Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24uurs 2024

24uurs 2024 14 nov 2024 07:18 #1596423

Barre Skik schreef :
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...

Zoals jij ze vaart B)

Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.

We kunnen redelijk simpel uitzoeken hoe de gemiddelde zeiler de rakken kiest.
De routes en de wind zijn bekend.

Ik ben ook benieuwd. Spi-Nonspi moet iig worden aangepakt.

@boarderbas, je hebt vast wel ergens een log van door jou gevaren TWA's van een paar races?

Over dat spi / nonspi....Je gaat de tekortkoming van een zeil op bepaalde koersen en de (eigenlijk minder goede) keuze van de schipper daarin willen corrigeren in een handicap? Tenminste, zo lees ik het.

Als je weldenkt, dan zou je de 24 uurs bij voorkeur zonder spi inschrijven. De 24 uurs is een evenement waar code-genny's, code-0 tot en met 5 of de a5 (die jij en ik jaren terug eens besproken hebben) echt tot hun recht komen. Net als grote genua's trouwens.

Dus ik denk dat het voordeel te behalen is door iedere schipper en daarmee dus eerlijk voor de hele vloot.

Nu post je nog een keer het zelfde. Dat dat niet zomaar kan is nu juist het onderwerp.

De 24 uurs laat zich soms ook het best varen met een planerende 35+ voeter, soms met een malle waterverplaatser. Iedere schipper kan er voor kiezen 2 boten te hebben en dat is dus eerlijk
oor de hele vloot ....
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 07:34 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 14 nov 2024 18:03 #1596512

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Baasklusje schreef :
Aswin schreef :
Maar wat nu als er tijdens de 24 uurs een grote windshift van ZW naar NO plaatsvindt?

Dan passen de schippers hun route aan en varen nog steeds halve wind.
Dan laten die schippers wel mijlen liggen, want zo'n grote draai biedt kansen om een flinke tijd een stuk ruimer te varen, als je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Naar mijn smaak doe je iets niet goed als je met die omstandigheden nog precies 90 gemiddeld TWA vaart.

Daarnaast ter overweging dat bijna alle mogelijke wadroutes veel beter overeenkomen met de cirkelroute, dan pendelen op binnenwater ;)

Maar al het bovenstaande zit natuurlijk al in de gebruikte statistieken verwerkt.

Resultaat van een halvewindse rating kan wel zijn dat de pure up/down kanonnen een lichtere rating krijgen dan ze nu hebben, en dus de prijzen gaan pakken. Tenzij er naar verhouding meer planeren in zit dan in een cirkelroute, misschien. Nouja, jou kennende post je binnenkort de uitslagen van de afgelopen jaren omgerekend en dan zien we het effect wel :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 14 nov 2024 22:34 #1596547

web schreef :
Baasklusje schreef :
Aswin schreef :
Maar wat nu als er tijdens de 24 uurs een grote windshift van ZW naar NO plaatsvindt?

Dan passen de schippers hun route aan en varen nog steeds halve wind.
Dan laten die schippers wel mijlen liggen, want zo'n grote draai biedt kansen om een flinke tijd een stuk ruimer te varen, als je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Naar mijn smaak doe je iets niet goed als je met die omstandigheden nog precies 90 gemiddeld TWA vaart.

Daarnaast ter overweging dat bijna alle mogelijke wadroutes veel beter overeenkomen met de cirkelroute, dan pendelen op binnenwater ;)

Maar al het bovenstaande zit natuurlijk al in de gebruikte statistieken verwerkt.

Resultaat van een halvewindse rating kan wel zijn dat de pure up/down kanonnen een lichtere rating krijgen dan ze nu hebben, en dus de prijzen gaan pakken. Tenzij er naar verhouding meer planeren in zit dan in een cirkelroute, misschien. Nouja, jou kennende post je binnenkort de uitslagen van de afgelopen jaren omgerekend en dan zien we het effect wel :silly:

Dat een cirkelroite rating een vertekend beeld bij halve wind geeft is behoorlijk overtrokken. Het is erg lastig om een boot te bedenken die up/down veel beter presteert dan halve wind.

Wat is nou een voorbeeld van een boot die er oneerlijk voordeel uit haalt en een boot die er nadeel van ondervind? Noem er eens 2 en we gaan rekenen!
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 06:03 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 06:16 #1596553

boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...

Zoals jij ze vaart B)

Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.

We kunnen redelijk simpel uitzoeken hoe de gemiddelde zeiler de rakken kiest.
De routes en de wind zijn bekend.

Ik ben ook benieuwd. Spi-Nonspi moet iig worden aangepakt.

@boarderbas, je hebt vast wel ergens een log van door jou gevaren TWA's van een paar races?

Over dat spi / nonspi....Je gaat de tekortkoming van een zeil op bepaalde koersen en de (eigenlijk minder goede) keuze van de schipper daarin willen corrigeren in een handicap? Tenminste, zo lees ik het.

Als je weldenkt, dan zou je de 24 uurs bij voorkeur zonder spi inschrijven. De 24 uurs is een evenement waar code-genny's, code-0 tot en met 5 of de a5 (die jij en ik jaren terug eens besproken hebben) echt tot hun recht komen. Net als grote genua's trouwens.

Dus ik denk dat het voordeel te behalen is door iedere schipper en daarmee dus eerlijk voor de hele vloot.

Nu post je nog een keer het zelfde. Dat dat niet zomaar kan is nu juist het onderwerp.

De 24 uurs laat zich soms ook het best varen met een planerende 35+ voeter, soms met een malle waterverplaatser. Iedere schipper kan er voor kiezen 2 boten te hebben en dat is dus eerlijk
oor de hele vloot ....

Excuus had niet in de gaten dat ik dit, gedeeltelijk, eerder geschreven had.

Denk dat toen niet is uitgelegd waarom dat niet zomaar zou kunnen, of jij nu niet leest dat een spinnaker nu eenmaal geen ideaal zeil is voor de 24 uurs. Als je voor winst gaat, dan moet je zorgen dat je boot hoog en hard kan reachen. En daar blijft een spinnaker altijd beperkt in.

Ik heb het niet over het kopen van andere boten, ik heb het over het aanpassen van een zeilgarderobe.

Die keuze heeft iedereen. Net als het wel of niet varen met een spinnaker.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 06:21 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 08:50 #1596576

Barre Skik schreef :

Ik heb het niet over het kopen van andere boten, ik heb het over het aanpassen van een zeilgarderobe.

Die keuze heeft iedereen. Net als het wel of niet varen met een spinnaker.

Jawel, maar nu is het gevolg van het NIET hebben van spi of a-spi dat je kans op winst enorm veel groter wordt. ZOveel groter dat als je goed vaart een spi-boot kansloos is.
Da kan toch nie de bedoeling zijn...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 08:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 09:02 #1596578

web schreef :
Baasklusje schreef :
Aswin schreef :
Maar wat nu als er tijdens de 24 uurs een grote windshift van ZW naar NO plaatsvindt?

Dan passen de schippers hun route aan en varen nog steeds halve wind.
Dan laten die schippers wel mijlen liggen, want zo'n grote draai biedt kansen om een flinke tijd een stuk ruimer te varen, als je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Naar mijn smaak doe je iets niet goed als je met die omstandigheden nog precies 90 gemiddeld TWA vaart.

In ieder geval is de APH (met 25% hoog aan de wind) nog fouter als de wind veel draait ;-)

Onze gemiddelde TWA in 2023 (weinig/geen draai in de wind) was 92 graden.
in 2019, met 110 graden draai, was het 96 graden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 09:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 10:03 #1596588

Het is allemaal geen rocket surgery.
Ik kreeg van de NZC de USA-versie van mijn meetbrief.
Omcirkeld een paar predominantly reaching ratings, de onderste voor 5 verschillende windkrachten.
Dat is wat te lastig bij de 24uurs (te lang, te veel verschillende plaatsen)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 11:13 #1596607

Barre Skik schreef :
boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...

Zoals jij ze vaart B)

Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.

We kunnen redelijk simpel uitzoeken hoe de gemiddelde zeiler de rakken kiest.
De routes en de wind zijn bekend.

Ik ben ook benieuwd. Spi-Nonspi moet iig worden aangepakt.

@boarderbas, je hebt vast wel ergens een log van door jou gevaren TWA's van een paar races?

Over dat spi / nonspi....Je gaat de tekortkoming van een zeil op bepaalde koersen en de (eigenlijk minder goede) keuze van de schipper daarin willen corrigeren in een handicap? Tenminste, zo lees ik het.

Als je weldenkt, dan zou je de 24 uurs bij voorkeur zonder spi inschrijven. De 24 uurs is een evenement waar code-genny's, code-0 tot en met 5 of de a5 (die jij en ik jaren terug eens besproken hebben) echt tot hun recht komen. Net als grote genua's trouwens.

Dus ik denk dat het voordeel te behalen is door iedere schipper en daarmee dus eerlijk voor de hele vloot.

Nu post je nog een keer het zelfde. Dat dat niet zomaar kan is nu juist het onderwerp.

De 24 uurs laat zich soms ook het best varen met een planerende 35+ voeter, soms met een malle waterverplaatser. Iedere schipper kan er voor kiezen 2 boten te hebben en dat is dus eerlijk
oor de hele vloot ....

Excuus had niet in de gaten dat ik dit, gedeeltelijk, eerder geschreven had.

Denk dat toen niet is uitgelegd waarom dat niet zomaar zou kunnen, of jij nu niet leest dat een spinnaker nu eenmaal geen ideaal zeil is voor de 24 uurs. Als je voor winst gaat, dan moet je zorgen dat je boot hoog en hard kan reachen. En daar blijft een spinnaker altijd beperkt in.

Ik heb het niet over het kopen van andere boten, ik heb het over het aanpassen van een zeilgarderobe.

Die keuze heeft iedereen. Net als het wel of niet varen met een spinnaker.

Volgens mij is het je vrij riant uitgelegd. Die keuze heeft niemand zomaar. Die keuze kan je kopen door een NS meetbrief aan te schaffen. Ik krijg sterk de indruk dat je zelf nog nooit meegevaren hebt?

Kijk het is ook een heel erg verstandige keuze om je grootzeil van de meetbrief te halen. Wingarantie! In jouw logica is iedereen die met grootzeil vaart een sukkel die niet voor de winst gaat?

De 24 uurs was altijd een wedstrijd voor volledig getuigde boten. En dat is erg leuk.
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 11:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 12:10 #1596622

boarderbas schreef :

Kijk het is ook een heel erg verstandige keuze om je grootzeil van de meetbrief te halen.

Ik heb dat eens serieus overwogen.
Een grootzeiltje van 1 m hoog en 0,5 m op de giek. En de G2.

Daarmee en de genua vaar ik 90% performance met een APH van 2 keer zo hoog.
Straatlengtes voorsprong in de uitslag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 13:39 #1596635

Waren er niet 20 Z-spi meetbrieven in NL?

Er zijn een kleine 4000 ORC meetbrieven in NL.

Dat betekent 0,5%

Deze meetbrieven zijn er voor schippers die de uitrusting (nog) niet hebben, of het nog niet machtig zijn. Het zou in de basis toch ook geen porum zijn als door een klunzigheid in een NOR er ineens een ander meetbrievenlandschap gaat ontstaan. Dat was nou net precies wat het hele ORC systeem probeert te voorkomen. En dus ook waarom de ORC aangeeft dat Club en Non-spi meetbrieven níet door elkaar gebruikt kunnen worden in één klasse.

Ik snap ook eigenlijk niet wat het probleem is; zet in de NOR dat bij beschikbaarheid de club meetbrief genomen moet worden en dat als er enkel een non-spi meetbrief is, dat er aangetoond moet worden dat daar mee buiten de 24 uurs ook andere wedstrijden mee gevaren zijn. Lijkt me een prima compromis.
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 13:44 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 13:43 #1596636

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
is er al een reacite van de kustzeilers/organisatie 24uurs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 14:56 #1596646

Stilte van de kant van de 24uurs.

Wel positieve reacties van NZC en Verbond.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 15:16 #1596649

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Baasklusje schreef :
Het is allemaal geen rocket surgery.
Ik kreeg van de NZC de USA-versie van mijn meetbrief.
Omcirkeld een paar predominantly reaching ratings, de onderste voor 5 verschillende windkrachten.
Dat is wat te lastig bij de 24uurs (te lang, te veel verschillende plaatsen)

zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=450#1320371
zeilersforum.nl/index.php/foru...e-van-de-gph#1367149

:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 15:27 #1596654

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
De custom scoring options van de USA staan hier beschreven:
https://www.ussailing.org/wp-content/uploads/2024/02/2024-USA-CAN-Scoring-options.pdf



Laatst bewerkt: 15 nov 2024 15:30 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 15:45 #1596660

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Dit is de matrix zoals Korea die gebruikt voor Predominantly Reaching:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 16:45 #1596679

boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...

Zoals jij ze vaart B)

Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.

Ik ben er ook zeker geen voorstander van. Ik vind dat je het beleid van een wedstrijd organisatie moet respecteren en accepteren.
Zei organiseren dit prachtige evenement en zei bepalen dat en jij hebt de keuze om mee te doen of niet, én als je meedoet committeer je daaraan.
Als een deelnemer een andere rating wil dan is het grosso modo omdat deelnemer denkt daar voordeel bij te halen.
Ik kan me ook voorstellen dat het comité (weer) moe(deloos) wordt als één bepaalde deelnemer wederom op de proppen komt, dat het niet goed is en anders moet.
Ik vraag me ook af hoeveel deelnemers er verder hier achterstaan of vinden dat het goed is zoals het comité hun eigen race, waar ze een hoop tijd en energie in investeren, organiseert…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 17:48 #1596698

Team Nerida schreef :
Ik vind dat je het beleid van een wedstrijd organisatie moet respecteren en accepteren.

Je hebt zeker niet gelezen wat de NZC en het Verbond adviseren?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 18:33 #1596707

Baasklusje schreef :
Team Nerida schreef :
Ik vind dat je het beleid van een wedstrijd organisatie moet respecteren en accepteren.

Je hebt zeker niet gelezen wat de NZC en het Verbond adviseren?

Jazeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 18:44 #1596712

En heb je dat ook begrepen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 19:29 #1596722

Zeker, begrijp je mij en de rest van de 99,99% deelnemers en 100% van de organisatie die zich er niet druk over maken én het prima vinden zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 19:40 #1596723

Team Nerida schreef :
Zeker, begrijp je mij en de rest van de 99,99% deelnemers en 100% van de organisatie die zich er niet druk over maken én het prima vinden zo?

Uit je duim gezogen cijfers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 19:48 #1596727

Zeker maar wel plausibel. Succes en maak je vooral niet te druk, net zoals 99,99 van de (in de kuip zeilende) deelnemers :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 19:58 #1596728

boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...

Zoals jij ze vaart B)

Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.

We kunnen redelijk simpel uitzoeken hoe de gemiddelde zeiler de rakken kiest.
De routes en de wind zijn bekend.

Ik ben ook benieuwd. Spi-Nonspi moet iig worden aangepakt.

@boarderbas, je hebt vast wel ergens een log van door jou gevaren TWA's van een paar races?

Over dat spi / nonspi....Je gaat de tekortkoming van een zeil op bepaalde koersen en de (eigenlijk minder goede) keuze van de schipper daarin willen corrigeren in een handicap? Tenminste, zo lees ik het.

Als je weldenkt, dan zou je de 24 uurs bij voorkeur zonder spi inschrijven. De 24 uurs is een evenement waar code-genny's, code-0 tot en met 5 of de a5 (die jij en ik jaren terug eens besproken hebben) echt tot hun recht komen. Net als grote genua's trouwens.

Dus ik denk dat het voordeel te behalen is door iedere schipper en daarmee dus eerlijk voor de hele vloot.

Nu post je nog een keer het zelfde. Dat dat niet zomaar kan is nu juist het onderwerp.

De 24 uurs laat zich soms ook het best varen met een planerende 35+ voeter, soms met een malle waterverplaatser. Iedere schipper kan er voor kiezen 2 boten te hebben en dat is dus eerlijk
oor de hele vloot ....

Excuus had niet in de gaten dat ik dit, gedeeltelijk, eerder geschreven had.

Denk dat toen niet is uitgelegd waarom dat niet zomaar zou kunnen, of jij nu niet leest dat een spinnaker nu eenmaal geen ideaal zeil is voor de 24 uurs. Als je voor winst gaat, dan moet je zorgen dat je boot hoog en hard kan reachen. En daar blijft een spinnaker altijd beperkt in.

Ik heb het niet over het kopen van andere boten, ik heb het over het aanpassen van een zeilgarderobe.

Die keuze heeft iedereen. Net als het wel of niet varen met een spinnaker.

Volgens mij is het je vrij riant uitgelegd. Die keuze heeft niemand zomaar. Die keuze kan je kopen door een NS meetbrief aan te schaffen. Ik krijg sterk de indruk dat je zelf nog nooit meegevaren hebt?

Kijk het is ook een heel erg verstandige keuze om je grootzeil van de meetbrief te halen. Wingarantie! In jouw logica is iedereen die met grootzeil vaart een sukkel die niet voor de winst gaat?

De 24 uurs was altijd een wedstrijd voor volledig getuigde boten. En dat is erg leuk.

Laten we het niet hebben over de aantallen 24 uurs races hebben die ik gevaren heb. Meerdere malen prijsgevaren en ook wel na gedacht over het inschrijven met of zonder spi. Vroeger had je overigens in elke klasse van (toen nog) ORC5 tot en met 1 een aparte spi en nonspi uitslag.

Met jouw opmerkingen trek je mijn stelling te ver door.
Een spi met grootzeil in wedstrijdzeilerij vergelijken bij een keuze tot tactisch wel of niet zetten....ik had je hoger zitten BB.

Ik schrijf dat de spi niet het het beste zeil is voor een evenement als de 24 uurs. Daar heb je andere zeilen voor die dan beter tot hun recht komen. 1 daarvan is de genua. de andere een Code-genny of 0.
A3 / A5 kan ook nog.

Alles in de zeilsport is een keuze. Ook jouw wijze van inschrijven en jouw wens tot maximaliseren van winkansen (want dat kan met handicap zeilen). Inschrijven zonder spi kost tegenwoordig een extra papiertje begrijp ik. Het blijft een keus die voor iedereen beschikbaar is.
Het is ook een keus om dat niet te willen of te doen. Een extra flying headsail aanschaffen is ook een keuze.

Dus ja, ik vind en blijf vinden dat het een keuze is. Het wel of niet uit geven van geld in deze zaak is ook een keuze. En hij is voor iedereen gelijk, dus ik vind het wel eerlijk.

Vinden dat je een 24 uurs zonder spinnakers niet moet willen is een drogreden. Ik zie hem liever met code-genny's en a3's :laugh:
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 20:06 #1596730

Ook met een A3 of A5 ben je kansloos tegen een nonspi boot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24uurs 2024 15 nov 2024 21:41 #1596739

En dat snap ik dan wel, want je hebt waarschijnlijk jouw spinnaker nog in je meetbrief zitten.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl