Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 05 sept 2024 16:09 #1583402

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1693
Ja dat weet ik niet, Ik merkte dat mijn Volvo 3-blad klapschroef ondanks flinke snelheid onder zeil toch iets mee ging draaien in de vrij-stand. Dus zet ik `m ook in de achteruit. Lekker rustig. Ik verwacht dat dit geen probleem zou zijn, maar bij jou weet ik dat niet. Wanneer de fabrikant dit aangeeft denk ik dat hij bedoeld dat het toch niet mee draait bij ingeklapte toestand, maar dat is mijn aanname. Overigens zal het bij de klap- en vaanstandschroeven wel los lopen de krachten / effecten bij vaanstand of ingeklapote toestand zullen relatief klein zijn, lijkt me veel belangrijker voor de vaste schroeven.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 05 sept 2024 16:09 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 05 sept 2024 16:09 #1583403

AndreAzuree schreef :

Ik doe het dus altijd verkeerd (in achteruit zetten). Of zou dit advies alleen gelden voor een klapschroef, en niet voor een vaanstaand schroef?

Een klapschroef hoef je niet te helpen, die klapt in door het stromende water.
Kan dus in de vrij.

Een vaanstand moet je soms in de vaanstand dwingen.
Hij zal met de stilstaande motor maar wel in de achteruit de bladen eerder in de vaan zetten dan in de vrij.
Ik heb af en toe dat de Maxprop meedraait na een stuk motoren.
Dan in de achteruit en hij stopt. En de snelheid neemt toe.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 05 sept 2024 16:14 #1583404

@ baasklusje: ok, de werf adviseerde mij ook om hem in achteruit te zetten. Hij (saildrive/schroef) is dan in ieder geval stil. En als hij zo in vaanstand wordt gedwongen, zal de weerstand ook minder zijn, zoals jij ook aangeeft.
Laatst bewerkt: 05 sept 2024 16:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 05 sept 2024 21:07 #1583474

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Bij snelheden > 5 kn gaat mijn ingeklapte Flexofold (race) schroef toch meedraaien. Als ik dat hoor zet ik de morsehandel gewoon in z'n achteruit om van het zoemen af te zijn, ongeacht wat Yanmar San daarvan vindt. De krachten die een ingeklapte schroef uitoefend op de tandwieloverbrengingen in de saildrive keerkoppeling zijn zó gering dat dit echt niet tot problemen zal leiden zoals Erik ook aangeeft.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 05 sept 2024 22:06 #1583485

F*ck Yanmar San! :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 07:53 #1583537

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1693
Baasklusje schreef :
AndreAzuree schreef :

Ik doe het dus altijd verkeerd (in achteruit zetten). Of zou dit advies alleen gelden voor een klapschroef, en niet voor een vaanstaand schroef?

Een klapschroef hoef je niet te helpen, die klapt in door het stromende water.
Kan dus in de vrij.

Een vaanstand moet je soms in de vaanstand dwingen.
Hij zal met de stilstaande motor maar wel in de achteruit de bladen eerder in de vaan zetten dan in de vrij.
Ik heb af en toe dat de Maxprop meedraait na een stuk motoren.
Dan in de achteruit en hij stopt. En de snelheid neemt toe.


Simpelweg niet waar, en al helemaal niet wanneer je over gaat van motoren naar zeilen.
Dan zul je toch echt de rotatie uit de schroef moeten halen (in de achteruit zetten) om `m in te laten klappen. Geloof je het niet, kom maar kijken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 07:55 #1583541

Dat zegt BK toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 08:37 #1583560

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Hoewel er veel variabelen in het spel zijn, durf ik, ook op basis van eigen ervaring, wel stellen dat een klapschroef meestal wel een verschil maakt, in mijn geval (drieblads vast naar drieblads Flexofold) variërend van tienden tot een halve knoop winst.

Ook ik heb altijd het Yanmar advies genegeerd en heb de KK (KBW20) tijdens zeilen altijd in zijn achteruit gezet. Extra voordeel van een klapschroef is dat het waarschijnlijk al voldoende is om de KK kort in achteruit te zetten om de schroef in te laten klappen. Het zou mij verbazen als een stilstaande ingeklapte schroef tijdens het zeilen alsnog weer zou openklappen.

Ik heb ook het vermoeden dat een stilstaande schroef (zowel vast als klap) minder snel rotzooi uit het water oppakt. Het stroomt er misschien wel langs, maar het draait zich er minder makkelijk vast omheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 08:54 #1583567

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Mij lijkt ook dat eenmaal ingeklapt het yanmar advies niet meer geldt, de krachten zijn dan inderdaad nihil.

Ik zet hem ook even in de achteruit om de vaan te laten inklappen. Als ik dan hem direct weer in zijn vrij zet ter voorbereiding op een volgende motorstart, draait de schroefas niet meer mee. Teken dat de krachten nihil zijn, niet eens genoeg om de as te laten draaien.
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 08:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 09:00 #1583569

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
nicos schreef :
de KK kort in achteruit te zetten om de schroef in te laten klappen.
dat is het advies van Yanmar precies; even in achteruit om in te klappen, en terug in neutraal om verglazing van de conen(?) te voorkomen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 09:22 #1583580

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Nachtvlinder schreef :
Uiteraard! En er blijft ook geen wier of andere meuk achter hangen.

Helaas moeten havengenoten van mij regelmatig zeilend de haven in omdat de schroef niet meer uitklapt vanwege de planten. Daar heb ik met mijn vaste schroef nog niet meegemaakt.

Wel speling op mijn schroef gehad agv planten, maar dan kan ik altijd nog terugkomen. Kostte mij wel een nieuwe schroef.

Ik weet niet wat ik liever heb. M.i. moet ik kunnen motoren als ik hem nodig heb, dus ik neig naar een vaste schroef…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 10:30 #1583591

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 779
Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 10:48 #1583594

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Johan22 schreef :
Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Merkteken op de schroefas binnen in de boot. Als we een wedstrijd gingen zeilen tornende we de schroefas zodanig dat de bladen van de 2 blads schroef vertikaal stonden.Kan dus niet als je een saildrive kent.
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 10:55 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 11:11 #1583602

madoc schreef :
Johan22 schreef :
Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Merkteken op de schroefas binnen in de boot. Als we een wedstrijd gingen zeilen tornende we de schroefas zodanig dat de bladen van de 2 blads schroef vertikaal stonden.Kan dus niet als je een saildrive kent.

Dus de meest effectieve schroef voor zeilers is een (weg)klapschroef, dan de vaanstand schroef en dan de vaste.

Qua aandrijving zijn ze precies andersom.

Waarbij klap en vaanstand minimaal verschillen in weerstand maar de laatste beter is voor de stuwing. Is dat een goede samenvatting?
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 11:12 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 11:36 #1583608

Er zijn meerdere varianten dan alleen klap of vaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 sept 2024 22:27 #1583725

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 779
madoc schreef :
Johan22 schreef :Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?

Merkteken op de schroefas binnen in de boot. Als we een wedstrijd gingen zeilen tornende we de schroefas zodanig dat de bladen van de 2 blads schroef vertikaal stonden.Kan dus niet als je een saildrive kent.
Da's wel een idee, elke keer is lastig (motorluik open enzo) maar voor soms kan dat prima. Thnx!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 07 sept 2024 06:29 #1583744

Gezien de behoorlijke afstand tussen schroef en kiel verwacht ik niets van rechtopstaand de balden stilzetten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 07 sept 2024 06:54 #1583746

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
Hier ook vaste tweebladschroef op saildrive ver van roer.
Meedraaien of niet scheelt niet meetbaar in snelheid, wel in lawaai van tandwielen.
Ik zet ze vast...

Daarna is het voelen of er extra turbulentie rond het roer ontstaat.
Voel ik wat, dan heel even los en meteen terug vast.
Rust en stilte B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 07 sept 2024 19:40 #1583853

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
bredezeiler schreef :
madoc schreef :
Johan22 schreef :
Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Merkteken op de schroefas binnen in de boot. Als we een wedstrijd gingen zeilen tornende we de schroefas zodanig dat de bladen van de 2 blads schroef vertikaal stonden.Kan dus niet als je een saildrive kent.

Dus de meest effectieve schroef voor zeilers is een (weg)klapschroef, dan de vaanstand schroef en dan de vaste.

Qua aandrijving zijn ze precies andersom.

Waarbij klap en vaanstand minimaal verschillen in weerstand maar de laatste beter is voor de stuwing. Is dat een goede samenvatting?

Was t maar zo'n feest. Zo simpel is het natuurlijk weer niet.

Daarbij zijn er eindeloos allerlei fantasten die het wiel weer eens uitgevonden denken te hebben, en daar waanzinnige claims bij durven te doen. Sommige daarvan worden zelfs waar gemaakt.

Bij deze wat ik over de jaren heb weten te verzamelen.

drive.google.com/open?id=1a6JD...4R300-3&usp=drive_fs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 09 sept 2024 07:12 #1584122

Joop66 schreef :
bredezeiler schreef :
madoc schreef :
Johan22 schreef :
Ik heb een tweebladsschroef achter een skeg, dus 1 blad moet altijd door de stroomschaduw. Is er een manier om de schroef in zn vrij daar te laten stoppen of gebeurd dat misschien vanzelf?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Merkteken op de schroefas binnen in de boot. Als we een wedstrijd gingen zeilen tornende we de schroefas zodanig dat de bladen van de 2 blads schroef vertikaal stonden.Kan dus niet als je een saildrive kent.

Dus de meest effectieve schroef voor zeilers is een (weg)klapschroef, dan de vaanstand schroef en dan de vaste.

Qua aandrijving zijn ze precies andersom.

Waarbij klap en vaanstand minimaal verschillen in weerstand maar de laatste beter is voor de stuwing. Is dat een goede samenvatting?

Was t maar zo'n feest. Zo simpel is het natuurlijk weer niet.

Daarbij zijn er eindeloos allerlei fantasten die het wiel weer eens uitgevonden denken te hebben, en daar waanzinnige claims bij durven te doen. Sommige daarvan worden zelfs waar gemaakt.

Bij deze wat ik over de jaren heb weten te verzamelen.

drive.google.com/open?id=1a6JD...4R300-3&usp=drive_fs

Als ik figuur 14 zo lees is een 2 blds vast een vrij aardig compromis in drag
Dat zou ook betekenen dat mijn ''winst'' niet erg groot zou worden als ik naar klapschroef ga
Wellicht is een spiegelglad onderwaterschip een betere investering komende winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl