boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
boarderbas schreef :
Barre Skik schreef :
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
... (TWA's) zoals ze werkelijk worden gevaren...
Zoals jij ze vaart
Ik ben absoluut geen voorstander, dat weet je, maar ben benieuwd wat er uit komt.
We kunnen redelijk simpel uitzoeken hoe de gemiddelde zeiler de rakken kiest.
De routes en de wind zijn bekend.
Ik ben ook benieuwd. Spi-Nonspi moet iig worden aangepakt.
@boarderbas, je hebt vast wel ergens een log van door jou gevaren TWA's van een paar races?
Over dat spi / nonspi....Je gaat de tekortkoming van een zeil op bepaalde koersen en de (eigenlijk minder goede) keuze van de schipper daarin willen corrigeren in een handicap? Tenminste, zo lees ik het.
Als je weldenkt, dan zou je de 24 uurs bij voorkeur zonder spi inschrijven. De 24 uurs is een evenement waar code-genny's, code-0 tot en met 5 of de a5 (die jij en ik jaren terug eens besproken hebben) echt tot hun recht komen. Net als grote genua's trouwens.
Dus ik denk dat het voordeel te behalen is door iedere schipper en daarmee dus eerlijk voor de hele vloot.
Nu post je nog een keer het zelfde. Dat dat niet zomaar kan is nu juist het onderwerp.
De 24 uurs laat zich soms ook het best varen met een planerende 35+ voeter, soms met een malle waterverplaatser. Iedere schipper kan er voor kiezen 2 boten te hebben en dat is dus eerlijk
oor de hele vloot ....
Excuus had niet in de gaten dat ik dit, gedeeltelijk, eerder geschreven had.
Denk dat toen niet is uitgelegd waarom dat niet zomaar zou kunnen, of jij nu niet leest dat een spinnaker nu eenmaal geen ideaal zeil is voor de 24 uurs. Als je voor winst gaat, dan moet je zorgen dat je boot hoog en hard kan reachen. En daar blijft een spinnaker altijd beperkt in.
Ik heb het niet over het kopen van andere boten, ik heb het over het aanpassen van een zeilgarderobe.
Die keuze heeft iedereen. Net als het wel of niet varen met een spinnaker.
Volgens mij is het je vrij riant uitgelegd. Die keuze heeft niemand zomaar. Die keuze kan je kopen door een NS meetbrief aan te schaffen. Ik krijg sterk de indruk dat je zelf nog nooit meegevaren hebt?
Kijk het is ook een heel erg verstandige keuze om je grootzeil van de meetbrief te halen. Wingarantie! In jouw logica is iedereen die met grootzeil vaart een sukkel die niet voor de winst gaat?
De 24 uurs was altijd een wedstrijd voor volledig getuigde boten. En dat is erg leuk.
Laten we het niet hebben over de aantallen 24 uurs races hebben die ik gevaren heb. Meerdere malen prijsgevaren en ook wel na gedacht over het inschrijven met of zonder spi. Vroeger had je overigens in elke klasse van (toen nog) ORC5 tot en met 1 een aparte spi en nonspi uitslag.
Met jouw opmerkingen trek je mijn stelling te ver door.
Een spi met grootzeil in wedstrijdzeilerij vergelijken bij een keuze tot tactisch wel of niet zetten....ik had je hoger zitten BB.
Ik schrijf dat de spi niet het het beste zeil is voor een evenement als de 24 uurs. Daar heb je andere zeilen voor die dan beter tot hun recht komen. 1 daarvan is de genua. de andere een Code-genny of 0.
A3 / A5 kan ook nog.
Alles in de zeilsport is een keuze. Ook jouw wijze van inschrijven en jouw wens tot maximaliseren van winkansen (want dat kan met handicap zeilen). Inschrijven zonder spi kost tegenwoordig een extra papiertje begrijp ik. Het blijft een keus die voor iedereen beschikbaar is.
Het is ook een keus om dat niet te willen of te doen. Een extra flying headsail aanschaffen is ook een keuze.
Dus ja, ik vind en blijf vinden dat het een keuze is. Het wel of niet uit geven van geld in deze zaak is ook een keuze. En hij is voor iedereen gelijk, dus ik vind het wel eerlijk.
Vinden dat je een 24 uurs zonder spinnakers niet moet willen is een drogreden. Ik zie hem liever met code-genny's en a3's