Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 07:37 #1481797

Verplaatst vanuit zeilersforum.nl/index.php/foru...st?start=100#1434905


@baasklusje: inmiddels hebben we een andere boot gekocht, een Feeling 326.
Dus aan de boot ligt het nu niet meer, alleen aan de skills van de crew.

Op deze boot hebben we 2 opties met zeilen: schroef mee laten draaien of schroef blokkeren.

Bij mee draaien gaat na een tijd, zeg een uur of meer, het watergesmeerde lager wat piepen en moeten we naar binnen om even in het lager te knijpen en dan is het weer een poos stil aan boord en hoor je alleen de schroef ruisen/draaien.
Daarbij heb ik al diverse keren gevoeld dat de as best wel warm is. Niet heet, maar handwarm.
Dus ergens is wrijving en dat kost ook snelheid(aanname 1)

Is het wellicht betere optie de 2 blads schroef te blokkeren?
En kost dat ook snelheid? Ik denk van wel (Aanname II)

Hoor graag de meningen, onderbouwd met enige data :)
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 11:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 07:39 #1481799

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Welke motor heb je? Yanmar, icm vaste schroef schrijft voor dat de keerkoppeling in neutraal moet staan. Meedraaien dus.

Data;
www.sailnet.com/threads/fixed-...rop-test-data.53628/
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 07:41 #1481801

boarderbas schreef :
Als mede kortekielwedstrijdzeiler; een korte kiel vergt véél meer oefening. In plaats van je af te vragen of je zeil het doet, ga zeilen vanuit je kiel. Die moet het net zo goed doen!

Dus, nog meer als bij een diepe kiel; eerst snelheid , dan hoogte. Met vlakgetrimde zeilen hoog varen lukt enkel als je kiel lekker "grip" heeft.

Dat zal nog lastig worden. Je hebt een 1,20 kiel en ik een 1,40. Klinkt als niet veel verschil, maar; van die 1,20 is ruwweg een halve meter je rompdiepte. Heb je nog 70 cm kiel over. Dan heb je ook nog een bult. De neemt vast ook wel een 25 cm. Heb je nog 45 cm kiel over. Ik vaar een 1,40m kiel zonder bulb. Dat is netto 90 cm kiel; het dubbele!

Tel daarbij op dat vleugelprofielen beter gaan werken naarmate de verrhouding van de lengte/diepte hoger word en je snapt dat jouw kiel een flinke concessie is op de vaareigenschappen

Jouw boot zal nooit in de buurt kunnen komen van de hoogte van anderen. Je zal je kiel goed kosten varen en er rekening mee moeten houden. Wie niet hoog kan varen moet dan maar hard varen...

Mede door deze bijdrage hebben we nu een vinkiel van 145 cm en het stuurt een stuk hoger aan de wind inderdaad.
Het gevoel van dobberen is er niet meer.
Nu moeten we vooral de boot leren kennen door veel te oefenen. Dank voor jouw bijdrage hierin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 07:42 #1481802

Koezt schreef :
Welke motor heb je? Yanmar, icm vaste schroef schrijft voor dat de keerkoppeling in neutraal moet staan. Meedraaien dus.

Data;
www.sailnet.com/threads/fixed-...rop-test-data.53628/

Yanmar idd. Ik vroeg me alleen af of het warm worden komt door het drooglopen van het watergesmeerde lager, of dat er elders wrijving ontstaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 08:49 #1481817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Gewoon 50 cm hoog, 10mm dik staalplaat onder de bulb lassen.

En nieuwe mast.

Ook weer klaar......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 09:05 #1481822

Calidris schreef :
Gewoon 50 cm hoog, 10mm dik staalplaat onder de bulb lassen.

En nieuwe mast.

Ook weer klaar......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zie post hierboven; @baasklusje: inmiddels hebben we een andere boot gekocht, een Feeling 326.
Dus aan de boot ligt het nu niet meer, alleen aan de skills van de crew.
:)

Inmiddels is de titel aangepast naar relevant; dank daarvoor!
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 11:41 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 12:45 #1481892

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
In een later bulletin van Yanmar uit 2011 (zie bijlage) gaan ze iets meer in detail op de kwestie 'to spin or not to spin' in.
Ergo bij veel door Yanmar toegepaste keerkoppelingen is het hun advies om bij gebruik van een vaste schroef deze te laten meedraaien.

Aangezien dit officiële advies op grote schaal genegeerd wordt en kennelijk zonder al teveel problemen, kun je dat advies op eigen risico ook best negeren. Want er zijn ook best goede reden om de schroefas stil te zetten ondanks dat de weerstand daardoor iets zal toenemen. Zo zal je met een draaiende schroef eerder zaken als lijnen of fonteinkruid oppikken. En als weerstand een argument voor je is, kun je veel beter een klapschroef nemen. Dan gebruik je reverse om in te laten klappen en kan de KK daarna weer in neutral.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 12:49 #1481893

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
nicos schreef :
... En als weerstand een argument voor je is, kun je veel beter een klapschroef nemen. Dan gebruik je reverse om in te laten klappen en kan de KK daarna weer in neutral.
En dat is dan weer volgens het door jou aangehaalde service bulletin. Hierin staat kort gezegd, vaste schroef vrij laten draaien. Vaanstand- of klapschroef, kort in de achteruit om de schroef in te laten klappen / in vaanstand te laten gaan, dan in neutraal.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 14:23 #1481922

Koezt schreef :
Welke motor heb je? Yanmar, icm vaste schroef schrijft voor dat de keerkoppeling in neutraal moet staan. Meedraaien dus.

Data;
www.sailnet.com/threads/fixed-...rop-test-data.53628/

Motor heeft er vrij weinig mee te maken, het gaat om de versnellingsbak. (ja, ik weet het, het is mierenneuken want elke Yanmar die ik ooit gezien heb heeft een Kanzaki bak).

Sommige bakken moeten in hun vrij staan, sommigen mogen in hun achteruit geschakeld worden om de schroef te blokkeren. Vaag herinner ik me dat ouwe Hurth bakken wel in de achteruit mogen maar dat dit wel de levenstijd van 1 van de lagers nogal inkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 14:36 #1481926

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Ja dit is een regelmatig terugkomend issue.
Bij Volvo is het redelijk eenvoudig omdat het duidelijk in het boekje staat bij welk type je wat moet doen. Eea is ook nog afhankelijk van sialdrive of vaste schroefas.
Feit is dat een trailende schroef minder weerstand oplevert dan een stilstaande schroef.
Daarnaast zal een meedraaiende schroef minder wervelingen langs je roerblad veroorzaken.
Bij onze vorige boot was dat echt goed merkbaar.
Uiteindelijk zou mijn advies zijn om bij de leverancier van de keerkoppeling en /of de motor na te gaan wat de beste optie is. Maakt het voor de leverancier niet uit, dan zou ik voor meedraaiend kiezen tijdens het zeilen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 14:36 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 14:44 #1481927

In de handleiding van de Hurth keerkoppeling staat dat tijdens zeilen of ankeren op stroom de keerkoppeling in stand 0 gezet dient te worden, tenzij het wenselijk is dat de schroefas wordt gestopt, dan in stand B ofwel achteruit.

Laat de gebruiker de schroef meedraaien tijdens het zeilen of ankeren, dan gelden deze uren als draaiuren, en dient de olie van de keerkoppeling ververst te worden overeenkomstig het aantal draaiuren. Dit staat in de handleiding voor de door ons gebruikte Hurth keerkoppeling.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 14:50 #1481930

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
0 = neutraal ???
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 15:07 #1481933

Zo duidt Hurth inderdaad 0 of zero aan.

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 15:18 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 16:40 #1481967

Dus; meedraaien en af en toe ij het waterlager knijpen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 16:59 #1481974

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Het probleem is niet de weerstand tijdens het zeilen, maar zo ver ik weet is de koppeling bij de yanmars conus-vormig en zou bij het vastzetten de koppeling toch mogelijk gaan draaien en zorgen voor versnelde slijtage.

Wil je toch dat de as niet draait dan zal je een mechanische rem op de as moeten plaatsen. Of dat handig is in de praktijk betwijfel ik, maar je voelt de schroef draaien bij hogere snelheden wat ik soms ook wel irritant vind… dat overwin ik dan weer met de gedachte van minder weerstand.
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 16:59 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 18:17 #1481987

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Wij zaten de kk altijd achteruit, kabaal van de draaiend as weg.
Perkins Prima 50 met Hurth kk.
Al sins 1988 doen we het zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 20:05 #1482006

Waterblok schreef :
Wij zaten de kk altijd achteruit, kabaal van de draaiend as weg.
Perkins Prima 50 met Hurth kk.
Al sins 1988 doen we het zo

Met wedstrijden is stilzetten de slechtste optie lees ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 25 mei 2023 20:57 #1482015

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
bredezeiler schreef :
Waterblok schreef :
Wij zaten de kk altijd achteruit, kabaal van de draaiend as weg.
Perkins Prima 50 met Hurth kk.
Al sins 1988 doen we het zo

Met wedstrijden is stilzetten de slechtste optie lees ik...

Lekkere lompe drieblads vaste schroef... sleur je in de achteruit van de ondiepte....
Boot is een comfortainer met rolzeilen dus die wedstrijd is er niet...
Maar als ik het wel graag wil winnen van een ander zet ik hem wel eens in zijn vrij.... dat scheelt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:21 #1482085

Waterblok schreef :
Wij zaten de kk altijd achteruit, kabaal van de draaiend as weg.
Perkins Prima 50 met Hurth kk.
Al sins 1988 doen we het zo

Mijn as gaat soms piepen maar verder merk ik er feitelijk niks van dan een licht geruis...
Ik ga dus in t vervolg op woensdagavond de vrij inschakelen en de andere dagen achteruit inschakelen of vrijstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:29 #1482087

Wij laten naar voorschrift van Hurth de schroef vrij meelopen, er is dan een lichte ruis hoorbaar. Tijdens het zeilen een indicatie of het bootje wel lekker loopt.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:32 #1482089

Waterblok schreef :
bredezeiler schreef :
Waterblok schreef :
Wij zaten de kk altijd achteruit, kabaal van de draaiend as weg.
Perkins Prima 50 met Hurth kk.
Al sins 1988 doen we het zo

Met wedstrijden is stilzetten de slechtste optie lees ik...

Lekkere lompe drieblads vaste schroef... sleur je in de achteruit van de ondiepte....
Boot is een comfortainer met rolzeilen dus die wedstrijd is er niet...
Maar als ik het wel graag wil winnen van een ander zet ik hem wel eens in zijn vrij.... dat scheelt!

Nu ik merk en via dit forum ook bevestigd krijg dat die vinnen stilzetten ons afremt, zal ik er minder gebruik van gaan maken denk ik en gewoon wat vaker het waterlager in gaan knijpen :)
Tenslotte zeil je ook niet graag met een putemmer achter je toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:44 #1482095

Mee laten draaien is rustiger voor het roer. Voelbaar minder wervelingen in het water. Met de schroef lijkt het kielzog ook rustiger. Vooralsnog is mijn benadering dat het in werveling brengen van het aanstromende water door een stilstaande schroef meer energie kost en weerstand opwekt dan de schroef in beweging laten brengen door aanstromende water en gestroomlijnd mee laten lopen.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 08:45 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:46 #1482097

Zelfs een meedraaiende schroef geeft onnodige weerstand, geluid en slijtage. Vaste schroeven zijn voor motorboten; voor zeilboten is er de klapschroef of, als je geen compromissen wilt sluiten, de vaanstandschroef ontwikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 08:59 #1482102

Is waar. Een scheepsschroef is immers bedoeld om energie om te zetten. Een rendement van 100% is niet realistisch, er zijn wrijvingsverliezen van de bladen door het water, het ombuigen van de waterstromen door de bladen kost energie. Daarbij opgeteld de mechanische weerstand, de schroefas in de lagers en de schroefasafdichting, de lagers in de keerkoppeling en indien aanwezig het stuwlager. Allemaal leidend tot mechanische verliezen. Vrij meedraaiend neemt de schroef energie op, maar kan deze ook energie leveren, om te zetten in bijvoorbeeld een schroefasdynamo. Maar dat is een ander onderwerp.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 09:12 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 09:00 #1482103

Nachtvlinder schreef :
Zelfs een meedraaiende schroef geeft onnodige weerstand, geluid en slijtage. Vaste schroeven zijn voor motorboten; voor zeilboten is er de klapschroef of, als je geen compromissen wilt sluiten, de vaanstandschroef ontwikkeld.

De klapschroef staat al op de to do list. Voor komende winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl