen de golven af. Wind over dek 25kn. prima te doen. Maar de wind neemt nog verder toe. Het wordt echt vervelend. Dan kun je niet meer je grootzeil weg halen. Oploeven naar half wind levert op dat je in de ware wind terecht komt met golven dwars en nog een veel te groot zeiloppervlak. Vandaar dat er storm spinakers zijn bedacht. Die kun je wel ruimwinds weg krijgen. Ook geen pretje overigens. Op het moment dat de vaart uit het schip is merk je pas echt hoe hard het waait.

Als mensen zich afvragen waarom er over sommige onderwerpen zo weinig geschreven wordt hier op het forum dan zit dat ergens in het trespassing van onderwerpen. Niet doen, pek en veren zullen U ten deel vallen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 feb 2023 09:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 09:02 #1460846

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Hans V schreef :

Dat snap ik. Niet dat het om een tutorial foto ging.

Wat leer jij uit de foto?

Wat ik in deze foto duidelijk zie is dat de val net een stuk is gevierd en het zeil daardoor naar voren komt. Ze is net bezig bij de lier voor de smeerreep, zodra deze strak wordt getrokken zal het zeil weer loskomen van de zalingen en naar beneden worden getrokken, dan het voorlijk ook wat naar beneden trekken en het geheel nog 1-3x herhalen voor het rif erin zit.

Lijkt mij precies te gebeuren wat ze beschrijven op hun blog en zoals ook Erik en ik het ervaren in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 09:10 #1460849

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Hugy schreef :
Hans V schreef :

Dat snap ik. Niet dat het om een tutorial foto ging.

Wat leer jij uit de foto?

Wat ik in deze foto duidelijk zie is dat de val net een stuk is gevierd en het zeil daardoor naar voren komt. Ze is net bezig bij de lier voor de smeerreep, zodra deze strak wordt getrokken zal het zeil weer loskomen van de zalingen en naar beneden worden getrokken, dan het voorlijk ook wat naar beneden trekken en het geheel nog 1-3x herhalen voor het rif erin zit.

Lijkt mij precies te gebeuren wat ze beschrijven op hun blog en zoals ook Erik en ik het ervaren in de praktijk.

Wat denk jij dat er gebeurt met deze top als je de val voor de wind 20cm laat gaan ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 feb 2023 09:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 09:16 #1460850

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Vaar je driepoters of cats (snelle boten met uitgebouwde top) eigenlijk wel plat voor het laken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 09:22 #1460853

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
holtere schreef :
Vaar je driepoters of cats (snelle boten met uitgebouwde top) eigenlijk wel plat voor het laken?

Elke boot ook zo'n driepoter komt op een punt bij veel wind dat het teveel word. Dan gaat die kont over kop. De boegen boren zich in het water en worden afgestopt en de rest van de boot vliegt daar overheen. Zijn wel spectaculaire filmpjes van.

Downwind, Let op waar de top van het zeil zit.



dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 feb 2023 09:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind zeilend reven; wat komt er bij kijken 20 feb 2023 09:30 #1460857

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
3Noreen schreef :

Wat denk jij dat er gebeurt met deze top als je de val voor de wind 20cm laat gaan ?

Geen idee, ik beperk me tot uitspraken waar ik ervaring mee heb. En tot nu toe ging het hele draadje over boten met een redelijk conventioneel tuig.

Maar als ik Erik mag geloven doen imocas met dat soort square top zeilen het ook voor de wind....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl