Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 10:39 #1482137

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Leuk een klapschroef, maar met de waterplanten op het Markermeer niet ideaal als deze niet uitklapt en je het water in moet.

Zit ik niet op te wachten; de motor moet het doen als ik hem nodig heb. Nu volstaat een klapje achteruit vaak om de planten te lozen, vrienden van mij moet toch echt overboord.

Nu zou ik er echt wel één willen, maar dit en de combinatie met een aluminium saildrive vind ik niet ideaal. Nog los van het toevoegen van extra bewegende delen, maakt het niet KISS.
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 10:39 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 15:08 #1482176

Een vaanstandschroef is ook een bedroevend compromis want de bladen zijn plat, waardoor de spoed radiaal varieert.
Verder naar buiten is de spoed te groot,en naar binnen te klein.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 15:13 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 16:04 #1482185

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Ik heb dit jaar voor het eerst een klapschroef en ik ben er blij mee. Het verplicht moeten laten meedraaien met bijbehorend vervelende geluid is gelukkig over. En een beetje hogere snelheid is ook welkom. En achteruit slaan gaat nog steeds best goed. Ik moet alleen iets meer gas geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 16:21 #1482189

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1693
RickVis2 schreef :
Leuk een klapschroef, maar met de waterplanten op het Markermeer niet ideaal als deze niet uitklapt en je het water in moet.

Zit ik niet op te wachten; de motor moet het doen als ik hem nodig heb. Nu volstaat een klapje achteruit vaak om de planten te lozen, vrienden van mij moet toch echt overboord.

Nu zou ik er echt wel één willen, maar dit en de combinatie met een aluminium saildrive vind ik niet ideaal. Nog los van het toevoegen van extra bewegende delen, maakt het niet KISS.

Dat is gek? Hoe komen zeilend de waterplanten rond je klapschroef? Dat is juist het voordeel van een klapschroef, dat er zeilend niets achter blijft hangen. Op de motor kan dat misschien anders zijn. Ik zie ook het probleem saildrive en klapschroef niet, zijn er duizenden van en veruit de meeste zonder problemen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 16:40 #1482194

Ik heb (Volendam, mijn achtertuin zijn waterplanten) één keer waterplanten in de schroef gehad. Dat was bij ankerop gaan van mijn favoriete, veel gebruikte, ankerplekje, net buiten de dijk. Hele velden daar, maar zeilend aankomen en zeilend weer weg is er niets aan de hand. Die ene keer voer ik op de motor dat veld uit. Niet doen dus.

Achteruit doet een vaste schroef het veel beter, en een vaanstandschroef iets beter. Maar een vaanstandschroef is ook weer heel goed om wier op te pikken…
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 16:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 16:52 #1482198

Als je je druk maakt over dat beetje snelheidsverschil van een vaste schroef dan is je boot te langzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 26 mei 2023 16:56 #1482199

Als je geen verschil merkt, dán zegt dat wat over je boot :lol:

Of het interesseert je niets, dat kan ook. Beetje aangroei en oude lappen maakt ook allemaal weinig uit. Bootje komt toch wel van A naar B…
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 16:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 17:23 #1482354

Nachtvlinder schreef :
Als je geen verschil merkt, dán zegt dat wat over je boot :lol:

Of het interesseert je niets, dat kan ook. Beetje aangroei en oude lappen maakt ook allemaal weinig uit. Bootje komt toch wel van A naar B…

Elke tiende knoop telt bij me...ook bij gewoon zeilen...anderen vinden dat dsn weer over the top...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 17:53 #1482362

Unclebenny schreef :
(ja, ik weet het, het is mierenneuken want elke Yanmar die ik ooit gezien heb heeft een Kanzaki bak).
Een flink deel van de Yanmars heeft tegenwoordig een ZF keerkoppeling (inclusief de mijne).

Meedraaien of niet is de aloude vraag, en het leuke is dat die niet te beantwoorden is omdat er te veel variabelen zijn.

- Sommige keerkoppelingen mogen niet draaien zonder dat de motor draaid omdat de olie dan niet voldoende rondgespettert word en je dus problemen krijgt met de smering van de tandwielen van de keerkoppeling wat tot overmatige slijtage lijd. Andere keerkoppelingen vinden het niet lekker om continue onder torsie belasting te staan en voor die is het beter om de schroefas mee te laten draaien. Dan is er nog de laatste categorie keerkoppelingen (hydraulische) welke je niet stil kunt zetten zelfs al zou je het willen.

- Geometrie van de schroef. Sommige schroeven generen meer weerstand als ze ronddraaien dan wanneer ze stil staan. Dat heeft te maken met het aantal bladen van de schroef en de relatieve afmetingen van de bladen. De bladoppervlakte verhouding van een schroef is de oppervlakte van de bladen gedeeld door de oppervlakte van de circel die de diameter van de schroef beschrijft. Een tweebladsschroef met smalle bladen heeft een oppervlakte verhouding welke wellicht 18% is, een stevige 3 bladsschroef gaat al snel richting de 60%. Hoe hoger de verhouding, hoe waarshcijnlijker het is dat meedraaien beter is. Er zijn echter nog meer geometrie variabelen die een rol spelen, dus dit is niet eenduidig te zeggen.

Geometrie van de boot. Veel boten hebben een schroefasuithouder of zelfs een schroefraam. Als die dicht genoeg bij de schroef zit en je hebt een tweeblads met smalle bladen, dan ben je vrijwel altijd beter af om de schroefas stil te zetten met 1 blad in de slipstream van de uithouder of beide bladen ion de slipstream van het schroefraam. Een merkje op de schroefas helpt om deze in de juiste positie vast te zetten.

- Opwekken van energie. Heb je een schroefasdynamo dan moet je helemaal niets vastzetten als je wilt opwekken.

Kortom, te veel variabelen om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mei 2023 17:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 18:07 #1482368

Kan de handwarmte in de uitgaande as die voelbaar is als ik het waterlager in knijp voortkomen uit een warm gelopen rubber water lager?
Dat is nog wel iets wat me bezig hield vandaag.
Laatst bewerkt: 27 mei 2023 18:08 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 18:09 #1482369

Zolang je het nog met de hand kunt vasthouden is het niet te heet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 18:21 #1482373

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
It Paradyske schreef :
Een vaanstandschroef is ook een bedroevend compromis want de bladen zijn plat, waardoor de spoed radiaal varieert.
Verder naar buiten is de spoed te groot,en naar binnen te klein.

HaHa, you're joking.

Kom maar eens onder ons bootje kijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 18:25 #1482374

Hij heeft wel gelijk hoor. Een goed gevormd schroefblad heeft een twist van soms wel 50 graden. Dat hebben vaanstandschroeven niet. De efficientie van een vasteschroef word dus ook niet geevenaard door een vaanstandschroef. Met als enige uitzondering hier op een CPP schroef (controllable pitch propeller), die waarvan je de stand van de bladen kan aanpassen aan het gewenste motorvermogen en dat is alleen maar omdat we op zeiljachten slechts 20 tot 40% van het geinstalleerde vermogen gebruiken. Met vol vermogen is ook een CPP schroef niet de meest efficiente keuze.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mei 2023 18:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 18:50 #1482385

Onze keerkoppeling (technodrive twindisc TMC40 P) moet (volgens de handleiding) in neutraal worden gezet tijdens het zeilen:





Dat doen we dus dan maar…
We hebben een vetgesmeerde schroefas, kan geen kwaad, maar wel af en toe een pompje vet, ook als je lang zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 27 mei 2023 23:27 #1482428

Er staat alleen dat deze niet in zijn vooruit mag staan. Achteruit mag dus wel, en daarmee stop je de schroef. In zijn vooruit kan deze meedraaien, maar draaien er veel meer tandwielen rond welke niet gesmeerd worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 28 mei 2023 00:42 #1482429

Erikdejong schreef :
Er staat alleen dat deze niet in zijn vooruit mag staan. Achteruit mag dus wel, en daarmee stop je de schroef. In zijn vooruit kan deze meedraaien, maar draaien er veel meer tandwielen rond welke niet gesmeerd worden.

Hmm, dat staat er volgens mij niet. Er staat duidelijk “When the boat is sailing (engine stopped), the gear lever must be in neutral position.”

De volgende zin zegt dat je de koppeling zeker nooit in vooruit mag zetten als je zeilt, maar of je uit die tweede zin dan mag concluderen dat achteruit dus wel mag weet ik niet…de eerste zin is vrij duidelijk wat je moet doen.

(Dat wil niet zeggen dat achteruit niet kan zonder slijtage aan de koppeling… maar dat staat in iedergeval niet in de handleiding… dat de vooruit niet mag heeft volgens mij te maken met dat de schroef dan voor slippende conussen kan zorgen in de koppeling, veel meer tandwielen draaien er niet in voor of achteruit in dit type koppeling denk ik, zie onderstaand plaatje:)


Laatst bewerkt: 28 mei 2023 00:53 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 28 mei 2023 11:29 #1482495

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Gaan we weer. De eeuwige meedraai of niet discussie.

Met een klapschoef is t simpel: niet laten meedraaien. De krachten zijn heel laag. De schroef klapt in. Prima. Blokkeren door de bak in achteruit te zetten


Vast schroef: voor weerstand is meedraaien beter. Voor de bak valt t uiteen in 2 overwegingen: oliekeerringen en lagers. Oliekeerringen slijten door omwentelingen. Simpel. Maar lagers. Die zij duurder en moeilijker te vervangen.

Voor lagers is het extreem ongezond om belast te worden zonder grote bewegingen. De vuistregel is dat de kogel of rollen tenminste 1 keer rond moeten kunnen. Dat gebeurt niet met een geblokkeerde schroef. Voor de liefhebbers, de Googleterm is "false brinelling".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 28 mei 2023 16:04 #1482535

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
@reed; ik heb een saildrive, die wil nog wel eens wat oppikken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 28 mei 2023 16:28 #1482537

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Joop66 schreef :
Gaan we weer. De eeuwige meedraai of niet discussie.

Met een klapschoef is t simpel: niet laten meedraaien. De krachten zijn heel laag. De schroef klapt in. Prima. Blokkeren door de bak in achteruit te zetten


Vast schroef: voor weerstand is meedraaien beter. Voor de bak valt t uiteen in 2 overwegingen: oliekeerringen en lagers. Oliekeerringen slijten door omwentelingen. Simpel. Maar lagers. Die zij duurder en moeilijker te vervangen.

Voor lagers is het extreem ongezond om belast te worden zonder grote bewegingen. De vuistregel is dat de kogel of rollen tenminste 1 keer rond moeten kunnen. Dat gebeurt niet met een geblokkeerde schroef. Voor de liefhebbers, de Googleterm is "false brinelling".

Vergis je niet in het verglazen van de koperen, of erger nog gevoerde, conussen zoals in een Volvo Penta Saildrive, daar is ook wel sprake van. Daar is blokkeren beter (in de achterruit!!!!! Anders worden de conussen niet bekrachtigd en glijden ze alsnog over elkaar).
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 28 mei 2023 18:12 #1482564

Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 07:20 #1483786

sjoerd1981 schreef :
Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/

Inmiddels staat ie bij mij standaard in neutraal . Het draaien van de schroef geeft me nog een indicatie van de snelheid dus is geen storende factor meer... :silly:
Allemaal veel dank voor de input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 09:12 #1483825

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
sjoerd1981 schreef :
Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/

Niet om t een of ander, maar dit bericht zegt NIETS over de verwachte faalmodus. Dat kan nog immmer false brinelling van lagers en tandflanken zijn. Geen woord over coni.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 09:38 #1483832

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Joop66 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/

Niet om t een of ander, maar dit bericht zegt NIETS over de verwachte faalmodus. Dat kan nog immmer false brinelling van lagers en tandflanken zijn. Geen woord over coni.
Ik snap je reactie. Maar als de fabrikant aangeeft dat dat het beste is, zou dat dan niet zo zijn?
Geven het zelfs in een Service Bulletin aan. Dus aanvullend op bestaande info (manuals) blijkbaar.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 09:51 #1483835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Ik draai niet om de hete brij heen en laat 'm gewoon meedraaien :whistle:

(Volvo)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten mee draaien of niet bij het zeilen 02 juni 2023 12:36 #1483882

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Koezt schreef :
Joop66 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Klopt van die conussen. Maar juist daarom zegt Yanmar (Kanzaki) en Technodrive om hem in neutraal te zetten. Er is dan geen enkele conus die contact maakt. In achteruit blokkeren blijkt het toch niet zo lekker te zijn voor de conussen:

forums.sailboatowners.com/thre...ear-position.116625/

Niet om t een of ander, maar dit bericht zegt NIETS over de verwachte faalmodus. Dat kan nog immmer false brinelling van lagers en tandflanken zijn. Geen woord over coni.
Ik snap je reactie. Maar als de fabrikant aangeeft dat dat het beste is, zou dat dan niet zo zijn?
Geven het zelfs in een Service Bulletin aan. Dus aanvullend op bestaande info (manuals) blijkbaar.

Ik ben er prima van overtuigd dat ze daar gelijk in hebben. De vraag is alleen WAAROM. Koezt suggereert dat t gaat over verglazing van de coni. Ik ben daar niet van overtuigd. Maakt misschien ook nog uit over wat mijn persoonlijke (en die van iemand anders dus ook) keuze gaat zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl