Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24uurs 2024

24uurs 2024 03 sept 2024 09:11 #1582635

SPD draaide als een zonnetje!
Gewoon 1 nette logfile van 126 MB.

Ik draai t ook niet op een laptop. Dat ding vasthouden solo/duo en dan ook nog zeilen is lastig.
Gewoon mooi ingebouwd. En op de B&G klokjes. (ik zal iedereen de X-rated plaatjes daarvan in dit draadje besparen).

Maar goed, niet te veel mensen wijs maken, voor je het weet kan iedereen z'n zeilen in t donker beetje schappelijk trimmen zonder constant met zn deklicht aan te varen (je komt wat tegen s nachts :) ).
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 09:16 #1582637

Shutter Speed schreef :
SPD draaide als een zonnetje!
Gewoon 1 nette logfile van 126 MB.

126???? Ik heb 23 (windows)

Heb je iets op 10Hz?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 09:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 09:18 #1582639

5Hz, in wetransfer voor je.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 09:45 #1582654

Heb even met een privé-postprocessor je Performance per TWA gemaakt. :woohoo:
X-as is TWA.

Je polar mag wel 10% omhoog, overigens.
Verder bekend patroon, dipje rond 100 TWA en voor de wind.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 09:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 10:33 #1582669

Leuk!
Ja, heb nu een speedguide voor mijn meetbrief, zal die er in gaan zetten.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 11:43 #1582683

Baasklusje schreef :
Weer een discussie over meetbrieven, vrees ik.....

Na het debacle met de Winner 1010 die 1500 kg (30%) teveel gewicht op de meetbrief had en dus een paar jaar lang alles won, (dat is nu opgelost door een prima eigenaar van een 1010 die de boot heeft laten wegen) gaan we nu misschien weer een discussie krijgen over wel of niet spi....

Vroeger kon je inschrijven met of zonder spi.
Later was er de aparte klasse ORC-zonder-spi.

Na veel gedoe is dat allemaal afgeschaft. De meetbrief telt.
Controle of een boot wel of niet een spi zet is onmogelijk; je ziet het niet, tenzij heel toevallig.

Nu is er de winnaar in de ORC3 die 2 geldige meetbrieven heeft, een met en een zonder spi.
Die laatste is van 23 augustus, de dag waarop de organisatie de meetbrieven oppikt voor de berekeningen.
En die non-spi meetbrief levert nu de 1e plaats op. Anders was het 7 of 8 geweest.

Ben benieuwd hoe dat verder gaat. Er zijn 2 geldige meetbrieven, en kiezen voor met of zonder spi kan alleen in de VSKJ (Klassieke jachten), niet in de ORC.
En dus zou de gewone meetbrief moeten tellen.

Je start hier zelf de discussie, wat vrees je dan?

Een eigenaar mag gerust zijn meetbrief mid-season aanpassen. Daar kan een goede reden voor zijn, zoals het verspelen van een zeil.

De meetbriefadministratie is zelden vlekkeloos. Ik zou niet direct naar een schipper wijzen of opzet insinueren. Publiekelijk een negatieve noot bij een prestatie zetten na afloop van een 24 uurs is niet je taak. Je hebt het nu al enkele keren bij de mijne gedaan en ik kan je vertellen dat het niets toevoegt. Als er reden is tot twijfel, dan kan dat via de staande procedure worden opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 11:56 #1582692

boarderbas schreef :
Een eigenaar mag gerust zijn meetbrief mid-season aanpassen. Daar kan een goede reden voor zijn, zoals het verspelen van een zeil.

Natuurlijk kan dat.

Maar het gaat nu over iets anders, en ook niet over een individuele zeiler.

We hadden vroeger een situatie waarin een boot slechts 1 meetbrief had.
Die werd automatisch geselecteerd door de 24uurs.

Daarna kwamen de DH-meetbrieven. Automatisch voor elke boot beschikbaar.
En alleen gebruikt als je je als DH opgaf (bij de 24uurs).

Nu hebben we een situatie dat een boot drie (3) geldige meetbrieven kan hebben.
Gewoon, DH en NS (non spi).
Dat is hier ook het geval.

Maar bij de inschrijving van de 24uurs kan je zelf niet kiezen.
De organisatie pakt 1 week voor de start de meetbrieven bij de ORC.
Welke ze pakken weet je niet, tenzij je DH doet.
In de NoR staat uitdrukkelijk dat alleen de VSKJ kan kiezen voor met of zonder spi.
En dat de organisatie de brieven oppakt 1 week voor de start.
En we kunnen boten natuurlijk niet verplichten met een spi te laten meten (en varen).

Dus:
- een onduidelijkheid in de inschrijvingsprocedure.
- die is gekomen omdat tegenwoordig (recent pas) meerdere actieve meetbrieven per boot kunnen bestaan
- en waarover onbekendheid bestaat bij de deelnemers.

Mogelijke oplossing is bij de ORC-inschrijving elke boot weer laten kiezen voor met of zonder spi (was vroeger ook, met de non-spi GPH op elke meetbrief). Moet er wel een NS brief zijn.

Nogmaals, het gaat niet om die ene boot. Die heeft handig gedaan met de brief en goed gevaren.
Maar er dient transparantie te zijn bij de inschrijving.

De huidige inschrijvingsprocedure past niet meer bij de situatie met meerdere actieve meetbrieven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 12:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 13:15 #1582712

Baasklusje schreef :
Die heeft handig gedaan met de brief...

Wederom een individuele aanval gelardeerd in vermeende principekwestie. Laat die vent genieten van zijn, tot het tegendeel bewezen is, geweldige prestatie. Als je denkt dat er wat opgelost moet worden, doe dat dan niet hier.
...er dient transparantie te zijn bij de inschrijving

Daarvoor kun je de 24 uurs site raadplegen. Daar staat een overzicht van deelnemers waarbij de GPH waar mee ingeschreven is word vermeld. Als dit zo vreselijk is dat dit over één kam geschoren moet worden met de aangetoonde opzet van de 1010 ratings heb je sinds 23 augustus liggen slapen.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 13:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 14:28 #1582748

boarderbas schreef :
Als dit zo vreselijk is dat dit over één kam geschoren moet worden met de aangetoonde opzet van de 1010 ratings heb je sinds 23 augustus liggen slapen.

Hoe kom je daar nu weer bij... doe eens ff kalm aan.

Uit de WBP:
1.7 De bij het Watersportverbond of Klassenorganisaties op 23 augustus 2024 17:00 uur bekende meetbrieven worden gebruikt voor de bepaling van de handicapfactor.

En als je er dan 2 hebt, en nergens hebt aangegeven welke je wil gebruiken, hoe gaat dan dan?
Welke gebruikt de 24uursorganisatie dan?

Daar zit een probleem. Niet bij deze winnaar. Die doet niets illegaals.
In dit geval is die NS-meetbrief afgegeven op 23 augustus, ruim na het sluiten van de inschrijving. En dan kijken mensen niet meer of er ergens nog een APH gewijzigd is. Dat doe je (ik) na het sluiten van de inschrijving.

Ik heb het bij de organisatie aangekaart. Doen we verder niet hier.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 15:40 #1582781

SPD logt de wind.
Als je dan uurgemiddelden maakt en ook de hoogste waarde (vlaag) uit elk uur krijg je een idee over vlagen tov de gemiddelde wind.

Vlagen waren stevig. 30 tot 45 % bovenop de gemiddelde wind.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 16:14 #1582803

Vlagen?? Ik heb het eerder ervaren als vrij constante stevige bries die in de nacht even ietsje af nam en in de loop van de ochtend even doorzette.
Vlagen kwamen er in ieder geval niet heel bruut in, wat juist erg fijn was om ons onrustige raspaardje op het spoor te houden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 16:19 #1582805

Accelerate schreef :
Vlagen?? Ik heb het eerder ervaren als vrij constante stevige bries die in de nacht even ietsje af nam en in de loop van de ochtend even doorzette.
Vlagen kwamen er in ieder geval niet heel bruut in, wat juist erg fijn was om ons onrustige raspaardje op het spoor te houden.

de vlagen die ik noemde is de hoogste seconde wind in een uur.... de heftigste idd.
Maar het is lastig om 'gemiddelde vlagen' uit te rekenen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 16:29 #1582807

  • Bubbels
  • Bubbels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Je kan ook de percentielen per uur berekenen, bijvoorbeeld 0.99, 0.9, 0.5, 0.1 0.01.

Dan zie je gelijk de spreiding van de wind per uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 17:38 #1582835

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Accelerate schreef :
Vlagen?? Ik heb het eerder ervaren als vrij constante stevige bries die in de nacht even ietsje af nam en in de loop van de ochtend even doorzette.
Vlagen kwamen er in ieder geval niet heel bruut in, wat juist erg fijn was om ons onrustige raspaardje op het spoor te houden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Constante wind was ook mijn belevenis, maar terugkijkend moet ik wel toegeven dat we permanent iemand aan de grootschoot / overloop hebben gehad om vlagen op te vangen. Ze waren er dus wel degelijk. En dat ging continue door. Zo zelfs dat we op enig moment de McLube erbij moesten halen om de kar gangbaar te houden. Daardoor konden we langer met vol tuig varen en zijn eens een keer niet uit het roer gelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 17:52 #1582837

Bubbels schreef :
Je kan ook de percentielen per uur berekenen, bijvoorbeeld 0.99, 0.9, 0.5, 0.1 0.01.

Dan zie je gelijk de spreiding van de wind per uur.

Ik zal er van de winter wat aan doen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 18:22 #1582847

Meten is weten.



Ook ik vond de vlagen beperkt, maar per rak zat daar toch een flinke spreiding in.

Het is donker tijdens het grijze gedeelte.
Heb ook altijd het idee dat t s nachts minder waait. En zeker de golven zijn minder.
Wat je niet ziet is er niet :)

Qua cijfers lijkt t s nachts net iets minder te waaien. Net een knoopie.

Overigens zat er best verschil in waar je wanneer zat qua wind.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 18:40 #1582854

s Nachts varen is leuk. Met 329 bootjes om dezelfde boei is soms goed om je wakker te houden.
Het viel me op dat het overgrote deel van de boten met AIS vaart. Als ik moet gokken een 75-80%.
En dat dit het voor mij en crew veel makkelijker maakt om de ronding in te schatten.
Los van alle brakke toplichten ne bijbehorende puzzels.

Zijn we al op het punt dat een wedstrijd als deze gewoon AIS verplicht zou moeten hebben?
Het grootste risico is immers al die boei rondingen in het donker, van verschillende kanten, SB/BB.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 18:56 #1582860

Shutter Speed schreef :
Los van alle brakke toplichten ne bijbehorende puzzels.

Zijn we al op het punt dat een wedstrijd als deze gewoon AIS verplicht zou moeten hebben?
Het grootste risico is immers al die boei rondingen in het donker, van verschillende kanten, SB/BB.

Veel slechte toplichten gezien? Wij niet, hoorde ik uit de kuip (ik was binnen :evil: )

AIS verplichten geeft minder deelnemers. Zal dus niet gauw gebeuren.

Voor de SPD log heb ik een post-processor in de maak die per rak (aan de hand van veranderende WP-naam) een aantal variabelen (gemiddelden) berekent.
Dat kan/zal natuurlijk uitgebreid worden met andere variabelen zoals tws-percentielen etc.
Als iemand wensen heeft hoor ik dat graag.
Hier een voorbeeld (gemaakt op de log van Shutter Speed).
vlnr geowind, tws, twa,target heel, echte heel, heel err, cog, perf toWP, sogperf.

De heel err hebben wij onderweg actief gebruikt. Zowel teveel als te weinig Heel kost snelheid.
Alleen de remedie verschilt ;-)
rak 	               geo   tws*10	twa   theel   heel  heel err	cog   wpperf  sogperf
01 - Med-Sport C     	14	151	48	13	10	3	115	87	80
02 - SPC  - SPD     	16	166	99	19	14	5	114	101	95
03 - SPD - EZ-C     	21	178	100	20	14	6	119	99	92
04 - EZ-C - KG     	30	160	113	-18	-10	-8	277	105	97
05 - KG - EZ-C     	30	179	64	27	21	6	96	102	94
06 - EZ-C - EZ-D     	40	184	89	22	18	4	127	100	94
07 - EZ-D - KG     	48	158	117	-17	-10	-7	291	106	97
08 - KG - EZ-D     	47	159	64	25	20	5	111	103	96
09 - EZ-D - EZ-C     	54	142	104	-16	-11	-5	308	102	95
11 - EZ-C - SPD     	73	140	83	-16	-20	4	335	103	94
12 - SPA - SPD     	64	155	97	17	11	6	158	101	93
13 - SPD - LC11     	81	146	61	-22	-21	-1	133	98	89
14 - LC11 - KG     	64	180	108	20	12	8	168	101	93
15 - KG - Sport-D     	73	167	92	-19	-20	1	324	100	92
16 - Sport-D - KG     	64	195	90	23	15	8	150	95	87
17 - KG - LC11     	78	162	75	-23	-20	-3	330	103	93
18 - LC11 - KR-A     	59	167	133	-14	-5	-9	286	103	94
19 - KR-A - SPD     	73	186	80	24	19	5	145	102	91
20 - SPD - KR-A     	76	175	108	-19	-14	-5	323	106	95
21 - KR-A - SPB     	91	170	71	-25	-24	-1	91	104	90
22 - Sport-B - LC1     	71	179	93	21	13	8	159	99	91
23 - LC1 - KG     	71	185	105	20	12	8	172	102	94
24 - KG - LC1     	86	154	80	-20	-18	-2	252	101	91
25 - LC1- Sport-B     	76	157	91	-18	-15	-3	336	103	92
26 - SPB - KR-A     	69	180	117	19	9	10	183	100	90
27 - KR-A - SPC     	59	156	168	0	-1	1	240	96	86
28 - SPC - WV19     	84	160	69	-23	-22	-1	140	102	88
29 - WV19 - Finish     	65	193	125	17	9	8	188	0	
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 19:07 #1582863

w.b. AIS zegt de Offshore SR:
Mo0,1,2,3
Mu1,2,3
3.29.7 An AIS Transponder which either:
MoMu0,1,2,3 a) shares the masthead VHF antenna via a low loss AIS antenna splitter, or
MoMu0,1,2,3 b) has a dedicated AIS antenna not less than 38 cm (15”) in length mounted with its
base not less than 3 m (10’) above the waterline and co-axial feeder cable with not
more than 40% power loss.

Op het Wad en de zee (Cat 3) zou dus AIS verplicht zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 20:14 #1582900

Ja, toen t aan 3 toegevoegd werd, kwam cat 4 voor IJsselmeer in zwang.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 20:58 #1582913

Al die boten met ais vond ik er niet bepaald duidelijker op worden op de plotter. Mijn 7,5 inch schermpje was soms overspoeld met blauwe en rood knipperende ais targets waardoor de projectie van eigen koers en waypoint eigenlijk maar lastig te zien is zonder extreem ver in te zoomen.
Soms helpt het wel in inzicht wat andere deelnemers doen bij een boei, maar ik zeg niet dat ais perfect geschikt is voor dit soort evenementen, gewoonweg omdat het te druk wordt op t scherm...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 03 sept 2024 21:16 #1582916

Accelerate schreef :
Al die boten met ais vond ik er niet bepaald duidelijker op worden op de plotter. Mijn 7,5 inch schermpje was soms overspoeld met blauwe en rood knipperende ais targets waardoor de projectie van eigen koers en waypoint eigenlijk maar lastig te zien is zonder extreem ver in te zoomen.
Soms helpt het wel in inzicht wat andere deelnemers doen bij een boei, maar ik zeg niet dat ais perfect geschikt is voor dit soort evenementen, gewoonweg omdat het te druk wordt op t scherm...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wij hebben de targets uitgezet op de plotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 04 sept 2024 06:00 #1582925

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Hoe ontwikkelt het aantal deelnemers zich eigenlijk?

Dit jaar 365 inschrijvingen. Ik meen mij te herinneren dat er zo'n 10 jaar geleden meer dan 600 inschrijvingen waren. Toch voelt het op zaterdagavond nog net zo druk in de Medemblik.

Loopt het (fors) terug of valt het mee?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 04 sept 2024 12:15 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 04 sept 2024 07:37 #1582949

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ook veel grotere boten met veel bemanning die misschien eerder zelf mee deden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 04 sept 2024 07:39 #1582950

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
DeBommel schreef :
Hoe ontwikkeld het aantal deelnemers zich eigenlijk?

Dit jaar 365 inschrijvingen. Ik meen mij te herinneren dat er zo'n 10 jaar geleden meer dan 600 inschrijvingen waren. Toch voelt het op zaterdagavond nog net zo druk in de Medemblik.

Loopt het (fors) terug of valt het mee?

Ja. Je geeft ook zelf het antwoord al. In 2013 nog 567 deelnemers. Maar goed, er worden ook zeilwedstrijden afgelast omdat er amper deelnemers zijn.. dus het is een tendens. Uitzonderingen daargelaten. Maar 365 is nog steeds een boel bootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl