Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 14:23 #1483903

Joop66 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/

Niet om t een of ander, maar dit bericht zegt NIETS over de verwachte faalmodus. Dat kan nog immmer false brinelling van lagers en tandflanken zijn. Geen woord over coni.

Heb je het draadje waarna ik heb gelinkt helemaal gelezen?
Dus niet alleen het bericht van Yanmar wat in dat draadje staat? Want in die reacties geeft iemand aan er uitvoerig met Yanmar over gesproken te hebben, en dat Yanmar zei dat het met de conussen te maken heeft. Er staat ook nog een andere reactie van iemand die problemen had met de bak (conussen), waarna Yanmar zei dat het geen garantie was omdat het kwam doordat de bak in reverse stond tijdens het zeilen, en dan de conussen door trillen beschadigen.

Natuurlijk hoef je niet alle info wat op fora geplaatst wordt te geloven, maar het is op zijn minst interessant om te lezen.
Het is gebruikelijk dat een fabrikant niet in een bericht zegt wat er kan gebeuren of kapot gaat als je de adviezen niet opvolgt. Er is maar 1 ding wat belangrijk is voor de fabrikant: je kan dan fluiten naar je garantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 20:47 #1483970

Kunnen we de vraag omdraaien? Wie heeft er wel eens en keerkoppeling versleten? (En is de behandeling vand e keerkoppeling dus de moeite van de discussie waard?)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 20:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:06 #1483976

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Yup. Verglaasde conus in mijn Kanzaki.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:25 #1483980

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Er is verschil tussen een mechanisch schakelende keerkoppeling en een hydraulisch schakelende keerkoppeling. De laatste krijgt gebrek aan smering doordat de hydraulische pomp niet werkt.

Dat was het standpunt. Het rendementsverschil is overigens minimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:28 #1483981

Hoeveel motoruren/zeiluren? Juiste olie gebruikt en regelmatig ververst? Nooit warm gelopen? Juiste vertraging met schakelen (niet van vooruit in achteruit zonder enkele seconden te wachten?)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:30 #1483982

brambo schreef :
Er is verschil tussen een mechanisch schakelende keerkoppeling en een hydraulisch schakelende keerkoppeling. De laatste krijgt gebrek aan smering doordat de hydraulische pomp niet werkt.
De hydraulische koppeling kun je niet stilzeten, tenzij je een externe rem gebruikt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:30 #1483983

Erikdejong schreef :
Unclebenny schreef :
(ja, ik weet het, het is mierenneuken want elke Yanmar die ik ooit gezien heb heeft een Kanzaki bak).
Een flink deel van de Yanmars heeft tegenwoordig een ZF keerkoppeling (inclusief de mijne).

Meedraaien of niet is de aloude vraag, en het leuke is dat die niet te beantwoorden is omdat er te veel variabelen zijn.

Kortom, te veel variabelen om hier een eenduidig antwoord op te geven.

Tja, het antwoord en advies van Yanmar is duidelijk: keerkoppeling moet in neutraal staan tijdens het zeilen.

Misschien gaat het heel vaak ook goed als je de schroefas blokkeert door de keerkoppeling in achteruit te zetten tijdens het zeilen. Maar het advies van Yanmar is duidelijk.

Dus meedraaien of niet zou mijn inziens geen discussie meer moeten zijn. Of twijfel je aan het advies van Yanmar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:40 #1483985

Natuurlijk moet je twijfelen aan het advies van een leverancier van slechts een van de componenten, zeker als ze die niet eens zelf maken.
Er zijn verschillende vormen van slijtage, sommige daarvan zijn door meedraaien en andere zijn door stilzetten. Yanmar heeft besloten om de meedraaiende stand als minder kwetsbaar te beschouwen vanuit hun oogpunt. Mijn oogpunt is nog weer anders om de simpele reden dat het vervangen van de schroefaslagers tweemaal zoveel kost als het kopen van een nieuwe keerkoppeling, let wel, dat is de opstelling op mijn boot. Ik zet de schroefas dus altijd stil, gewoon om slijtage op de schroefaslagers te verminderen.

Zoals altijd is het antwoord op iedere vraag die met een boot te doen heeft: 'Het hangt er vanaf', eenduidige antwoorden bestaan er (bijna)niet.

Mooiste is een externe rem op je schroefas, dan heb je helemaal geen slijtage. Moet je alleen niet vergeten die er iedere keer op te zetten en er weer af te halen.

PS. Yanmar adviseerd ook om iedere twee jaar ALLE slangen van de motor te verangen, en om iedere twee jaar de water injectie bocht te verangen. Doe je dat ook?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 21:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 21:52 #1483986

Erikdejong schreef :
Natuurlijk moet je twijfelen aan het advies van een leverancier van slechts een van de componenten, zeker als ze die niet eens zelf maken.
Er zijn verschillende vormen van slijtage, sommige daarvan zijn door meedraaien en andere zijn door stilzetten. Yanmar heeft besloten om de meedraaiende stand als minder kwetsbaar te beschouwen vanuit hun oogpunt. Mijn oogpunt is nog weer anders om de simpele reden dat het vervangen van de schroefaslagers tweemaal zoveel kost als het kopen van een nieuwe keerkoppeling, let wel, dat is de opstelling op mijn boot. Ik zet de schroefas dus altijd stil, gewoon om slijtage op de schroefaslagers te verminderen.

Zoals altijd is het antwoord op iedere vraag die met een boot te doen heeft: 'Het hangt er vanaf', eenduidige antwoorden bestaan er (bijna)niet.

Mooiste is een externe rem op je schroefas, dan heb je helemaal geen slijtage. Moet je alleen niet vergeten die er iedere keer op te zetten en er weer af te halen.

Ok, dat lijkt me een goede afweging om van het advies van Yanmar af te wijken.

Maar wat het beste is voor de keerkoppeling lijkt me duidelijk.

Heb je weleens overwogen om een schroefas blokkeer systeem te gebruiken in jouw geval? Of heb je zelf nog niks gemerkt van keerkoppeling-slijtage? (Kan ook natuurlijk…)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 22:02 #1483987

Erikdejong schreef :
PS. Yanmar adviseerd ook om iedere twee jaar ALLE slangen van de motor te verangen, en om iedere twee jaar de water injectie bocht te verangen. Doe je dat ook?

Qua slangen: nee, dat doe ik niet. Maar ik heb ook geen Yanmar, misschien heeft een Mitsubishi wel goede slangen (of meer vertrouwen in de kwaliteit van de slangen) ik heb in mijn manual niet gevonden dat dit noodzakelijk is :)

Ook qua injectiebocht heeft mijn motorfabrikant niet zo’n voorschrift.
Maar mijn injectiebocht haal ik wel elke 2 a 3 jaar los, en inspecteer ik inwendig. (Dingen roesten op zout water best snel door). En vervang indien er veel (put) corrosie aanwezig is.

Verder is voor mijn mickey mouse bootje de keerkoppeling best een kostbaar onderdeel. En volg ik braaf het advies van twindisc technodrive op om hem in neutraal te zetten onder zeil…

Maar die afweging kan inderdaad voor jou anders zijn, aangezien de kosten anders liggen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 22:17 #1483989

sjoerd1981 schreef :
Heb je weleens overwogen om een schroefas blokkeer systeem te gebruiken in jouw geval? Of heb je zelf nog niks gemerkt van keerkoppeling-slijtage? (Kan ook natuurlijk…)
Mijn huidige keerkoppeling is van 2017 en heeft er nu ongeveer 8.000 zeiluren opzitten en ongeveer 2300 motoruren. Ik heb nog niets van slijtage kunnen merken.
Externe rem heb ik uiteraard over nagedacht (had ik wel op mijn vorige motor met een hydraulische koppeling en schroefasdynamo). Maar ga nu meer focus leggen op een nieuwe boot met een elektrische aandrijving, en daarmee heb je dit probleem niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 juni 2023 09:44 #1484711

Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Heb je weleens overwogen om een schroefas blokkeer systeem te gebruiken in jouw geval? Of heb je zelf nog niks gemerkt van keerkoppeling-slijtage? (Kan ook natuurlijk…)
Mijn huidige keerkoppeling is van 2017 en heeft er nu ongeveer 8.000 zeiluren opzitten en ongeveer 2300 motoruren. Ik heb nog niets van slijtage kunnen merken.
Externe rem heb ik uiteraard over nagedacht (had ik wel op mijn vorige motor met een hydraulische koppeling en schroefasdynamo). Maar ga nu meer focus leggen op een nieuwe boot met een elektrische aandrijving, en daarmee heb je dit probleem niet.

Met onze aantallen zeiluren per jaar zal de slijtage minimaal zijn. Geen reden voor een blokkering die je er telkens op en af moet doen. Ik draai mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 juni 2023 10:16 #1484723

Koezt schreef :
Yup. Verglaasde conus in mijn Kanzaki.

Ik idem. Geen flauw idee hoeveel motoruren mijn voorgangers hebben gedraaid.
En ja, wij zetten hem indertijd met vaste schroef in zijn achteruit bij zeilen, omdat we dat gerammel niet wilden.
Later met klapschroef even blokkeren en dan vrij.

Nu met elektrische motor ook even achteruit om de schroef in te laten klappen, en dan vrij.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 06 juni 2023 11:39 #1484755

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Ik heb een Yanmar met een Maxprop en zetten 'm altijd in de achteruit als we zeilen. Is in. Ieder geval stiller en qua snelheid merk ik nauwelijks verschil.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 14:35 #1553285

Om even terug te komen op dit onderwerp; hoeveel mag een watergesmeerd schroefaslager lekken tijdens een middag woest zeilen.
Nu piept ie soms tijdens zeilen omdat ik de schroef mee laat draaien. Loopt dan iets droog wellicht...?
Dan knijp ik even in de hoes en is het geluid weg maar dan voel ik wel water druppelen
Maar wat is normaal qua ''lekkage''?
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 14:35 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 14:45 #1553288

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Tijdens het "burpen" van het lager kan er wat water uit komen. Dat is normaal. Een piepend lager dat ook nog eens lekt; lijkt mij einde oefening.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 14:52 #1553297

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Erikdejong schreef :
Kunnen we de vraag omdraaien? Wie heeft er wel eens en keerkoppeling versleten? (En is de behandeling vand e keerkoppeling dus de moeite van de discussie waard?)

Ja, een Hurth HBW 10-15. Maar dat lag meer aan het wangedrag van de vorige eigenaar dan aan het meedraaien, want dat mag.

Volgens van Stigt niet meer te redden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 15:19 #1553308

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
bredezeiler schreef :
Om even terug te komen op dit onderwerp; hoeveel mag een watergesmeerd schroefaslager lekken tijdens een middag woest zeilen.
Nu piept ie soms tijdens zeilen omdat ik de schroef mee laat draaien. Loopt dan iets droog wellicht...?
Dan knijp ik even in de hoes en is het geluid weg maar dan voel ik wel water druppelen
Maar wat is normaal qua ''lekkage''?

Wat je beschrijft is geen schroefaslager maar een as afdichting.
Een watergesmeerd schroefaslager lekt per definitie.
Deze asafdichting volgt juist de as, mag niet drooglopen en moet voldoende gecenterd liggen om een niet te hoge aanlegdruk te krijgen uit de vervorming van de rubber bellow.

Je kan er in knijpen laat je water toe, door je achter lager heen, naar de seal.
Mag een druppeltje lekken, maar dat is het dan. Tot het vervelend wordt.
Als die lekt omdat deze oud en stug geworden is dan moet je deze vervangen want na stug komt bros.

Iedere make heeft zijn eigen advieslevensduur. De meeste verzekeringen vinden er ook wat van.
Meestal is die veilig, qua garantie en dekking, maar verder valt daar weinig over te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 17:58 #1553371

De rubberen versies zonder vetkoord (volvo seal, allpa seal, etc) moeten met siliconenvet gesmeerd worden. Dat moet bij de volvo seal variant klunzig en het liefst op het droge. De allpaseal heeft er een nippel voor.

Als het rubber piept, dan is een smeerbeurt noodzakelijk. Of eigenlijk was het waarschijnlijk een jaar of 2 terug al noodzakelijk en nu urgent.
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 17:58 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 15 apr 2024 20:33 #1553423

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Dank voor de aanvulling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 16 apr 2024 06:49 #1553454

Booty24 schreef :
Dank voor de aanvulling!

Het piepen begint soms na enkele uren zeilen. Als ik dan ik de afdichting knijp verdwijnt het weer voor een tijd
Zal de komende winter dus wel aan vervanging toe zijn als ik dit zo lees. Rubber is inderdaad vrij stug,maar nog lang niet bros
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 16 apr 2024 08:47 #1553480

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1693
boarderbas schreef :
De rubberen versies zonder vetkoord (volvo seal, allpa seal, etc) moeten met siliconenvet gesmeerd worden. Dat moet bij de volvo seal variant klunzig en het liefst op het droge. De allpaseal heeft er een nippel voor.

Als het rubber piept, dan is een smeerbeurt noodzakelijk. Of eigenlijk was het waarschijnlijk een jaar of 2 terug al noodzakelijk en nu urgent.

In mijn beleving zijn de genoemde afdichtingen water gesmeerd. Het vet is een hulpmiddel maar vormt volgens mij niet de basis voor een goede werking van de afdichting. Klunzig vet toevoegen ligt denk ik meer aan degene die dat klusje uitvoert. De truc met (het voormalige Mc Donalds) rietje werkt uitstekend. Verder bepaald volgens mij de keerkoppeling of je de schroef al dan niet vrij mee kan laten draaien tijdens het zeilen. In ieder geval zijn de instructies bij Volvo daar glashelder over.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 16 apr 2024 09:36 #1553488

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
De lippen van de afdichting zijn vetgesmeerd maar het centrerende lager daarachter is wel degelijk watergesmeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 16 apr 2024 10:43 #1553510

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1693
Volvo geeft simpelweg aan dat de schroefasafdichting water gesmeerd is:

Schroefas afdichting watergesmeerd standaard 40mm het milieuvriendelijk alternatief voor uw lekkend vetkoord gesmeerde schroefaslager.
De Rubber Stuffy Box is een beproefd product voor afdichting en smering van schroefas installaties.
Deze schroefas afdichting kan worden gebruikt op elke boot die een schroefas heeft en is eenvoudig te monteren.
Dit rubberen binnenlager zorgt voor een veelzijdig tolerant en duurzame waterkeering.
Naast het jaarlijks inspuiten met het speciaal vet wat in de verpakking meegeleverd wordt, behoeft deze lager keering zeer weinig onderhoud.
Waardoor het rendement van uw vaarplezier omhoog gaat.

Voor vragen over dit product, onderdelen of de type of toepassing ervan neem gerust contact op.

Product ID: 66862
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 16 apr 2024 10:44 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 16 apr 2024 10:53 #1553512

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
HPV schreef :
De lippen van de afdichting zijn vetgesmeerd maar het centrerende lager daarachter is wel degelijk watergesmeerd.
Zo is het!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl