Johan22 schreef :
Het uitgebreide verhaal van de grafieken (toch Baasklusje?)
www.yachtingmonthly.com/gear/f...propeller-test-29807.
En nog eentje:
www.catamaransite.com/reference/propeller_drag_test/
Conclusie: lekker laten meedraaien of investeren. Of met wat meer wind gaan zeilen
Daar is hij weer...
Getest door een paar mensen die (te) weinig van schroeven weten om zich te realiseren dat de conclusie die ze trekken niet klopt en slechts een moment opname is die alleen van toepassing is op die ene boot.
Een schroef heeft vele parameters en de boot waar die onder hangt ook:
Schroef:
- Bladoppervlakte verhouding,
- Aantal bladen,
- Spoed,
- Skew,
- Kt/Kq,
- Blad dikte verloop,
- Verhouding tussen naaf en blad diameter,
- Tip vorm,
- Tip verloop,
- Massa,
- Oppervlakte ruwheid
en zo nog een tiental meer.
De boot:
- Relatieve snelheid
- Absolute snelheid,
- Aantal aslagers,
- As diameter,
- Vorm van de uithouder,
- Wel of geen schroefraam,
- Keerkoppeling model en vertraging,
- Varen op vlak water of in golven,
En nog een handvol met andere zaken.
Iedere van deze bovengenoemde zaken heeft invloed op de weerstand van de boot tijdens het zeilen, zowel in meedraaien als in vastzetten. Daar komen zeer uiteinlopende resultaten van met zeer verschillende conclusies. Het feit dat ze dat allemaal niet meegenomen hebben maakt dit (wederom) een waardeloze test.
Een simpel voorbeeld:
Een vaste tweebladsschroef vast zetten op een langkieler in lijn met het schroefraam heeft net zo weinig weerstand als een opgeklapte klapschroef.
Een vaste tweeblads vastzetten op een zeilboot met een uithouder zodanig dat een van de bladen in de slipstream van de uithouder zit, geeft vrijwel altijd minder weerstand door het water dan diezelfde schroef mee laten draaien.
Een ander voorbeeld:
Een driebladsschroef met bladen die een groot oppervlakte hebben, ben je beter af om die vast te zetten dan mee te laten draaien, voor een drieblads schroef met relatief klein bladoppervlak is het andersom.
Vrijwel iedere boot heeft een uithouder of raam voor het lager dat dicht bij de schroef zit en welke de waterstroom langs het blad verstoort. Daar kun je bij vastzetten gebruik van maken en de resultaten op de weerstand kunnen net zo schokkend zijn als het verschil tussen een vaste schroef en een klapschroef.
Een test die dit soort variabelen (groot vs klein blad oppervlak bijvoorbeeld) niet meeneemt in de test maar er wel een conclusie aan durft te hangen kan en mag gewoon niet serieus genomen worden.